Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-07-2008, 11:35
Diageo18
Diageo18 is offline
Hallo!

Ik heb toch een probleempje vrees ik. Ik merk al langere tijd dat ik steeds maar zwaarder wordt Ik vindt dit érg raar, aangezien ik best lang ben (1,89) en heb een normaal postuur. Ook sport ik veel en beweeeg ik veel, met name nu in de vakantie werk ik 5/6 dagen in de week en loop ik de benodigde meters af op het werk! Ik ben ook een sportief type, ik ben 2x in de week in de sportschool te vinden en doe zelfs aan hardlopen. Verder eet ik niet super veel, af en toe in de week een tussedoortje en meestal in het weekend wat chips ofzo. Verder ben ik ook aant proberen om te stoppen met bier drinken, aangezien ik weet dat je daar dik van wordt. Toen ik net op de weegschaal stond gaf die wijzer ineens 86 kilo aan!!! Toen ik vorige week op weegschaal stond, woog ik 84. Heb in die week bijna geen vette hap gehad en ben 5 dagen aan het werk geweest van 8 uur per dag. Ik schrok me dus kapot Dit vindt ik veel te zwaar en zou liever rond de 75 wegen. Ik vindt het rare dus dat ik steeds zwaarder wordt terwijl ik dus voldoende sport en niet teveel slecht eten eet. Iemand enig idee hoe dit kan?
Met citaat reageren
Oud 30-07-2008, 11:53
Bloem
Bloem is offline
Je gewicht schommelt, 2 kilo is niet raar. Bovendien hangt het er vanaf of je net gegeten of gedronken hebt, of net naar de wc bent geweest. Als je veel sport, met name krachttraining, bouw je ook spieren op. Spieren wegen meer dan vet, maar met meer spieren ipv vet zie je er natuurlijk wel strakker uit.

Als je goed wilt vergelijken zou je eens per week, 's ochtends voordat je iets gegeten of gedronken hebt en nadat je naar de wc bent geweest, kunnen wegen. Maar ik zou me er niet teveel op focussen, zolang je gezond eet en genoeg beweegt, niet buitenproportioneel afvalt of aankomt, zijn de meeste schommelingen heel natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2008, 12:13
Flijn
Flijn is offline
Kijk niet alleen naar gewicht, zoals Bloem al zegt kan dat schommelen. Hoe zit het met je omtrek, zit je kleding nog even los? Zien mensen in je omgeving verandering? Je kunt een centimeter gebruiken om te bepalen of je naast zwaarder ook echt dikker wordt, want dat hoeft dus niet zo te zijn
Met citaat reageren
Oud 30-07-2008, 15:22
Volk
Volk is offline
Spieren wegen meer dan vet...

Zoals bloem ook al zei zie ik nu.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2008, 16:59
Verwijderd
Twee kilo is echt niet veel, als je op één dag 's ochtends weegt nadat je naar de wc bent geweest en 's avonds na 't eten nog eens, dan kan dat al 2 kilo schelen. Hou inderdaad ook rekening met spieren; je kan best veel wegen zonder dik te zijn, kijk dus niet te veel naar dat getal op de weegschaal. Als jij je goed voelt en je leeft gezond, dan is er echt niets om je zorgen over te maken
Met citaat reageren
Oud 30-07-2008, 20:44
prulletje
prulletje is offline
"Dit vindt ik" "Ik vindt"
"ik steeds zwaarder wordt"

?
Oud 31-07-2008, 07:13
Verwijderd
Ajb ontopic reageren ipv op spelfouten.

@TS: Zoals anderen al zeggen is twee kilo niet super veel...dat kan ook bv. vocht zijn. Iets wat goed mogelijk is met dit warme weer.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 13:34
Nyaro
Nyaro is offline
Dat gewichtsverschil kan aan zoveel dingen liggen, om maar even wat op te noemen:

- Als je de laatste dagen redelijk wat zout hebt binnen gekregen ('t zit in meer dan je zou denken) betekent dat dat je lichaam meer vocht gaat vasthouden. Dit kan (afhankelijk van je zoutinname) ook een paar kilo schelen (1 - 2kg).

- Wat al was gezegd: aanmaak van spieren is ff lekker aan de gang. Je verliest misschien vet en maakt spieren aan. Omdat spieren meer wegen dan vet zul je wel een verschil merken qua gewicht, maar niet qua kleding die losser / strakker zit.

- Je werkt ineens veel in de vakantie zei je en je eet niet veel, af en toe wat tussendoor mssn. Kan dus ook zijn dat je lichaam anders reageert op voedsel aangezien je een ander voedingspatroon hebt. Als je ineens minder eet, of je eet ineens op andere tijden (bv alleen de 'grote' maaltijden, ontbijt, lunch, diner) kan zorgen dat je lichaam vet gaat opslaan. Als je eet op vaste tijden en dan ook nog 's op tijden die ver uit elkaar staan (4-5 uur) kan ervoor zorgen dat je lichaam op overlevingsstand overschakelt zeg maar. Je lichaam weet niet wanneer er weer voedsel binnenkomt en gaat dus zuiniger om met wat 't krijgt en gaat dus ook zoveel mogelijk opslaan (resultaat: gewichtstoename). Wil je hier vanaf komen moet je proberen te zorgen dat je lichaam constant aan 't verbranden gaat. Dit kan door elke 2-3 uur een kleine maaltijd te nemen. Je kunt een hoeveelheid voedsel op een dag beter verdelen over 6 maaltijden dan over 3.
Wat hier ook ongeveer mee te maken heeft is dat je nu meer beweegt dan normaal. Je werkt meer en loopt dus ook meer. Er is dus meer energie nodig daarvoor en dus zorgt je lichaam dat er zuiniger wordt omgesprongen met wat 't binnenkrijgt.

- Tot slot, 2 kilo is niet veel. Kom je elke week 2 kilo aan, dan moet je je mssn zorgen maken (als je geen logische verklaring kunt bedenken). Wil je een betrouwbaardere meting stel ik voor dat je weekgemiddeldes neemt. Weeg jezelf elke dag op 't zelfde tijdstip (bv 's ochtends net uit bed voor of na je naar de wc gaat ofzo) en neem van elke 7 dagen 't gemiddelde. Als je dit doet zul je waarschijnlijk ook wel zien dat je gewicht genoeg schommelt van dag tot dag.
En anders is er nog de centimeter of de mening van anderen (like Flijn said).
Oud 01-08-2008, 09:24
Diageo18
Diageo18 is offline
Bedankt Nyaro voor je lange post! Ook andere bedankt. Dit zijn toch goede tips waar ik zelf geen verstand van heb.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten