Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Om mijn sterke en zwakke punten te bevestigen, zodat ik daar mee aan de slag kan. |
![]() |
||
Citaat:
In het algemeen wil een goede verbale score zeggen dat je goed bent met woord- en wereldkennis, verbaal redeneren en luistervaardigheid. In het dagelijks leven betekent dat dus dat je uitleg/verhalen makkelijk(er) kunt begrijpen wanneer je ze leest of hoort en best aardig feiten kunt onthouden. De kant van het begrijpen en doorgronden van schema's en andere visueel-ruimtelijke taken is minder sterk. |
![]() |
|
Waarom moet dit een probleem zijn dan?
Er valt inderdaad weinig te zeggen over je IQ. Natuurlijk kun je gewoon het gemiddelde gaan nemen, maar wat geeft dat dan voor informatie over je totaalplaatje? Je kunt wel kijken hoe je staat ten opzichte van de bevolking voor je performale en je verbale prestatie.
||
Citaat:
Wat er eigelijk optreed is dat er een verschil zit tussen de verbale en performale score. Dat is niet erg, dat is niet slecht. Het is alleen iets waarvan je het nu weet en waar je rekening mee kan houden. Zoals je zelf aangeeft is die IQtest bedoeld om je sterke en zwakke punten uit te zoeken. Dat is wat je nu weet. Wat moet je daarmee? Volgens mij niet veel, tenzij het echt heel relevant is voor de problemen waarvoor ze jou behandelen.
|
Ik kreeg bij mijn uitslag van het onderzoek een Verbaal IQ, Performaal IQ en Totaal IQ-score, waarbij de laatste zeg maar het gemiddelde was. Ook bij mij is er een behoorlijke Verbaal-Performaal kloof (verschil van >20). Voor mij zitten er een paar praktische kanten aan, zoals bijvoorbeeld dingen in mijn hoofd wel rond krijgen en snappen, maar het niet uitgewerkt krijgen op papier of in uitleggen. Althans, niet bevredigend.
De kloof is een theorie natuurlijk. Als jij in de praktijk geen last hebt van dingen, kan het ook goed zijn dat je er al mee hebt leren omgaan.
|
![]() |
ja, wat sperzieboon hierboven al zei: als je er nooit last van heb gehad zou ik me er niet al te druk over maken. op m'n 13e heb ik een iq-test gedaan en toen was er bij mij geen grote kloof en op m'n 15e had ik opeens een kloof van 26 punten (verbaal 117, perfomaal 91) terwijl ik daar nooit last van heb.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Het enige probleem wat ik tot nu toe ervaren heb, en waarvan ik denk dat het met die kloof zou kunnen te maken hebben is dat ik op school alles wat in tekstvorm staat wel begrijp, maar zodra er een ingewikkeld tekeningetje staat ik het niet meer weet. Met als gevolg dat ik gefrustreerd raak, omdat ik de stof uiteindelijk wel snap. Ook leraren schatten je daardoor op een lager niveau ( afgezien van de vakken: nederlands, geschiedenis etc)
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb hetzelfde (verbaal 123, performaal 97). Volgens mij zit de gemiddelde IQ-score rond de 119, als ik het verhaal goed begrepen heb tenminste. Wat ik ervan merk? Dat ik goed ben in taal, in onthouden, in reeksen - maar een absoluut belabberd ruimtelijk inzicht heb en grote moeite heb hoofd- van bijzaken te onderscheiden. Dat leidt tot problemen bij mijn studie, waar er een paar moeilijke vakken tussen zitten die op het eerste gezicht weinig met taal te maken hebben.
Volgens mij kan het wel enigszins bijtrekken, maar niet heel veel. |
![]() |
|
IQ gaat volgens een standaardverdeling en dus zit het gros van de mensen tussen 80 en 120, waarbij 100 het gemiddelde is. Wat Queasy zegt herken ik ook wel, bijvoorbeeld met tekeningetjes. Die maken het voor mij nodeloos ingewikkeld.
Wat denk ik ook van belang is, is het totaal van beide. Als je ook nog een heel hoog performaal IQ hebt (zoals ik), dan zul je in de praktijk alsnog wel beter scoren dan de rest, maar maak je het voor jezelf heel irritant omdat je het niet lijkt te snappen of uit te kunnen leggen. Ik kan me ook voorstellen dat je er naast school in je privé-contacten ook wel enige hinder van ondervindt. Volgens mij hoef je niet per se beter in taal te zijn als je een vp-kloof hebt. Sommige mensen zijn juist erg goed in wiskunde. Soms komt het ook voor dat het performale IQ veel beter ontwikkeld is, dat werkt dan helemaal weer anders. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mja in privé-contacten ondervind ik wel problemen. Vandaar dat ik het voor mezelf zo graag duidelijk wil hebben. Zodat ik me enigzins wel kan aanpassen. Ik ben niet beter in de talen dan exacte vakken. Nederlands scoor ik hoog, maar in Engels scoor ik belabberd. Scheikunde kan ik redelijk, maar natuurkunde? ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Hmm, toch ben ik redelijk sociaal, en heb geen moeite met contacten leggen. Oid.
Dat alles op IQ vast ligt lijkt me eigenlijk ook wel sterk .. Dat zou wat wezen. Vroeg in de puberteit komen, en wat 'volwassener' zijn zou ook wel eens kunnen. Topic mag overigens wel gesloten worden. Volgende week wordt er gebeld. En binnenkort krijg ik meer uitleg over hoe het bij mij in elkaar zit. Queasy |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Nld Verwijderd | 48 | 16-05-2011 21:03 | |
Psychologie |
add en v/p kloof fmev | 4 | 24-11-2010 08:15 |