Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2008, 17:01
Leerling uit 4g
Hallo, ik heb een vraag over gegevens in een tabel. Je moet uit de gegevens(hieronder) een forumule opstellen.

In de 1e rij staat het nummer van het figuur, dus de formule iets van [ A = iets met het nummer ] zijn.

Nu wil ik 2 formules weten, eentje van A en P. Alleen ik weet niet welke forumule.. kunnen jullie misschien wel achter de 2 formules komen?

Bij voorbaat dank!

Scholier uit 4gym.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-05-2008, 17:05
Leerling uit 4g
En nog een vraag:

Zoek met jullie formules voor A en P uit wat er gebeurt als n onbeperkt blijft toenemen. Ontdek je iets vreemds?

Hartelijk bedankt!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 17:05
Roosje
Roosje is offline
Das vrij makkelijk.

Als je er goed naar kijkt, zie je dat zowel A(n) als bij P(n) meetkundige rijen zijn (ja ik ben de goede term er even voor kwijt, want dit zijn geloof ik geen rijen, in elk geval, waarbij er steeds vermenigvuldigd wordt met een bepaald getal).

Bij A(n) is dat getal 12/3, bij P(n) is dat getal 4/3. En nu zou je er zelf wel uit moeten komen, denk ik.

Edit: En iets vreemds ontdekken... ja het wordt steeds hoger & steeds groter, maar aangezien het getal waarmee je vermenigvuldigt bij zowel A(n) als P(n) groter is dan 1, kun je geen grenswaarde berekenen. Naar ik meen. (:
Oud 19-05-2008, 17:25
ILUsion
ILUsion is offline
Dit zijn inderdaad gewoon meetkundige rijen. Ik geloof dat het getal dat je bedoelt het argument is, maar ik kan me vergissen.

De algemene formule voor een meetkundige rij is trouwens:

Hierbij moet je dus enkel de parameters a_0 en q bepalen: dit doe je door eerst n = 0 in te vullen (zodat a_0 = a_0 staat. Dan moet je kijken naar a_1 = a_0 * q en daaruit q berekenen.
Oud 19-05-2008, 17:30
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Das vrij makkelijk.

Als je er goed naar kijkt, zie je dat zowel A(n) als bij P(n) meetkundige rijen zijn (ja ik ben de goede term er even voor kwijt, want dit zijn geloof ik geen rijen, in elk geval, waarbij er steeds vermenigvuldigd wordt met een bepaald getal).

Bij A(n) is dat getal 12/3, bij P(n) is dat getal 4/3. En nu zou je er zelf wel uit moeten komen, denk ik.

Edit: En iets vreemds ontdekken... ja het wordt steeds hoger & steeds groter, maar aangezien het getal waarmee je vermenigvuldigt bij zowel A(n) als P(n) groter is dan 1, kun je geen grenswaarde berekenen. Naar ik meen. (:
Het gaat hier inderdaad om meetkundige rijen. Bij de eerste is de eerste term gelijk aan 3 en de rede gelijk aan 4, en bij de tweede is de eerste term gelijk aan 3 en de rede gelijk aan 1 1/3. Voor de eerste rij vind je het voorschrift A(n)=3*4n-1, en voor de tweede vind je het voorschrift P(n)=3*(1 1/3)n-1. Kijk verder maar eens wat er gebeurt als je A(n)/P(n) bepaalt.
Oud 19-05-2008, 18:09
ILUsion
ILUsion is offline
Hmm, de term die ik zocht was inderdaad de rede zoals mathfreak al aangeeft, argument zal bij rekenkundige rijen zijn.
Oud 20-05-2008, 20:02
the unknown 1
the unknown 1 is offline
Eerste = .4 (maal 4)
tweede= .4/3 (maal 4/3=1.33333...)

en ff edit..
Als je dit niet ziet, is je wiskunde inzicht quasi 0 :$
Khoop voor jouw dat je niet van plan bent/ of nu al een wiskunde richting doet.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 21:50
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Eerste = .4 (maal 4)
tweede= .4/3 (maal 4/3=1.33333...)

en ff edit..
Als je dit niet ziet, is je wiskunde inzicht quasi 0 :$
Khoop voor jouw dat je niet van plan bent/ of nu al een wiskunde richting doet.
Als je daarvoor een edit doet, heb je volgens mij niet genoeg om handen.

Wiskundige skills kan je trainen, al zal de ene er meer aanleg voor hebben dan de andere, dat wilt niet zeggen dat je sowieso zal falen als je aan een richting met sterke wiskunde begint; heel wat hangt af van je motivatie.
Oud 21-05-2008, 10:48
the unknown 1
the unknown 1 is offline
Citaat:
Als je daarvoor een edit doet, heb je volgens mij niet genoeg om handen.

Wiskundige skills kan je trainen, al zal de ene er meer aanleg voor hebben dan de andere, dat wilt niet zeggen dat je sowieso zal falen als je aan een richting met sterke wiskunde begint; heel wat hangt af van je motivatie.
Was een edit een halve seconde nadat 'k het bericht typte.
En je kan het idd deels trainen, maar 'k volg zelf de zwaarste wiskunde richting die er is in België en 'k geraak er maar niptjes door, 'k heb al veel mensen zien afvallen, kwil gewoon hem/haar deze lijdensweg besparen.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 18:43
RJ - 4v6
Sorry dat ik zo laat pas reageer..had het druk met school deze dagen.
Iedereen bedankt die me geholpen heeft! thumbs up !
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten