Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-12-2002, 20:01
Optima
Optima is offline
In de literaire stroming van het naturalisme en het mysticisme komt het denkbeeld van versterving vaak voor.

De personages ondergaan de gruwelijkste ellende, en komen dat tot het inzicht dat vrijheid slechts bereikt kan worden door afstand te nemen van het aardse. Diir hebzucht, lust en verlangens aan de kant te schuiven, en dus te berusten in het ' zijn' kom je tot de meest ideale staat van de mens

de Dood overwinnen door de dood

waar het op neerkomt dat de zoektocht naar ' het hogere' leid tot de verlossing.
Oud 03-12-2002, 20:31
Hannibal
Hannibal is offline
Citaat:
Optima schreef:
In de literaire stroming van het naturalisme en het mysticisme komt het denkbeeld van versterving vaak voor.

De personages ondergaan de gruwelijkste ellende, en komen dat tot het inzicht dat vrijheid slechts bereikt kan worden door afstand te nemen van het aardse. Diir hebzucht, lust en verlangens aan de kant te schuiven, en dus te berusten in het ' zijn' kom je tot de meest ideale staat van de mens

de Dood overwinnen door de dood

waar het op neerkomt dat de zoektocht naar ' het hogere' leid tot de verlossing.
De Dood overwinnen dood de dood, dat zegt de alchemie ook en daar heb ik ook een verhaal over geschreven
Mee eens dus
Oud 03-12-2002, 21:20
tuonier1
tuonier1 is offline
wel interessant

maar wat is dan bedoeling van dit leven dabn?zou je er dan niet eestr onderzoek naar doen wat je hier dan moet?

En wat doe je nouals er niks na is?DAn ben je lekker vrij, je beseft het nieteens

het is toch allemaal zwart
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 08:10
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
tuonier1 schreef:
wel interessant

maar wat is dan bedoeling van dit leven dabn?zou je er dan niet eestr onderzoek naar doen wat je hier dan moet?

En wat doe je nouals er niks na is?DAn ben je lekker vrij, je beseft het nieteens

het is toch allemaal zwart
of een andere kleur

Denk niet dat het veel zin heeft om de dood te overwinnen door dood te gaan; daarvoor is dat wat er na de dood is te onzeker, je weet helemaal niet of je dan vrij zult zijn, of vrijer dan hier tijdens het aards bestaan. Lijkt me handiger (en leuker) om eerst zo veel mogelijk te doen met het leven hier.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2002, 18:34
Tsasil
Tsasil is offline
Waarom zou ik in godesnaam tot een hoger inzicht willen komen, als ik daarvoor mijn leven tot een hel moet maken.

Daar is het leven zelf veel te leuk voor. Ik concentreer mij liever op het meest echt lijkende 'zijn'.
Oud 07-12-2002, 11:16
Kip187
Kip187 is offline
ja precies je moet streven naar het "zijn". naar mijn mening is dat ook al het aardse laten varen. Daarmee bedoel ik dus niet dat je geen huis mag hebben ofzo. Maar dat je alle normen en waarden en al die crap laat gaan en je je complete conditionering overboord gooit. Dan stel je namelijk nooit meer jezelf of iemand ander teleur.

dan leef je naar je eigen inzicht, met je ziel zeg maar.
dan "denk" je niet meer dat je gelukkig bent, dan "voel"je dat.
Reageren

Regels voor berichten