Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: Godsdienst Les moet op alle scholen, christelijk en openbaar, gegeven worden!
Ja, dan leren we nog wat van elkaar. 14 58.33%
Mwoah, ik vind het niet echt nodig. 6 25.00%
Nee, dat gezeik wil ik niet aan me kop. 4 16.67%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-02-2008, 10:31
PR
PR is offline
Ik ben voor school bezig met een verslag van het Godsdienst onderwijs en de visie daar op. En daarbij heb ik ook de visie van de "jeugd van tegenwoordig" nodig

Dus mijn vraag is:

"Wat vind jij van Godsdienst lessen en / of levensbeschouwing lessen?
Zou je er iets van kunnen leren, vind je het niks of kun je er wel wat mee?"

Ik hoor het graag!
Oud 28-02-2008, 10:47
Verwijderd
Ja, mits er (zo goed en kwaad als het kan) objectief wordt geïnformeerd, en niet wordt gepropageerd.

Edit: christelijke scholen moeten natuurlijk wel afgeschaft worden.

Laatst gewijzigd op 28-02-2008 om 11:10.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2008, 11:01
Verwijderd
Op openbare scholen heb ik niets tegen lessen levensbeschouwing, wel tegen (verplichte) lessen godsdienst. Er vanuitgaand dat dat idd zo objectief mogelijk wordt gedaan. Op christelijke of scholen die vanuit een ander geloof lesgeven natuurlijk niet.

Met je poll kan ik trouwens niet, daarin gaat het alleen over godsdienst, wat naar mijn idee iets anders is dan levensbeschouwing...

Laatst gewijzigd op 28-02-2008 om 13:16.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2008, 11:55
Poeperd
Poeperd is offline
Zolang het Levensbeschouwing is wel, waarbij er dus niet specifiek op één religie wordt gericht en alles zo objectief mogelijk wordt verteld. Ik ben verder ook tegen christelijke/islamitische scholen. Godsdienst moet zich niet mengen met de staat.

Ik zelf ga trouwens Wereldgodsdiensten studeren in Leiden om Levensbeschouwing lerares te worden
Oud 28-02-2008, 16:49
Vinniebar
Vinniebar is offline
"Dat gezeik wil ik niet aan me kop."

Geeft precies weer wat ik er van vind
Met citaat reageren
Oud 28-02-2008, 18:44
Verwijderd
Citaat:
Zolang het Levensbeschouwing is wel, waarbij er dus niet specifiek op één religie wordt gericht en alles zo objectief mogelijk wordt verteld. Ik ben verder ook tegen christelijke/islamitische scholen. Godsdienst moet zich niet mengen met de staat.
Ik zit op een christelijke school en natuurlijk gaan bij ons de godsdienstlessen over het christelijke geloof, maar we behandelen ok godsdiensten als het jodendom of de islam. En volgens mij maken we dan gebruik van een algemene lesmethode, en die zal vast wel objectief zijn.

Als de lesmethode objectief is ben ik niet tegen godsdienst lessen op een openbare school. Iemand die niet in God gelooft hoeft het christelijke geloof niet opgedrongen te krijgen.
Ik vraag me af waarom mensen zo tegen christelijke scholen zijn. Wat is daar mis mee? Ik zou me absoluut niet thuis voelen op een openbare school en ik denk dat ik dan ook gepest zou worden. En als je een hekel hebt aan christelijke scholen, dan ga je toch gewoon naar een openbare school? Dat is ieder zijn eigen keuze.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2008, 18:59
Verwijderd
Er zijn verschillende redenen om tegen te zijn. Geloof is een privézaak en zou niet door de staat gesponsord moeten worden. Verder is het een slechte zaak om kinderen op jonge leeftijd te indoctrineren met een geloof, omdat kinderen dan niet zelfstandig en rationeel leren denken. En verder is het propageren van religie slecht voor de wetenschap, aangezien het dogma de natuurlijke vijand is van wetenschap en religie juist het blinde dogma verheerlijkt. En verder zet de bijbel aan tot zaken als geweld, vrouwenonderdrukking, racisme, homohaat, genocide, enzovoorts.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2008, 19:39
Verwijderd
Citaat:
Er zijn verschillende redenen om tegen te zijn. Geloof is een privézaak en zou niet door de staat gesponsord moeten worden. Verder is het een slechte zaak om kinderen op jonge leeftijd te indoctrineren met een geloof, omdat kinderen dan niet zelfstandig en rationeel leren denken. En verder is het propageren van religie slecht voor de wetenschap, aangezien het dogma de natuurlijke vijand is van wetenschap en religie juist het blinde dogma verheerlijkt. En verder zet de bijbel aan tot zaken als geweld, vrouwenonderdrukking, racisme, homohaat, genocide, enzovoorts.

Geloof is misschien wel een privézaak, maar christelijke kinderen die op een openbare school terecht komen lijkt me ook niet alles. Ik denk niet dat jonge kinderen alleen op school geïndoctrineerd zouden worden, je wordt thuis immers ook zo opgevoed, je gaat naar de kerk, enz. Als je op een christelijke school terecht komt dan ben je vaak al 'geïndoctrineerd'. Dogma en de wetenschap zijn denk ik niet op alle tereinen vijanden van elkaar. Er zijn inderdaad mensen die op grond van de bijbel kunnen zeggen dat ze hun vrouw of kinderen mogen mishandelen, maar dan verdraai je de Bijbel. En ik denk dat de jongere generatie christenen niet meer zo 'gelooft' in vrouwenonderdrukking, homohaat enz. Ik in ieder geval niet.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2008, 20:49
Vinniebar
Vinniebar is offline
Citaat:
Ik zou me absoluut niet thuis voelen op een openbare school en ik denk dat ik dan ook gepest zou worden.
Dus jij gaat na je middelbare school naar een klooster ofzo?
Succes met je verdere leven, maar je verstoppen op een christelijke school omdat je denkt dat je anders door den niet-christelijke medemensch gepest zal worden is niet echt gezond. Dan is er 'onderweg' toch wat misgegaan. lijkt me...
Met citaat reageren
Oud 28-02-2008, 21:17
El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Ik vind niet dat het echt wat bijdraagt eigenlijk. Geef die mensen maar een goede les in filosofie in plaats van in Godsdient. Als je filosofie snapt en er wat van weet dan weet je ook ineens veel meer hoe Godsdienst in elkaar zit me dunkt!
Oud 28-02-2008, 21:35
Verwijderd
Citaat:
Geloof is misschien wel een privézaak, maar christelijke kinderen die op een openbare school terecht komen lijkt me ook niet alles.
Want?
Citaat:
Ik denk niet dat jonge kinderen alleen op school geïndoctrineerd zouden worden, je wordt thuis immers ook zo opgevoed, je gaat naar de kerk, enz.
Ja, daar doe je als staat niks aan.
Citaat:
Als je op een christelijke school terecht komt dan ben je vaak al 'geïndoctrineerd'.
Onzin, er zijn genoeg mensen die christelijk opgevoed worden en later van hun geloof afstappen. Hoe minder indoctrinatie, hoe makkelijker dat is.
Citaat:
Dogma en de wetenschap zijn denk ik niet op alle tereinen vijanden van elkaar.
Jawel.
Citaat:
Er zijn inderdaad mensen die op grond van de bijbel kunnen zeggen dat ze hun vrouw of kinderen mogen mishandelen, maar dan verdraai je de Bijbel. En ik denk dat de jongere generatie christenen niet meer zo 'gelooft' in vrouwenonderdrukking, homohaat enz. Ik in ieder geval niet.
Ach, wat is "verdraaien"? Het is een interpretatie, een vrij voor de hand liggende als je de bijbel gelezen zou hebben. Maar gelukkig is het inderdaad zo dat moderne christenen grote delen van de bijbel negeren.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 00:23
T_ID
T_ID is offline
Godsdienst geven op openbare scholen is bij wet verboden, dus of dat moet of niet zal een zeer korte discussie worden. Levensbeschouwing.. hangt er van af hoe dat er uit gaat zien. Het kan nuttig zijn, maar ook grootschalige tijdverspilling zijn. 'levensbeschouwing' was op mijn school bijvoorbeeld een eufemisme voor doorgezaagd worden over alle religies behalve het christendom, met een verdwaald hoofdstuk filosofie ertussen.

Citaat:
Er zijn inderdaad mensen die op grond van de bijbel kunnen zeggen dat ze hun vrouw of kinderen mogen mishandelen, maar dan verdraai je de Bijbel.
Nee, ze volgen de bijbel juist tot op de letter. Ik zal echter de eerste zijn om te beweren dat wie de bijbel tot op de letter volgt prompt gearresteerd moet worden omdat hij een groot gevaar voor de samenleving vormt. De bijbel gebied immers op grote schaal onschuldige mensen te vermoorden, en erger.

Gelukkig zijn dergelijke figuren een uitstervend ras en nemen de gelovigen de bijbel in de regel met een vaatje zout. Vandaag de dag gaat het in de regel over mensen die geloof aangrijpen voor minder ernstige misdaden. Regeringen die vrouwen achter het aanrecht willen krijgen, of ambtenaren die per se haat tegen homoseksuelen willen uitdragen bijvoorbeeld.
Citaat:
En ik denk dat de jongere generatie christenen niet meer zo 'gelooft' in vrouwenonderdrukking, homohaat enz. Ik in ieder geval niet.
Dat verschilt van persoon tot persoon. Wanneer je mensen echter geen fabeltjes wijsmaakt, en ze nooit verkeren in de taboesfeer die seks omgeeft in veel conservatieve religieuze gemeenschappen, zal er in de eerste plaats nooit haat kunnen ontstaan.
Oud 29-02-2008, 05:55
Verwijderd
Citaat:
En volgens mij maken we dan gebruik van een algemene lesmethode, en die zal vast wel objectief zijn.
Het gaat bij lessen niet alleen om de lesmethode.
Citaat:
Ik zou me absoluut niet thuis voelen op een openbare school en ik denk dat ik dan ook gepest zou worden. En als je een hekel hebt aan christelijke scholen, dan ga je toch gewoon naar een openbare school? Dat is ieder zijn eigen keuze.
Waarom zou je op een openbare school gepest worden? Juist op een openbare school zou dat niet zo moeten zijn, gezien het feit daar 'van alles wat' rondloopt. En hoe weet je dat je er niet thuis zou voelen? Heb je wel eens op een openbare school gezeten?
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 12:31
PR
PR is offline
Citaat:
Ik heb 2 vraagjes;

1: Heb je de bijbel zelf al een keer gelezen?
2: Zo ja, heb je de bijbel dan wel in de context gelezen?

-----
Met al deze reacties kan ik erg veel, keep on going!

Ik ben zelf erg blij dat ik godsdienstles gehad heb. Niet alleen maar over het christendom, over alle wereldgodsdiensten! En ja, daarbij nam het christendom het grootste gedeelte in beslag, aangezien ik op een christelijke scool zat.
Ook nu zit ik op een christelijk hbo, en doe ik de opleiding tot Godsdienst lerares, niet omdat ik in mijn jonge jaren geindoctrineerd ben, maar omdat het mijn eigen keuze is.
Want er bestaat bij iedereen natuurlijk zoiets als de vrije keuze.
Oud 29-02-2008, 12:46
Verwijderd
Citaat:
Ik heb 2 vraagjes;

1. Ben ik nog mee bezig.
2. Wie ben jij om te bepalen wat de juiste context is?
Citaat:
Ik ben zelf erg blij dat ik godsdienstles gehad heb. Niet alleen maar over het christendom, over alle wereldgodsdiensten! En ja, daarbij nam het christendom het grootste gedeelte in beslag, aangezien ik op een christelijke scool zat.
Ook nu zit ik op een christelijk hbo, en doe ik de opleiding tot Godsdienst lerares, niet omdat ik in mijn jonge jaren geindoctrineerd ben, maar omdat het mijn eigen keuze is.
Want er bestaat bij iedereen natuurlijk zoiets als de vrije keuze.
Een mooie, maar naïeve gedachte.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 14:00
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik kan op even droge manier stellen of je mijn post wel gelezen hebt. Er valt weinig te twisten over of er misdaden in de bijbel staan, en dat de regels die die misdaden aanbevelen nog steeds van kracht zijn.

De meeste gelovigen echter, waaronder jijzelf getuige het je bij mijn beste weten niet in een TBS kliniek zit vanwege tal van misdaden, volgen de bijbel echter al lang niet meer.

Bovendien kan ik aantekenen dat jij helemaal geen vrije keuze hebt gemaakt. Je keuze stond op voorhand binnen een bandbreedte vast door je achtergrond. Als je ouders geen religie hadden aangehangen en je naar een openbare school hadden gedaan was de kans dat je vandaag de dag dezelfde keuzes zou hebben gemaakt, zonder enige twijfel nul.
Oud 29-02-2008, 16:39
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
absoluut nodig, gezien bijna de hele wereldbevolking nog steeds religieus is. zo breed mogelijk, met propaganda voor één deel is weinig mis. de rest vanuit dat basispunt bekijken, ter bevordering van de boze buitenwereld- gedachte lijkt me wel verkeerd.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 21:39
Vice
Vice is offline
Ik denk dat het zeker nodig is, maar dan wel op een objectieve manier. Dus niet alleen mooie sprookjes uit de bijbel, maar ook feiten over de gevolgen van verschillende godsdiensten. Het lijkt me dan ook vanzelfsprekend dat er in de toekomst alleen nog maar openbare scholen beschikbaar zijn. Zo krijgen kinderen tenminste allemaal dezelfde objectieve informatie en is de kans kleiner dat ze gehersenspoeld worden door volwassenen. Niet dat ze geen godsdienst meer mogen aanhangen, maar dan weten ze in ieder geval dan hun geloof niet alleen uit mooie verhalen bestaat die door hun (streng) gelovige ouders verteld worden.
Oud 29-02-2008, 22:23
PR
PR is offline
Ik bepaal niet wat de juiste context is, ik vroeg me alleen af of je het uberhaupt in een context leest.

En nee, ik zit ook niet in een TBS kliniek als gevolg van verschillende misdaden, dat is ook totaal niet waartoe God in Zijn Woord toe oproept. Ik zal zeker de laatste zijn om te ontkennen dat er gruwelijke dingen worden verteld in de Bijbel. Maar daar wordt niet toe opgeroepen zoals door sommige mensen hier gesuggereerd wordt! Lees de Bijbel van begin tot eind en pluk er niet lukraak losse stukken uit die toevallig handig uitkomen, of wel lekker te interpreteren zijn!
Oud 29-02-2008, 22:41
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
En nee, ik zit ook niet in een TBS kliniek als gevolg van verschillende misdaden, dat is ook totaal niet waartoe God in Zijn Woord toe oproept.
Uhm, ja, wel dus. Jezus benadrukte zelfs expliciet dat die barbaarse wetten nog steeds uitgevoerd moesten worden.
Citaat:
Lees de Bijbel van begin tot eind en pluk er niet lukraak losse stukken uit die toevallig handig uitkomen, of wel lekker te interpreteren zijn!
Die kritiek raakt jou meer dan Kazet of mij.
Oud 01-03-2008, 13:28
El Chupacabras
Citaat:
Ik bepaal niet wat de juiste context is, ik vroeg me alleen af of je het uberhaupt in een context leest.

En nee, ik zit ook niet in een TBS kliniek als gevolg van verschillende misdaden, dat is ook totaal niet waartoe God in Zijn Woord toe oproept. Ik zal zeker de laatste zijn om te ontkennen dat er gruwelijke dingen worden verteld in de Bijbel. Maar daar wordt niet toe opgeroepen zoals door sommige mensen hier gesuggereerd wordt! Lees de Bijbel van begin tot eind en pluk er niet lukraak losse stukken uit die toevallig handig uitkomen, of wel lekker te interpreteren zijn!
De Bijbel zelf is ook maar een min of meer toevallige samenstelling van teksten! Niet net doen alsof de Bijbel één lopend en coherent geheel is van het begin tot het einde.
Oud 01-03-2008, 16:32
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ja, mits er (zo goed en kwaad als het kan) objectief wordt geïnformeerd, en niet wordt gepropageerd.

Edit: christelijke scholen moeten natuurlijk wel afgeschaft worden.
Heb verder niet de hele discussie gelezen, voor het gemak ga ik ervan uit dat KN en ik het voor één keer helemaal eens zijn.
Oud 02-03-2008, 10:19
PV
PV is offline
Citaat:
Zolang het Levensbeschouwing is wel, waarbij er dus niet specifiek op één religie wordt gericht en alles zo objectief mogelijk wordt verteld. Ik ben verder ook tegen christelijke/islamitische scholen.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2008, 22:09
Leeghoofd
Leeghoofd is offline
Zelf studeer ik momenteel voor leerkracht rooms-katholieke godsdienst (in belgie)
Maar de leerinhouden die wij de leerlingen aanbieden zijn echt niet puur op het katholieke gericht. 7/8 van de inhouden hebben niet eens te maken met godsdienst maar meer met levensbeschouwing, ethiek, normen en waarden en dat soort dingen.

1 van mijn medestudenten is gelovig (nog niet eens katholiek) en de andere 16 geloven niets (tenminste niet in een specifieke godsdienst).

Daarom denk ik dat je niet alle christelijke scholen over één kam moet scheren, aangezien het niet overal hetzelfde is
Oud 02-03-2008, 23:25
El Chupacabras
Citaat:
Zelf studeer ik momenteel voor leerkracht rooms-katholieke godsdienst (in belgie)
Maar de leerinhouden die wij de leerlingen aanbieden zijn echt niet puur op het katholieke gericht. 7/8 van de inhouden hebben niet eens te maken met godsdienst maar meer met levensbeschouwing, ethiek, normen en waarden en dat soort dingen.

1 van mijn medestudenten is gelovig (nog niet eens katholiek) en de andere 16 geloven niets (tenminste niet in een specifieke godsdienst).

Daarom denk ik dat je niet alle christelijke scholen over één kam moet scheren, aangezien het niet overal hetzelfde is
Ik geloof er niets van dat mensen die zoiets studeren nergens in geloven. Ik denk dat 90% van die mensen agnost is of ietsist! Overtuigd atheisten zijn vrij zeldzaam en al helemaal op een dergelijke opleiding denk ik.
Oud 03-03-2008, 12:40
T_ID
T_ID is offline
Second that. Ik kan me niet voorstellen dat een atheïst iets gaat studeren dat vanwege de levensovertuiging per definitie een lege huls voor hem of haar is.

Dat is een beetje alsof ik voor zou stellen dat Christenen Spaghettimonsterologie gaan studeren (de studie van het goddelijke Spaghettimonster dat de aarde geschapen heeft, je weet toch?). Voor hen is dat een onzinterm, en de kans dat men zich er mee bezig zal houden is nul.
Oud 03-03-2008, 12:47
Verwijderd
Sowieso, ietsisme is de snelst groeiende religie in Nederland, en waarschijnlijk ook in België.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2008, 10:18
Gunkan
Gunkan is offline
Citaat:
Dat is een beetje alsof ik voor zou stellen dat Christenen Spaghettimonsterologie Pastafari gaan studeren
T,FTFY
Met citaat reageren
Oud 05-03-2008, 15:32
Poeperd
Poeperd is offline
Citaat:
Second that. Ik kan me niet voorstellen dat een atheïst iets gaat studeren dat vanwege de levensovertuiging per definitie een lege huls voor hem of haar is.

Dat is een beetje alsof ik voor zou stellen dat Christenen Spaghettimonsterologie gaan studeren (de studie van het goddelijke Spaghettimonster dat de aarde geschapen heeft, je weet toch?). Voor hen is dat een onzinterm, en de kans dat men zich er mee bezig zal houden is nul.
Ik ben een volledige atheïst en ik ga volgend jaar Wereldgodsdiensten studeren. Als master de lerarenopleiding om Levensbeschouwing lerares te worden. Niet hetzelfde als de studie hierboven genoemd, maar toch even om erop te wijzen dat het wel kan. Ik ga daar namelijk niet staan om een waardeoordeel aan religies te geven, maar om de kindjes er zelf over na te laten denken. En natuurlijk om ze verder te laten denken dan het Christendom of Islam omdat mammie en pappie zeggen dat als ze overstappen er allemaal slechte dingen met ze gaat gebeuren als ze doodgaan.

Overigens vind ik natuurlijk totaal niet dat er één specifieke godsdienst mag worden lesgegeven op scholen. Dat vind ik misschien wel het meest belachelijke aan Nederland, dat dat nog mag. Waarom dat is boven al behandeld. Iets met vrijheid, niet indoctrineren en religie privé houden enzo

Anyway, ik vind het verder ook totale onzin dat je je als christen niet thuis zou kunnen voelen op een openbare school. De christelijke scholen zijn tegenwoordig helemaal niet altijd volledig christen. Ga je dan in een hoekje zitten als er een atheïst langsloopt? En de openbare scholen zijn ook niet allemaal volledig atheïst, denk je dat jij de enige bent die daar rondloopt met het idee dat er een God is, of iets anders dat totaal onwetenschappelijk is? Vast niet.

Als je al bang bent om te botsen met mensen van een ander geloof, weet ik niet hoe jij je later gaat redden 'in de grote wereld'. Daar zou ik vooral iets gaan doen, want dat zal je nog vaak gaan tegenkomen in de huidige samenleving.

Ik zit overigens op een christelijke school waarbij Levensbeschouwing les wordt gegeven op een redelijk objectieve manier. Helaas wat minder objectief sinds we een nieuwe leraar hebben, maar we hebben hem er al een aantal keer heel duidelijk op gewezen dat we er allemaal niet zitten om geïndoctrineerd te worden, dus dat heeft hij wel opgegeven denk ik.
Oud 05-03-2008, 22:21
Magican
Magican is offline
Ja het is nodig, maar wordt (in ieder geval bij ons) slecht gegeven.
Beetje een pretvak, wat om die reden dan ook net zo goed geschrapt kan worden.
Oud 06-03-2008, 15:06
Verwijderd
Citaat:
Op openbare scholen heb ik niets tegen lessen levensbeschouwing, wel tegen (verplichte) lessen godsdienst. Er vanuitgaand dat dat idd zo objectief mogelijk wordt gedaan. Op christelijke of scholen die vanuit een ander geloof lesgeven natuurlijk niet.
Eens!

Citaat:
Ja het is nodig, maar wordt (in ieder geval bij ons) slecht gegeven.
Beetje een pretvak, wat om die reden dan ook net zo goed geschrapt kan worden.
En eens. Want als het ook voortdurend behandeld wordt als pretvak (zoals dat bij ons was), dan stelt het natuurlijk helemaal niks meer voor. "Ja, jongens, lees maar eens wat, ofzo. En maak maar een werkstuk, over denkers en ethiek, ofzo. Het staat wel ergens in je boek."
Dat kan beter natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2008, 15:43
Verwijderd
Gewoon de bijbel als verplichte leesstof geven.

Dat scheelt meteen een hoop gelovigen.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2008, 11:23
stefank
stefank is offline
godsdienst is gewoon een onzin vak. Schrappen die hap.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten