Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-04-2008, 20:18
Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Ik wilde even vragen of iemand tips/adviezen voor mij heeft voor mijn natuurkunde-werkstuk dat over radioactiviteit gaat.

Ik heb nu een verhaaltje over de ontdekker en ioniserende/kankerverwekkende straling.

Waarover zou ik nog meer in mijn werkstuk over kunnen zetten? Het is lastig om op het i-net info te vinden .
Oud 01-04-2008, 22:33
Vinniebar
Vinniebar is offline
Chernobyl
/atoombom op Japan
...en de gevolgen daarvan die nog steeds merkbaar zijn

Laatst gewijzigd op 01-04-2008 om 22:38.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2008, 23:46
ILUsion
ILUsion is offline
Een andere leuke anekdote is de ontdekking van Röntgenstraling, maar dat valt wel buiten je werkstuk (is wel ioniserend).

Maar die kernrampen, daar kan je inderdaad al wel het een en ander mee doen, de werking van een kerncentrale is iets anders (verder: verschil in alfa, beta en gamma-straling). Bij die kernrampen (Tsjernobyl, Three Miles Island, Sellafield, Hiroshima, ...) is het zeker de moeite waard om ook te bespreken wat er juist gebeurd is (tja Hiroshima was gecontroleerd, laat ons maar zeggen; bij de andere drie liep er steeds iets mis: maar wat exact is aan jou om uit te zoeken). Maar over bv. Tsjernobyl zijn er heel wat fotoreportages te vinden over de huidige gevolgen (spooksteden e.d.), over de huidige maatregels om de verspreiding van het materiaal te beperken, ...

De meeste informatie daarover is trouwens makkelijk te vinden (ik heb er vroeger ook een kort werkstuk over gemaakt, daarmee dat ik het zo ongeveer wel weet).

Daarnaast, ook meer maatschappelijke gevolgen dan echt fysisch: waarvoor radioactieve straling wel nuttig is (behalve voor wapens en energie) (1 voorbeeld is het bestralen van eten, om beter bestand te maken tegen bederving), hoe het afval behandeld wordt en wat de problematiek daaromtrent is.
Oud 02-04-2008, 14:47
Martiño
Martiño is offline
Misschien is het interessant om iets in je werkstuk op te nemen over radiodiagnostiek en radiotherapie? Dus het maken van röntgenfoto's, CT-scans etc, en het bestralen van tumoren? Ik kan wel je vragen beantwoorden.

Verder zijn er ook een hele hoop wetten en regels over radioactiviteit, bijvoorbeeld de dosis die een burger mag oplopen per jaar, etc.
Oud 02-04-2008, 16:20
Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Thanks, ik heb 't opgenomen in mijn werkstuk en het ziet er echt goed uit (voor m'n gevoel dan). Verder ben ik wel bang dat ze bij de mondelinge examens te diep op de vragen in gaan terwijl ik eigenlijk niet zo heel veel over het onderwerp weet :ó
Oud 02-04-2008, 16:59
Vinniebar
Vinniebar is offline
kiddofspeed.com

Staat ook nog mooi en zeer indrukwekkend verslag op van reis op motor door Chernobyl...
Met citaat reageren
Oud 02-04-2008, 22:19
Alecto Rodolfi
Alecto Rodolfi is offline
Verval, logaritmen en halveringstijden, misschien iets over detectoren (Geiger-Müllerteller, dradenkamer)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten