Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2002, 21:16
DigitalStorm
DigitalStorm is offline
Wat als jouw altijd al aangeleerd is dat blauw eruit ziet als de 'algemene' kleur geel, kun je dat beeld dan nog veranderen?Niet dat dit waarschijnlijk voorkomt, maar toch vraag ik het me af
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2002, 23:03
Verwijderd
Ja en nee.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2002, 08:28
Darknezzz
Darknezzz is offline
Hoi,
Ja natuurlijk. Maar houd rekening met dat niet alleen jij de kleur blauw of geel maakt, maar de mensen uit je omgeving ook...
Liefs en Bb,
Darknezzz
Oud 30-06-2002, 10:39
GeritoDM
GeritoDM is offline
UHmz afleren... nee denk het niet. Je hebt dan gewoon geleerd dat die kleur, zeg rood, rood is, afgezien van of jij hetzelfde ziet als die ander die het aanleert. Weet jij veel of wat ik zie misschien wel in het negatief is, of op zn kop of gespiegeld oid... dat maakt uiteindelijk toch niets uit... dan heb je het aangeleerd om zo te kijken en te rederen whatever... dat zal jij niet merken.

Oftewel: tis btje zinloos om erover te discussieren.
Oud 01-07-2002, 18:29
Sterrenkijkster
Sterrenkijkster is offline
Kleuren ben je aangeleerd, net zoals je geleerd hebt om een ding met 4 poten waarop je kan zitten een stoel te noemen.

Het groen/rood/blauw/... dat jij ziet, is onmogelijk identiek hetzelfde groen/rood/blauw/... dat iemand anders ziet als hij naar hetzelfde voorwerp kijkt... Niet dat het helemaal anders zal zijn, maar voor de één is gras lichtgroen, voor de ander donkergroen.
Mensen die kleurenblind zijn, zien dan gewoon 'grijze tinten', maar in bepaalde gevallen kan je gewoon leren welke grijze tint je met welk kleur (welke naam van kleur!) moet verbinden...

denk ik
Oud 01-07-2002, 19:53
autodropje
autodropje is offline
Ja, ik denk dat ik het wel af kan leren, maar wat maakt het uit?
Oud 01-07-2002, 20:00
Balance
Balance is offline
kdenk dat het een beetje hetzelfde is als een nieuwe taal leren: het kán wel, maar je zal je eigen 'taal/kleur' toch altijd als origineel zien en altijd daarmee denken.
Oud 01-07-2002, 20:03
susun
susun is offline
Citaat:
Sterrenkijkster schreef:
Kleuren ben je aangeleerd, net zoals je geleerd hebt om een ding met 4 poten waarop je kan zitten een stoel te noemen.

Het groen/rood/blauw/... dat jij ziet, is onmogelijk identiek hetzelfde groen/rood/blauw/... dat iemand anders ziet als hij naar hetzelfde voorwerp kijkt... Niet dat het helemaal anders zal zijn, maar voor de één is gras lichtgroen, voor de ander donkergroen.
Mensen die kleurenblind zijn, zien dan gewoon 'grijze tinten', maar in bepaalde gevallen kan je gewoon leren welke grijze tint je met welk kleur (welke naam van kleur!) moet verbinden...

denk ik
een afwijkend kleurenspectrum

denk ik :-s
Met citaat reageren
Oud 01-07-2002, 21:02
purplerose
purplerose is offline
Nou kijk als je blauw niet als ons 'aangeleerde' blauw iet dahn ben je namelijk een beetje kleurenblind...
Met citaat reageren
Oud 01-07-2002, 22:48
Entheos
Entheos is offline
Nooit valt het te controleren of jij die kleur hetzelfde ziet.. Als jouw aangeleerd dat blauw is, wat voor mij geel is, dan zouden we daar op geen enkele manier achter kunnen komen toch? Eigenlijk is het heel simpel

Entheos
Oud 02-07-2002, 11:45
Verwijderd
Citaat:
Entheos schreef:
Nooit valt het te controleren of jij die kleur hetzelfde ziet.. Als jouw aangeleerd dat blauw is, wat voor mij geel is, dan zouden we daar op geen enkele manier achter kunnen komen toch?
Natuurlijk wel. Jij noemt smurfen geel.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 14:53
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
KontraDix schreef:

Natuurlijk wel. Jij noemt smurfen geel.

stel je ziet blauw als geel.

als je dan een smurf ziet noem je die blauw omdat je aangeleerd is dat geel blauw heet toch?
Oud 02-07-2002, 15:59
Balance
Balance is offline
Citaat:
autodropje schreef:

stel je ziet blauw als geel.

als je dan een smurf ziet noem je die blauw omdat je aangeleerd is dat geel blauw heet toch?
nee, dat is als je een 'gele smurf' ziet en je weet 'hij ziet er wel geel uit, maar we noemen het blauw'.

in dit geval zie je een 'blauwe smurf' en denk je 'hé, daar gaat een gele smurf'. je ziet dat dan als normaal, want in jou gedachte zijn smurfen altijd geel! dus iemand moet je eerst wel vertellen dat smurfen blauw zijn en daarna zal je d'r samen achter kunnen komen dat diegene de kleuren fout heeft aangeleerd!
Oud 02-07-2002, 18:36
autodropje
autodropje is offline
ow, ik dacht als je de kleuren anders ziet, maar het gaat er dus om dat iemand je een andere naam voor de kleur heeft aangeleerd?
Oud 02-07-2002, 22:13
Genesis
Genesis is offline
Citaat:
autodropje schreef:
ow, ik dacht als je de kleuren anders ziet, maar het gaat er dus om dat iemand je een andere naam voor de kleur heeft aangeleerd?
dat dacht ik ook
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 10:08
Verwijderd
Haha, ik ben het nu ook kwijt.

Volgens mij zit het nu zo:
Als de afspraak over welke kleur waarbij hoort vastligt dan zijn we zo klaar. Dan zal iemand die iets een andere kleur toeschrijft dan het volgens de afspraak heeft afwijken en kunnen we tegen die persoon zeggen: 'neej das geen rose olifant, das een grijze olifant'.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 11:10
Genesis
Genesis is offline
maar het is zoals jij nu net zegt, dan is dit eigenlijk helemaal geen boeiend onderwerp
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 13:31
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Genesis schreef:
maar het is zoals jij nu net zegt, dan is dit eigenlijk helemaal geen boeiend onderwerp
ja dat lijkt me ook
Oud 03-07-2002, 15:05
Darknezzz
Darknezzz is offline
Hoi,
Ik dacht dat er bedoeld werd, stel ik zie de balk boven dit berichtje wat heet blauw, is het mogelijk om het dan in wat wij noemen geel te zien... Dat is een veel boeiender onderwerp
Maarjah...
Liefs en Bb,
Darknezzz
Oud 05-07-2002, 17:39
Verwijderd
Ik denk niet dat je dat kan veranderen want een ander ziet dus niet wat jij ziet. En jullie hebben allebei geleerd dat dat dan blauw heet. Snappie? Ik vind het heel frustrerend en denk hier regelmatig over na (nee ik heb geen leven!). Ik vraag me dus ook af of iemand b.v. rood ziet ipv blauw, maar heeft geleerd dat dat blauw is...
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 18:43
Tsasil
Tsasil is offline
Als je de kleur blauw als geel ziet, maar je noemt het blauw en kan het gewoon onderscheiden van de andere kleuren is er geen enkel probleem. Iedereen ziet alle kleuren anders, maar aangezien iedereen elke kleur wel met hetzelfde woord aanduid is er geen enkel probleem.

Als je de kleur blauw wel als blauw ziet, maar je noemt het geel dan is jou het verkeerde woord aangeleerd. Als jij een tafel 'stoel' noemt, dan maakt dat die tafel niet minder tafel en kan dus afgeleerd worden.

Simpel toch?
Oud 05-07-2002, 21:32
Verwijderd
Er zitten ook psychologische effecten aan kleuren, dus daarmee zou je met wat moeite ook kunnen achterhalen of iemand het wel over dezelfde kleur heeft.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 21:44
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Er zitten ook psychologische effecten aan kleuren, dus daarmee zou je met wat moeite ook kunnen achterhalen of iemand het wel over dezelfde kleur heeft.
Ja het KAN ook wel... Maar of het nut heeft...
Oud 05-07-2002, 22:41
onesickbastard
onesickbastard is offline
beetje nutteloze discussie.... teveel diepgang voor mij en ZEKER teveel langs elkaar heen gepraat. kleur is gewoon kleur. Het is waar kleuren hebben psychologische effecten... hoe zijn die effecten "berekend" (er is een bepaald verwachtingspatroon)? Doordat iedereen dezelfde kleuren ziet... laat ook maar *nombs*
Bas
Oud 05-07-2002, 23:59
Genesis
Genesis is offline
Citaat:
onesickbastard schreef:
beetje nutteloze discussie.... teveel diepgang voor mij en ZEKER teveel langs elkaar heen gepraat. kleur is gewoon kleur. Het is waar kleuren hebben psychologische effecten... hoe zijn die effecten "berekend" (er is een bepaald verwachtingspatroon)? Doordat iedereen dezelfde kleuren ziet... laat ook maar *nombs*
Bas
Zit jij wel op het juiste forum dan? boeit F&L je dan uberhaupt?

Genesis
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-07-2002, 10:29
onesickbastard
onesickbastard is offline
Ik heb VWO niveau (certificaat) Filosofie gedaan en gehaalt... met een 8.3... Lijkt me dus wel. Maar filosoveren is niet hetzelfde als langs elkaar heenpraten. Het is meer een verklaring vinden voor alles en het oneindige. Omdat het oneindige geen uitleg kan krijgen en wij er wel over filosoferen is filosoferen oneindig...
snappie?
Oud 06-07-2002, 11:19
2young2live
2young2live is offline
ik zat daar ook over na te denken, ik heb niet alles gelezen dus het kan zijn dat ik over heel iets anders praat, maar ik zat dus te denken dat als iemand donkerblauw als lichtgeel zou zien dan zou de hele associatie met de nacht=donker en dag =licht niet kloppen...ik denk dat dat alleen kan als het om donkere kleuren apart en lichte kleuren apart gaat (donkerblauw kan dan bijvoorbeeld donkerrood zijn)
Oud 06-07-2002, 11:51
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
2young2live schreef:
ik zat daar ook over na te denken, ik heb niet alles gelezen dus het kan zijn dat ik over heel iets anders praat, maar ik zat dus te denken dat als iemand donkerblauw als lichtgeel zou zien dan zou de hele associatie met de nacht=donker en dag =licht niet kloppen...ik denk dat dat alleen kan als het om donkere kleuren apart en lichte kleuren apart gaat (donkerblauw kan dan bijvoorbeeld donkerrood zijn)
ja, alleen de r, g en b waarden door mekaar halen kan nog als je niet kleurenblind bent en licht en donker van elkaar kunt onderscheiden. misschien kun je je ook afvragen of wat ik denk te zien misschien is wat jij hoort of ruikt
Met citaat reageren
Oud 09-07-2002, 09:12
Deefje
Deefje is offline
Citaat:
linda85 schreef:

nee, dat is als je een 'gele smurf' ziet en je weet 'hij ziet er wel geel uit, maar we noemen het blauw'.

in dit geval zie je een 'blauwe smurf' en denk je 'hé, daar gaat een gele smurf'. je ziet dat dan als normaal, want in jou gedachte zijn smurfen altijd geel! dus iemand moet je eerst wel vertellen dat smurfen blauw zijn en daarna zal je d'r samen achter kunnen komen dat diegene de kleuren fout heeft aangeleerd!
eehm als bijv een vriend van me altijd al smurfen heeft gezien
als *in mijn ogen* geel, en dat blauw noemt, en ik dus ook,
kan je er nooit achter komen of hij de kleur blauw wel hetzelfde
ziet als ik, want we noemen t allebei blauw.
Oud 09-07-2002, 09:18
sparkling star
sparkling star is offline
Ik denk wel dat je het kan afleren, maar het zal moeilijk zijn.

Wat maakt het eigenlijk uit? De benaming is anders, maar hetgeen wat je ziet blijft hetzelfde!
Met citaat reageren
Oud 09-07-2002, 12:40
REIE
REIE is offline
Kleuren zijn ook maar namen die we hebben gegeven aan licht met voor ons waarneembare frequenties
Van klein naar groot zijn dat rood oranje geel groen blauw indigo violet. En bruin is dan een mengeling. Omdat wij allemaal (de meesten toch wel) deze frequenties kunnen waarnemen kun je ervan uitgaan dat jouw rood niet het blauw voor een ander is.

REIE
Met citaat reageren
Oud 09-07-2002, 12:53
REIE
REIE is offline
Citaat:
Entheos schreef:
Nooit valt het te controleren of jij die kleur hetzelfde ziet.. Als jouw aangeleerd dat blauw is, wat voor mij geel is, dan zouden we daar op geen enkele manier achter kunnen komen toch? Eigenlijk is het heel simpel

Entheos
Tuurlijk wel. Als jullie op het station staan en er flits een trein voorbij, en een van jullie zegt: "Kijk, een blauwe trein met een gele band bij de raampjes", dan zegt de ander, "Nee, da's een blauwe band", vermits jullie het met elkaar eens zijn dat het onderste deel van de Nederlandse vlag ook blauw is. Zo kan je vergelijken.

REIE
Met citaat reageren
Oud 09-07-2002, 13:14
Yamyam
Yamyam is offline
Eh, ik snap de vraag niet helemaal, volgensmij.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 18:02
Shadow X
Shadow X is offline
een beetje offtopic maar toch,

hoe leg je iemand die zijn/haar hele leven blind is geweest uit wat 'blauw' is?
wat uberhaupt een KLEUR is?

'rond' lukt nog wel, kun je laten voelen, daarna weet diegene het. Maar kleuren?
Eigenlijk is 'kleur' ontzettend ontastbaar...
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 13:32
guapo
guapo is offline
nu weer on topic
ja tuurlijk als mense je nu vertelle van haha geintje wat jij geel noemt is blauw en wat je blauw noemt is geel en je houdt je daar aan dan komt het wel weer goed en ben je het naar een jaar weer zo gewent¿ het is alleen dat je wel ff raar zit te kijke als ze zoiets zegge
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 17:54
legatus
legatus is offline
Natuurlijk kun je het afleren. Uiteindelijk kun je ook van fobieën afkomen, met wat hulp natuurlijk.
Oud 13-07-2002, 20:28
Sasbeest
Sasbeest is offline
Het heeft geen nut ze af te leren, want je zult nooit weten dat jij 'blauw' anders ziet dan iemand anders. En hoe kun je iets afleren waarvan je niet eens weet dat het bestaat...?
Oud 17-07-2002, 15:14
oeski
oeski is offline
Ik denk wel dat alle mensen ongeveer dezelfde kleuren zien, en dezelfde benamingen ervoor hebben. Iedereen is erover eens dat wit rustig is, en geel feller is dan zwart. Wat overigens ook merkbaar is. Je hoort toch ook niemand zeggen dat ze de nederlandse nummerborden zo onduidelijk vinden. Dat komt denk ik omdat iedereen wel dezelde kleuren ziet.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 15:16
guapo
guapo is offline
en alle ogen zitten hetzelfde in elkaar dus zou sterk zijn als je iets anders ziet of je moet kleurenblind zijn natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 19-07-2002, 01:41
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Sterrenkijkster schreef:

denk ik
Kleurenblinde mensen kunnen meestal alleen groen en rood niet van elkaar onderscheiden. En de tinten die daar dichtbij liggen niet. Dus oranje bijv. (zeg maar de lichtere en/of donkerdere tinten van groen en rood).

Verder zien ze de kleuren wel meestal.
Oud 22-07-2002, 17:21
sublime
sublime is offline
daar denk ik dus ook beswel veel over na, maar dan op een iets andere manier. tis wel een beetje moeilijk uit te leggen;
als je klein bent leer je dat een bepaalde kleur groen is. dus je noemt dat groen. je buurmeisje leert ook dat dat groen is en noemt dat ook groen. maar misschien zie jij het wel als rood en je vriendinnetje als blauw. daar kun je dus nooit achter komen. iets heeft een naam gekregen en iedereen past zich daar aan aan.
okee ik kan het denk ik niet uit leggen. om het uit te leggen moet iedereen in staat zijn alles wat ie geleerd heeft uit te schakelen. als je dan anar een bepaalde kleur kijkt zie je misschien dat die klur voor jou helemaal geen groen ís.

beetje vaag he? ja. nou ja het komt er op neer dat we allemaal hetzelfde leren, maar misschien in ons onderbewuste anders denken over iets wat een feit lijkt te zijn.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2002, 20:03
Aglaranna
Aglaranna is offline
Citaat:
sublime schreef:
daar denk ik dus ook beswel veel over na, maar dan op een iets andere manier. tis wel een beetje moeilijk uit te leggen;
als je klein bent leer je dat een bepaalde kleur groen is. dus je noemt dat groen. je buurmeisje leert ook dat dat groen is en noemt dat ook groen. maar misschien zie jij het wel als rood en je vriendinnetje als blauw. daar kun je dus nooit achter komen. iets heeft een naam gekregen en iedereen past zich daar aan aan.
okee ik kan het denk ik niet uit leggen. om het uit te leggen moet iedereen in staat zijn alles wat ie geleerd heeft uit te schakelen. als je dan anar een bepaalde kleur kijkt zie je misschien dat die klur voor jou helemaal geen groen ís.

beetje vaag he? ja. nou ja het komt er op neer dat we allemaal hetzelfde leren, maar misschien in ons onderbewuste anders denken over iets wat een feit lijkt te zijn.
ik sluit me hier volledig bij aan man wat hebben we hier ooit lang over zitten nadenken
Oud 25-07-2002, 20:04
sublime
sublime is offline
Citaat:
Aglaranna schreef:

ik sluit me hier volledig bij aan man wat hebben we hier ooit lang over zitten nadenken
ja, en waar het goed voor is he
Met citaat reageren
Oud 25-07-2002, 20:07
Aglaranna
Aglaranna is offline
Citaat:
sublime schreef:

ja, en waar het goed voor is he
nou... de discussie hierover is misschien een beetje loos.. maar het iedereen aanleren van dezelfde naam voor alles enz enz. dat is nodig.. we hebben gewoon een referentiekader nodig in het leven. anders zou je constant alles opnieuw aan moeten leren. en geef toe zo is het toch veel makkelijk er
Oud 25-07-2002, 20:18
sublime
sublime is offline
Citaat:
Aglaranna schreef:

nou... de discussie hierover is misschien een beetje loos.. maar het iedereen aanleren van dezelfde naam voor alles enz enz. dat is nodig.. we hebben gewoon een referentiekader nodig in het leven. anders zou je constant alles opnieuw aan moeten leren. en geef toe zo is het toch veel makkelijk er
dat is zo ja... maar waarom we er over na gaan denken.... wel leuk trouwens, want het wordt soms zo vaag dat je jezelf niet meer kunt volgen
Met citaat reageren
Oud 25-07-2002, 22:25
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Het maakt niet uit als je rood ziet als groen, want dan zie je de groene kleur bij bloed, en heeft het in je onder bewuste nog steeds het zelfde effect als "echt" rood. Zo is blauw rustgevent, hoe je het ook ziet.

Wel is het natuurlijk zo dat van een geel voorwerp een bepaalde golflente aan licht uit zend, maar hoe je hersens dit om zetten in "kleur" is weer een ander verhaal, en hoeft niet bij iedereen gelijk te zijn.

Maar hoe de werkelijkheid ook is, het maakt niet uit want bij ieder mens is de interpretatie aan kleur gelijk (ongeveer).
Ik bedoel dan, rood is het spul dat uit je arm kan stromen, groen is het gras. Daarom kan je onderbewust een kleur niet anders interpreteren.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2002, 13:07
sublime
sublime is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef:

Maar hoe de werkelijkheid ook is, het maakt niet uit want bij ieder mens is de interpretatie aan kleur gelijk (ongeveer).
Ik bedoel dan, rood is het spul dat uit je arm kan stromen, groen is het gras. Daarom kan je onderbewust een kleur niet anders interpreteren.
maar hoe kun je dat nagaan? kijk, je léért dat bloed rood is en gras groen. maar je kunt nooit met zekerheid zeggen dat iedereen groen ziet wanneer ze naar gras kijken. iedereen noemt het gewoon groen, maar als je afgeloten van de rest van de wereld opgroeit en jou wordt verteld dat gras blauw is zul je het gras dat wij groen noemen blauw noemen.

denk ik.

het gaat allemaal om wat je aanleert, terwijl ik denk dat wanneer je de kleuren niet zou leren je onderbewustzijn daar een heel andere draai aan kan geven....
Met citaat reageren
Oud 26-07-2002, 13:50
Aglaranna
Aglaranna is offline
wat ik me af vraag..wordt zo'n discussie ook nog ooit afgesloten ??
tis toch heel logisch
vanaf de geboorte wordt alles wat we NU weten AANGELEERD .. referentiekaders.. punt.. het is gewoon nooit te achterhalen of ik de kleur blauw zie zoals iemand anders die geel zit..bv. het zou wel tof zijn daar niet van maar deze discussie begint zich een beetje te herhalen en loopt dood..
Oud 26-07-2002, 14:02
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
ik bedoel juist, alle mensen worden agressief van rood (onderbewust). Dat komt omdat bloed rood is, en je komt niet vaak rood tegen. Rood geeft dus een "alarm". Maar stel dat je je leven lang in een rode kamer zat, dan was rood juist een veilige kleur voor je.

Maar hoe ze de kleur (rood) ook zien in je hoofd, er word altijd een link gelegt onderbewust naar bloed, en alarm. En hoe je rood ook ziet, de link blijft het zelfde.

Dus als we tegen hemelblauw "rood" hadden gezegt en visa versa, dan werden we van "hemelblauw" (wat wij rood noemen) agressief, omdat we die kleur aan bloed verwanten en alarm.

De mens heeft niet een autoscript in zijn hoofd zitten dat zegt bij rood moet je agressiefer worden (denk ik dan ). Dus hoe de "kleurenconfiguratie" in je hoofd ook in elkaar zit, onderbewust blijf je "rood" aan bloed verwanten want bloed is "rood".

[edit] zit wat in,.. dit was mijn laatste post hiero
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten