Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-04-2008, 23:31
Verwijderd
Hoi,

Ik heb een vaag probleem met één van mijn harde schijven. Mijn configuratie is zo:

Ik heb vier schijven, allemaal SATA. C en D zijn third master en slave, E en F zijn fourth master en slave. Het gaat om schijf D.

Ik heb vanavond niet achter mijn computer gezeten, maar liet hem doorpruttelen. Toen ik terugkwam, was hij opnieuw opgestart en had ik geen D-schijf meer. In het event logboek staat afwisselend:

Citaat:
The device, \Device\Harddisk1\D, has a bad block.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
en

Citaat:
The device, \Device\Ide\IdePort3, did not respond within the timeout period.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
Even daarna (vermoedelijk na de automatische reboot, maar vóórdat ik weer ingelogd was), staat er:

Citaat:
The device, \Device\Ide\IdePort3, is not ready for access yet.

En

Citaat:
The driver detected a controller error on \Device\Harddisk0\D.

Ik heb de computer daarna nog een keer herstart, en toen maakte de D-schijf een vreemd geluid. Een ritmisch ge'zoem'. Telkens een halve tel stil, dan 'buzzzzz', dan weer een halve tel stil. Ook was ik daarna de C-schijf kwijt.

Nu ik de D-schijf helemaal losgekoppeld heb, zowel SATA als stroom, doet de C het weer en kan ik weer aan de slag. Maar goed, het blijft natuurlijk de vraag wat er met D is gebeurd.

Heeft hij gewoon bad sectors? Zou vreemd zijn. Hij is vrij nieuw, en waarom doet C dan vreemd als hij er aan hangt?

Ligt het aan de kabels? Ze zien er goed uit, maar ik heb nog niet voldoende getest om dit uit te sluiten.

Ligt het aan het moederbord? Zou kunnen, zeker omdat C en D allebei vreemd doen, maar hoe test je zoiets? Iemand een idee?

Nog wat meer informatie: ik draai Windows XP SP 2, met een P5W DH Deluxe moederbord, de C-schijf is een Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II, de D-schijf is een Seagate 750GB SATA300 32MB, ST3750330AS.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-04-2008, 10:15
M@rco
M@rco is offline
Zo te zien is die schijf gewoon kapot, of hard bezig om kapot te gaan. Heb je hem al getest met SeaTools?
Oud 06-04-2008, 11:16
Verwijderd
Nope, want ik kan hem niet benaderen. Hij wordt gewoon helemaal niet meer gezien.

Maar goed, ik vind het zo vreemd dat de C-schijf ook niet herkent wordt zodra ik D aansluit. Zoiets kán toch helemaal niet door bad sectors enz?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 22:54
Verwijderd
Nee maar als het ding gewoon kapot gaat op een aparte manier kan je wel dat soort gedoe krijgen. Het kan overigens ook níet je hdd zijn maar de controller op je mobo. Heb je al geprobeerd om wel D maar niet C eraan te prikken?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 06:55
Verwijderd
Yup, en ook in een andere computer maakt hij de boel in de war. Daar kan de andere schijf ook niet meer gevonden worden. Iemand anders heeft me al uitgelegd dat het voor een harde schijf mogelijk is om op zo'n manier kapot te gaan, dat hij de IDE/SATA-controller van het moederbord in de war maakt, waardoor je dus deze situatie krijgt. Ik ben nu maatregelen aan het treffen om hem naar Seagate terug te sturen.

(Waar vind je tegenwoordig nog piepschuim?)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten