Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2008, 17:52
Joëlle
Joëlle is offline
Ik heb dit jaar mijn laatste jaar van vmbo-tl afgesloten en ben geslaagd, alleen is het enige probleem nu dat ik 2 7'éns en oor de rest alleen 6'en heb dus op geen enkele havo school word aangenomen en mijn vader vader heeft ook niet genoeg geld om mbo te betalen.
Aangezien ik 16 ben en tot mijn 18de leerplichtig ben wil ik graag weten of jullie misschien weten wat ik nu moet of kan doen, en of ik mijn eindexamen jaar vmbo-tl nog een keertje zou kunnen doen eventueel..

x
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2008, 18:46
Verwijderd
Je zou kunnen kijken naar een BBL MBO opleiding. Dan werk je naast je opleiding en verdien je (als het goed is) genoeg om je opleiding zelf te kunnen betalen.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 10:06
Verwijderd
Als 16- en 17-jarige hoef je in het mbo geen lesgeld te betalen. Ik heb geen idee wat het dan kost (volgens GOBnet 'niets'), maar dat zou je bij een ROC na kunnen vragen als je dat niet weet. Een middelbare school vraagt over het algemeen ook iets van geld, is dat zoveel minder dan een mbo? Als je vader weinig verdient kan hij bovendien een tegemoetkoming ouders aanvragen (dat is een tegemoetkoming in de studiekosten).

Ben je ouder dan 18, dan geldt het volgende: "Voor iedereen die op 1 augustus 18 jaar of ouder is en zich met een onderwijskaart inschrijft aan de voltijds beroepsopleidende leerweg in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) of aan een opleiding in het voltijds voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo), moet lesgeld worden betaald. Het lesgeld voor het schooljaar het schooljaar 2008-2009 bedraagt € 993,-." (van de site van de IBG) En als je 18 of ouder bent, heb je recht op studiefinanciering.

Anders zou je inderdaad BBL kunnen overwegen. Maar ik zou eerst eens op een ROC gaan praten met bv. een decaan, misschien zijn er best andere mogelijkheden.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 13:09
brands
brands is offline
Op het mbo hoef je als 16 of 17 jarige geen lesgeld te betalen. Je moet dan wel rekening houden met eventuele kosten van boeken ed. Ook heb je misschien kosten voor excursies of iets dergelijks. Maar die worden niet georganiseerd bij mijn opleiding.

Weet je al wat voor soort opleiding je wil gaan doen en waar eventueel.

Gr.Brands
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 13:48
Robin M
Robin M is offline
Boeken worden tegenwoordig ook voor een groot deel betaald toch? Of is dat alleen in het VMBO? En hoe zit dat 'gratis MBO' in elkaar als je iets gaat doen bij LOI/NCOI enzovoorts?
Oud 30-06-2008, 15:02
brands
brands is offline
Citaat:
Boeken worden tegenwoordig ook voor een groot deel betaald toch?
Volgens mij was dat alleen voor het voortgezet onderwijs. VMBO, HAVO & VWO. Maar dat durf ik nie met zekerheid te zeggen.

Aangezien ik die tijd al voorbij ben.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 15:38
Verwijderd
Citaat:
Boeken worden tegenwoordig ook voor een groot deel betaald toch? Of is dat alleen in het VMBO?
Alleen voortgezet onderwijs. Maar er bestaat dus een tegemoetkoming ouders (of scholieren, als je ouder bent dan 18) voor dat soort dingen.

Citaat:
En hoe zit dat 'gratis MBO' in elkaar als je iets gaat doen bij LOI/NCOI enzovoorts?
LOI/NCOI/enz. zijn voor zo ver ik weet niet gratis, wat zij vragen is iets anders dan het normale lesgeld. Je kunt er misschien wel een toegemoetkoming voor aanvragen, maar dat kun je het beste navragen bij de IB-Groep.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 20:00
coopergirl
coopergirl is offline
Als BBL'er (werken/ leren op het MBO) worden lesgeld en boeken vaak door het bedrijf vergoed. Wel onder de voorwaarde dat wanneer je stopt, een deel moet terugbetalen. Dit is zeker het overwegen waard, wanneer geld een grote rol speelt.
Oud 06-07-2008, 12:48
rewien
rewien is offline
je kunt gewoon naar een roc gaan, en daar de havo afmaken, op mijn roc zaten
gevarieerd gasten tussen de 16/22 jaar...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten