Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-06-2008, 00:57
Dinalfos
Dinalfos is offline
Als we de taxonomische indelingen mogen geloven behoren zebra's bijvoorbeeld wel tot dezelfde familie als de paarden, maar zijn ze zélf geen paarden. Voor de hondenfamilie geldt in principe hetzelfde; behalve honden heb je dus ook wolven, jakhalsen, vossen etc.

Bij de kattenfamilie is dit echter anders. Elke felid wordt namelijk gezien als een kat, ongeacht grootte en soort. Dat vind ik best raar, want waarom mag je een ezel (behale "ezel") niet gewoon een paard noemen, zoals je een leeuw (behalve "leeuw"), ook gewoon een kat mag noemen?

Wat maakt deze familie (en die van bijvoorbeeld de beren) zo anders? Verschilt een jakhals dan echt zoveel meer van een hond dan een tijger van een huiskat?
Oud 01-06-2008, 17:40
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Als we de taxonomische indelingen mogen geloven behoren zebra's bijvoorbeeld wel tot dezelfde familie als de paarden, maar zijn ze zélf geen paarden. Voor de hondenfamilie geldt in principe hetzelfde; behalve honden heb je dus ook wolven, jakhalsen, vossen etc.

Bij de kattenfamilie is dit echter anders. Elke felid wordt namelijk gezien als een kat, ongeacht grootte en soort. Dat vind ik best raar, want waarom mag je een ezel (behale "ezel") niet gewoon een paard noemen, zoals je een leeuw (behalve "leeuw"), ook gewoon een kat mag noemen?

Wat maakt deze familie (en die van bijvoorbeeld de beren) zo anders? Verschilt een jakhals dan echt zoveel meer van een hond dan een tijger van een huiskat?
Ik weet niet precies waar je het probleem hebt hier. Ik kan je wel dingen gaan uitleggen, maar waar je mee te maken hebt zijn gebruiken. Waarom hebben mensen en paarden hoofden en katten en honden een kop? Wij hebben net zo goed een kop als een kat, maar we noemen het anders.

Net zo goed kan je alle Canidae 'honden' noemen als je dat wil. Net zo goed als ik regelmatig de hond beschrijf als een gedomestiseerde wolf. Het is maar net wat je gebruik is.

Het enige echter verschil, zou ik me voorstellen, is dat katten allemaal erg op elkaar lijken. Je zult eigenlijk geen lid van de katten tegenkomen die je niet direct herkent als een kat. Terwijl honden en ezels toch daadwerkelijk zoveel variatie in de familie hebben dat je een vos niet zo snel een hond zou noemen, of een ezel een paard.

Onthoudt dit: Nederlandse namen hebben geen logica, zelfs al lijkt dat soms zo. Wil je daadwerkelijk over taxonomische indelingen praten, praat dan alleen in Latijnse namen van een familie. Dit is uiteindelijk veel handiger, maar gewoon wat moeilijker te leren.
Oud 07-06-2008, 18:30
Verwijderd
Je hebt teveel vrije tijd.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2008, 19:13
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:

Je vergelijking van een zebra met een gedomesticeerde paard(Equus caballus) is analoog aan een wolf met een gedomesticeerde hond. Of een tijger met een huiskat. Ik denk alleen dat de zebra een stuk verder af staat van het gedomesticeerde paard, in vergelijking met bijv. de Przewalski. Verder zit het 'm gewoon in de Nederlandse benamingen, die kunnen gewoon heel willekeurig zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2008, 08:59
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Je vergelijking van een zebra met een gedomesticeerde paard(Equus caballus) is analoog aan een wolf met een gedomesticeerde hond. Of een tijger met een huiskat. Ik denk alleen dat de zebra een stuk verder af staat van het gedomesticeerde paard, in vergelijking met bijv. de Przewalski. Verder zit het 'm gewoon in de Nederlandse benamingen, die kunnen gewoon heel willekeurig zijn.
Ja, dat eerste is ook mijn punt. Het lijkt me nogal arbitrair om dat onderscheid te maken. En dan heb ik heb ik het niet alleen over de Nederlandse benamingen, want ook in het Engels is dit zo. Er wordt gesproken over, bijvoorbeeld, "cats" en vervolgens "dogs and allies".

En het lijkt mij sterk dat een zebra verder van een paard staat dan bijvoorbeeld een Jaguarundi van een huiskat.
Oud 10-06-2008, 09:24
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Je hebt teveel vrije tijd.
Zeker, zeker.
Oud 10-06-2008, 09:35
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Ja, dat eerste is ook mijn punt. Het lijkt me nogal arbitrair om dat onderscheid te maken. En dan heb ik heb ik het niet alleen over de Nederlandse benamingen, want ook in het Engels is dit zo. Er wordt gesproken over, bijvoorbeeld, "cats" en vervolgens "dogs and allies".

En het lijkt mij sterk dat een zebra verder van een paard staat dan bijvoorbeeld een Jaguarundi van een huiskat.
Het hangt er ook helemaal van af hoe je denkt daarin. Iemand die zich op genetische eigenschappen baseerd zou misschien tot een andere conclusie komen dan iemand die naar morfologische eigenschappen kijkt. En natuurlijk wat voor definitie je voor 'soort' hebt. Het is dus inderdaad arbitrair. Wat ook niet zo vreemd is, omdat benamingen van dieren een arbitraire menselijke uitvinding is. Dieren letten eigenlijk niet op soort, geef een paard de juiste 'input' en hij zal proberen een gorilla te dekken.
Reageren

Regels voor berichten