Citaat:
Als we de taxonomische indelingen mogen geloven behoren zebra's bijvoorbeeld wel tot dezelfde familie als de paarden, maar zijn ze zélf geen paarden. Voor de hondenfamilie geldt in principe hetzelfde; behalve honden heb je dus ook wolven, jakhalsen, vossen etc.
Bij de kattenfamilie is dit echter anders. Elke felid wordt namelijk gezien als een kat, ongeacht grootte en soort. Dat vind ik best raar, want waarom mag je een ezel (behale "ezel") niet gewoon een paard noemen, zoals je een leeuw (behalve "leeuw"), ook gewoon een kat mag noemen?
Wat maakt deze familie (en die van bijvoorbeeld de beren) zo anders? Verschilt een jakhals dan echt zoveel meer van een hond dan een tijger van een huiskat?
|
Ik weet niet precies waar je het probleem hebt hier. Ik kan je wel dingen gaan uitleggen, maar waar je mee te maken hebt zijn gebruiken. Waarom hebben mensen en paarden hoofden en katten en honden een kop? Wij hebben net zo goed een kop als een kat, maar we noemen het anders.
Net zo goed kan je alle Canidae 'honden' noemen als je dat wil. Net zo goed als ik regelmatig de hond beschrijf als een gedomestiseerde wolf. Het is maar net wat je gebruik is.
Het enige echter verschil, zou ik me voorstellen, is dat katten allemaal erg op elkaar lijken. Je zult eigenlijk geen lid van de katten tegenkomen die je niet direct herkent als een kat. Terwijl honden en ezels toch daadwerkelijk zoveel variatie in de familie hebben dat je een vos niet zo snel een hond zou noemen, of een ezel een paard.
Onthoudt dit: Nederlandse namen hebben geen logica, zelfs al lijkt dat soms zo. Wil je daadwerkelijk over taxonomische indelingen praten, praat dan alleen in Latijnse namen van een familie. Dit is uiteindelijk veel handiger, maar gewoon wat moeilijker te leren.