Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2008, 19:14
Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Hoi hoi bèta-kinders.

Ik heb echt heel veel moeite met natuurkunde.

De vraag luidt:

Een elektrische deurbel mag alleen aangesloten worden op een veilige laagspanning. Als regel wordt die laagspanning geleverd door een speciale beltransformator.
In figuur elf (onderaan mijn post) is zo'n beltransformator vereenvoudigd. De primaire spoel (die met het minst aantal windingen toch?) is aangesloten op het lichtnet (230 V). Aan de secundaire spoel heb je drie aansluitmogelijkheden: 3 V, 5 V of 8 V.

Hoe groot is de spanning tussen de aansluitingen P en Q, 3 V, 5 V of 8 V? Licht je antwoord toe.

Ik heb 3 volt staan (gegokt) en als verklaring heb ik staan dat is de veiligste laagspanning (ik weet 't, dom antwoord ).

b: Een bel wordt aangesloten op de aansluitpunten Q en R. Als iemand aanbelt, loopt er een stroom van 1.6 A door de secundaire stroomkring. Bereken hoe groot de stroomsterkte door de primaire spoel is. Neem aan dat de transformator ideaal is.
Figuurtje:
Iets met U ● L en dan het aantal watt ofzo. Ben helemaal de weg kwijt

Iemand?
Oud 04-04-2008, 19:51
Dark_One
Dark_One is offline
Hey,

De primaire spoel in een transformator is de spoel waar je de stroombron op aansluit, in dit geval dus de spoel met de meeste windingen.
In een (ideale dus een die geen weerstand heeft) transformator geldt:
V2/V1=N2/N1.
Hierin is V1 de spanning aan kant 1 en N1 het aantal windingen aan kant 1. (zelfde voor 2) Een spanning in een transformator is dus recht evenredig met het aantal windingen in die spoel.

A. Als we de spanningverschillen tussen de aansluitpunten aangeven met PQ, QR en PR geldt PQ+QR=PR en dus is PR 8. Omdat in een transformator de spanning recht evenredig is met de stroom en tussen P en Q het minste windingen staan is hier ook de laagste spanning en dus PQ=3V. Goed gegokt!

B. Een ideale transformator heeft geen weerstand en hier wordt dus geen vermogen omgezet in warmte (of gaat op een andere manier verloren). Al het vermogen in de linkerspoel zal dus ook in de rechtspoel zitten. P1=P2. Omdat geldt P=U*I geldt dus ook U1*I1=U2*I2 Hieruit krijg je I1=(U2*I2)/U1 getallen invullen geeft I1=(5*1.6)/230=0.03478A

Ik hoop dat je hier iets aan hebt...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten