Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-01-2010, 17:29
Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
Heeft hier iemand op het Conservatorium gezeten of wilt daarheen? Ik twijfel namelijk erg of ik erheen wil, het lijkt me best streng en al die theorie lijkt me best vervelend.

Wat zijn de voordelen en nadelen?
Oud 22-01-2010, 20:29
Verwijderd
Wat wil je er mee gaan doen? Als popartiestje hoef je het niet te doen.

Louis Armstrong naamzoek.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2010, 13:27
Verwijderd
Citaat:
Wat wil je er mee gaan doen? Als popartiestje hoef je het niet te doen.

Louis Armstrong naamzoek.
en fizzle
Met citaat reageren
Oud 23-01-2010, 18:17
Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
ja pop
Oud 23-01-2010, 18:18
Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
misschien moet deze naar Studiekeuze verhuist worden?
Oud 23-01-2010, 18:56
Verwijderd
Als je popmuziek maakt hoef je het niet te doen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2010, 19:24
Verwijderd
Met een jaartje gitaarles kun je als je een leuk koppie hebt ook heus wel doorbreken als popartiest. Kwestie van de juiste mensen pijpen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2010, 19:28
Jehebtmelief
Jehebtmelief is offline
Ik wil erheen, zangopleiding jazz/pop.
En ja, het is zeker streng. Ben je al eens naar een Open Dag geweest?
Het eerste wat ze je zeggen is: "Theorie is het belangrijkste!"

Als je dus geen zin hebt in die theorie, maak je echt geen kans....
Ik ben theoretisch niet erg sterk, maar ik heb al veel ervaring met zang.
Door Idols, Popstars, oid. zijn er ineens heel veel aanmeldingen, de kans dat je aangenomen wordt is overigens 5 op 100.

Wat wil je er eigenlijk gaan doen?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2010, 20:24
Verwijderd
Ik wil ook naar het conservatorium (Basgitaar Jazz/Pop)
Ik speel nu ruim een jaar erg intensief bas en ben naar mijn mening erg goed geworden.
Alleen werd ik op de open dag zwaar gedemotiveerd door de mate aan theorie die je moet weten.
Ik heb namelijk nooit les gehad.
Nu heb ik elke week bijles van een muziekdocent op school die helpt me met theorie.

Alleen de kans dat je wordt aangenomen is zo klein.....
Ik hoop dat ik word aangenomen!!!
Met citaat reageren
Oud 24-01-2010, 10:37
Verwijderd
Ik zag een naamzoek.

heb conservatorium gedaan. Het is theoretisch vrij heftig ja. Ten minste, in Amsterdam. Die theorie daar kun je 2 kanten mee op. Je verzet je ertegen ( heb ik heel lang gedaan ) of je gaat erin mee (uiteindelijk gedaan). Enerzijds is die theorie wel belangrijk. Dat je weet wat je doet, en waarom je het doet. Een deel geschiedenis is ook wel handig. Dat je weet waarom dingen zich ontwikkelen, en hoe jij erop door kan ontwikkelen. Stijlkennis is een handig ding. Maar er is ook een grote mate van overkill aan theorie. Vakken waarvan ik nu al niet meer weet wat ik eraan heb, en wat ik er in de praktijk mee zou moeten.

Dan is daar aan de andere kant je hoofdvakles. De concurrentie in het werkveld is moordend. Er zijn teveel studenten, en er is te weinig werk. Zelf iets starten klinkt heel erg leuk, maar levert zeker in het begin erg weinig op. En later is het maar de vraag of het wat zal opleveren. Het risico dat je uiteindelijk alleen maar wat les gaat geven is erg groot, en zelfs daar liggen de banen niet voor het oprapen. Wat niet zeggen wil dat het niet leuk is, maar uiteindelijk ben je klaar met je studie, wil je geld verdienen, en dan heb je een probleem.

Als je door de theorie al zwaar gemotiveerd bent, en je speelt pas een jaartje bas, dan denk ik dat je je keuze voor beroepsmusicus maar moet heroverwegen. De meeste mensen weten al heel vroeg dat ze naar het conservatorium willen. En zijn al jaren bezig met voorbereiden. En zien niet op tegen de theorie. Die maken hoe dan ook meer kansen. Met de motivatie die hierboven staat, zul je het misschien net an wel redden, maar dan behoor je ook zeker niet tot de toppers die er wel al jaren mee bezig zijn, en dus ook veel sneller de leukere (schaarse) gigs kunnen gaan doen.

Klinkt erg negatief. Maar in mijn optiek zijn er veel te veel muzikanten, en er worden er alleen maar meer afgeleverd. Niemand zit daarop te wachten. Wordt veel te veel geld aan verspild.

Goddank heb ik over werk niets te klagen, maar het heeft me toch zeker 4 jaar gekost om te komen waar ik nu ben. En dan ben ik van mijn jaargenoten op dit moment de enige die een paar vaste betrekkingen (deeltijd) heeft. De rest moet het maar zien te rooien. En hopen dat ze met de volgende snabbel de maand kunnen uitzingen.

Als je echt talent hebt, zul je er wel komen. No doubt about that.

EDIT: En als je al naar het conservatorium gaat, probeer dan een van de randstedelijke conservatoria. Die hebben veel meer kwaliteit, en bieden over het algemeen meer mogelijkheden tot werken en netwerken dan de mindere provinciale conservatoria...
Met citaat reageren
Oud 27-01-2010, 00:11
Carn
Carn is offline
Tja, wat Louis zegt.

- of je bent enorm gedreven
- of je hebt enorm veel talent
- je hebt beiden, maar die kans is niet zo heel groot. en er zijn altijd mensen die dat dus wel hebben.

Ik zou de uitdaging meer in het netwerken zoeken. De meeste 'professionele muzikanten' zijn mensen die via hun opleiding in contact zijn gekomen met anderen waarmee ze hun brood konden verdienen (en in veel gevallen de opleiding zelf nooit hebben afgemaakt). Tenzij je echt de klassieke kant op wil, wat me stug lijkt.

Overigens vind ik zelf muziektheorie echt niet extreem ingewikkeld; het is niet alsof je het over ingewikkelde algebra of obscure natuurkunde hebt. Er zijn een hoop dingen die minder leuk/interessant zijn.
Oud 27-01-2010, 10:09
Verwijderd
Ik speel viool en ik wil volgend jaar naar de vooropleiding, tegelijk met mijn eindexamenjaar. Het is belangrijk om veel open dagen te bezoeken, bij docenten les te nemen en naar voorspeelavonden te gaan. Ik heb nu af en toe les bij iemand op het conservatorium in Den Haag en ik ga in februari hier en daar voorspelen. In mei ga ik auditie doen in Amsterdam, Den Haag (Jong Talent, want geen vooropleiding) en Utrecht.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 17:03
Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
Bedankt voor de tips. Ik ga overmorgen naar Conservatorium Amsterdam kijken
Oud 09-02-2010, 16:45
WilliamH4T
WilliamH4T is offline
Wat mij heeft geholpen is voor je inschrijving ook een goed filmpje mee te sturen waarin je laat zien wat je skills zijn en hoe je erbij staat enz. Ik heb dat bij Home4talent.net gedaan voor maar 45 euries. Het helpt de school een beter beeld te vormen van je mogelijkheden. Bij de audities ben je meestal toch wat nerveuzer...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten