Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-03-2008, 21:20
keukentrappetje
keukentrappetje is offline
Ik ben bezig met een project over stress, we zitten nu nog in de beginfase en zijn dus informatie aan het verzamelen.

We hebben de deelvragen verdeeld en ik zou aan de slag gaan met:
Stress, wat zijn de oorzaken. (met het oog op androgenen)

Maar waar ik ook zoek, ik vind juist dat een hoog androgeengehalte gevolg kan zijn van stress, en niet andersom.

Wie weet hoe het zit of kan mij verwijzen naar handige informatie?
Oud 24-03-2008, 08:56
sdekivit
sdekivit is offline
dus als ik het goed lees dan denk jij dat een hoog androgeengehalte leidt tot stress. Dan zouden mannen bijna altijd gestresst moeten zijn

zoek eerst eens op wat de androgenen precies zijn, wat ze doen enz en ga dan verder zoeken
Met citaat reageren
Oud 24-03-2008, 10:01
weetweinig
weetweinig is offline
Wordt stress niet in eerste instantie veroorzaakt door externe factoren? Ik geloof dat de afgifte van hormonen een reactie is op prikkels van buitenaf?
Ik geloof dat adrenaline en cortisol ook een rol spelen bij stress.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2008, 13:11
keukentrappetje
Citaat:
dus als ik het goed lees dan denk jij dat een hoog androgeengehalte leidt tot stress. Dan zouden mannen bijna altijd gestresst moeten zijn

zoek eerst eens op wat de androgenen precies zijn, wat ze doen enz en ga dan verder zoeken
Ja precies, dat is dus wat ik vind. En dat de oorzaken idd extern zijn. Maar bij de rol verdeling kreeg ik dus de opdracht oorzaken te vinden op hormonaal gebied. Daarover kan ik niks vinden.
Morgen weer een bespreking dus dan zal ik even vragen hoe mijn deelvraag bedoeld is, dat ik er zo niet uitkom.
Oud 25-03-2008, 19:19
Kitten
Kitten is offline
Alles hieronder uit 'Human physiology':

Androgen: A steroid hormone that controls the development and maintaenance of masculine characteristics; primary testosterone secreted by the testis, although weaker androgens are secreted by the adrenal cortex.

(ik kan meer info vragen aan mijn vriendin als het moet)

"Stress and the Adrenal Gland":
..."These inverstigations demonstrate that the sumpathoadrenal system becomes activated, with increased secretion of epinephrine and norepinephrine, in response to stressors that challenge the organisms to respond physically. This is the "flight of flight" reaction described in chapter 9."

Zover ik kan lezen zorgt stress voor androgeen. Maar:
"...In 1936, a Canadian physiologist, Hans Selye, discovered that injections of a cattle ovary extract into rats (1) stimulated the growth of the adrenal cortex; (2) caused atrophy of the lymphiod tissue of the spleen, lymph, and thymus;..."

"...However subsequent experiments revealed that injections of a variety of substances - including foreign chemicals such as formaldehyde - could produce the same effects. Indeed, the same pattern oattern occured when Selye subjected rats to cold environments or when he dropped them into water and made them swim until they were exhausted..."

Wat betekend dit?
- Androgeen wordt gemaakt als gevolg van stress.
- Stress kan worden veroorzaakt door verschillende stoffen die het lichaam niet kent.
Oud 25-03-2008, 22:52
DDM
DDM is offline
Zou maar eerst eens definieren wat je met stress bedoelt. Bedoel je stress zoals in de volksmond (psychische stress) of pathofysiologische stress? Het tweede is een stressreactie van het lichaam die (bijna) altijd optreedt als de homeostase door bijvoorbeeld ziekten wordt verstoord.
Oud 28-03-2008, 15:42
keukentrappetje
Dankjewel. Ik kom nu een stuk verder
Reageren

Regels voor berichten