Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2008, 13:18
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Je eet iets en bijna meteen begin je misselijk te worden en krijg je een sterke neiging tot overgeven en je lichaam lijkt je te beloven dat als je overgeeft je stopt met misselijk zijn. Ervaringen uit het verleden bevestigen dat ook.

Overgeven is niet zonder nadelen, je verspilt de afgelopen maaltijd en als het ff tegenzit doet je slokdarm ook ff een paar dagen zeer.

Dus de vraag: je eet iets en begint vrij snel misselijk te worden, is het verstandig om dan over te geven of om juist die neiging te onderdrukken?

Dit slaat niet op een actuele situatie

Laatst gewijzigd op 13-04-2008 om 14:06.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2008, 13:26
Gothic
Gothic is offline
Het is niet heel goed voor je slokdarm (het zuur)... niet te vaak doen dus

Opzich is overgeven een mechanisme van je lichaam om je te beschermen tegen vanalles...
Oud 13-04-2008, 13:28
Rerisen Phoenix
Ja, de schade die het overgeven doet is duidelijk.

Wat is echter de schade van het niet-overgeven op het moment dat je lichaam het wel graag wil, en tot wat voor eindconclusie leidt dat met betrekking tot de vraag of je over gaat geven?
Oud 13-04-2008, 13:30
zoemzoem
zoemzoem is offline
Vaak overgeven is slecht voor je, omdat het maagzuur idd je slokdarm en tanden kan beschadigen. Ook verlies je een hoop vocht en natrium/kalium.
Dus in principe kun je beter niet overgeven, behalve natuurlijk als je iets giftig (niet bijtend) inneemt. Het schijnt, dat als je bent uitgeweest en veel alcohol hebt gedronken, dat je dan ook het beste als je thuis bent even kunt overgeven, dan is iig een deel van de alcohol weg. Maar als je dit dagelijks doet is het ook niet goed.
Oftewel: wat eet je waar je misselijk van wordt?
Oud 13-04-2008, 13:31
zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
Ja, de schade die het overgeven doet is duidelijk.

Wat is echter de schade van het niet-overgeven op het moment dat je lichaam het wel graag wil, en tot wat voor eindconclusie leidt dat met betrekking tot de vraag of je over gaat geven?
Je lichaam heeft niet altijd het beste met je voor... Als je buikgriep hebt en steeds overgeeft nadat je iets hebt gegeten of gedronken is dat echt niet goed.
Oud 13-04-2008, 13:35
Rerisen Phoenix
De gestelde situatie is hier echter, je hebt iets gegeten en meteen erg misselijk. Dan geloof ik op zich wel dat er iets mis is met het eten en niet met het lichaam zelf.

Niet dat ik wil horen overgeven is goed, maar dit lijkt nog teveel uitleg van waarom je niet constant moet overgeven en dat weet ik zelf ook al.
Oud 13-04-2008, 14:11
Verwijderd
Mij lijkt dat je daar niet tien keer per week last van hebt (zo wel dat zou ik toch nagaan of je voedsel wel goed bewaard/bereid/enz. of even langs de dokter gaan, omdat er dan wellicht iets anders aan de hand is)...daarom lijkt het mij het beste om als je over moet geven dat ook 'gewoon' maar te doen...je lichaam wil het er vast niet voor niets weer uit hebben. Als het eten bv. niet goed was, dan lijkt me dat je er meer last van hebt als het in je lichaam blijft zitten (wat precies, dat ligt er natuurlijk aan wat er mis was met het eten).
Met citaat reageren
Oud 13-04-2008, 20:18
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Mij lijkt dat je daar niet tien keer per week last van hebt (zo wel dat zou ik toch nagaan of je voedsel wel goed bewaard/bereid/enz. of even langs de dokter gaan, omdat er dan wellicht iets anders aan de hand is)...daarom lijkt het mij het beste om als je over moet geven dat ook 'gewoon' maar te doen...je lichaam wil het er vast niet voor niets weer uit hebben. Als het eten bv. niet goed was, dan lijkt me dat je er meer last van hebt als het in je lichaam blijft zitten (wat precies, dat ligt er natuurlijk aan wat er mis was met het eten).
Ik ben het hier volledig mee eens
Oud 13-04-2008, 21:23
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Het is net zoiets als bloeden, meestal niet voor niks en onverstandig te onderdrukken, tenzij je al leeg gekotst bent en alleen water hebt gehad.
Oud 14-04-2008, 07:31
llell
llell is offline
Citaat:
De gestelde situatie is hier echter, je hebt iets gegeten en meteen erg misselijk. Dan geloof ik op zich wel dat er iets mis is met het eten en niet met het lichaam zelf.

Niet dat ik wil horen overgeven is goed, maar dit lijkt nog teveel uitleg van waarom je niet constant moet overgeven en dat weet ik zelf ook al.

misschien moet je dan de topictitel veranderen?
Met citaat reageren
Oud 14-04-2008, 09:55
Labster
Labster is offline
En je hebt ook nog kans dat er wat braaksel richting de longen gaat en je daar een longontsteking aan over houd.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2008, 11:02
Balance
Balance is offline
Ik ben vrij panisch voor overgeven en heb dus al best vaak de neiging tot kotsen genegeerd. Mijn ervaring is dat je je vervolgens de hele dag beroerd voelt, omdat het probleem (het slechte eten of de alcohol) in je lichaam blijft zitten. Met buikkrampen etc. als gevolg. En wanneer er écht iets flink mis is met het eten is het ook echt niet meer tegen te houden.
Oud 14-04-2008, 12:20
Verwijderd
Als ik echt misselijk ben, dan kan ik het meestal niet eens onderdrukken; ik ga véél speeksel aanmaken en vervolgens begint m'n lichaam een beetje te kokhalzen en dan moet ik echt richting wc/emmer, want ik hou het niet binnen dan. Maar goed; als je het iedere week een keer hebt, dan is er toch iets mis, maar zo af en toe is iedereen wel eens ziek of eet je iets verkeerds en dan kan het geen kwaad, lijkt me. Dan moet het er juist uit, want dat lucht op (en zoalsn Balance ook al zegt; als je niet overgeeft, voel je je waarschijnlijk langer slecht omdat het eten dan in je darmen gaat komen om daar narigheid aan te gaan richten).
Dus ja; overgeven lijkt me niet slecht, mits het met mate gebeurt (en wat die mate is dat is een beetje een gevoelsmatig iets; hoe vaak kan je iets eten dat bedorven is? hoe vaak ben je ziek?).
Met citaat reageren
Oud 14-04-2008, 14:16
Tuta
Tuta is offline
Domperidon, kleine pilletjes die je bij de drogist kan halen.

Ik denk wel dat die helpen!

Waarom is teveel typen, maar bij mij helpt het!
Met citaat reageren
Oud 14-04-2008, 14:54
Rerisen Phoenix
Topic titel was inderdaad onhandig, was te laat om te veranderen maar heb forumbaas al gevraagd

Ok, dus overgeven is best verstandig als je lichaam er een indringend verzoek toe indient.

Geen rare conclusie op zich, maar dat zuur kan soms best zeer doen in de keel, en je lichaam weet het niet altijd beter dan jij.
Oud 14-04-2008, 14:58
Verwijderd
Citaat:
Topic titel was inderdaad onhandig, was te laat om te veranderen maar heb forumbaas al gevraagd

Ok, dus overgeven is best verstandig als je lichaam er een indringend verzoek toe indient.

Geen rare conclusie op zich, maar dat zuur kan soms best zeer doen in de keel, en je lichaam weet het niet altijd beter dan jij.
Hoe vaak heb je hier last van dan?
En het kan ook helpen om veel water te drinken als je misselijk bent; als je dan nog moet overgeven, is het wat minder pijnlijk.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2008, 15:38
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Hoe vaak heb je hier last van dan?
En het kan ook helpen om veel water te drinken als je misselijk bent; als je dan nog moet overgeven, is het wat minder pijnlijk.
Dat is meestal wel zo ja. Maar ik heb nu al twee keer gehad dat ik moest overgeven nadat ik 's ochtends vroeg water had gedronken.

Ik kan overigens wel het onderscheid maken tussen nodig en onnodig overgeven. Als ik de neiging krijg, zet ik dat van me af en als het dan alsnog terug komt (sterk terugkomt, als in kokhalsen etc), dan moet het er wel echt uit...
Oud 15-04-2008, 06:36
Rerisen Phoenix
Ik heb nergens in het bijzonder last van, 3 keer in afgelopen 4 jaar oid.

Neemt niet weg dat water drinken idee bij misselijkheid wel een aardig idee is.
Oud 15-04-2008, 08:31
Verwijderd
Citaat:
Ik heb nergens in het bijzonder last van, 3 keer in afgelopen 4 jaar oid.

Neemt niet weg dat water drinken idee bij misselijkheid wel een aardig idee is.
Dan zou ik me er echt niet druk om maken hoor, het is natuurlijk vervelend, maar 3 keer in 4 jaar klinkt als een hele normale reactie van je lichaam op verkeerd voedsel of gewoon een buikgriepje ofzo.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2008, 12:37
KiMZz
KiMZz is offline
Hmm vorige week heb ik overgegeven omdat ik enorme pijn in mijn rug had (alsof er stroomstoten door mijn rug gingen om de 5 seconden, maar dat even terzijde..), het hoeft dus niet eens persé van eten te komen..
Oud 15-04-2008, 12:53
Verwijderd
Citaat:
Hmm vorige week heb ik overgegeven omdat ik enorme pijn in mijn rug had (alsof er stroomstoten door mijn rug gingen om de 5 seconden, maar dat even terzijde..), het hoeft dus niet eens persé van eten te komen..
Nee, klopt, 't kan natuurlijk ook door pijn of iets anders (wagenziekte etc) komen, maar zolang je dat niet te vaak hebt (3 keer in de 4 jaar is niet vaak), kan het geen kwaad.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2008, 19:49
Selin
Selin is offline
overgeven, doe je dat omdat je af wilt/wilde vallen en er problemen mee hebt? het klinkt allemaal heel ongezond zoals je het nu zegt. zelf wilde ik een tijdje geleden ook afvallen, en misschien wel door overgeven, maar ik kon het niet. het was gewoon een te smerig idee. de volgende keer als je het idee hebt over te geven, is het misschien verstandig te denken aan hoe smerig het eigenlijk is. dan stop je er zo mee. ook is het verstandig water te drinken, het liefst koud. van lauw water wordt je namelijk misselijk. (je lichaam moet ook meer moeite doen om koud water te verbranden, dus val je sowieso iets meer af als je dat zou willen)
Met citaat reageren
Oud 21-04-2008, 20:15
Verwijderd
Citaat:
overgeven, doe je dat omdat je af wilt/wilde vallen en er problemen mee hebt?
als je nu het topic eens zou lezen hé ...

en trouwens:
Citaat:
(je lichaam moet ook meer moeite doen om koud water te verbranden, dus val je sowieso iets meer af als je dat zou willen)
als je ongeveer tien liter ijskoud water per dag drinkt zou dat misschien inderdaad wel een béééétje verschil maken ja. voor alle duidelijkheid: niet dus.
volgens mij ben jij een beetje obsessief met (niet) eten en met je gewicht bezig.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2008, 21:35
Oezem
Oezem is offline
Citaat:
overgeven, doe je dat omdat je af wilt/wilde vallen en er problemen mee hebt? het klinkt allemaal heel ongezond zoals je het nu zegt. zelf wilde ik een tijdje geleden ook afvallen, en misschien wel door overgeven, maar ik kon het niet. het was gewoon een te smerig idee. de volgende keer als je het idee hebt over te geven, is het misschien verstandig te denken aan hoe smerig het eigenlijk is. dan stop je er zo mee. ook is het verstandig water te drinken, het liefst koud. van lauw water wordt je namelijk misselijk. (je lichaam moet ook meer moeite doen om koud water te verbranden, dus val je sowieso iets meer af als je dat zou willen)
Water verbranden....

verder ontopic: ik onderdruk de neiging om over te geven meestal, maar ik heb het dan ook niet vaak
het lijkt me dat als je echt iets slechts gegeten hebt je het beste wel over kunt geven, de schade die, bijvoorbeeld het bedorven voedsel aanricht is dan ws groter dan de schade aan je slokdarm.
tenzij je het iedere week hebt, maar dan lijkt het me handig om andere dingen te gaan eten
Oud 22-04-2008, 10:32
Balance
Balance is offline
Citaat:
ook is het verstandig water te drinken, het liefst koud. van lauw water wordt je namelijk misselijk.

Juist niet.
Oud 22-04-2008, 19:15
De Veroorzaker
Citaat:
Haha, op wat voor school heb jij gezeten? Een zonder leraren?
Oud 23-04-2008, 11:57
***ailá***
***ailá*** is offline
ik hou het altijd in, hoe misselijk ik ook ben. Maar dat is omdat ik een gruwelijke hekel/angst aan kots heb.
Oud 23-04-2008, 14:59
De Veroorzaker
Zo iemand heb ik ook eens gekend....erg vervelend om mee om te gaan :/
Oud 23-04-2008, 15:06
Verwijderd
Ik had eerst ook echt een gigantische hekel en angst aan/voor overgeven, maar nadat ik eens flink ziek was en overgeven juist een enorme opluchting was, is dat over gegaan. Nu dat ik nu kots alsof het niets is, maar ik vind het wel niet meer zo erg; als het komt, dan komt het en daarna voel ik me weer beter.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2008, 19:39
***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
Zo iemand heb ik ook eens gekend....erg vervelend om mee om te gaan :/
Als jij voor me staat maak ik wel een uitzondering goed? kusje
Oud 23-04-2008, 19:46
De Veroorzaker
Citaat:
Als jij voor me staat maak ik wel een uitzondering goed? kusje
Dat zou voor jou erg goed zijn, leef je ook eens in de echte grote mensen wereld Kusje.
Oud 23-04-2008, 21:45
***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
Dat zou voor jou erg goed zijn, leef je ook eens in de echte grote mensen wereld Kusje.
ik verheug me er al op.
Oud 24-04-2008, 08:09
De Veroorzaker
Citaat:
ik verheug me er al op.
Ik dacht al dat het aanstellerij was.
Oud 24-04-2008, 13:51
Bloem
Bloem is offline
Zouden jullie je dates voortaan per PM willen regelen? Hartelijk bedankt!
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 13:52
De Veroorzaker
Natuurlijk! Graag gedaan!
Oud 05-05-2008, 12:45
Kanelemans
Kanelemans is offline
Ik gooide het er vroeger ook gewoon uit zodra ik misselijk was, het lucht zo enorm op. Ik was altijd meteen van m'n buikpijn en misselijkheid af, en dan at ik gewoon meteen erna opnieuw een maaltijd. Geen probleem. Ik werd er vaak raar op nagekeken, maar de rest zat dan de rest van de dag met buikkrampen.

Nu ben ik geopereerd aan m'n keel en kan ik niet meer overgeven, zo makkelijk als het vroeger ging (hoefde maar aan een scheet te denken en het kwam al, heb nooit een vinger gebruikt) daarna is het me nooit meer gelukt.

Natuurlijk moet je het niet te vaak doen omdat het nogal slecht is voor je slokdarm, maar maagzuur heeft hetzelfde effect.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 02:20
Pr0xy
Pr0xy is offline
Naar mijn mening is overgeven altijd nutteloos, tenzij er bijvoorbeeld bepaalde giftige zaken zijn ingenomen ofzo.

Regels voor berichten