Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-01-2007, 16:57
Melvin123
Melvin123 is offline
Hoi,

Ik moet de straal/radius van een toog uitrekenen voor deuren.

Hier een klein schetsje met maten in cm. ;

http://img413.imageshack.us/img413/8943/naamloosjy1.png

Hoe moet ik de straal/Radius uitrekenen van de toog/boog aan de bovenkant van de deur?

Is hier een formule voor?

mvg,

Melvin

Laatst gewijzigd op 29-01-2007 om 17:31.
Advertentie
Oud 29-01-2007, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Melvin123 schreef op 29-01-2007 @ 17:57 :
Hoi,

Ik moet de straal/radius van een toog uitrekenen voor deuren.

Hier een klein schetsje met maten in cm. ;

http://img413.imageshack.us/img413/8943/naamloosjy1.png

Hoe moet ik de straal/Radius uitrekenen van de toog/boog aan de bovenkant van de deur?

Is hier een formule voor?

mvg,

Melvin
Je kan dit ook meetkundig doen, maar dan moet je zorgen voor een goed schaalmodel.

Je tekent vervolgens 2 koorden in de boog. Vervolgens trek je vanuit het midden van de koorden een loodlijn. Het snijpunt van deze koorden is het middelpunt van de circel.
Oud 29-01-2007, 17:29
Melvin123
Melvin123 is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 29-01-2007 @ 18:26 :
Je kan dit ook meetkundig doen, maar dan moet je zorgen voor een goed schaalmodel.

Je tekent vervolgens 2 koorden in de boog. Vervolgens trek je vanuit het midden van de koorden een loodlijn. Het snijpunt van deze koorden is het middelpunt van de circel.
Hier had ik ook al aan gedacht, maar ik denk dat dat veel meer tijd in gaat zitten. Het zou handig zijn als iemand er een formule van weet.

Ik heb al veel op google gezocht, maar zonder resultaten... Ik hoop daarom dat iemand me verder kan helpen.
Oud 29-01-2007, 21:04
WelVrolijk
WelVrolijk is offline
Voor een formule zit er net iets te weinig informatie in dat schetsje.

Uit jouw schets kunnen we bijvoorbeeld het linkeruiteinde en het rechteruiteinde van de boog aflezen. Maar dat levert slechts *twee* punten van een cirkel op. En dat is niet genoeg.

Als het linkeruiteinde van de boog horizontaal zou lopen, zouden we er zijn. Dan kun je het rechteruiteinde namelijk spiegelen in de linkerrand van de deur, en dat levert je dan het derde punt van de cirkel op.
Dan ligt het middenpunt van de cirkel recht onder de linkerrand van de deur, zeg x cm onder de deur.
En dan leert de stelling van Pythagoras ons dat (x + 211.5)2 = 832 + (x + 190)2, en dat kun je makkelijk oplossen.
Maar helaas leert een beetje experimenteren in Paint ons al snel dat het linkeruiteinde van de boog niet horizontaal loopt.

We hebben dus een extra gegeven nodig.
Dat zou bijvoorbeeld de hoek kunnen zijn die de rechterkant van de boog maakt met de rechterkant van de deur. (Kan in principe ook aan de linkerkant, maar dat is waarschijnlijk veel moeilijker af te lezen).
Oud 26-06-2008, 19:48
marcel914
Er is inderdaad een formule voor. Als je de breedte en de hoogte van de toog weet kun je de radius berekenen. Het is zoiets als: de helft van de basis x de helft van de basis / 2 + hoogte x 2. Zoiets simpels in ieder geval. Ik kan het alleen niet onthouden en raak het iedere keer kwijt. Mocht ik het weer vinden laat ik het weten... Of misschien kan iemand anders het aanvullen/verbeteren?
Oud 26-06-2008, 20:27
marcel914
Gevonden... (peil²+halve basis²)/2x peil
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten