Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Apparaten? Je bedoelt computers?
![]() Nee, ik heb geen onomstotelijk bewijs dat de IB Groep gebruik maakt van anti-plagiaat software voor het controleren van hun staatsexamens. Ik heb echter wel een zeer sterk vermoeden dat zij dit doen. Steeds meer scholen uit het voorgezet en beroepsonderwijs controleren op plagiaat met behulp van dit soort scan-software. Dat is ook niet zo vreemd, want voor een paar euro haal je heel gemakkelijk die mensen er uit die simpelweg teksten kopiëren. Je hebt dus al gauw waar voor je geld! Het is waar: anti-plagiaat software pikt lang niet alle plagiaat er uit. Ik heb daar laatst zelfs uitgebreid over geschreven. Maar dat is waar de docent / controleur in het spel komt. Ga er maar van uit dat je verslag ook werkelijk wordt gelezen. Als passages (of hele stukken) uit de tekst klinken alsof zij zijn gekopieerd, dan zal deze controleur ook wel degelijk op onderzoek uit gaan. Dus. Wees slim en schrijf zelf een verslag. Het is het absoluut niet waard om te frauderen en gepakt te worden. |
![]() |
|
![]() |
Kijk eens aan... Ik heb eens voor je gezocht en ik kan je garanderen dat je de Sjaak bent als je plagiaat pleegt op je staatsexamen.
Om te beginnen -moet- je een contract opsturen waarin staat dat al het werk dat jij opstuurt door jouzelf is gemaakt. Dit is het formulier. Ik heb ook het reglement gevonden van de staatsexamens. Die lees je hier. Let vooral op hoofdstuk 9, "Onregelmatigheden". Kort samengevat: * Wordt je betrapt op plagiaat of fraude, dan is het de commissie toegestaan om jou te straffen. * Deze straf kan een 1 zijn voor dat specifieke vak. * Deze straf kan ook uitsluiting zijn voor het examen van dat vak. * Deze straf kan ook uitsluiting zijn voor ALLE examens die je doet. Oftewel... Wel... Ik hoop dat ik je nu niet meer hoef uit te leggen wat je wel of niet moet doen... EDIT: En ja... De laatste jaren zijn scholen ook bezig om hun oude verslagen en dergelijke in databases als die van Ephorus in te laden. |
![]() |
|
Ik begrijp 't. Voor mijn Biologie-werkstuk daar moest ik ook bronnen vermelden. Dus heb ik vlak voor de samenvatting zo gedaan:
www.cbs.nl www.NIVEL.nl Ik hoop dat dat genoeg is want dit waren me enige bronnen.
|
![]() |
Veel controleurs stellen het natuurlijk op prijs als je de hele link naar het document geeft. Ik vind dat er echter niet uit zien, want soms worden dat -hele- lange URLs
![]() In plaats daarvan verwijs ik vaak naar de desbetreffende sectie van de website en geef ik de naam van de auteur en de titel. Op die manier moeten zij een klein beetje zoeken, maar vinden ze de bron alsnog redelijk snel. Probeer het ze dus gemakkelijk te maken je bronnen te verifieren. Enne... Wat bedoel je met "hoeveel woorden mochten jullie gebruiken"? Bedoel je het aantal geleende woorden dat je citeert? Of het aantal woorden van je verslag? ![]() Gaat het om het eerste dan weet ik zeker dat men liever niet ziet dat je meer dan tien procent van je tekst letterlijk citeert. Men ziet natuurlijk graag dat je zelf nadenkt over wat je schrijft en het is heel belangrijk dat je je eigen gedachten over het onderwerp op papier zet. En nogmaals, -als- je citeert, laat dat dan ook heel duidelijk herkenbaar zijn. Doe het dus NIET zoals een klasgenoot van mij. Hij typete een aantal paragrafen over uit een boek (letterlijk) en gebruikte geen apart lettertype. Aan het einde van elke paragraaf zette hij een referentienummer neer, dat verwees naar zijn bronvermelding. Zo bestond zijn verslag voor 40% uit gekopieerde tekst, waar niet duidelijk bij stond dat het -helemaal- was geciteerd. Die referentienummertjes suggereren namelijk dat je de tekst zelf hebt geschreven, maar hebt gebaseerd op andermans ideeen. Zie ook mijn voorbeeld hier boven. |
![]() |
|
![]() |
Rda:
Het zal bij jou wel redelijk loslopen. Je doet toch nog geen beroepsonderwijs? Het was beter geweest als je bij die Internet adressen had gezet welke artikelen en documenten je van die sites had gebruikt. Op die manier weet de docent namelijk ook wat hij na moet lezen om je werk te controleren. Nu moet ie namelijk eerst veel zoeken op al die sites. |
![]() |
|
Het aantal woorden voor mijn werkstuk Biologie moest tussen 2000, en 2200 liggen. Vind ik wel genoeg. En bij bronvermelding, als ze het vragen tijdens het mondelinge examen zeg ik het gewoon wel dat ze moeten zoeken in het zoekvak en de 2de hit
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Eindexamens 2014 |
[HAVO] vavo met staatsexamen mogelijk? dolunay | 1 | 28-06-2014 11:00 | |
Werk, Geld & Recht |
Vergoeding bij staatsexamen? Annefleur28 | 2 | 17-11-2012 16:10 | |
Studeren |
Profiel NG : Staatsexamen in wiskunde C ?? , terwijl je wiskunde A hebt! staatsexamen112 | 0 | 23-01-2011 10:20 | |
Studeren |
Staatsexamen Kaka8 | 6 | 20-10-2010 20:14 | |
Eindexamens 2005 |
Staatsexamen pinkkashmir | 24 | 30-06-2005 16:41 | |
Algemene schoolzaken |
staatsexamen.... verdrietje | 9 | 08-08-2002 16:35 |