Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-03-2008, 22:39
Nienna*
Nienna* is offline
Lieve Letteraars,

Vandaag bereikte mij het trieste bericht dat Hugo Claus (Vlaamse schrijver/dichter) is overleden.

Schrijver Hugo Claus (78) overleden
In het Middelheim-ziekenhuis is vanmiddag Hugo Claus overleden. De Belgische schrijver-kunstenaar-filmer leed aan Alzheimer en heeft zelf het tijdstip van zijn dood gekozen, zo maakte zijn weduwe, Veerle Claus, bekend.

(NRC Handelsblad)

Hugo Claus is o.a. bekend van De Metsiers en Het verdriet van België, maar ook van nog een heleboel meer dat ik niet ken.

Kennen jullie hem? Wat vinden jullie van zijn werk?
En vooral: wat voor verlies is dit voor de literaire wereld?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2008, 09:03
Lilium
Lilium is offline
Hugo Claus' Metsiers was mijn eerste kennismaking met literatuuranalyse/interpretatie op school. Mijn docent ging samen met de klas motieven opzoeken en daar betekenis aan geven. Dat was gaaf, vond ik, maar ook wel raar, want had Claus dat zelf echt allemaal erin gestopt?
Verder ben ik niet bekend met het werk van Claus, en kan dus ook niet zeggen wat voor verlies voor de literaire wereld dit is.
Oud 20-03-2008, 10:18
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik heb nooit boeken van hem gelezen, maar ik ben wel een keer naar een voorstelling van Saint-Amour geweest waar hij enkele gedichten van hem voordroeg. Het was een beetje zielig, hij was zo oud en moest helemaal zichzelf vasthouden aan de katheder en maakte allerlei fouten, wat op zich wel weer interessant was, want de tekst was dus ook mee te lezen op een scherm en hij leek er een heel ander gedicht van te maken.
Oud 20-03-2008, 15:31
Verwijderd
Nooit iets van hem gelezen, maar vast een groot verlies. Zijn Verdriet van België wil ik wel eens lezen, als ik eens tijd over heb.

In ander nieuws: Arthur C. Clarke is ook dood. Die ga ik nog meer missen, denk ik eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2008, 21:38
tjampie
tjampie is offline
Ikzelve woon in Vlaanderen. En eerlijk toegegeven, zonder Hugo Claus stelt literair Vlaanderen niets meer voor. De talenten zijn hier heel dun bezaaid. De meest beloftevolle is Dimitri Verhulst.

Hugo Claus zou je best kunnen omschrijven als een dandy. Hij was een beetje de Paul Van Ostaijen van zijn generatie. Door velen werd hij uitgespuwd omdat hij geen blad voor zijn mond nam. Zijn magnum opus Het verdriet van België hielp België met het verwerken van haar oorlogsverleden. Maar laten we vooral niet vergeten dat hij ook poët was. Zijn oostakkers gedichten zijn cultureel erfgoed.

Kortom, hij is grootste verlies sinds jaren. Ex premier Guy Verhofst tevens een goede vriend van Hugo Claus heeft een pracht van tekst geschreven over zijn dood. Ik denk dat die tekst heel goed weergeeft wat hij nu eigenlijk betekende voor Vlaanderen en België in zijn geheel. Wie weet, post ik die hier nog neer.

Om te eindigen lijken mij de volgende woorden van Hugo Claus zelf heel gepast.

"In de schoot van de lieve dood"
Oud 21-03-2008, 12:31
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Maar Tjampie, hoe kan je dat nu zeggen, ik heb juist het idee dat Vlaanderen verhoudingsgewijs zoveel méér talent heeft dan Nederland (of zeg jij dan: in Nederland is het inderdaad nog erger gesteld? )
Oud 21-03-2008, 19:34
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Zijn laatste woorden waren: "Nie plooien." (= niet opgeven oid aard)
En het was euthanasie, zo gek.

Tja, een goede schrijver, maar ik vind het onzin dat zonder hem Vlaanderen weinig voorstelt, net zoals Vogelvrij. Hij heeft heel wat vooruitstrevend werk, maar er is nu ook een nieuwe generatie schrijvers op komst, die ik ook heel goed vind, en me bij hun werk misschien wel meer kan identificeren. Dimitri Verhulst, Saskia De Coster, Annelies Verbeke... ze doen het heel goed, op hun manier. De manier van Claus ligt helaas al achter ons, maar het maakt zijn werk niet minder goed. Het is een verlies, maar toch zijn we nog steeds iets waard!
Met citaat reageren
Oud 21-03-2008, 20:55
tjampie
tjampie is offline
Ik ben ervan overtuigd dat de toekomst in de handen ligt van Herman Brusselmans. Werkelijk een geniaal schrijver. Zo eentje dat de mensheid slecht maar een keer mag aanschouwen. Hij geeft het vaak over vrouwen met te kleine borsten zoals Saksie De Coster. Andere keren schrijft hij dan weer over zelfdestructie en hoe aangenaam dat wel niet is. Zijn haren zijn al jaren niet meer geknipt en het lijkt wel een trend te worden.

Voor de mensen die het nog niet doorhadden. Het hierboven geschreven stukje is doorspekt met ironie. Herman Brusselman is de personificatie van literaire decadentie. Hij is stikjaloers op het literaire talent van Dimitri Verhulst. Hij is zelf genoodzaakt om iedere zes maand een boek uit te geven of anders komt hij niet rond. Het lijkt wel zijn persoonlijke missie te zijn om iedere keer een nog afschuwlijker boek te publiceren.

En het grootste probleem is dat hij op mij lijkt. Of juist omgekeerd dat ik op hem lijk. Maar laten we lekker dogmatisch zijn. Het is hij die op mij lijkt.

Dat is zowat wat er leeft in literaire Vlaanderen. Godzijdank dat er nog een een goede "underground" bestaat.
Oud 21-03-2008, 21:08
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Ik vond vroeger Herman Brusselmans ook niet te pruimen, maar door middel van Ex-drummer ben ik hem gaan waarderen. Dit boek lijkt minder op zijn andere werk, maar daar Ex-drummer me zo boeide, ben ik vanzelf in zijn kak/pis/poep'n-verhaaltjes gerold. Steeds meer begin ik hem fantastisch te vinden. Hij is de enige in zijn soort hier in België, en dat maakt hem zo leuk. En natuurlijk ligt de toekomst niet in zijn handen, hij is juist weer van een oudere generatie. Kristien Hemmerechts bijvoorbeeld, behoord daar ook toe. Een goede schrijfster, maar ze hebben bewezen wat ze kunnen, het is tijd voor nieuw bloed.

Al dan niet underground. Under welke ground eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2008, 19:47
Paulienn
Paulienn is offline
Hugo Claus zijn dood is een jammere zaak voor de literaite wereld, maar dan heb ik het misschien eerder over die van een 20tal jaar terug. Toen was Hugo Claus vernieuwend, eindelijk een schrijver die zijn gedacht dierf zeggen en de maatschappij dierf bekritiseren. Nu durven ze dat allemaal.
Zijn werken zijn verouderd, ik ging onlangs naar een toneelstuk van hem kijken en eerlijk gezegd, ik vond het ouderwets, al kwam dat waarschijnlijk ook door de speelstijl en de acteurs.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten