|
|
Bekijk resultaten poll: Godsdienst Les moet op alle scholen, christelijk en openbaar, gegeven worden! | |||
Ja, dan leren we nog wat van elkaar. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
14 | 58.33% |
Mwoah, ik vind het niet echt nodig. |
6 | 25.00% |
Nee, dat gezeik wil ik niet aan me kop. |
4 | 16.67% |
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Er zijn verschillende redenen om tegen te zijn. Geloof is een privézaak en zou niet door de staat gesponsord moeten worden. Verder is het een slechte zaak om kinderen op jonge leeftijd te indoctrineren met een geloof, omdat kinderen dan niet zelfstandig en rationeel leren denken. En verder is het propageren van religie slecht voor de wetenschap, aangezien het dogma de natuurlijke vijand is van wetenschap en religie juist het blinde dogma verheerlijkt. En verder zet de bijbel aan tot zaken als geweld, vrouwenonderdrukking, racisme, homohaat, genocide, enzovoorts.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Geloof is misschien wel een privézaak, maar christelijke kinderen die op een openbare school terecht komen lijkt me ook niet alles. Ik denk niet dat jonge kinderen alleen op school geïndoctrineerd zouden worden, je wordt thuis immers ook zo opgevoed, je gaat naar de kerk, enz. Als je op een christelijke school terecht komt dan ben je vaak al 'geïndoctrineerd'. Dogma en de wetenschap zijn denk ik niet op alle tereinen vijanden van elkaar. Er zijn inderdaad mensen die op grond van de bijbel kunnen zeggen dat ze hun vrouw of kinderen mogen mishandelen, maar dan verdraai je de Bijbel. En ik denk dat de jongere generatie christenen niet meer zo 'gelooft' in vrouwenonderdrukking, homohaat enz. Ik in ieder geval niet. |
![]() |
||
Citaat:
Succes met je verdere leven, maar je verstoppen op een christelijke school omdat je denkt dat je anders door den niet-christelijke medemensch gepest zal worden is niet echt gezond. Dan is er 'onderweg' toch wat misgegaan. lijkt me... |
![]() |
|
Ik vind niet dat het echt wat bijdraagt eigenlijk. Geef die mensen maar een goede les in filosofie in plaats van in Godsdient. Als je filosofie snapt en er wat van weet dan weet je ook ineens veel meer hoe Godsdienst in elkaar zit me dunkt!
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Godsdienst geven op openbare scholen is bij wet verboden, dus of dat moet of niet zal een zeer korte discussie worden. Levensbeschouwing.. hangt er van af hoe dat er uit gaat zien. Het kan nuttig zijn, maar ook grootschalige tijdverspilling zijn. 'levensbeschouwing' was op mijn school bijvoorbeeld een eufemisme voor doorgezaagd worden over alle religies behalve het christendom, met een verdwaald hoofdstuk filosofie ertussen.
Citaat:
Gelukkig zijn dergelijke figuren een uitstervend ras en nemen de gelovigen de bijbel in de regel met een vaatje zout. Vandaag de dag gaat het in de regel over mensen die geloof aangrijpen voor minder ernstige misdaden. Regeringen die vrouwen achter het aanrecht willen krijgen, of ambtenaren die per se haat tegen homoseksuelen willen uitdragen bijvoorbeeld. Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
1: Heb je de bijbel zelf al een keer gelezen? 2: Zo ja, heb je de bijbel dan wel in de context gelezen? ----- Met al deze reacties kan ik erg veel, keep on going! Ik ben zelf erg blij dat ik godsdienstles gehad heb. Niet alleen maar over het christendom, over alle wereldgodsdiensten! En ja, daarbij nam het christendom het grootste gedeelte in beslag, aangezien ik op een christelijke scool zat. Ook nu zit ik op een christelijk hbo, en doe ik de opleiding tot Godsdienst lerares, niet omdat ik in mijn jonge jaren geindoctrineerd ben, maar omdat het mijn eigen keuze is. Want er bestaat bij iedereen natuurlijk zoiets als de vrije keuze.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
2. Wie ben jij om te bepalen wat de juiste context is? Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De meeste gelovigen echter, waaronder jijzelf getuige het je bij mijn beste weten niet in een TBS kliniek zit vanwege tal van misdaden, volgen de bijbel echter al lang niet meer. Bovendien kan ik aantekenen dat jij helemaal geen vrije keuze hebt gemaakt. Je keuze stond op voorhand binnen een bandbreedte vast door je achtergrond. Als je ouders geen religie hadden aangehangen en je naar een openbare school hadden gedaan was de kans dat je vandaag de dag dezelfde keuzes zou hebben gemaakt, zonder enige twijfel nul.
|
Ik denk dat het zeker nodig is, maar dan wel op een objectieve manier. Dus niet alleen mooie sprookjes uit de bijbel, maar ook feiten over de gevolgen van verschillende godsdiensten. Het lijkt me dan ook vanzelfsprekend dat er in de toekomst alleen nog maar openbare scholen beschikbaar zijn. Zo krijgen kinderen tenminste allemaal dezelfde objectieve informatie en is de kans kleiner dat ze gehersenspoeld worden door volwassenen. Niet dat ze geen godsdienst meer mogen aanhangen, maar dan weten ze in ieder geval dan hun geloof niet alleen uit mooie verhalen bestaat die door hun (streng) gelovige ouders verteld worden.
|
Ik bepaal niet wat de juiste context is, ik vroeg me alleen af of je het uberhaupt in een context leest.
En nee, ik zit ook niet in een TBS kliniek als gevolg van verschillende misdaden, dat is ook totaal niet waartoe God in Zijn Woord toe oproept. Ik zal zeker de laatste zijn om te ontkennen dat er gruwelijke dingen worden verteld in de Bijbel. Maar daar wordt niet toe opgeroepen zoals door sommige mensen hier gesuggereerd wordt! Lees de Bijbel van begin tot eind en pluk er niet lukraak losse stukken uit die toevallig handig uitkomen, of wel lekker te interpreteren zijn!
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Zelf studeer ik momenteel voor leerkracht rooms-katholieke godsdienst (in belgie)
Maar de leerinhouden die wij de leerlingen aanbieden zijn echt niet puur op het katholieke gericht. 7/8 van de inhouden hebben niet eens te maken met godsdienst maar meer met levensbeschouwing, ethiek, normen en waarden en dat soort dingen. 1 van mijn medestudenten is gelovig (nog niet eens katholiek) en de andere 16 geloven niets (tenminste niet in een specifieke godsdienst). Daarom denk ik dat je niet alle christelijke scholen over één kam moet scheren, aangezien het niet overal hetzelfde is
||
Citaat:
|
![]() |
|
Second that. Ik kan me niet voorstellen dat een atheïst iets gaat studeren dat vanwege de levensovertuiging per definitie een lege huls voor hem of haar is.
Dat is een beetje alsof ik voor zou stellen dat Christenen Spaghettimonsterologie gaan studeren (de studie van het goddelijke Spaghettimonster dat de aarde geschapen heeft, je weet toch?). Voor hen is dat een onzinterm, en de kans dat men zich er mee bezig zal houden is nul.
||
Citaat:
Overigens vind ik natuurlijk totaal niet dat er één specifieke godsdienst mag worden lesgegeven op scholen. Dat vind ik misschien wel het meest belachelijke aan Nederland, dat dat nog mag. Waarom dat is boven al behandeld. Iets met vrijheid, niet indoctrineren en religie privé houden enzo ![]() Anyway, ik vind het verder ook totale onzin dat je je als christen niet thuis zou kunnen voelen op een openbare school. De christelijke scholen zijn tegenwoordig helemaal niet altijd volledig christen. Ga je dan in een hoekje zitten als er een atheïst langsloopt? En de openbare scholen zijn ook niet allemaal volledig atheïst, denk je dat jij de enige bent die daar rondloopt met het idee dat er een God is, of iets anders dat totaal onwetenschappelijk is? Vast niet. Als je al bang bent om te botsen met mensen van een ander geloof, weet ik niet hoe jij je later gaat redden 'in de grote wereld'. Daar zou ik vooral iets gaan doen, want dat zal je nog vaak gaan tegenkomen in de huidige samenleving. Ik zit overigens op een christelijke school waarbij Levensbeschouwing les wordt gegeven op een redelijk objectieve manier. Helaas wat minder objectief sinds we een nieuwe leraar hebben, maar we hebben hem er al een aantal keer heel duidelijk op gewezen dat we er allemaal niet zitten om geïndoctrineerd te worden, dus dat heeft hij wel opgegeven denk ik.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Dat kan beter natuurlijk. ![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |