Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-03-2008, 15:22
Fantôme
Fantôme is offline
Hoi allemaal.
ik wil dit even posten omdat ik jullie advies wel kan gebruiken.

Sinds een jaar nu loop ik met hoofdpijnklachten in mijn achterhoofd (onderaan).
Ik heb meestal eerst nekpijn en bij een beweging (normale beweging) krijg ik een stekend gevoel via mn nek naar mn hoofd. De hoofdpijn neemt niet snel af, evenals de nekpijn.

Vorig jaar, begin van de zomer, kwam er een kennis bij ons langs. Hij woont in Amerika, was een paar weken hier en kwam ook bij ons. Ik had er toen al een paar maanden last van en mijn moeder maakte zich zorgen. Ze maakte er een opmerking over waar hij bij was en hij wilde wel even voelen. Hij is namelijk fysiotherapeut. Hij merkte vrij snel dat ik 'hypermobiel' was (erg lenig in bepaalde lichaamsdelen). Als ik erover nadenk kan dat kloppen. Ook in sommige andere lichaamsdelen ben ik leniger. Nu is dit niet heel bijzonder, het schijnt dat toch wel 15% van de mensen 'hypermobiel' is (wat weer wat anders blijkt te zijn dan het hebben van het hypermobielsyndroom). Ik ging daarvoor naar een fysiotherapeut hier in de omgeving. Hij stelde hetzelfde vast en masseerde regelmatig bij de aanhechtingspunten van mijn schedel naar mn nek. Hierdoor ging het na een tijdje relatief beter maar ik had er nog wel last van (alleen niet meer iedere dag en ook niet de gehele dag).

In september vertrok ik voor 3 maanden studie naar Denemarken. Ook daar wel aardig wat last ervan gehad. In december kwam ik terug en in januari wilde ik toch wel weer graag naar de fysio voor deze klachten.

Helaas. de fysiotherapeut was gestopt met het runnen van die praktijk (nog wel ergens anders, vrij ver weg) maar er was wel een andere fysio in die praktijk. Deze man werkte twee dagen in de week en mijn oude fysio werkte er 3 dagen in de week. ik besloot dat dan maar te proberen.

Echter, hij stelde een andere 'diagnose' (als je daarvan kunt spreken bij fysiotherapie?). Hij stelde juist vast dat mijn spieren heel stijf waren. Hij heeft mijn nek ook al 2x gekraakt en op een andere manier gemasseert. Het leek even goed te gaan (op napijn van de behandeling na) maar nu zit ik hier dus. Met een zeer pijnlijke nek, behoorlijke koppijn en dat houdt alweer dagen achter elkaar aan.
Op internet las ik ook dat er bij hypermobiliteit niet gekraakt mag worden.
Hij stelt echter een andere diagnose en doet dit dus wel.
Is dit kraken schadelijk?
Mij lijken deze twee diagnoses behoorlijk tegengesteld, maar ik ben geen fysiotherapeut. Wat denken jullie over de situatie? advies iemand?

oja. mn ouders maken zich wel zorgen nu het na een jaar niet weg is en raden mij aan me door de huisarts door te laten verwijzen naar het ziekenhuis voor onderzoek. Kan iemand me dit aanraden of juist afraden en waarom?

sorry voor het hele verhaal!
liefs, Fantome
Oud 13-03-2008, 15:56
Verwijderd
Misschien kun je de eerste fysiotherapeut (degene die goed beviel dus) bellen of hij een geschikt iemand weet bij jou in de buurt? Je zou hem ook kunnen vragen hoe hij over dat kraken denkt en misschien via de huisarts na gaan of je inderdaad hypermobiel bent of dat hij/zij er ook anders tegen aan kijkt. Ben je er uberhaupt al wel eens mee naar je huisarts geweest? Daar zou ik mee beginnen, als die je niet verder kan helpen, dan kan je daarna altijd nog naar het ziekenhuis.

Ik schijn ook hypermobiel te zijn, de fysio waar ik nu heen ga weet dat en doet kennelijk heel voorzichtig, want behalve 'napijn' heb ik er weinig last van. Laatst was er een stagiaire en die was iets ruwer (idd meer richting kraken) en toen heb ik een paar dagen amper kunnen lopen. Maar dat kan natuurlijk ook komen doordat het een stagiaire was...al ga ik daar maar niet vanuit.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2008, 21:06
Verwijderd
De twee 'diagnoses' die beschrijft sluiten elkaar niet uit!
Hypermobiliteit heeft te maken met je gewrichten, gewrichtsbanden. Omdat deze zo 'los' zijn ben je erg 'lenig' op die plekken. Echter, je lichaam moet iets doen om deze gewrichten goed 'bij elkaar' te houden, bv bij een schouder om te zorgen dat deze niet uit de kom vliegt. Hierdoor moet je je spieren meer gebruiken; deze kunnen daardoor gaan verkrampen.

Ik denk dus dat de oplossing ligt in het soepel houden van deze spieren, maar ook versterking ervan.

Heb je je verhaal trouwens besproken met je fysio?
Met citaat reageren
Oud 14-03-2008, 10:17
Fantôme
Fantôme is offline
Hey lienepien, dankjewel
Het leek elkaar uit te sluiten, maar ik heb er niet veel verstand van, vandaar dat ik het nog even hier vroeg
Mijn huidige fysio is voornl. bezig met het soepel houden van mn spieren bij mn schouders/nek.

Hoe kan ik volgens jou de spieren versterken dan?

Nee, nog niet besproken. maar de pijn is nu behoorlijk heftig. had me voorgenomen geen pijnstillers meer te nemen (omdat ik het idee had dingen dat te overbelasten, omdat ik niet vóel dat ik ze overbelast) maar heb er nu toch maar weer een genomen... Maargoed. volg. week heb ik weer een afspraak met mijn fysio miss. moet ik het dan eens bespreken.

maar hoe zit het dan met dat 'kraken' wat mijn huidige fysio echt wel doet?
want op internet las ik dat dat niet mag met hypermobiliteit. Weet jij daar meer van?
Oud 14-03-2008, 10:19
Fantôme
Fantôme is offline
@ Leonoor. met mijn klachten ben ik door de huisarts doorgestuurd naar de fysiotherapeut. dit was overigens een vervangende huisarts.
Oud 04-04-2008, 11:21
Verwijderd
Citaat:
Hey lienepien, dankjewel
Het leek elkaar uit te sluiten, maar ik heb er niet veel verstand van, vandaar dat ik het nog even hier vroeg
Mijn huidige fysio is voornl. bezig met het soepel houden van mn spieren bij mn schouders/nek.

Hoe kan ik volgens jou de spieren versterken dan?

Nee, nog niet besproken. maar de pijn is nu behoorlijk heftig. had me voorgenomen geen pijnstillers meer te nemen (omdat ik het idee had dingen dat te overbelasten, omdat ik niet vóel dat ik ze overbelast) maar heb er nu toch maar weer een genomen... Maargoed. volg. week heb ik weer een afspraak met mijn fysio miss. moet ik het dan eens bespreken.

maar hoe zit het dan met dat 'kraken' wat mijn huidige fysio echt wel doet?
want op internet las ik dat dat niet mag met hypermobiliteit. Weet jij daar meer van?
Sorry, ik was even vergeten om nog in dit topic te kijken.
Ik denk dat je je spieren kunt versterken met gericht oefeningen en sporten, maar ik denk dat de fysio je daar meer over kan vertellen.
Over het kraken weet ik echt niet of dat 'mag', maar volgens mij is dat sowieso niet goed om al te vaak te doen.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2008, 13:18
Balance
Balance is offline
Citaat:
@ Leonoor. met mijn klachten ben ik door de huisarts doorgestuurd naar de fysiotherapeut. dit was overigens een vervangende huisarts.
Na een jaar lijkt me dat je best nog eens langs mag gaan en mag vragen of je niet doorverwezen kan worden naar het ziekenhuis.
Ik ben overigens ook hypermobiel en het komt inderdaad erg veel voor. Het klopt echter wat Lienepien zegt: het stijf zijn van je spieren kan best voorkomen bij mensen met hypermobiliteit. Een slangenmens is bijvoorbeeld zo lenig, omdat hij dit traint. Als hij er niks mee zou doen, zou hij ook stijve spieren kunnen hebben.
Oud 06-04-2008, 22:42
Fantôme
Fantôme is offline
Bedankt voor de reacties nog.
Afgelopen weekend ging het trouwens erg goed
heb ook wat vaker fysio gehad... Hopelijk blijft het even goed.
Als ik weer terugval in zoals het een aantal weken geleden was, zal ik denk toch eens langs de huisarts gaan...

Balance, ook bedankt

Regels voor berichten