Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-02-2008, 01:20
bamiPoep
bamiPoep is offline
tijd voor laptop (pc is 92% dood)

wat zijn de voordelen van een 14.1 inch tov 15.4 inch schermen? (behalve formaat duh). ik doel meer op resolutie en of de letters enzo kleiner zijn met dezelfde resolutie op een 14 inch scherm dan op n 15 inch scherm.

en twijfel over blueray, qua prijzen zijn die laptops bijna zelfde. maar is blueray echt nodig, gaat het hip worden? of gewoon nog n paar jaar doen met n dvd spelertje?

en qua geheugen, 2 gig of 3 gig? want ik zie dat videogeheugen gedeeld is. ik speel geen zware spellen ofzo erop, zou 2 gig voldoende zijn?

Oud 29-02-2008, 10:53
]{ing
]{ing is offline
Logischerwijs zijn letters kleiner op een 14" tov 15" bij dezelfde resolutie. Er past evenveel op het scherm, alleen is het iets kleiner.

Blueray gaat het worden maar voorlopig alleen voor HD video. Als je dat niet nodig hebt.. dan maakt het niet heel veel uit. Btw let erop dat alleen een blueray speler het ook niet helemaal is, handig is een DVI of HDMI uitgang en een goede videokaart (ATI 2600 of GF 8500 ofzo)

En gedeeld videogeheugen is nooit goed maar 2 gig is voldoende voor de meeste taken (tenzij je een paar virtual machines in VMware draait, bezig bent met adobe premiere e.d. taken)
Met citaat reageren
Oud 01-03-2008, 01:00
bamiPoep
bamiPoep is offline
ook niet onbelangrijk, de batterij. hoe behandel je de batterij van n laptop het beste? altijd in de lader tijdens gebruik van laptop, of laden tot ie vol is en dan eruit?
Oud 01-03-2008, 07:43
]{ing
]{ing is offline
Probeer niet de accu voller te laden dan 90%. En zoveel mogelijk accu eruit als je de mogelijkheid hebt om op netstroom te werken.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2008, 01:09
bamiPoep
bamiPoep is offline
ik twijfel tussen deze 2:

14" : http://vaio.sony.nl/view/ShowProduct...y=VN+CR+Series

15.4 " :http://vaio.sony.nl/view/ShowProduct...y=VN+FZ+Series

de prijzen zijn het zelfde. wat zou de beste keuze zijn voor die prijs?
Oud 06-03-2008, 22:49
yyyounes
yyyounes is offline
of je kan deze kopen?
http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1674590

Voldoet aan je eisen + is nog kleiner
Met citaat reageren
Oud 09-03-2008, 17:35
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
Citaat:
ik twijfel tussen deze 2:

15.4 " :http://vaio.sony.nl/view/ShowProduct...y=VN+FZ+Series

de prijzen zijn het zelfde. wat zou de beste keuze zijn voor die prijs?
dees
Oud 09-03-2008, 17:55
]{ing
]{ing is offline
Die 15.4 inch heeft betere specs (oa Blu ray).. maar is meteen weer zo zwaar.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2008, 08:32
Verwijderd
Nou ja, zo te lezen wil TS het ding ook gebruiken om zijn desktop te vervangen en dan zou ik toch ook minder naar het gewicht kijken.
De tweede heeft duidelijk betere specs dus als je die zou kunnen betalen, zou ik je aanraden om die te halen. 2,8kg is wel redelijk wat dus wanneer je van plan bent om het ding ook veel onderweg te gebruiken of veel mee te nemen zou het handiger zijn om de kleinere variant te halen aangezien die minder weeg en wat mobieler is doordat het scherm kleiner is.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2008, 00:39
bamiPoep
bamiPoep is offline
het is sowieso n desktop vervanger. maar het moet ook "mobiel" blijven. vandaar dat ik mij ook af vraag of er n aanzienlijk verschil is in 14.1 en 15.4 schermen in de zin van lettertypes (internet, word enz.), films etc.

Zijn de specs van die FZ veel beter? enige wat mij echt opvalt is de blueraydisc.

maar qua prijs/specs zou de FZ verstandiger zijn dus?
Oud 11-03-2008, 08:44
Verwijderd
Nou ja, je hebt in absolute termen gezien een kleiner scherm, dus ja, dat verschil is er wel. Op het 14.1" scherm zal alles iets kleiner uitvallen omdat dat ding dezelfde resolutie heeft als het 15.4" scherm, waardoor de tekengrootte op het grotere scherm ook iets groter is.

Om het verschil even makkelijk aan te geven:
Laptop 1 (14"):
+ Klein beetje snellere processor
- Kleinere harde schijf
- DVD+/-RW DL combostation
- Slechtere videokaart
= Geheugengrootte & -snelheid
= Chipset

Dat is dus tov de 15.4" laptop. Ik zou hier zeker de grotere laptop kopen, tenzij je van plan bent het ding dagelijks mee te nemen naar de uni ofzo, dan gaat bijna 3kg op je rug / schouder erg snel vervelen kan ik je vertellen.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2008, 01:30
bamiPoep
bamiPoep is offline
heb ze beiden bekeken. en die van 15.4 inch is mooier afgewerkt en het formaat is niet zoveel zichtbaar groter dan die van 14 inch (lijkt het). maar hij is zwaar .

nog n weekje erover slapen dan maar

wat zijn nog meer aan te raden notebooks met ongeveer gelijke specificaties (met of zonder blueray maakt niet uit). eisen zijn dat ze 14 inch hebben (of 15.4 inch die klein oogt ), niet al te zwaar, desktopvervanger en qua uiterlijk een beetje aan te zien.

Oud 15-03-2008, 15:20
Verwijderd
Hoe ben je van plan het ding te gebruiken, dat is me niet echt duidelijk geworden eigenlijk.
Dat het ding zwaar is hoeft geen probleem te zijn als je het ding gebruikt als desktopvervanger en dus heel erg weinig meeneemt. Wanneer je het ding vaker meeneemt (en dus niet als desktopvervanger pur sang gebruikt) wil je inderdaad geen 3kg zware laptop meesjouwen...
Met citaat reageren
Oud 15-03-2008, 16:07
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
een laptop heeft als desktopvervanger alleen geen nut.. dat je een laptop neemt impliceert al dat je hem op zijn tijd wil verplaatsen/ meenemen..
Oud 15-03-2008, 19:45
Verwijderd
Daar valt over te discussiëren. Een laptop als desktopvervanger kan prima (ruimtegebrek, looks bijv.). Dat je bij een desktop altijd goedkoper uit bent voor betere hardware laten we dan maar even buiten beschouwing.
Een laptop hebben impliceert dus niet noodzakelijkerwijs dat dat ding verplaatst / meegenomen gaat worden, zeker niet wanneer TS het ding als desktopvervanger wil gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2008, 19:58
Verwijderd
Citaat:
een laptop heeft als desktopvervanger alleen geen nut.. dat je een laptop neemt impliceert al dat je hem op zijn tijd wil verplaatsen/ meenemen..
ik neem die van mij ms 5 keer per jaar mee, hij staat hier goed als computer hoor... hij is zonder accu ook de helft vh gewicht dus als ik m al meesjouw laat ik die accu iig thuis, hij doet t toch maar 30 min op accu dus waarom zou ik moeite doen...

dus mocht je er een kopen, zoek een met een losse accu
Met citaat reageren
Oud 15-03-2008, 23:54
Verwijderd
Neem er geen met Blue Ray, het bestaat niet meer.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 11:59
Verwijderd
Citaat:
Neem er geen met Blue Ray, het bestaat niet meer.
Blu Ray (en dus niet Blue Ray) is juist de winnaar tussen de verschillende DVD-opvolg formaten (HD DVD <> Blu Ray) en heeft dus zeker de toekomst.
Zeggen dat het 'niet meer bestaat' slaat dus nergens op.

Maar terug ontopic:
Hoe wil TS zijn laptop gebruiken?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 18:08
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
ik neem die van mij ms 5 keer per jaar mee, hij staat hier goed als computer hoor... hij is zonder accu ook de helft vh gewicht dus als ik m al meesjouw laat ik die accu iig thuis, hij doet t toch maar 30 min op accu dus waarom zou ik moeite doen...

dus mocht je er een kopen, zoek een met een losse accu
99% van de laptops dus.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 18:10
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Mn desktop leg ik niet even op mn salontafel om op de bank even wat te browsen etc.. Het heeft wat dat betreft zeker voordelen, als je een desktop wilt vervangen.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2008, 00:42
bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
Blu Ray (en dus niet Blue Ray) is juist de winnaar tussen de verschillende DVD-opvolg formaten (HD DVD <> Blu Ray) en heeft dus zeker de toekomst.
Zeggen dat het 'niet meer bestaat' slaat dus nergens op.

Maar terug ontopic:
Hoe wil TS zijn laptop gebruiken?
als desktopvervanger.

puur standaard dingen. geen zware spellen of zware andere programmas
Oud 17-03-2008, 08:59
Verwijderd
Dus ook weinig meenemen, vrijwel alleen maar thuis gebruiken?
Als dat het geval is zou ik me echt niet blind staren op het gewicht, daar merk je niks van als je het ding op 1 plek gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2008, 01:27
bamiPoep
bamiPoep is offline
vaak thuis gebruik, maar uiteraard word ie wel af en toe meegenomen. en +-2.5 kg is neit zo zwaar heb ik gemerkt.

keuze is nu alleen, voor 15.4 of voor 14.1 inch..ene kant klein en compact, andere kant betere specificaties.

ojah, het moet wel n jaartje of 3 (minstens) meekunnen. zijn deze 2 specificaties dan redelijk of redelijk snel achterhaald?
Oud 22-03-2008, 12:54
]{ing
]{ing is offline
Nee is niet zo snel achterhaald.. ergens eind 2010 hoef je pas nieuwe windows te verwachten sowieso. Maargoed achterhaald is een erg relatief begrip
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten