Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-04-2008, 11:46
handschoen
handschoen is offline
Hoi,

Mijn konijn van 2,5 jaar maakt soms vreemde geluiden en ik heb het idee dat hij zich dan verslikt. Dit is vooral iets van de laatste tijd. Ik heb verder niet iets aan het voedingspatroon verandert, dus het lijkt me niet dat het daar aan ligt. Maar zou het misschien toch helpen om meer hooi te geven en minder vast voer bijv?

Of is het gewoon gulzigheid misschien?

Weet iemand wat het kan zijn en of ik me zorgen moet maken?

Hij maakt gewoon een gezonde indruk verder; is vrolijk en relaxt, maar ik maak me toch een een beetje zorgen..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-04-2008, 15:34
Eend
Eend is offline
Die is gewoon te gulzig waarschijnlijk. Hebben mijn cavia's ook wel eens.

Liefs,

Eend
Oud 22-04-2008, 16:38
handschoen
handschoen is offline
Ja, ik heb het even goed in de gaten gehouden en ik denk dat ie inderdaad te gulzig is! Want hij is verder prima in orde en vrolijk enzo!

Ik heb nu ook zo'n bol gekocht (draadskelet) die je op kan hangen en dan voedsel in kan doen. Daar moet ie meer moeite voor doen (dus gaat het eten langzamer) en volgens mij vermaakt hij zich er prima mee!
Met citaat reageren
Oud 22-04-2008, 18:03
Eend
Eend is offline
Die heb ik ook voor mijn cavia's! Met zo'n belletje er aan
Oud 16-05-2008, 15:23
Miekje*
Miekje* is offline
die konijnen hebben wel lol met die eetspeeltjes
Oud 16-05-2008, 16:52
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Is het van die knorgeluiden? Mijn buurkonijn maakte die altijd als hij at. Dat betekende bij hem juist dat hij heel tevreden was met wat hij at. Als hij van die korrels te eten kreeg, of iets wat hij niet lekker vond, knorde hij niet.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2008, 19:47
handschoen
handschoen is offline
Ja, mijn konijn maakt ook van die knorgeluidjes als hij iets leuk/lekker vindt! Maar dat is wel een heel ander geluid, dan waar ik op doelde. Maar ik hoor het geluid inmiddels niet meer; ik denk dat het echt gewoon gulzigheid was.

Nu is mijn konijn trouwens verkouden. (pas sinds woensdag, dus niet toen ik het topic maakte.) Het is verder niet ernstig ofzo, maar een verkoudheid moet bij konijnen wel behandeld worden. Ik moet hem met een spuitje (zonder naald) het medicijn in zijn bekje spuiten en dat is echt een hele onderneming... Ik heb al de handdoektruc, dus hem in een handdoek wikkelen, al geprobeerd, maar dat is niet echt een succes. Hij trekt z'n hoofd dan helemaal weg in de handdoek. Ook heb ik al een beetje appelmoes rondom de spuit gesmeerd, maar dat helpt ook niet echt. Ik kwam er per toeval achter dat het wel wat makkelijker gaat als ik zijn ogen bedek.

Nou, kortom: het lukt telkens wel min of meer, maar het is een hoop gedoe en gestress. Is er misschien nog iemand die hier een tip voor heeft?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2008, 20:28
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Bij mijn konijn zou het helpen om zijn ogen te bedekken en hem bij zijn oren te pakken. Je hoeft hem geen pijn te doen maar hij weet dat je hem onder controle hebt als je zijn oren vasthebt omdat die heel kwetsbaar zijn. Mijn konijn zit altijd heel stil dan. Maar dat is één konijn en ik weet niet hoe dat bij jouw konijn werkt.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 12:17
handschoen
handschoen is offline
Nou, tot nu toe is zijn ogen bedekt houden de meest succesvolle methode! Maar het is nog steeds een hoop gedoe en gestress.

Ik heb net even gebeld naar de dierenarts om te vragen of ik het medicijn ook met wat eten mocht mengen. (en dat mag) Dus nu ga ik het vanavond met een lepeltje appelmoes proberen. Hij is in ieder geval niet bang om iets van een lepeltje te eten! Ik hoop alleen dat ie niks doorheeft!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 17:09
Poeperd
Poeperd is offline
Hmmm ja dat ken ik ja. Dat vinden ze verschrikkelijk! Wat ik deed was samenwerken met mn moeder. Ik hield em vast, zodat zn kont tegen mn buik zat eigenlijk (we zetten em op de tafel neer op een handdoek). Zo kon hij amper naar achter lopen. Dan bedekten we zn oogjes met een andere handdoek (of een flap van degene waar hij op staat) en doet de ander gewoon zo snel mogelijk een beetje in zn bekje.

En dan stiekem een beetje lachen om het vieze hoofd dat hij erbij trekt en de gekke smakgeluidjes erbij Bij ons viel ook veel ernaast, maar ik denk dat ze daar wel rekening mee hebben gehouden.
Oud 19-05-2008, 18:32
handschoen
handschoen is offline
Ok, de appelmoestruc werkte niet; hij had het meteen door! Daarna heb ik het nog met worteltjesbabyvoeding geprobeerd, maar dat werkte ook niet!

Uiteindelijk toch maar weer met het spuitje gedaan en het ging nog wel relatief vlot. Ik had ook wat worteltjesvoeding bij de spuit in gedaan, zodat het in ieder geval misschien iets lekkerder zou zijn. Er ging nog wel een gedeelte naast zijn bek, met als gevolg een oranje snoet . Maarja, vervolgens maakte hij zichzelf weer schoon, zodat ie dat ook nog binnen heeft gekregen!
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 12:53
Poeperd
Poeperd is offline
Citaat:
Er ging nog wel een gedeelte naast zijn bek, met als gevolg een oranje snoet . Maarja, vervolgens maakte hij zichzelf weer schoon, zodat ie dat ook nog binnen heeft gekregen!
Ja precies! Dat gebeurde bij ons ook altijd, ging hij zn hele bekje wassen en zn pootjes daarbij weer aflikken. Ziet er ook nog eens schattig uit

Nou, gelukkig maar.
Reageren

Regels voor berichten