Ik zag een naamzoek.
heb conservatorium gedaan. Het is theoretisch vrij heftig ja. Ten minste, in Amsterdam. Die theorie daar kun je 2 kanten mee op. Je verzet je ertegen ( heb ik heel lang gedaan ) of je gaat erin mee (uiteindelijk gedaan). Enerzijds is die theorie wel belangrijk. Dat je weet wat je doet, en waarom je het doet. Een deel geschiedenis is ook wel handig. Dat je weet waarom dingen zich ontwikkelen, en hoe jij erop door kan ontwikkelen. Stijlkennis is een handig ding. Maar er is ook een grote mate van overkill aan theorie. Vakken waarvan ik nu al niet meer weet wat ik eraan heb, en wat ik er in de praktijk mee zou moeten.
Dan is daar aan de andere kant je hoofdvakles. De concurrentie in het werkveld is moordend. Er zijn teveel studenten, en er is te weinig werk. Zelf iets starten klinkt heel erg leuk, maar levert zeker in het begin erg weinig op. En later is het maar de vraag of het wat zal opleveren. Het risico dat je uiteindelijk alleen maar wat les gaat geven is erg groot, en zelfs daar liggen de banen niet voor het oprapen. Wat niet zeggen wil dat het niet leuk is, maar uiteindelijk ben je klaar met je studie, wil je geld verdienen, en dan heb je een probleem.
Als je door de theorie al zwaar gemotiveerd bent, en je speelt pas een jaartje bas, dan denk ik dat je je keuze voor beroepsmusicus maar moet heroverwegen. De meeste mensen weten al heel vroeg dat ze naar het conservatorium willen. En zijn al jaren bezig met voorbereiden. En zien niet op tegen de theorie. Die maken hoe dan ook meer kansen. Met de motivatie die hierboven staat, zul je het misschien net an wel redden, maar dan behoor je ook zeker niet tot de toppers die er wel al jaren mee bezig zijn, en dus ook veel sneller de leukere (schaarse) gigs kunnen gaan doen.
Klinkt erg negatief. Maar in mijn optiek zijn er veel te veel muzikanten, en er worden er alleen maar meer afgeleverd. Niemand zit daarop te wachten. Wordt veel te veel geld aan verspild.
Goddank heb ik over werk niets te klagen, maar het heeft me toch zeker 4 jaar gekost om te komen waar ik nu ben. En dan ben ik van mijn jaargenoten op dit moment de enige die een paar vaste betrekkingen (deeltijd) heeft. De rest moet het maar zien te rooien. En hopen dat ze met de volgende snabbel de maand kunnen uitzingen.
Als je echt talent hebt, zul je er wel komen. No doubt about that.
EDIT: En als je al naar het conservatorium gaat, probeer dan een van de randstedelijke conservatoria. Die hebben veel meer kwaliteit, en bieden over het algemeen meer mogelijkheden tot werken en netwerken dan de mindere provinciale conservatoria...
|