Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2008, 07:56
Dís
Dís is offline
hallo,

Ik vroeg me af, als je wat wil vermageren en je wil hierbij gaan sporten, wanneer je dan best eet.
Vlak ervoor, vlak erna, of lang erna,...?
en wat eet je dan best zodat je genoeg binnen hebt maar toch vet verbrand? brood, fruit,...
En op welk moment van de dag je het best sport om optimaal te verbranden?
En als je honger hebt na het sporten, wat mag je dan eten zonder dat al je moeite voor niets geweest is?
Ik heb hier geen idee van.

alvast bedankt
Oud 27-02-2008, 09:26
Miracle
Miracle is offline
Dat zijn wel erg veel vragen tegelijk.

Wat betreft het tijdstip: voor het sporten eten is onverstandig, omdat dit gewoon voor je maag niet lekker is. Als je sport gaat al je energie naar het bewegen en niet naar je spijsvertering en je hebt ook kans dat je eten weer 'omhoog komt'.
Waarschijnlijk is na het sporten eten het beste. Alleen let er dan wel op, dat je niet honger hebt voordat je gaat sporten, dat is ook niet fijn.
Wat je eet, maakt niet zo heel veel uit. Als je wilt vermageren moet je gewoon geen ongezonde dingen eten. Vet verminderen en geen koek/snoep. En vergeet ook niet veel water te drinken!
Oud 27-02-2008, 10:37
Vlooienband
Vlooienband is offline
Als ik 's avonds ga judo'en neem ik vaak 500g kwark 1.5 uur van te voren en na de training eet ik nog een bak muesli met yoghurt of rijst en groenten.
Oud 27-02-2008, 10:44
Omgmewmewcat
Omgmewmewcat is offline
Als je 's ochtends gaat sporten (Sportschool, of gewoon hardlopen of iets dergelijks), zal je je metabolisme voor de rest van de dag ook omhoog schieten. Voor deze rede is het vaak aangeraden om 's ochtends te trainen.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 10:50
Iduna
Iduna is offline
Ligt eraan hoe laat je gaat sporten en welke sport je gaat doen. Je moet natuurlijk wel genoeg energie hebben om te kunnen sporten, maar met een volle maag gaat het niet.
Zelf ga ik meestal voor het avondeten tennissen, dansen of iets van aerobics. 1 a 2 uur van tevoren eet ik meestal iets lichts, zoals wat brood en/of fruit en na het sporten gewoon avondeten. 's Middags eet ik ook van tevoren even een boterham en daarna weer wat brood/fruit.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 15:59
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Als je 's ochtends gaat sporten (Sportschool, of gewoon hardlopen of iets dergelijks), zal je je metabolisme voor de rest van de dag ook omhoog schieten. Voor deze rede is het vaak aangeraden om 's ochtends te trainen.
Daar heb ik echt nog nooit van gehoord, heb je een bron?
Oud 27-02-2008, 17:25
Verwijderd
Toen ik nog roeide, moest ik altijd 's avonds trainen. Dan at ik rond 4/5 uur een boterham en dan na de training at ik in de kantine een bord avondeten.

Ik weet niet precies welk tijdstip voor het afvallen het beste is. Als het al verschil maakt, lijkt me dit een miniem verschil. Gewoon sporten en gezond en niet te veel (maar natuurlijk ook niet te weinig) eten en je gaat vanzelf afvallen .
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 19:48
Breg
Breg is offline
Citaat:
Daar heb ik echt nog nooit van gehoord, heb je een bron?
Uit The Times:
If sleeping induces the greatest fall in metabolism, exercising in the evening is a wasted opportunity to sustain an elevated calorie burn rate, so morning is the better choice. But your body is not a simple on/off mechanism, particularly after you reach your twenties. It takes time to increase circulation levels and to stretch the muscles into good joint mobility. On that basis, an early workout is not ideal, even if it maximises the “awake hours” over which your metabolism will be raised, particularly if you are going to boost your heart rate only once a day. And while the effects of eating after a workout are good, exercising on an empty stomach may mean that you lack the fuel required to work out hard.

Why not eat breakfast at 7.30am, which will give you more than an hour to digest your meal if you choose to exercise at 9am. By then your body will be mobilised, your mind alert and ready for physical challenges and you will still get the maximum return for the day in terms of calories used.

Ultimately working out three to four times a week, twice a day for 30 minutes is best, once at 9am and the next at 3pm – just as you are in the middle of your working afternoon. If it’s impossible to fit in a mid-afternoon workout, or you just can’t face working out first thing in the morning, don’t beat yourself up about it. Doing a workout will have a significant effect on raising your metabolic rate and burning those calories more effectively.

----
maar bedenk ook dat 's ochtends sporten, als je spieren nog niet voldoende opgewarmd zijn, de kans op blessures vergroot.
Oud 28-02-2008, 14:25
Outlaw
Outlaw is offline
het beste is denk ik om voor het sporten een banaan of een boterham voor wat energie te eten, en een uur na het sporten een grote maaltijd. Zo verband je de meeste energie, en bij mij is het zo, dat als ik dit andersom doe, ik na het sporten nog veel honger heb.
Oud 28-02-2008, 15:58
gurl19
gurl19 is offline
Ik ga zo vaak na het eten sporten! Is denk ook persoonlijk of je er last van hebt. Maar ik vind het het een prettig tijdstip omdat het dan lekker rustig is!
Met citaat reageren
Oud 28-02-2008, 16:36
Chimera
Chimera is offline
Ik train een damesteam om 19:30, en de mensen die daarvoor net gegeten hebben zijn niet vooruit te branden. Helemaal als je koolhydraatrijk voedsel naar binnen gewerkt hebt met veel simpele suikers gaat je lichaam dan insuline aanmaken > suikerdip. Daarnaast zit je maag vaak vol, dan kun je gewoon niet goed rennen omdat je een klont voedsel hebt dat op en neer hobbelt.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2008, 14:03
Dís
Dís is offline
bedankt voor de tips!
Oud 06-03-2008, 21:08
hahaha
hahaha is offline
Hangt ook van persoon tot persoon af en de maaltijd die je eet.

Zo kan ik perfect een maaltijd anderhalf uur voor een training eten. Vaak eet ik dan een pizza, wat rijst, aardappels, saus,... Pas op, wel niet evenveel als anders, maar toch genoeg zodat ik geen honger zal lijden.
Als ik maar een uurtje voor een training eet, voel ik dat aan mijn maag dus ik moet echt wel anderhalf uur op voorhand eten.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2008, 23:27
knijtert
knijtert is offline
Ik heb energie nodig bij het sporten. Dus voor het sporten eet ik altijd.

En 2-3 uur na het eten krijg ik alweer honger en lopen met honger is kut. Dus meestal probeer ik ongeveer anderhalf uur van te voren flink te eten.

En na het sporten ga ik weer eten...
lijkt me opzich ook niet zo vreemd
Oud 09-03-2008, 17:38
Bertje B.
Bertje B. is offline
Niet vlak voordat je gaat trainen, maar een uurtje of zo kwark eten of wat ik zelf altijd neem, brinta pap (met 1 lepel suiker). Na het eten 3 kwartier wachten en je avondeten eten.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2008, 14:46
Hulk
Hulk is offline
als je wilt vermageren kun je het beste 's ochtends op een nuchtere maag cardio doen (hardlopen/fietsen etc...). dan worden direct je vetten aangesproken.
als je moeilijk op een lege maag kunt sporten is het verstandig om alleen eiwitten te eten (kwark bijvoorbeeld). eiwit worden niet zo makkelijk in bruikbare energie omgezet als je vetreserves, dus je vetten zullen eerder aangesproken worden. koolhydraten vermijden voor je gaat trainen. tenzij je niet traint om te vermageren natuurlijk, dan zijn koolhydraten juist het belangrijkst.

als ik zelf wil vet wil verliezen ziet mijn eetschema er zo uit (die eiwitten zijn trouwens ook voornamelijk dat er geen spiermassa wordt aangesproken voor de energiebehoefte):

07.00 opstaan
07.05 whey eiwitpoeder + fructose + koffie (vetzuurmobilisatie)
07.30 1 uur aerobische training

na je training blijf je nog een poosje in een vetverbrandende toestand, dus niet gelijk beginnen met eten, beter een half uurtje wachten.

Laatst gewijzigd op 10-03-2008 om 14:53.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 19:17
Dís
Dís is offline
Citaat:
als je wilt vermageren kun je het beste 's ochtends op een nuchtere maag cardio doen (hardlopen/fietsen etc...). dan worden direct je vetten aangesproken.
als je moeilijk op een lege maag kunt sporten is het verstandig om alleen eiwitten te eten (kwark bijvoorbeeld). eiwit worden niet zo makkelijk in bruikbare energie omgezet als je vetreserves, dus je vetten zullen eerder aangesproken worden. koolhydraten vermijden voor je gaat trainen. tenzij je niet traint om te vermageren natuurlijk, dan zijn koolhydraten juist het belangrijkst.

als ik zelf wil vet wil verliezen ziet mijn eetschema er zo uit (die eiwitten zijn trouwens ook voornamelijk dat er geen spiermassa wordt aangesproken voor de energiebehoefte):

07.00 opstaan
07.05 whey eiwitpoeder + fructose + koffie (vetzuurmobilisatie)
07.30 1 uur aerobische training

na je training blijf je nog een poosje in een vetverbrandende toestand, dus niet gelijk beginnen met eten, beter een half uurtje wachten.

dus volgt nu mijn vraag:

waarin zitten vooral eiwitten en waarin koolhydraten?
Oud 16-03-2008, 21:04
Verwijderd
Op de achterkant van alles wat je in Europa koopt staat dat.
Koolhydraten zitten heel veel in aardappels en spaghetti en andere pasta's, en eiwitten in vlees.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2008, 00:09
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
dus volgt nu mijn vraag:

waarin zitten vooral eiwitten en waarin koolhydraten?
Eiwitten: melk, yoghurt, kwark, kipfilet, eieren, pindakaas, zalm, tonijn, noten, rood vlees, whey.
Koolhydraten: pasta, brood, havermout, aardappel, rijst, dextrose

Ik vind voor bij het trainen wei-eiwitpoeder ideaal omdat het snel wordt opgenomen en niet zwaar op de maag valt (deze bijvoorbeeld: http://www.xxlnutrition.nl/home.php?...98697d2f0778ed)

Laatst gewijzigd op 17-03-2008 om 00:17. Reden: typo
Met citaat reageren
Oud 17-03-2008, 13:18
Verwijderd
Sowieso een uur anderhalf uur van te voren iets eten.

Het gaat nog steeds om het feit dat je over de hele dag meer verbrandt dan dat je consumeert.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten