Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-07-2008, 13:01
souriceau
souriceau is offline
Is er hier iemand die deze studie doet of gedaan heeft, en mij er wat meer over kan vertellen?
Hoe bevalt de studie, wat kun je ermee gaan doen?

Het lijkt me namelijk wel erg interessant, en ik vind de Franse taal en cultuur erg mooi. Maar een baan als lerares zie ik niet zo zitten, dus ik hoop dat je er nog meer mee kunt!

Ook is het al een aantal jaar geleden dat ik mijn vwo-diploma gehaald heb, dus mijn kennis van het Frans is niet meer zo goed denk ik.

Maar ik ga sowieso pas het volgende jaar studeren, dus dat zou op zich niet zo'n probleem moeten zijn (als in: genoeg tijd nog om bij te spijkeren)

Maar ik hoop dat er hier mensen ervaring hebben met de studie Frans
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-07-2008, 13:30
Tink*
Tink* is offline
Ik heb zelf geen ervaring met de studie, maar ik heb ooit eens met een studiegenootje gepraat dat het eerste half jaar Franse TC heeft gedaan. Zij vertelde me dat ze wel alle colleges in het Frans kregen en dat je ook vragen moest stellen in het Frans en dat zij dit zelf best lastig vond. Middelbare school Frans is nu ook niet alles. Ik weet niet of het op alle universiteiten zo is, maar ik kreeg iig het idee dat je best al op een bepaalde niveau Frans moet kunnen spreken.

Ik neem aan dat je er meer mee kunt dan lerares bv. bij een uitgeverij werken uit/in het Frans vertalen of een soort contactpersoon bij een bedrijf dat veel zaken doet met Fransen. De mogelijkheden liggen niet eens alleen bij het Frans, het kan prima dat je ook gewoon ergens anders inrolt dat misschien met taal oid te maken heeft dan met specifiek het Frans.
Oud 09-07-2008, 15:05
T_ID
T_ID is offline
Hmm, ik weet niet zo gek veel over die studie, maar ik heb me bij een vak over toerisme wel laten vertellen dat er aardig wat mensen zijn die na een dergelijke studie, die studie aanvullen met een aan toerisme verwante studie of cursus, en dan in de toeristenindustrie terecht komen.

Aardig wat banen in het bedenken, ontwikkelen en promoten van organisaties, lokaties en gebieden.
Oud 10-07-2008, 21:34
Madame Blanche
Madame Blanche is offline
Ik heb het een jaar gestudeerd aan de Uva..
maar ben wel na dat jaar gestopt, dus misschien ben ik niet de juiste persoon om er over te vertellen natuurlijk.. ik zal het neutraal houden

Het is inderdaad pittig omdat je bij een paar vakken zoals cultuurgeschiedenis en spreekvaardigheid meteen alles in het frans te horen krijgt. Als je eenmaal over de spreekdrempel heen bent gaat dat wel, want bijna niemand spreekt het vloeiend etc dus dat scheelt. College over cultuurgeschiedenis was ook wennen, maar gek genoeg went dat ook supersnel en ik schreef alles in het frans op meteen, zodat je het later makkelijker terug kan zoeken.

echt minder vond ik de vakken als grammatica en taalkunde enzo, echt een beetje gepriegel over de zinnen/woorden/lettertjes.. dat was voor mij een beetje te taaltechnisch.
Wat je ermee kan worden? Ik denk heel veel, afhankelijk van wat je wílt worden.. de standaardberoepen inderdaad, docent, tolk, uitgeverij etc.. maar als je vantevoren een beetje plant kan je natuurlijk minors/stages al wel aanpassen..

nou veel succes in ieder geval, maar de taal leer je echt wel en iedere studie kost moeite dus wat dat betreft..
Oud 16-07-2008, 15:16
souriceau
souriceau is offline
Oke bedankt voor de reacties tot nu toe

Nu vraag ik me wel af wat de reden is dat je ermee gestopt bent, Madame Blanche ?
Met citaat reageren
Oud 17-07-2008, 17:39
Madame Blanche
Hai,

nou, bijvoorbeeld wat ik al schreef over dat taaltechnische wat een groot deel van het eerste jaar besloeg..
ik haalde dus bijna geen goede cijfers etc.
Ik had denk ik iets teveel het 'stokbrood met rode wijn' gevoel, een te romantisch beeld van de studie.
Maar ik zou zeggen, ga naar open dagen, meeloopdagen etc dan leer je zo'n studie het best kennen!
succes in ieder geval
Oud 18-07-2008, 21:48
Verwijderd
Ik studeer taal en cultuurstudies dus ik kan hier niet helemaal over meepraten. Ik volg alleen de taalverwervingvakken van Franse taal en cultuur op de universiteit Utrecht. Ik vind de taalverwervingvakken nogal schools opgebouwd. Dat wil zeggen: woordjes leren, grammatica, alles volgens het boekje doen is heel erg belangrijk. Dat is aan de ene kant wel een voordeel, tenslotte weet je waar je aan toe bent maar daar staat dan wel tegenover dat het behoorlijk veel is. Ik geloof dat de andere cursussen in het programma betrekking hebben tot taalwetenschap en literatuur.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2008, 20:32
Madame Blanche
Ja dat klopt ja!
het was allemaal erg veel! en onafwisselend eigenlijk ook.. maar goed dat is dus gewoon iets wat je wel moet accepteren wil je een taal echt leren anders kan je gewoon een cursus op je mp3 speler volgen hihi
maar nee, hou daar dus echt rekeing mee mocht je de studie gaan doen souriceau en laat je niet door dat soort 'taaiheid' overvallen als ik destijds, want er zijn natuurlijk genoeg mensen die al afgestudeerd zijn door de jaren heen dus het moet te doen zijn.. en waar een wil is is een weg!
Oud 24-07-2008, 23:31
RedWarrior
RedWarrior is offline
Kan er ook maar zeer ten dele iets nuttigs over zeggen, maar studeer Duits. Is in zoverre wel vergelijkbaar. Waar je ook rekening mee moet houden (alhoewel het niet de feitelijke studieinhoud is, hoewel bovenstaande ook mijn ervaring is..): die studies zijn klein. Dat brengt met zich mee dat er veel sociale controle is, dat iedereen weet wie je bent en zo voorts. Het is heel voordelig, op zich, maar voor iemand die een studie ziet als een mogelijkheid eindelijk eens lekker in de anonieme massa te kunnen duiken (en in hoeverre dat voor jou geldt moet je zelf bedenken) kán dat nogal een domper zijn. Voor mij was dat het aan het begin ook- ik was het éven zat dat allerlei mensen zeiden wat ik moest doen (*lol* Doen ze bij andere studies vast ook trouwens). En niet alles is even boeiend (geldt voor alle studies)

Wat betreft je niveau; daar zou ik me zéker geen zorgen over maken. Meestal worden de eerste (taalverwervings)vakken daaraan besteed: gelijkschakelen.

Succes en plezier!
Reageren

Regels voor berichten