Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-06-2008, 19:02
koelieboelie
koelieboelie is offline
Sommige mensen vinden me een aansteller: maar ik heb echt moeite met opstaan sochtends. Ik heb er echt een hekel aan! Ik negeer sochtends m,n wekker totaal en blijf liggen, terwijl ik wel op school of werk wordt veracht. Achteraf heb ik dan natuurlijk spijtt.

Ik moet nu elke dag 7.35 opstaan. Ik ga elke dag ongeveer om 23.30 naar bed. Ik slaap dus netjes 8 uur per nacht. Meer slapen wil ik niet( heb ik eigenlijk ook geen tijd voor, of anders gezegd, wil ik geen tijd voor maken)

Dus mijn vraag eigenlijk: kom is met alle tips/adviezen/ordinaire meningen !
Met citaat reageren
Oud 17-06-2008, 19:14
Lente
Lente is offline
koop een wekker die je niet kán negeren, en stel je niet aan
Met citaat reageren
Oud 17-06-2008, 19:26
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Zet je wekker aan de andere kant van de kamer zodat je er wel uit moet. Wat voor mij ook goed werkt: zet je wekker een kwartier van te voren oid en die mag je dan negeren maar zet een andere wekker (in mijn geval mijn telefoon) op de tijd dat je er echt uit moet en die je dus niet mag negeren. Ik associeer het geluid van m'n telefoon dus ook echt met opstaan en die snooze ik dus ook nooit.
Oud 17-06-2008, 19:28
Verwijderd
misschien heb je gewoon toch meer slaap nodig. en je stelt je sowieso aan als je dingen al niet wil proberen
Met citaat reageren
Oud 17-06-2008, 20:11
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik moet eerlijk zeggen dat ik doordeweek 7.35 uur echt nog laat vind om om te staan als je moet werken
Oud 17-06-2008, 20:39
Balance
Balance is offline
Misschien nog een uurtje eerder naar bed als 8 uur voor jou niet genoeg is.
En verder niet zo zeuren. Niemand vindt het leuk om 's ochtends wakker te worden gemaakt door de wekker. Maar ja, het moet nou eenmaal dus bedenk je dat je een grote jongen bent en ga er gewoon uit

Kruip (als dat voor jou werkt) direct vanuit je bed de douche in en wordt daar rustig wakker. Probeer eens of dat voor jou een optie is.
Oud 17-06-2008, 21:27
Verwijderd
Stel je niet aan en neem je verantwoordelijkheid.

Je staat niet makkelijk op omdat je lichaam niet goed is uitgerust. Vroeger naar bed gaan en anders niet zeiken.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2008, 22:27
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
ik zou zeggen, blijf te laat opstaan en verneuk je leven maar fijn. als je er zelf niks aan wil veranderen, waarom open je dan een topic?
Oud 18-06-2008, 23:14
luchtballon
luchtballon is offline
Slaap je snel als je in bed ligt? in andere woorden; haal je de 8 uur slaap wel, of zijn het er misschien maar 7?
Wat doe je in het weekend, of als je vrij bent? Als je dan ineens een ander ritme aanhoudt en pas om 5 uur slaapt en om 12 uur opstaat verkloot je je ritme weer. Als je daar gevoelig voor bent moet je dat misschien aanpassen, hoe vervelend dat ook is.
Is het een optie om een half uurtje vroeger te gaan slapen, en 'sochtends de wekker een half uurtje eerder zetten en te snoozen en langzaam wakker te worden?

Maar wat een stomme reacties verder zeg. Sommige mensen hebben nou eenmaal een slaap- en bioritme wat beter is afgesteld op vroeg wakker worden en sommige mensen moeten wakker worden uit een diepe slaap op een verkeerd moment, of zijn gewoon avondmensen. Ik weet er te weinig van om het goed uit te leggen, maar avond- of ochtendmens zijn is echt niet alleen een keuze of een aangeleerd ritme.
Oud 19-06-2008, 06:51
Verwijderd
Citaat:

Maar wat een stomme reacties verder zeg. Sommige mensen hebben nou eenmaal een slaap- en bioritme wat beter is afgesteld op vroeg wakker worden en sommige mensen moeten wakker worden uit een diepe slaap op een verkeerd moment, of zijn gewoon avondmensen. Ik weet er te weinig van om het goed uit te leggen, maar avond- of ochtendmens zijn is echt niet alleen een keuze of een aangeleerd ritme.
Al de dingen die jij opnoemt zijn te veranderen en anders mee te leven.
Ik ben zelf een extreem rare slaper (diep slapen, bijna altijd moe wakker worden), maar je lichaam heeft toch zn rust nodig. Al slaap je 's middags maar een uurtje extra, dat maakt niet veel uit.

Maar de manier waarop hij schrijft:

Citaat:
Koeleboeli schrijft:
Ik heb er echt een hekel aan! Ik negeer sochtends m,n wekker totaal en blijf liggen, terwijl ik wel op school of werk wordt veracht.
Citaat:
Koeliboeli schrijft:
Meer slapen wil ik niet( heb ik eigenlijk ook geen tijd voor, of anders gezegd, wil ik geen tijd voor maken)
Dit heeft gewoon puur met je instelling te maken. Ik kan me vergissen, maar zoals hij het schrijft komt het op mij over alsof hij er toch niets aan wil doen. Vandaar: zeik niet of begin er wat aan te doen.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2008, 09:21
Verwijderd
ik ben ook 0 een ochtendpersoon, hoe laat of hoe vroeg ik mn wekker ook zet, ik kom mn bed het eerste half uurtje niet uit.. en ik krijg het ook altijd voor elkaar om 5 minuten te laat op mn werk te zijn ;x ik heb 2 wekkers staan, 1 waarvan ie om de 5 minuten weer afgaat, lastig uit te krijgen, dat werkt wel ;p
Met citaat reageren
Oud 19-06-2008, 17:58
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik ben een absolute avondmens en heb stage en werk wat totaal niet op elkaar aansluit qua tijden. Daarom lig ik er vaak om 0.30 / 1.00 uur pas in en moet ik om 05.45 er weer uit. Ik slaap doorgaans een kwartier door 2 wekkers heen. Dus geloof me maar als ik zeg dat ik ook écht moeite heb met opstaan. Maar dan nog kan ik me wel bedenken: 'en nou zorg je dat je eruit gaat, anders verslaap je je'.
Ik loop dan met m'n ogen nog haast dicht naar de badkamer en wordt al douchend wakker. Dus zo stom vind ik alle reacties niet. Wakker worden als je nog doodop bent ís nou eenmaal een kwestie van jezelf een trap onder je kont geven. Of iets aan je slaappatroon doen, maar dat wil meneer niet
Oud 19-06-2008, 18:56
KiMZz
KiMZz is offline
Ik kan ook niet zo goed m'n bed uitkomen, of ik nou om half 7 moet opstaan of om half 10 bij wijze van. Ik ga meestal ook tussen half 12 en 12 uur naar bed maar ga dan nog ff tv kijken. Maar ik zet m'n wekker altijd gewoon een kwartier te vroeg, dan kan ik nog ff snoozen en me erop voorbereiden om zo op te staan...
Als ik TS was en ik moest om 7:35 opstaan zou ik m'n wekker op 7:15 zetten.
Oud 19-06-2008, 21:16
tartaarsaus
tartaarsaus is offline
Zelf heb ik totaal geen last van opstaan. Maar mijn broer wel!
als je hem niet wakker maakt sochtends slaapt hij zo door tot 5 uur. heel ongezond dus.
Misschien is het een tip om 2 wekkers te gebruiken. 1 vlak bij je bed, en de 1 aan de andere kant van je kamer. de wekker vlak bij je bed laat je om ongeveer 7 uur afgaan. dan word je wakker, slaap je dus lichter en eerder wakker van de 2e wekker die rond half 8 dan gaat. Als die afgaat. Moet je je bed wel uit om hem uit te zetten en ben je dus op gestaan.
Noujaa misschien een idee
Met citaat reageren
Oud 19-06-2008, 21:38
fib
fib is offline
Misschien s'ochtend journaal kijken? Soms wel interresante dingen op het journaal... die je aandacht trekken. Zodat je bezig bent met het journaal, ipv bezig zijn met balen dat je moet opstaan.
Oud 20-06-2008, 14:25
Verwijderd
Ik ken dat. Ik heb het opgelost door mijn medicatie op andere tijden in te nemen, maar ik neem aan dat het bij jou niet aan medicatie ligt. Verder heb ik een tijdje meteen nadat de wekker af ging een blikje red bull gedronken. Dan werd ik wel wakker, maar goed, op een gegeven moment dron ik de hele dag door red bull en ben ik daarna gecrashed. Ook geen goede optie dus.
Wat bij mij ook wel helpt is om ruim de tijd te nemen om op te staan. Zo kan ik rustig wakker worden (eerst even wat drinken, sigaretje roken en achter de pc kruipen). goed, dan moet je dus wel nog vroeger opstaan. Oh, en ik zet tegenwoordig 3 wekkers. één daarvan is zo'n ouderwetse die enorm veel lawaai maakt en die staat aan de andere kant van mijn kamer. Misschien een wekker zoeken die niet ophoudt met piepen totdat je hem zelf uitzet? Ik weet eigenlijk niet of je je wekker wel nog hoort, of dat je er sowieso doorheen slaapt. Als ik één keer door mijn wekker ben heengeslapen (of gewoon ben blijven liggen) stel ik meteen daarna een ander melodietje in, anders denkt mijn lichaam dat het kan blijven liggen bij dat melodietje en hoor ik hem dus ook niet meer. Werkt ook wel goed
Met citaat reageren
Oud 20-06-2008, 18:44
DaStar
DaStar is offline
Het is ook een beetje een kwestie van gewenning... Het helpt gewoon om aan te wennen bij het horen van de wekker direct je bed uit te stappen en dat ook consequent doen. Ik zelf stond ook altijd te laat op en had vaak maar 10-15 minuten om aan te kleden brood maken en zo snel mogelijk naar werk/school toe.
Als je gewoon een paar dagen op tijd opstaat merk je hoe fijn het is als je een beetje rustig aan kunt doen en dat dat toch fijner is dan iets langer liggen . Maar het belangrijkst is dus gewoon consequent doen een poosje dat het echt een gewoonte wordt, en inderdaad niet aanstellen!
Met citaat reageren
Oud 21-06-2008, 12:06
Balance
Balance is offline
Citaat:
Als ik één keer door mijn wekker ben heengeslapen (of gewoon ben blijven liggen) stel ik meteen daarna een ander melodietje in, anders denkt mijn lichaam dat het kan blijven liggen bij dat melodietje en hoor ik hem dus ook niet meer. Werkt ook wel goed
Ik zou sowieso geen melodietje of radio als wekker nemen. Dat is geluid wat je kan combineren met je droom, waardoor je er alsnog niet wakker van wordt.
Gewoon een ouderwetse wekker met zo'n irritant geluid of een non-zender van de radio, dus alleen maar ruis/storing.
Oud 21-06-2008, 23:19
$moky
$moky is offline
Citaat:
Sommige mensen vinden me een aansteller: maar ik heb echt moeite met opstaan sochtends. Ik heb er echt een hekel aan! Ik negeer sochtends m,n wekker totaal en blijf liggen, terwijl ik wel op school of werk wordt veracht. Achteraf heb ik dan natuurlijk spijtt.

Ik moet nu elke dag 7.35 opstaan. Ik ga elke dag ongeveer om 23.30 naar bed. Ik slaap dus netjes 8 uur per nacht. Meer slapen wil ik niet( heb ik eigenlijk ook geen tijd voor, of anders gezegd, wil ik geen tijd voor maken)

Dus mijn vraag eigenlijk: kom is met alle tips/adviezen/ordinaire meningen !
jij hebt nog geluk ik moet om 5.40 u op want op 7u moet ik op school zijn.
ik hoor me weker zo vaak niet vanwegen de diepe slaap.
als ik hem wel hoor dan zet ik gelijk muziek op .
dan ben ik gelijk waker.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2008, 08:29
Verwijderd
Citaat:
jij hebt nog geluk ik moet om 5.40 u op want op 7u moet ik op school zijn.
ik hoor me weker zo vaak niet vanwegen de diepe slaap.
als ik hem wel hoor dan zet ik gelijk muziek op .
dan ben ik gelijk waker.
volgens mij lieg je en ga jij helemaal niet naar school
Met citaat reageren
Oud 23-06-2008, 09:56
Pluis
Pluis is offline
wat je altijd nog kan doen is "wakker worden" van jochem meyer op je telefoon zetten en hem dan keihard af laten gaan. Dan word je wel wakker
Oud 23-06-2008, 17:32
SuperSanne
SuperSanne is offline
Je bent 21 en mannelijk. Dan zou ik toch eerder aan negen uur slaap denken. Over een paar jaar zal dat wel bijtrekken
Oud 23-06-2008, 18:23
Tripp
Tripp is offline
Zet je wekker keihar aan, en aan de andere kant van je kamer. Dan moet je er wel uit!
Oud 23-06-2008, 18:50
bosa
bosa is offline
gewoon opstaan joh.. ik heb daar ook last van want ik hou gewoon van mij slaap vooral in de winter kan ik niet opstaan maar als ik echt moet of wil dan kan ik wel opstaan hoor dus jij kan dat vast ook wel als je het echt wil
Met citaat reageren
Oud 23-06-2008, 20:26
Spoonie
Spoonie is offline
sta gewoon op
Oud 23-06-2008, 20:36
Volk
Volk is offline
In tegenstelling tot wat veel mensen zeggen is het misschien een optie om zodra je je wekker hoort je bed uit te stappen en ook niet aan de verleiding toe te geven weer te gaan liggen. Veel mensen voelen zich dan eerst heeel slecht en slaperig maar worden al gauw wakker. Of in ieder geval makkelijker wakker dan je lichaam steeds te pesten door net als je weer lekker slaapt nog een keer een wekker af te laten gaan. Steeds wakker en slapen word je alleen maar gaar van.

Geen tijd voor slapen is trouwens onzin. Plan je dingen dan maar anders, je kunt niet zonder genoeg slaap. Het sloopt je op een gegeven moment. En om 7.35 opstaan vind ik niet eens zo heel vroeg. Vroeger zat ik dan al een half uur op de trein op weg naar school.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2008, 10:28
Verwijderd
Ik heb precies het tegenovergestelde. Na ongeveer 6 uur 's ochtends kan ik niet meer slapen. Ik heb ook een hele sterke biologische klok: uitzonderingen zijn bijna onmogelijk.

Misschien heb jij dat ook, maar dan anders. Je kunt er niet zo veel aan doen, alleen ervoor zorgen dat je later naar school of naar je werk hoeft. Of ervoor zorgen dat je later van huis hoeft te vertrekken (ontbijten onderweg, kleren en lunchpakket van tevoren klaarleggen, 's avonds douchen). Maar dat is jammergenoeg meestal niet mogelijk. Als ik jou was, zou ik 2 of 3 wekkers zetten. Ik ken iemand die er wel 4 heeft. Je kunt ook je hoofd onder de koude kraan doen om wakker te worden (ik doe dat zelf niet, het lijkt me vreselijk, maar je wordt er wel wakker van)
Overigens is het voor je sociale leven gunstiger om een avondmens te zijn dan om een ochtendmens te zijn. Wees er, wat dat betreft, blij mee.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 16:54
wouter098
wouter098 is offline
Wel eens een wake-up light geprobeerd? Die dingen zijn ronduit geniaal, alleen nutteloos in de zomer als je niet op een donkere kamer slaapt. Maar in de winter sleept ie mij erdoorheen!
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 00:19
m!ke
m!ke is offline
Citaat:
Wel eens een wake-up light geprobeerd? Die dingen zijn ronduit geniaal, alleen nutteloos in de zomer als je niet op een donkere kamer slaapt. Maar in de winter sleept ie mij erdoorheen!
Vriend van me heeft er één, kost wel immens veel voor een lamp €130 ofzoiets.
Verder, ik heb hetzelfde probleem maar stel je niet zo aan. Ik sta op om 6:20
Oud 26-06-2008, 08:10
Verwijderd
Citaat:
Zo'n lamp werkt enkel als je gaat slapen als het donker wordt, en niet nog zoveel uur ermee wacht, zo ging dat bij mij tenminste.

Nu zodra ik de eerste geluidjes van mn wekker hoor spring ik uit bed, en ga lekker lang onder de douche staan. Als ik niet douche voordat ik weg ga ben ik nogsteeds half in coma, en voor mij is het de snelste manier om "wakker" te worden
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 09:14
Anika
Citaat:
Vriend van me heeft er één, kost wel immens veel voor een lamp €130 ofzoiets.
De mijne was maar €70 ofzo en voor mij werkt ie erg goed in de winter.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 11:01
Verwijderd
Inderdaad, stel je niet zo aan. Half 8 is echt niet vroeg, als ik naar school moet, heb ik me dan al gedoucht, gegeten en boterhammen gesmeerd. Ik zit dan al lang en breed in de bus naar het station. Twee jaar terug kon ik nog niet met de trein en had om half acht al een half uur gefietst en zat ik al een half uurtje in de bus.
Zet desnoods een wekker die loeihard gaat buiten je kamer, om de hoek. Dan moet je wel je bed uit komen en tegen jezelf zeggen dat je niet meer terug in bed gaat. Je moét eruit, dan heb je geen keuze. Ik zet mijn wekker altijd heel erg vroeg (als ik er bijvoorbeeld om 6.30 uit moet, om 5.45 mijn wekker). Hierdoor kan ik nog even blijven liggen, en als ik nog eens in slaap val, schrik ik meestal wel op tijd wakker. Neem je tijd voor het opstaan, daarmee wil ik zeggen dat je rustig kunt ontbijten, douchen e.d. Niet dat je tot op het laatste moment in je nest moet blijven liggen.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 18:53
Wammus
Wammus is offline
Ik ken de problemen rondom vroeg opstaan maar al te goed. Ik ben er ook zo een die het liefst de hele ochtend in z'n nest ligt en 's nachts ook pas laat gaat slapen (avondmens dus ^^). Echter ook ik ontkom niet aan het vroege opstaan als ik moet werken. Nu heb ik het nog makkelijk want ik hoef pas tussen 9 en half 10 op m'n werk te zijn en red het makkelijk als ik rond half 9 opsta wat ik al vroeg vind.

Wat voor mij gewerkt heeft is een ouderwetse Hema wekker met 2 bellen aan de bovenkant die ik aan de andere kant van m'n kamer heb neergezet zodat ik er wel uit moet. Heel soms laat ik me verleiden om weer terug te kruipen maar dan gaat vlak daarna m'n telefoon in totaal ook nog 3 keer af dus dan val ik iig niet meer in slaap.
Oud 27-06-2008, 09:47
Bloem
Bloem is offline
"Stel je niet zo aan" is soms wel erg makkelijk gezegd. Ik weet niet meer hoe het precies zat en ik kan het met Google ook niet snel vinden, maar er is gebleken dat sommige mensen door een tekort aan een bepaald stofje (geen melatonine volgens mij) beduidend grotere problemen hebben om 's ochtends te functioneren dan anderen. Bijna niemand wil graag om half 6 zijn bed uit, maar een bepaalde groep mensen kan dat écht heel slecht.

Nou heb je daar in deze maatschappij niet zo veel aan, maar goed.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2008, 22:27
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ach, ik ben ook absoluut een avondmens en ga nooit voor 2 uur m'n bed in, maar ik vind ook dat de TS zich niet aan moet stellen.
Ik heb ook moeite met mezelf uit bed slepen, maar doe het ook gewoon, omdat ik nou eenmaal op m'n werk word verwacht en je niet ver komt in je leven als je je slaap voor je werk stelt.
Ik zet m'n wekker altijd een uur eerder dan nodig is, omdat ik tijd nodig heb om wakker te worden, en dan zet ik m'n tv aan op MTV. Dat helpt wel.

Als de TS zich niet wil aanpassen moet hij er maar mee leren leven. Miepen helpt niet. (Koffie wel, trouwens)
Oud 27-06-2008, 22:35
$moky
$moky is offline
Citaat:
volgens mij lieg je en ga jij helemaal niet naar school
ja want ik ben toevalig 15 hahahaha
Met citaat reageren
Oud 27-06-2008, 22:51
Nobucta
Nobucta is offline
Zorg dat je iets leuks hebt om je bed voor uit te komen. Ik sta ook altijd een kwartiertje eerder op, en ontbijt dan rustig achter de computer of tv.

Het idee dat ik me anders moet haasten helpt ook wel. Dan lig ik al meteen niet lekker meer als ik bedenk hoe mijn leven er zegmaar over een halfuurtje uitziet; keihard doorfietsen en de bus voor mijn neus weg zien rijden. Daar denk ik altijd aan en is voor mij genoeg om op te staan.

Ik heb er ook wel moeite mee gehad, maar na een aantal keren de bus missen weet ik hoe naar dat is, dus bijt ik gewoon de eerste minuut even door.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2008, 06:49
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Ik heb precies het tegenovergestelde. Na ongeveer 6 uur 's ochtends kan ik niet meer slapen. Ik heb ook een hele sterke biologische klok: uitzonderingen zijn bijna onmogelijk.

Overigens is het voor je sociale leven gunstiger om een avondmens te zijn dan om een ochtendmens te zijn. Wees er, wat dat betreft, blij mee.
Omg, dit had ik gepost kunnen hebben Wat fijn om iemand te vinden die ook zo'n extreem ochtendmens is
Mag ik vragen hoe dat bij jou gaat in de winter 's avonds? Ik wil dan het liefst al om half 8 naar bed (donker -> dus lichaam wil slapen), terwijl ik nu om half 11 nog niet moe ben (dan is het nog licht).
Oud 28-06-2008, 10:19
Balance
Balance is offline
Citaat:
"Stel je niet zo aan" is soms wel erg makkelijk gezegd. Ik weet niet meer hoe het precies zat en ik kan het met Google ook niet snel vinden, maar er is gebleken dat sommige mensen door een tekort aan een bepaald stofje (geen melatonine volgens mij) beduidend grotere problemen hebben om 's ochtends te functioneren dan anderen. Bijna niemand wil graag om half 6 zijn bed uit, maar een bepaalde groep mensen kan dat écht heel slecht.

Nou heb je daar in deze maatschappij niet zo veel aan, maar goed.
Ik vind het nog steeds aanstellen als je niet eens bereid bent je slaappatroon eens wat te veranderen om te kijken of je er dan ook nog zo'n last van hebt
Oud 28-06-2008, 15:13
Volk
Volk is offline
Citaat:
Ik vind het nog steeds aanstellen als je niet eens bereid bent je slaappatroon eens wat te veranderen om te kijken of je er dan ook nog zo'n last van hebt
qft
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten