Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() stel je ziet blauw als geel. als je dan een smurf ziet noem je die blauw omdat je aangeleerd is dat geel blauw heet toch?
||
Citaat:
in dit geval zie je een 'blauwe smurf' en denk je 'hé, daar gaat een gele smurf'. je ziet dat dan als normaal, want in jou gedachte zijn smurfen altijd geel! dus iemand moet je eerst wel vertellen dat smurfen blauw zijn en daarna zal je d'r samen achter kunnen komen dat diegene de kleuren fout heeft aangeleerd!
|
Verwijderd
|
Haha, ik ben het nu ook kwijt.
![]() Volgens mij zit het nu zo: Als de afspraak over welke kleur waarbij hoort vastligt dan zijn we zo klaar. Dan zal iemand die iets een andere kleur toeschrijft dan het volgens de afspraak heeft afwijken en kunnen we tegen die persoon zeggen: 'neej das geen rose olifant, das een grijze olifant'. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik denk niet dat je dat kan veranderen want een ander ziet dus niet wat jij ziet. En jullie hebben allebei geleerd dat dat dan blauw heet. Snappie? Ik vind het heel frustrerend en denk hier regelmatig over na (nee ik heb geen leven!). Ik vraag me dus ook af of iemand b.v. rood ziet ipv blauw, maar heeft geleerd dat dat blauw is...
|
![]() |
|
Als je de kleur blauw als geel ziet, maar je noemt het blauw en kan het gewoon onderscheiden van de andere kleuren is er geen enkel probleem. Iedereen ziet alle kleuren anders, maar aangezien iedereen elke kleur wel met hetzelfde woord aanduid is er geen enkel probleem.
Als je de kleur blauw wel als blauw ziet, maar je noemt het geel dan is jou het verkeerde woord aangeleerd. Als jij een tafel 'stoel' noemt, dan maakt dat die tafel niet minder tafel en kan dus afgeleerd worden. Simpel toch?
|
![]() |
beetje nutteloze discussie.... teveel diepgang voor mij en ZEKER teveel langs elkaar heen gepraat. kleur is gewoon kleur. Het is waar kleuren hebben psychologische effecten... hoe zijn die effecten "berekend" (er is een bepaald verwachtingspatroon)? Doordat iedereen dezelfde kleuren ziet... laat ook maar *nombs*
Bas
||
Citaat:
Genesis |
Advertentie |
|
![]() |
|
![]() |
Ik heb VWO niveau (certificaat) Filosofie gedaan en gehaalt... met een 8.3... Lijkt me dus wel. Maar filosoveren is niet hetzelfde als langs elkaar heenpraten. Het is meer een verklaring vinden voor alles en het oneindige. Omdat het oneindige geen uitleg kan krijgen en wij er wel over filosoferen is filosoferen oneindig...
snappie?
|
![]() |
ik zat daar ook over na te denken, ik heb niet alles gelezen dus het kan zijn dat ik over heel iets anders praat, maar ik zat dus te denken dat als iemand donkerblauw als lichtgeel zou zien dan zou de hele associatie met de nacht=donker en dag =licht niet kloppen...ik denk dat dat alleen kan als het om donkere kleuren apart en lichte kleuren apart gaat (donkerblauw kan dan bijvoorbeeld donkerrood zijn)
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
als *in mijn ogen* geel, en dat blauw noemt, en ik dus ook, kan je er nooit achter komen of hij de kleur blauw wel hetzelfde ziet als ik, want we noemen t allebei blauw.
|
Kleuren zijn ook maar namen die we hebben gegeven aan licht met voor ons waarneembare frequenties
Van klein naar groot zijn dat rood oranje geel groen blauw indigo violet. En bruin is dan een mengeling. Omdat wij allemaal (de meesten toch wel) deze frequenties kunnen waarnemen kun je ervan uitgaan dat jouw rood niet het blauw voor een ander is. REIE |
![]() |
||
Citaat:
REIE |
![]() |
|
![]() |
nu weer on topic
ja tuurlijk als mense je nu vertelle van haha geintje wat jij geel noemt is blauw en wat je blauw noemt is geel en je houdt je daar aan dan komt het wel weer goed en ben je het naar een jaar weer zo gewent¿ het is alleen dat je wel ff raar zit te kijke als ze zoiets zegge |
![]() |
|
Ik denk wel dat alle mensen ongeveer dezelfde kleuren zien, en dezelfde benamingen ervoor hebben. Iedereen is erover eens dat wit rustig is, en geel feller is dan zwart. Wat overigens ook merkbaar is. Je hoort toch ook niemand zeggen dat ze de nederlandse nummerborden zo onduidelijk vinden. Dat komt denk ik omdat iedereen wel dezelde kleuren ziet.
|
![]() |
||
Citaat:
Verder zien ze de kleuren wel meestal.
|
daar denk ik dus ook beswel veel over na, maar dan op een iets andere manier. tis wel een beetje moeilijk uit te leggen;
als je klein bent leer je dat een bepaalde kleur groen is. dus je noemt dat groen. je buurmeisje leert ook dat dat groen is en noemt dat ook groen. maar misschien zie jij het wel als rood en je vriendinnetje als blauw. daar kun je dus nooit achter komen. iets heeft een naam gekregen en iedereen past zich daar aan aan. okee ik kan het denk ik niet uit leggen. om het uit te leggen moet iedereen in staat zijn alles wat ie geleerd heeft uit te schakelen. als je dan anar een bepaalde kleur kijkt zie je misschien dat die klur voor jou helemaal geen groen ís. beetje vaag he? ja. nou ja het komt er op neer dat we allemaal hetzelfde leren, maar misschien in ons onderbewuste anders denken over iets wat een feit lijkt te zijn. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]()
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Het maakt niet uit als je rood ziet als groen, want dan zie je de groene kleur bij bloed, en heeft het in je onder bewuste nog steeds het zelfde effect als "echt" rood. Zo is blauw rustgevent, hoe je het ook ziet.
Wel is het natuurlijk zo dat van een geel voorwerp een bepaalde golflente aan licht uit zend, maar hoe je hersens dit om zetten in "kleur" is weer een ander verhaal, en hoeft niet bij iedereen gelijk te zijn. Maar hoe de werkelijkheid ook is, het maakt niet uit want bij ieder mens is de interpretatie aan kleur gelijk (ongeveer). Ik bedoel dan, rood is het spul dat uit je arm kan stromen, groen is het gras. Daarom kan je onderbewust een kleur niet anders interpreteren. |
![]() |
||
Citaat:
denk ik. het gaat allemaal om wat je aanleert, terwijl ik denk dat wanneer je de kleuren niet zou leren je onderbewustzijn daar een heel andere draai aan kan geven.... |
![]() |
|
![]() |
wat ik me af vraag..wordt zo'n discussie ook nog ooit afgesloten ??
tis toch heel logisch vanaf de geboorte wordt alles wat we NU weten AANGELEERD .. referentiekaders.. punt.. het is gewoon nooit te achterhalen of ik de kleur blauw zie zoals iemand anders die geel zit..bv. het zou wel tof zijn daar niet van maar deze discussie begint zich een beetje te herhalen en loopt dood..
|
![]() |
ik bedoel juist, alle mensen worden agressief van rood (onderbewust). Dat komt omdat bloed rood is, en je komt niet vaak rood tegen. Rood geeft dus een "alarm". Maar stel dat je je leven lang in een rode kamer zat, dan was rood juist een veilige kleur voor je.
Maar hoe ze de kleur (rood) ook zien in je hoofd, er word altijd een link gelegt onderbewust naar bloed, en alarm. En hoe je rood ook ziet, de link blijft het zelfde. Dus als we tegen hemelblauw "rood" hadden gezegt en visa versa, dan werden we van "hemelblauw" (wat wij rood noemen) agressief, omdat we die kleur aan bloed verwanten en alarm. De mens heeft niet een autoscript in zijn hoofd zitten dat zegt bij rood moet je agressiefer worden (denk ik dan ![]() [edit] zit wat in,.. dit was mijn laatste post hiero ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Dit-wil-ik-even-kwijt-topic versie 2! Met strengere regels! Verwijderd | 135 | 03-04-2008 17:40 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Boekbespreking "La vie à reculons" designerfox | 5 | 18-04-2007 13:57 | |
Verhalen & Gedichten |
[VO3] Homeros in blauw gehuld. Roosje | 6 | 30-03-2006 12:18 | |
Verhalen & Gedichten |
Wedstrijd-poll: thema kleur xineof | 99 | 31-03-2005 08:50 | |
Lifestyle |
haar paars verven Crunchie | 37 | 11-07-2004 19:55 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
hier zijn bijna alle antwoorden van De Stad... | 0 | 22-03-2001 19:57 |