Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-07-2008, 12:49
decc
decc is offline
Weet iemand wat je ongeveer overhoud van 1800 euro bruto? Ik ben 21.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-07-2008, 16:41
T_ID
T_ID is offline
Hangt er van af. Is dit vakantiewerk? Je enige baantje? Wordt de loonheffingskorting toegepast?
Oud 23-07-2008, 17:52
decc
decc is offline
Fulltime, enige baan, geen idee of er loonheffingskorting wordt toegepast.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2008, 18:03
Verwijderd
www.loonwijzer.nl

ik kan dat ook uit mijn hoofd, maar het ligt er aan welke sector je zit
Met citaat reageren
Oud 23-07-2008, 18:05
decc
decc is offline
1384, dat lijkt me erg veel. Dat is met loonheffingskorting op Ja. Als ik dat op nee zet is het maar 1091. Ik heb geen idee wat het is, wat is gebruikelijk in bedrijven?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2008, 18:25
zoemzoem
zoemzoem is offline
Volgens mij klopt dat wel ongeveer? Per maand hoef je met loonheffingskorting over ± €500 geen belasting te betalen en over de rest 1/3.
Dus met loonheffingskorting: netto=(1800-500)*2/3 + 500 en zonder 1800*2/3
Pas als je meer dan ± €3500 (?) bruto per maand verdient ga je meer belasting (hoger percentage) betalen.

Als dit je enige baan is dan moet je even aan je baas vragen om de loonheffingskorting toe te passen.
Oud 23-07-2008, 18:30
decc
decc is offline
Ik kan me herinneringen dat ik iets in moest vullen voor de belasting toen ik solliciteerde ja (al een half jaar geleden inmiddels, 3 weken geleden gestart), en toen zei ze van 'als dit je enige baan is kruis dan maar gewoon aan' dus ik denk dat het die loonheffingskorting was.

Niet slecht dan, hopen dat het 1350 is. Ik kom in aanmerking voor een flat te huren (aardig prijzig), dus wilde graag eerst weten wat ik netto overhoud. Het bedrijf kan het met niet vertellen ofzo Maar goed, nog een week en dan weet ik het zeker.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2008, 18:40
Verwijderd
Citaat:
Ik kan me herinneringen dat ik iets in moest vullen voor de belasting toen ik solliciteerde ja (al een half jaar geleden inmiddels, 3 weken geleden gestart), en toen zei ze van 'als dit je enige baan is kruis dan maar gewoon aan' dus ik denk dat het die loonheffingskorting was.

Niet slecht dan, hopen dat het 1350 is. Ik kom in aanmerking voor een flat te huren (aardig prijzig), dus wilde graag eerst weten wat ik netto overhoud. Het bedrijf kan het met niet vertellen ofzo Maar goed, nog een week en dan weet ik het zeker.
haha, dus ongeveer 1350; kan soms meer zijn of minder!
Met citaat reageren
Oud 23-07-2008, 20:07
Adore
Adore is offline
Citaat:

Dat is dan je loonheffingskorting, ja.

Maar op deze leeftijd denk ik dat je je wel redelijk bezig kunt houden met dit soort relatief simpele zaken, ze zijn toch wel enigszins van belang. Dus probeer verder te kijken dan dat ene vinkje dat je invult.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2008, 20:08
Verwijderd
Citaat:
Dat is dan je loonheffingskorting, ja.

Maar op deze leeftijd denk ik dat je je wel redelijk bezig kunt houden met dit soort relatief simpele zaken, ze zijn toch wel enigszins van belang. Dus probeer verder te kijken dan dat ene vinkje dat je invult.
Als je zulk loon verdiend, je woont bijv thuis en blijf thuis wonen. kan je beter geen loonhef. korting toepassen, dan heb je een mooi appeltje voor volgend jaar
Met citaat reageren
Oud 23-07-2008, 20:25
Adore
Adore is offline
Citaat:
Als je zulk loon verdiend, je woont bijv thuis en blijf thuis wonen. kan je beter geen loonhef. korting toepassen, dan heb je een mooi appeltje voor volgend jaar
Dat is maar net wat je er mee wil, denk ik. Toen ik thuis woonde heb ik toch altijd de loonheffingskorting (lhk vanaf nu, hier ) toegepast, omdat ik graag gelijk op m'n rekening wil hebben waar ik voor heb gewerkt. En ik betwijfel het of iemand die niet eens weet wat lhk is, er wel over nadenkt een belastingaangifte in te vullen. Maar misschien ben ik dan te aanvallend met mijn manier van denken, excuses.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2008, 20:28
Verwijderd
Citaat:
Dat is maar net wat je er mee wil, denk ik. Toen ik thuis woonde heb ik toch altijd de loonheffingskorting (lhk vanaf nu, hier ) toegepast, omdat ik graag gelijk op m'n rekening wil hebben waar ik voor heb gewerkt. En ik betwijfel het of iemand die niet eens weet wat lhk is, er wel over nadenkt een belastingaangifte in te vullen. Maar misschien ben ik dan te aanvallend met mijn manier van denken, excuses.
Er was eens onderzoek dat weinig mensen dat doen. Zelfs met loonheffingskorting, kreeg ik nog 500 euro terug.

overigens, wie nu loonheffingskorting niet toepast, krijgt achteraf een grotere rente over het teveel betaalde bedrag, dus iets extra's.( kom niet op het juiste woord haha)
Met citaat reageren
Oud 23-07-2008, 20:37
Adore
Adore is offline
Citaat:
Er was eens onderzoek dat weinig mensen dat doen. Zelfs met loonheffingskorting, kreeg ik nog 500 euro terug.

overigens, wie nu loonheffingskorting niet toepast, krijgt achteraf een grotere rente over het teveel betaalde bedrag, dus iets extra's.( kom niet op het juiste woord haha)
Ik snap wel waarom mensen ervoor kiezen om lhk niet in te vullen, dat is ook gewoon een mogelijke en niet eens slechte optie. Maar ik vond dat voor mezelf niet zoveel extra's inhouden. Ik ga werken omdat ik dán het geld nodig heb, zeg maar.

en dat weinig mensen hun aangifte invullen, verbaast me ook weer niks. Tj-biljetten kunnen gelukkig wel tot vijf jaar na het belastingjaar worden ingevuld en opgestuurd. Ik kom alleen wel iedere keer netjes uit op 0. Alleen nu werk ik best veel en heb ik straks ook twee verschillende banen (op de tweede pas ik geen lhk toe!), dat het in 2009 wel eens tijd wordt voor een aangifte.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2008, 20:47
Balance
Balance is offline
Ach, ik heb lhk niet toegepast en heb het geld ook niet direct nodig, maar zelfs dan vind ik het bijzonder irritant dat ik nog een jaar op m'n geld moet wachten. Het is ook iets gevoelsmatigs dus.
Oud 23-07-2008, 20:55
Verwijderd
Citaat:
Ik snap wel waarom mensen ervoor kiezen om lhk niet in te vullen, dat is ook gewoon een mogelijke en niet eens slechte optie. Maar ik vond dat voor mezelf niet zoveel extra's inhouden. Ik ga werken omdat ik dán het geld nodig heb, zeg maar.

en dat weinig mensen hun aangifte invullen, verbaast me ook weer niks. Tj-biljetten kunnen gelukkig wel tot vijf jaar na het belastingjaar worden ingevuld en opgestuurd. Ik kom alleen wel iedere keer netjes uit op 0. Alleen nu werk ik best veel en heb ik straks ook twee verschillende banen (op de tweede pas ik geen lhk toe!), dat het in 2009 wel eens tijd wordt voor een aangifte.
2 banen tegelijk? dan krijg je sowieso je ZFW terug(bij 1 van de werkgevers) en geloof zelf nog wat belastinggeld wat ze ingehouden hebben. als je op 0 uitkomt, netjes toch?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2008, 21:02
Ivo
Ivo is offline
Als je je geld op een goede spaarrekening zet, kun je zelfs nog meer rente ontvangen dan de rente die de belastingdienst je geeft als je van hen geld terug krijgt

Ik woon ook (nog...) bij m'n ouders en laat de loonheffingskorting toepassen. Er gaat gewoon een vast bedrag per maand naar m'n spaarrekening, gelijk aan wat ik ongeveer maximaal aan huur wil/kan uitgeven. Als ik dan eindelijk een betaalbare woning vindt, heb ik een mooi bedrag klaarstaan om meubels e.d. te gaan shoppen. De rest van mijn loon geef ik nu uit aan vaste lasten en luxe dingen.

Dat je ongeveer 1384 euro gaat verdienen kan wel kloppen. Mijn salaris is iets hoger, maar ik betaal ook pensioenpremie, waardoor ik netto nauwelijks hoger uitkom als het bedrag wat jij noemt.

[edit] als het bedrijf een goede administrateur heeft, moet het trouwens wel mogelijk zijn om je nu al te vertellen wat je gaat verdienen. Die berekening moeten ze toch wel maken, of ze dat nu doen of volgende week maakt niet uit. Ik kreeg zonder problemen bij mijn contract 2 proefberekeningen van mijn netto loon. Eentje met pensioenbijdrage er in verwerkt en eentje zonder zodat ik zelf de afweging kon maken of ik vast pensioen wou gaan opbouwen. [/edit]
Met citaat reageren
Oud 24-07-2008, 10:17
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
1384, dat lijkt me erg veel. Dat is met loonheffingskorting op Ja. Als ik dat op nee zet is het maar 1091. Ik heb geen idee wat het is, wat is gebruikelijk in bedrijven?
De loonheffingskorting is een samenvattende term voor wat vroeger een aantal belastingvoordelen was. Tegenwoordig hebben ze daar één heffingskorting van gemaakt om de zaak simpeler mee te maken.

Wat gebruikelijk is in bedrijven is niet relevant, het gaat om jouw situatie. Je mag de loonheffingskorting eenmaal toepassen (daarmee haal je niet noodzakelijk 100% van de regeling eruit, maar met dubbel toepassen moet je geheid bijbetalen aan het eind van het jaar) en dan is het het beste dat te doen op het inkomen waarmee je het meeste verdient.
Reageren

Regels voor berichten