Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-05-2008, 16:03
Fiepie
Fiepie is offline
Weet iemand qua statistieken hoe groot de kans is
  • dat iemand "voorgoed" van een heroineverslaving af komt
  • dat iemand die al meermaals is hervallen nog van zijn verslaving kan afkomen

De broer van mijn vriend is verslaafd aan heroine. Hij is al meerdere malen gedwongen of vrijwillig opgenomen geweest, korte en lange opnames, maar hij blijf hervallen. Hij gebruikt nu een jaar of 4. Zelfs nadat hij 6 maanden in een centrum heeft gezeten (waar hij de woensdagmiddagen en volledige weekenden buiten mocht) en deze 6 maanden volledig clean is geweest, is hij dezelfde middag binnen een uur dat hij is vrijgekomen in zijn auto gestapt om achter drugs te rijden.

Hij heeft hierdoor al meermaals zeer serieuze bacteriele infecties gehad in zijn bloed, waardoor hij nu een abces in zijn hart heeft zitten. In de brief die ik van de dokter heb gelezen was duidelijk hoe kritiek zijn situatie is en heb hem dat ook heel erg duidelijk proberen maken. Eigenlijk kan zijn lichaam/hart het niet aan als hij nog een keer of 2 zou hervallen. Maar zelfs in het ziekenhuis is hij doorgegaan met gebruiken (stiekem natuurlijk).

Toen hij uit het ziekenhuis kwam na 3 maanden, is hij 1 dag binnen geweest in een afkickcentrum, maar deze na 24 uur weer verlaten "omdat hij zich al zo in het ziekenhuis had verveeld". Dit betekent dus dat hij pas na 6 weken weer binnen zou mogen. Ondertussen is hij nu weer in het huis dat hij huurt van zijn oom en heeft afgesproken om uiterlijk eind mei weer binnen te gaan (dan zijn de 6 weken om), of anders: 1 positieve test en hij ligt op straat.

Oftwel, hij heeft morgen een gesprek om weer binnen te mogen. Maar ik heb eigenlijk geen idee hoe groot de kans is dat hij hier ooit nog weer vanaf geraakt. Heb eens horen zeggen 1/100.000 maar heb daar niets over kunnen vinden.

Iemand die het weet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2008, 16:24
Cheryl
Cheryl is offline
Ik denk dat je dan beter naar de persoon zelf zou kijken qua persoonlijkheid want met statistieken ben je weinig lijkt me.
Oud 26-05-2008, 17:54
Hydrodynamikaas
Hydrodynamikaas is offline
Ik heb even rondgeneusd, want ik was benieuwd, maar ik kon idd ook geen duidelijke statistieken vinden.

Maar als ik je verhaal zo lees is het wel zo'n typisch geval van blijven terugvallen... Ik heb zelf niemand in mijn directe omgeving die structureel heroine gebruikt, dus ik kan er weinig zinnigs over zeggen.. Ik wens jullie sterkte met het dealen ermee en ik hoop voor jullie en hem dat ie ooit nog een keer het licht ziet..
Oud 26-05-2008, 18:09
capibara
capibara is offline
Waar is Needlefreak als je 'em nodig hebt (of al dood, of...?)
Oud 26-05-2008, 18:09
Fiepie
Fiepie is offline
Citaat:
Ik denk dat je dan beter naar de persoon zelf zou kijken qua persoonlijkheid want met statistieken ben je weinig lijkt me.
Tuurlijk, maar het is meer om mezelf ergens op in te stellen. Kijk, niet dat we de hoop opgeven ofzo (al scheelt het niet veel vanwege zijn eigen onverschilligheid en negatieve gedrag jegens hulp) maar kijk: Als je weet dat het idd maar 1 op de 100.000 is die het haalt, dan moet je je er misschien op gaan instellen dat hij dat niet is, aangezien hij absoluut geen sterke persoonlijkheid heeft.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 18:51
strigoii
strigoii is offline
Je moet er sowieso op rekenen dat je er nooit 100% van afkomt, ik ken iemand die der vanaf is (al 20 jaar ofzo, ken hem ook niet goed), maar die heeft nogsteeds allemaal van die "ticks" (hele tijd druk zijn ook, altijd bewegen). Verder zou ik het ook niet weten, 1 op 100.000 vind ik erg sterk, volgens mij is er best wel van af te komen, maar dat moet hij zelf goed beseffen.
Oud 26-05-2008, 19:53
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Citaat:
Waar is Needlefreak als je 'em nodig hebt (of al dood, of...?)
Tja zo zijn er geloof ik wel meerdere gebruikers hier geweest in het verleden die daar eventueel uit ervaring antwoord op hadden kunnen geven.

Maar die zijn veelal ofwel plots gestopt met posten, danwel op korte termijn ineens heel raar gaan posten waarop ze om administratieve redenen zijn verdwenen.

Misschien geven ze zo (postuum?) nog antwoord op je vraag.
Het is sowieso een zeer vergend proces dat je niet op je eentje kunt doorstaan, dus waarbij intensieve (mantel)zorg een sleutelfactor is.
Maar aan je verhaal te lezen vertel ik daarmee niks nieuws. Succes.

Laatst gewijzigd op 26-05-2008 om 20:02.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 21:21
the unknown 1
the unknown 1 is offline
Grootste probleem met alle drugs is de verveling in myn ogen.
Als je je leven opfleurt als het ware met drugs, en de verveling zo te lijf gaat, ga je een groot probleem hebben in de toekomst.
Op andere manieren je leven "opfleuren" als het ware kost meer moeite, waardoor je (enorm hard) verslaafd blijft in myn ogen.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 09:33
Verwijderd
Misschien heeft Wann hier nog iets zinnigs over te zeggen (hij is geen verslaafde, maar kan het verveeld zijn en drugs doen goed uitleggen).

Anyway; Mij is altijd voorgehouden dat verslaafd worden verslaafd blijven betekent. Ook al gebruik je het spul waaraan je verslaafd was niet meer. Terugvallen en dergelijke zijn aan de orde van de dag. Een persoon blijft niet snel clean als de wil er niet volledig is.

Wat je hierboven schetst, klinkt mij als iemand die het in principe opgegeven heeft en gewoon door zal gaan met gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 11:55
Verwijderd
Mja, er zijn wel algemene statistieken te vinden in verschillende onderzoeken (bijvoorbeeld naar attributiestijlen etc), maar geen verslavingsspecifieke statistieken mbt de kans dat een verslaving blijvend dan wel te verslaan is. Dat lijkt me sowieso erg lastig om te onderzoeken omdat ieder mens anders is wat dat betreft.
Wel is me opgevallen dat zelfs met overwegend positieve attributiestijlen, verslaafden vaak nog erg lang ermee bezig zijn. Het 'verslaafd worden, verslaafd blijven' lijkt me dan ook een vrij realistische kijk weergeven op dit soort problematiek.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2008, 19:16
coopergirl
coopergirl is offline
De dubbeldiagnose kliniek waar ik werk (clienten met psychiatrische en verslavingsstoornis) hebben een ontzettend hoog recidief cijfer. Een enkele procent (je spreekt echt over een procent of twee) recidiveert niet na één doorlopen behandeling. De meeste verslaafden doorlopen meerdere keren verslavingsklinieken. Het is mogelijk je hele leven abstinent te blijven, maar een grote groep krijgt dit nooit voor elkaar.

Dat mensen terugvallen is 'part of the game', hiermee bedoel ik dus alleen maar te zeggen dat het gebruikelijk is. Tijdens verloven op de behandelunit zie ik ook veelvuldig mensen terugvallen, terwijl ze dan slechts twee dagen elders verblijven en die twee dagen van haver tot gort zijn voorbesproken (heel plan maken wat je doet bij zucht naar middelen, hoe ga je je tijd indelen, hoe ga je naar huis; welke risico's kom je onderweg tegen enz).

Ik weet niet of je verder nog vragen hebt, misschien kan ik vanuit m'n ervaringen in de kliniek nog wat toelichten.

P.S. ik weet niet of benchmark onderzoeken gepubliceerd worden? Hiermee wordt de kwaliteit van verschillende klinieken onderling vergeleken. Mogelijk wordt er ook iets over recidiveren vermeld.
Reageren

Regels voor berichten