Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-05-2008, 08:52
KrizzZzZZzzjE :P
KrizzZzZZzzjE :P is offline
Omdat ik geen heil zie in het direct te vragen aan de telefoniste van justitie/ de rechtbank vraag ik het hier even.

April 2007: Camera Gejat
Juni 2007 : Dader gepakt
September 2007: Dader veroordeeld, er wordt mij €xx,- schadevergoeding toegezegd.
Mei 2008: Geen nieuws..

In de brief uit spetember stond dat de gangbare procedure lang kan duren als de veroordeelde het geld niet ophoest ->aanmaningen->deurwaarders etc..
Hij kon ook deze geld'boete' omzetten in x-aantal dagen gevangenisstraf.

Als de veroordeelde uiteindelijk geen geld betaald en dus extra gevangenisstraf krijgt, kan ik dan ook naar mijn schadevergoeding fluiten?

Hoe lang duren dit soort dingen doorgaans (uit ervaring) ?
Oud 13-05-2008, 13:27
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Een boete is geen schadevergoeding. Punitieve schadevergoeding bestaat niet in
Nederland. Wel moet/kan het gestolen voorwerp terug naar de eigenaar. Als dat niet kan, dan een geldbedrag. Volgens mij bestaat daar een fonds voor. Het fijne ken ik daar niet van.

Als de dader de boete niet kan of wil betalen, ontslaat hem dat niet van de verplichting jou schadeloos te stellen. Dat komt omdat de straf (de boete) niets te maken heeft met de schadevergoeding.

Over de afhandeling verder heb ik geen ervaring.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2008, 23:48
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hoe lang duren dit soort dingen doorgaans (uit ervaring) ?
De eeuwigheid, als je zelf geen actie onderneemt.

Bij mij veroorzaakte iemand een aanrijding met me, om daarna een ruit van de auto in te slaan, en te proberen met me op de vuist te gaan. Diegene is daarna natuurlijk ingerekend, maar die ruit kostte een paar honderd euro.
Het misdrijf en de schade staan (in mijn geval tenminste) los van elkaar, en je moet de schade civielrechtelijk verhalen. Degene die mij aanreed wordt bijvoorbeeld, ooit, hopelijk nog voor we beiden hoogbejaard zijn aan de traagheid van het OM te zien, vervolgt wegens mishandeling, maar het repareren van die kapotte ruit moest ik apart op hem verhalen.
Reageren

Regels voor berichten