Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2008, 18:32
Poeperd
Poeperd is offline
Mijn tante en oom werden een dag geleden verrast doordat de katten 1 dood muisje binnen brachten en 2 levende baby muisjes. Buiten hebben ze het nestje niet kunnen vinden en de katten brachten geen nieuwe muisjes binnen, dus het nestje zal inmiddels wel weg zijn...

Ze vonden het zo zielig dat ze de twee baby muisjes in een kooitje hebben gedaan om ze 'op te voeden'. Nu hebben ze een paar vraagjes:

- De muisjes zijn ongeveer 5 cm in de lengte, en de tralies van het kooitje staan 1 cm uit elkaar. Is dat genoeg om ze binnen te houden of kunnen ze daaruit ontsnappen?
- Kunnen ze de twee muisjes uitzetten? Zelf had ze gelezen dat ze in groepen leven en ze is bang dat ze het niet lang overleven als ze ze maar met zn tweetjes weer uitzetten buiten. Niet vanwege de leeftijd (ze zijn inmiddels op zich wel oud genoeg om dat te overleven), maar vanwege het feit dat ze maar met zn tweetjes zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kunnen ze ze uitzetten of overleven ze dat niet? Want dan zijn ze ook bereid ze ergens heen te brengen of ze zelf te houden als ze anders als slangenvoer oid eindigen.
Oud 22-06-2008, 10:01
SuperSanne
SuperSanne is offline
De regel is: als de kop door de tralies past, krijgen ze de rest van het lijfje er ook doorheen. Ze kunnen zich heel 'plat' maken. Misschien is een aquarium met wat kippengaas aan de bovenkant een beter idee tot ze wat groter zijn.

Uitzetten zal niet gaan. Als ze jong zijn, leren ze van de ouders bepaalde kreten, zoals de vriendschaps en onderdanigheidskreet. Als ze die kreten niet leren, zullen wilde muizen ze als vijandig beschouwen, en ze niet toelaten tot de troep. Buiten een troep, overleven ze het niet lang. Maar muisjes zijn leuke huisdieren hoor.
Oud 22-06-2008, 10:38
Poeperd
Poeperd is offline
Tja, ze hebben inmiddels inderdaad ondervonden dat tralies met 1 cm ertussen niet genoeg waren... Ze zijn ontsnapt

Ik zal maar niet doorgeven dat ze het waarschijnlijk niet overleven want dan gaat ze zich weer helemaal schuldig voelen enzo.

Maargoed, toch bedankt
Oud 22-06-2008, 21:37
Isengrim
Isengrim is offline
Citaat:
Tja, ze hebben inmiddels inderdaad ondervonden dat tralies met 1 cm ertussen niet genoeg waren... Ze zijn ontsnapt

Ik zal maar niet doorgeven dat ze het waarschijnlijk niet overleven want dan gaat ze zich weer helemaal schuldig voelen enzo.

Maargoed, toch bedankt
Ik denk dat ze met het 'niet overleven buiten een groep' vooral in het wild bedoelt.
Oud 22-06-2008, 22:32
matorum
matorum is offline
Met een muizenval en bijvoorbeeld een stukje kaas vind je ze zo terug. Maarja... dan overleven ze het ook niet
Met citaat reageren
Oud 22-06-2008, 22:38
matorum
matorum is offline
Misschien heeft "Roepka" je muizen gevonden
Met citaat reageren
Oud 22-06-2008, 23:23
Poeperd
Poeperd is offline
Citaat:
Ik denk dat ze met het 'niet overleven buiten een groep' vooral in het wild bedoelt.
Ja... dat snapte ik ook?

Citaat:
Misschien heeft "Roepka" je muizen gevonden
Hahaha aawwwgh!
Oud 23-06-2008, 17:26
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:

Maargoed, toch bedankt
Ze weten nu wel dat er bij jou eten te halen is. Grote kans dat ze terugkomen
Oud 23-06-2008, 21:54
Poeperd
Poeperd is offline
Citaat:
Ze weten nu wel dat er bij jou eten te halen is. Grote kans dat ze terugkomen
Haha lijkt me stug met drie katten in huis hoor De katten hebben ze zelf naar binnen gehaald van buiten af (om mee te spelen en op te eten uiteindelijk..) en toen hebben ze ze dus in een kooitje gestopt.

Maar of ze nog naar binnen komen zonder dat de katten ze pakken betwijfel ik.
Oud 24-06-2008, 15:12
Henkje
Henkje is offline
Inheemse dieren mag je officieel niet als huisdier houden. Ik weet niet of wilde muizen hieronder vallen. Wilde dieren blijven vaak ook wild (als ze volwassen worden) en zijn ook moeilijk tam te maken.
Oud 24-06-2008, 18:14
Isengrim
Isengrim is offline
Citaat:
Ja... dat snapte ik ook?

Hahaha aawwwgh!
Ja ik snap nu wat je bedoelde.
Oud 25-06-2008, 09:41
Verwijderd
Citaat:
Inheemse dieren mag je officieel niet als huisdier houden. Ik weet niet of wilde muizen hieronder vallen. Wilde dieren blijven vaak ook wild (als ze volwassen worden) en zijn ook moeilijk tam te maken.
Er zijn zeer veel inheemse dieren die je wel als huisdier mag houden zonder CITES vergunning.
Alle inheemse amfibieën en reptielen zijn ten strengste verboden, maar konijnen, hazen, et cetera, mag je wel gewoon houden, zelfs als ze wild zijn.

De tralies zitten 1cm van elkaar? Reken er maar op dat die beesten ontsnappen. Ook als ze volwassen zijn. Muizen hebben namelijk een flexibele schedel die een beetje ingedrukt kan worden als ze door een gaatje kruipen.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2008, 01:04
Poeperd
Poeperd is offline
Citaat:
De tralies zitten 1cm van elkaar? Reken er maar op dat die beesten ontsnappen. Ook als ze volwassen zijn. Muizen hebben namelijk een flexibele schedel die een beetje ingedrukt kan worden als ze door een gaatje kruipen.
Nouja, dat zijn ze dus al, maar alsnog bedankt

Citaat:
Wilde dieren blijven vaak ook wild (als ze volwassen worden) en zijn ook moeilijk tam te maken.
Hmmm ja, even ter verduidelijking; ze wilden ze alleen maar houden omdat ze nog heel erg jong waren. Als ze ze zonder meer los hadden gelaten waren ze sowieso dood gegaan en dat vonden ze erg zielig. Toen ze wel zo'n beetje groot genoeg waren wisten ze dus niet zeker of ze 'uitzetting' zouden overleven en deden ze ze dus tijdelijk in een hamsterkooi waaruit ze inmiddels zijn ontsnapt

Ze wilden ze niet tam maken ofzo
Reageren

Regels voor berichten