Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-03-2008, 12:33
Tripp
Tripp is offline
Hallo allemaal,

Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die mij meer zou kunnen vertellen over studieverlenging. Liefst op het HBO (WO mag ook.).

Ik zal me eerst ff voorstellen:
Ik ben op dit moment 1e jaars op de Hogeschool Leiden. En de studie die ik doe die is helemaal naar mijn zin. Echt geweldig! Het enige probleem waar ik tegenaan loop is dat is heel erg langzaam lees. (Ben dyslectisch) Nu zet ik me voor 200% in voor mijn studie, omdat dit ook echt is wat ik wil.

Het probleem is nu:
Ik ben HEEL erg veel bezig met mijn studie. Soms denk ik wel te veel. En nu begin ik ook een beetje problemen te krijgen met het vele werk. Want constant moet je iets 'doorlezen'. En ook het leren programmeren kost veel tijd, omdat je daarvoor ook veel dingen zelf moet uitzoeken. (zoeken + lezen op internet)

Ik heb al eerder gehoord dat als je dyslectisch bent, dat je dan eventueel in aanmerking zou komen voor studieverlenging. Nu ben ik daar dus wat info over op internet aan het zoeken, maar er is niet veel te vinden. Ook zou ik graag willen weten hoe zoiets dan in zijn werk zou gaan.

Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft?

Groetjes,
Tripp
Advertentie
Oud 24-03-2008, 15:51
martijn1985
martijn1985 is offline
de regelingen daarvoor verschillen per onderwijsinstelling. Waarschijnlijk kan je studieadviseur je er wel meer over vertellen.
Oud 24-03-2008, 19:07
Verwijderd
Je kunt inderdaad het beste eens overleggen met je studieadviseur, die kan je meer vertellen over de mogelijkheden.

Je zou ook kunnen zoeken naar andere oplossingen, als samen met een andere student lezen/leren, aantekeningen overnemen, college's opnemen, enzovoorts. Dat soort dingen kunnen je wellicht ook helpen.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 09:22
Verwijderd
Studieadviseur, die kan ook sowieso verlengde tentamentijd regelen en eventueel uitstel voor lange opdrachten. De studieadviseur kan je vast ook wel wat vertellen over het jaar extra stufi wat je kan ontvangen. Dus huphup langs deze man/vrouw want veel maatregelen (langere tijd enzo) kunnen vaak heel snel geregeld worden en dat is extra fijn voor jou!
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 11:37
Miracle
Miracle is offline
Bij ons moet je dat regelen bij het Disability Management. Misschien dat bij jouw HBO ook zoiets is?
Oud 25-03-2008, 19:39
Tripp
Tripp is offline
Bij ons kun je langs bij de studentendecaan. Daar moet je bij ons zulke dingen regelen. Ik heb overgens al wel verlengde tentamentijd. Maar met het leren voor tentamens en het maken van huiswerk kom ik vaak ik tijdnood. Terwijl mijn planning toch wel goed is.

Opzich zou ik het wel willen vragen, maar ergens durf ik denk ik ook niet zo goed. En ik weet niet waarom.... Misschien omdat er nog wel eens word gezecht dat dyslectici zich aanstellen. (ofzo)

Groetjes,
Tripp
Oud 25-03-2008, 20:33
Verwijderd
Je hebt toch een dyslexie verklaring neem ik aan? Dan stel je jezelf dus niet aan en is het gewoon goed dat jij aan de bel trekt. Jij probeert de studie met goed gevolg te voltooien, en als dat niet lukt terwijl jij een goede planning maakt misschien kan de opleiding dan nog iets voor je regelen? Gewoon vragen!
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 21:19
Tripp
Tripp is offline
Thanks.

Ik voel me al een stuk opgeluchter. Ik heb net ff een mailtje naar mijn studentendecaan gestuurd en mijn situatie uitgelegd. Ik heb al eens met haar gesproken en ze is best aardig.
En aangezien ze behoorlijk snel is met mailtjes lezen en beantwoorden zal ze morgen wel reageren.... ben benieuwd.

Tot morgen,
Tripp
Oud 26-03-2008, 09:15
Ieke
Ieke is offline
Ik kan op grond van dyslexie 2 jaar extra stufi krijgen als ik het maar optijd aanvraag. Dat moet via de decaan bij ons, het ene jaar krijg je via de ibgroep (en dat is een jaar of niks) en het andere krijg ik van de uni (dat is van 1 maand tot 12 maanden) Dus als je wat vertraging oploopt kan je dat op deze manier compenseren.
Verder hebben ze op de meeste onderwijsinstellingen allerlei curcussen. Slim studeren en dingen als hoe lees je snel een enorme lap tekst. Maar er komen ook steeds meer dingen met de computer om je te helpen, bijvoorbeeld het programma Kurzweil 3000, waar ze bij ons ook een curcus voor hebben en geloof dat het programma ook via de uni kan krijgen.
Als ik jou was zou ik ook eens naar die curcussen kijken, sommige zijn best zinnig. Bij ons lopen de meeste dingen via de decaan met deze dingen, maar de studieadvizeur kan ook helpen.
Oud 27-03-2008, 15:01
chantald
chantald is offline
Hoi

Ik heb zelf ook dyslexie en heb ook een half jaar extra studie verlenging gehad op het HBO. Hiervoor moest ik met mijn dyslexie verklaring naar mijn decaan en die heeft verder alles geregeld. Ik kreeg daarvoor ook nog een half jaar extra stufie. Hoop dat jij ook zo'n regeling kan treffen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten