Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-03-2008, 18:40
Learn to fly
Learn to fly is offline
Hoi!

Ondanks dat ik me inmiddels al heb ingeschreven voor een studie, ben ik nu toch weer erg geïnteresseerd geraakt in de studie Theologie. Ik heb inmiddels wel genoeg gelezen/gehoord/bezocht om te weten dat dit een heel goede optie voor mij is, maar ik heb nooit meer genoeg tijd om alle universiteiten waar deze studie aangeboden wordt te gaan bezoeken om te kijken welke het beste bij mij past.

Daarom ben ik nu dus op zoek naar mensen die al Theologie studeren of gestudeerd hebben en wat hun ervaring is met de universiteit waar zij dit doen/gedaan hebben. Ligt/lag bij jouw universiteit bijvoorbeeld de nadruk vooral op het christendom of juist meer op alle verschillende wereldgodsdiensten? Is jouw geloof (als je christelijk bent) door het volgen van deze studie sterker geworden of juist afgezwakt omdat je objectiever naar onderwerpen gaat kijken?

Ook ben ik sowieso benieuwd naar algemene ervaringen, zowel de positieve als de negatieve.

Alvast bedankt!
Oud 27-03-2008, 15:13
Verwijderd
Ik ken iemand die theologie doet in Leiden (of volgens de site: godgeleerdheid). Voor zo ver ik weet bevalt het hem erg goed en ik hoor hem ook wel eens over vakken die te maken hebben met de islam en het jodendom ed. Op de site van de Universiteit Leiden staat volgens mij vrij uitgebreid hoe de studie ingevuld is (http://www.studereninleiden.nl/studi.../deelgebieden/ en http://www.studereninleiden.nl/studi...e-eerste-jaar/ ), wat volgens mij de lading aardig dekt, voor zo ver ik kan beoordelen. Zijn geloof is volgens mij niet per se sterker geworden, maar het is wel wat meer aanwezig...al was dat voor hem ook één van de redenen om theologie te gaan studeren.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2008, 21:10
Learn to fly
Learn to fly is offline
Okee, dankjewel. Ik had inderdaad ook al op de sites van de verschillende universiteiten zitten kijken naar hoe de studie is ingevuld, maar soms is het toch lastig om uit zo'n stukje tekst te halen wat het nou écht inhoudt. Naar Leiden had ik nog niet echt goed gekeken dus die link is wel handig.

Bedankt dat je ook wat noemt over zijn geloof. Ik heb zelf meerdere verhalen gehoord over mensen die juist (bijna) hun geloof kwijt zijn doordat ze theologie gingen studeren, dus vandaar mijn vraag.
Oud 27-03-2008, 22:53
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Bedankt dat je ook wat noemt over zijn geloof. Ik heb zelf meerdere verhalen gehoord over mensen die juist (bijna) hun geloof kwijt zijn doordat ze theologie gingen studeren, dus vandaar mijn vraag.
dan zal dat wel niet voor niets zijn toch? extra uitdaging.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2008, 09:08
Verwijderd
Misschien dat het verschil maakt dat hij al een studie had afgerond en al een goede baan had, maar theologie is gaan studeren vanuit de gedachte en het gevoel dat hij iets met het geloof wilde doen (in de kerk, dus niet alleen maar er meer van willen weten, zeg maar)? Ik denk dat je er dan heel anders binnenkomt en er heel anders tegenover staat.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2008, 19:44
Learn to fly
Learn to fly is offline
Citaat:
Misschien dat het verschil maakt dat hij al een studie had afgerond en al een goede baan had, maar theologie is gaan studeren vanuit de gedachte en het gevoel dat hij iets met het geloof wilde doen (in de kerk, dus niet alleen maar er meer van willen weten, zeg maar)? Ik denk dat je er dan heel anders binnenkomt en er heel anders tegenover staat.
Dat zal inderdaad wel verschil maken ja. Mijn motivatie is een beetje een combinatie van "iets" met het geloof willen doen en er ook een "goede" baan mee willen vinden. (Voor mij heeft "goed" meer een betekenis in de zin van nuttig)
Oud 31-03-2008, 20:08
Verwijderd
Citaat:
(Voor mij heeft "goed" meer een betekenis in de zin van nuttig)
Voor hem nu dus ook. Zijn eerste baan was vanuit financieel oogpunt goed, maar het bracht hem geen/(te) weinig voldoening.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2008, 07:00
Learn to fly
Learn to fly is offline
Ahaa oke.

Maar ehm zijn er hier nog mensen die Theologie studeren/gestudeerd hebben in Utrecht; UU of UvT?
Oud 07-04-2008, 10:03
Learn to fly
Learn to fly is offline
Iemand?
Oud 08-04-2008, 14:07
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
mailen, bellen, toch een afspraak maken ergens een keer. voor het persoonlijk gedeelte kun je dan meelopen op de universiteit die je dan zou willen kiezen.
verder hangt het denk ik van je definitie van geloof af, als het shockerend voor jouw geloof is te horen dat iets in de bijbel niet waar is, dan zal het eerder een probleem zijn dan als je een redelijk abstract geloof hebt wat zich minder snel "aangevallen" zal voelen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten