Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-03-2008, 15:59
Gast1000
Maakt er iemand gebruik van de methode nu voor straks??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-03-2008, 08:11
ILUsion
ILUsion is offline
Omdat ik niet wist wat het was, ben ik het maar gaan opzoeken: http://www.nuvoorstraks.nl/nuvoorstraks/

Maar wat wil je eigenlijk daarmee weten? Als je specifieke vragen hebt over die cursus of over de leerstof, mag je die direct stellen

Ik heb ook al direct een tag in je topic geplaatst, let daar in het vervolg ook op, a.u.b.
Oud 28-03-2008, 21:02
Gast1000
we zijn met een hoofstuk bezig over warmte,een energiesoort.Ik heb wel ene paar vragen.
1.Wat is het vershil tussen warmte entempratuur?
2.Wat is warmtetransport(gata het van hoog naar laag of andersom of wat precies)?
3.De staandvrieskast in een supermarkt in met een deur afgesloten,de liggende vrieskast is open.Waarom id het zo??
4.Waar dient stilstaande lucht voor?

het zijn best veel vragen ,maar ik heb de volgende les een toets vandaar....
Met citaat reageren
Oud 28-03-2008, 22:23
Vinniebar
Vinniebar is offline
Misschien moet je de teksten in het boek eens lezen...
Je moet je vooral voor vraag 3 kapot schamen!
Met citaat reageren
Oud 28-03-2008, 22:40
ILUsion
ILUsion is offline
Warmte en temperatuur zijn twee verschillende dingen. Warmte is inderdaad een energievorm, terwijl temperatuur een maat is om de hoeveelheid beweging van de moleculen. Bij een temperatuur van 0 K (-273,15°C) staan de moleculaire bewegingen stil, en dat is dan ook wat temperatuur aangeeft.

Warmte in de volksmond komt overeen met temperatuur maar fysisch is het iets totaal anders. Om het met een voorbeeld te geven, om je wat aan te tonen wat warmte is: als je een metalen lat tegen je huid houdt, zal je voelen dat dat meestal koud aanvoelt: er vloeit dan warmte van jouw lichaam naar het metalen voorwerp. Op een bepaald moment zal het voorwerp niet meer koud aanvoelen, dat is het moment dat je lat op dezelfde temperatuur is gekomen.

Warmtetransport gaat altijd van hoge temperatuur naar lage temperatuur, een beetje zoals stroom van hoge naar laag potentiaal (voltage) stroomt. Dat is ook makkelijk te zien: je kan jezelf wel verwarmen aan een kachel (hoge T), maar je kan je niet verwarmen aan een ijskast (lage T).

Normaal zijn beide vrieskasten gesloten, voor de efficiëntie. Maar over het algemeen is de dichtheid van een warme stof lager dan die van dezelfde koude stof (warm: hoge temperatuur: meer bewegingen in de molecules, dus gaan er sneller botsingen zijn, dus neemt de stof meer volume in). Zoals je wel weet bij vloeistoffen gaat die met de grootste dichtheid onderaan zitten. In die diepvries: het koude blijft onderaan, dus in een liggende zit de koude onderin, waar je hem nodig hebt. In een staande, gaat elk zuchtje wind, de koude lucht eruit blazen (bij een liggende in werkelijkheid ook, maar al heel veel minder).

Stilstaande lucht, tja, daar kan je verschillende kanten mee op. Als het in hetzelfde hoofdstuk is: lucht kan dienen als isolator.
Oud 29-03-2008, 12:28
Gast1000
Ik ben pas 12!!
Met citaat reageren
Oud 29-03-2008, 12:32
Gast1000
Bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten