Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-04-2008, 22:19
Kitten
Kitten is offline
Ik heb een vraag waar ik al een tijdje mee zit: Ik ben ongeveer 1m77 en ik weet niet precies hoeveel ik weeg. Ongeveer 80-85kg (jaar geleden sinds ik heb gemeten). Ik sport minstens 3 keer per week (voetbal). Ik heb een redelijk normale lichaamsbouw, maar relatief brede, gespierde schouders (aanleg) en bovenbenen (fietsen).

Ik heb wel eens geprobeerd uit te rekenen wat ik zou mogen/kunnen wegen, maar ik kom er niet helemaal uit. Als ik standaard BMI probeer kom ik geloof ik rond de 25 uit (randje richting overgewicht), maar ik heb niet het idee dat dit klopt. Ik heb niet overal een strakke huid zonder vet, maar ik heb niet het idee dat het 'veel' is.

Daarom vroeg ik me af of iemand een betere, meer lichaamsbouw gebonden manier is om het vast te stellen? Of een manier waarop je (zonder instrumenten) kan meter wat nou veel of weinig lichaamsvet is. Ik ben op zich geen fantastisch gezonde eter, maar het is niet super-belabberd (naar mijn weten).

Met andere woorden: kan ik mezelf dingen aanmeten waaraan ik kan zien of ik me ongerust moet maken, of moet ik gewoon lekker BMI Panieken?

Beste body-shot, bijna 2 jaar oud. Ben iets zwaarder nu op bovenlijf, zelfde bij mijn benen.
Oud 22-04-2008, 07:27
Verwijderd
Ik zou niet gaan BMI-panieken, er zijn zat mensen (en vooral mensen die sporten) bij wie de BMI manier gewoon geen goede indicatie is van wel of niet een gezond gewicht.
Als je het echt wilt weten is zoiets het beste te berekenen/beoordelen door een personal trainer, een dieetist,je doc of gewoon kortom iemand die er verstand van heeft.
Ik heb een vriend met ongeveer hetzelfde verhaal, zijn BMI zit ook op randje overgewicht... 24.9 geloof ik, toch kun je bij hem het vet nou niet bepaald vastpakken. (Het is dan ook een sport-fanaat) Ik zeg dus; maak je niet druk of laat het anders profesioneel beoordelen als het je zo dwars zit.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2008, 08:55
Verwijderd
Spieren wegen meer dan vet. Het is heel normaal dat als je wat gespierd bent je BMI eigenlijk te hoog uitvalt. Bij fitnesscentra kun je vaak zo'n uitdraai van een machine krijgen waarop je vetpercentage staat, misschien is zoiets eens handig voor je? Geen idee waar ze nog meer van zulke apparaten hebben...
Met citaat reageren
Oud 22-04-2008, 09:12
Verwijderd
Volgens mij werken die machines niet echt goed en kun je het beter met de hand laten meten, maar ook dat kan vaak bij fitnesscentra. Je zou ook de omtrek van je middel kunnen opmeten en kunnen kijken of die goed is, volgens mij geeft dat ook een aardig beeld. En anders idd eens advies vragen aan bv. de huisarts.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 19:21
'Melody
'Melody is offline
Nou zo te zien zit je niet op overgewicht volgens mij hoor,
maar ik geloof zelf ook niet zoveel van die bmi's.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2008, 11:10
sainty
sainty is offline
BMI geldt niet meer als je wat gespierder wordt, zoals al gezegd hier.
Oud 25-04-2008, 22:24
Verwijderd
Op die foto ben je iig bij lange na niet te dik.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2008, 14:20
Verwijderd
Zo te zien aan je foto ben je vrij fors/stevig/breed gebouwd, maar niet dik! Het zou kunnen zijn dat jouw BMI iets te hoog uitvalt, maar je bent gewoon niet te dik! Het ligt gewoon aan je bouw...
Met citaat reageren
Oud 26-04-2008, 14:58
the unknown 1
the unknown 1 is offline
BMI is maar een indicator..
Mijn BMI ligt ook rond de 23-25 voor dezelfde reden, terwijl 'k ook veel sport e.d.
Heeft gewoon met je lichaamsbouw te maken..
Bmi= gewicht/lengte^2
Stel je eens voor dat je 2 personen meet, allebei 1.73 ..
Gewicht van persoon een is 65 KG, andere is 75 KG, ze hebben beide evenveel vet, en evenveel spieren, het verschil zit er echter in het gewicht van de botten, iets waat je niets aan kan doen aangezien het genetisch bepaald is.
65/3 (1.73^2) = 21.67
75/3 (1.73^2)= 25
Beide mensen zijn dus eigenlijk even gezond, maar persoon 2 heeft een BMI dat feitelijk verteld dat hij overgewicht heeft. ====> BMI zegt weinig ..aangezien het alleen de factor gewicht in rekening houd en geen neven-factoren zoals spiermassa,gewicht botten , ..
Met citaat reageren
Oud 26-04-2008, 20:37
chinamen_6
chinamen_6 is offline
vet percentage is het enigste waar ik naar kijk. BMI is voor standaard mensen, maar als je veel trained klopt het niet meer...
Met citaat reageren
Oud 27-04-2008, 08:41
Verwijderd
Citaat:
Gewicht van persoon een is 65 KG, andere is 75 KG, ze hebben beide evenveel vet, en evenveel spieren, het verschil zit er echter in het gewicht van de botten, iets waat je niets aan kan doen aangezien het genetisch bepaald is.
Maar 'zware botten' bestaan niet echt. Het kan wel iets schelen maar zeker geen tien kilo. Althans dat is wat ik van de diëtiste begreep.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2008, 11:35
the unknown 1
the unknown 1 is offline
Citaat:
Maar 'zware botten' bestaan niet echt. Het kan wel iets schelen maar zeker geen tien kilo. Althans dat is wat ik van de diëtiste begreep.
Dit was een overdreven voorbeeld, om aan te tonen dat BMI op zich een stomme maatstaaf is als je het gebruikt als enige bron om conclusies uit te trekken
Met citaat reageren
Oud 29-04-2008, 13:13
esth3r
esth3r is offline
van die dingen die je wilt weten heb ik niet veel verstand, maar ik heb nog altijd goede ogen.
En als ik naar je foto kijk is er helemaal niks mis mee. Niet iemand waar ik een mening over zou hebben qua gewicht. Gewoon goed lijkt me
Als ik jou was zou ik me helemaal niet ongerust gaan maken of panieken.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten