Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-06-2007, 18:44
infrasoft
infrasoft is offline
pro ana:

mensen moedigen elkaar aan om niets of heel weinig te eten. ' ana ' schrijft brieven, die je een vreslijk gevoel geven, en het gevoel geven dat je echt mee moet doen.

[edit by Leonoor]Dergelijke dingen hier plaatsen is niet de bedoeling. Ook hier lopen mensen rond die daar gevoelig voor zijn.[/edit]

wat vinden jullie van de pro -ana sites?
heb je zelf aan zo iets mee gedaan?

Laatst gewijzigd op 27-06-2007 om 20:15.
Oud 27-06-2007, 18:47
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik vind het echt heel erg dat zoiets bestaat. Echt bah. Ben blij dat ze zoveel mogelijk van deze sites proberen op te sporen en te sluiten, want het is ziekelijk.
Oud 27-06-2007, 19:11
Maija
Maija is offline
ik snap het doel van je berichtje niet helemaal. Natuurlijk weet iedereen zonder (enorm) eetprobleem dat het hele anna verhaal grote onzin is.
Er is een groot verschil tussen een persoon met anorexia en iemand die 'meent' pro-ana te zijn.

Dit is gewoon een grote aandacht golf.

Ze kunnen beter aandacht geven aan goede begeleiding voor mensen met een eetprobleem. (Mét en zónder overgewicht/ondergewicht)
Oud 27-06-2007, 20:14
dennis018
dennis018 is offline
omg dat ''ana'' waar heb je dat vandaan? wat een rare onzin..

mja ik vind tegenwoordig ook al die reclames voor light producten ook niet goed, mensen die gewoon normaal leven hoeven helemaal geen light producten te eten...
Oud 27-06-2007, 20:17
Lente
Lente is offline
ik vind het onbegrijpelijk dat er mensen zijn die anorexia willen hebben
Oud 27-06-2007, 20:44
infrasoft
infrasoft is offline
ik vind het onbegrijpelijk dat er mensen zijn die andere mensen anorexia aanpraten
Oud 27-06-2007, 20:59
Verwijderd
Citaat:
infrasoft schreef op 27-06-2007 @ 21:44 :
ik vind het onbegrijpelijk dat er mensen zijn die andere mensen anorexia aanpraten
Het is onderdeel van de ziekte.
Oud 27-06-2007, 21:01
Southtown
Southtown is offline
Vergeef me mijn onwetenheid, maar wat is "ana"? Anorexia, neem ik aan?
Oud 27-06-2007, 21:36
Verwijderd
Iedereen heeft de keuze om naar zo'n site te gaan. Op de meeste pro-ana sites staan waarschuwingen, en zo niet dan kun je toch meteen de site verlaten als je dat niet aankan?
Verder is het niet zo dat deze mensen anderen anorexia aanpraten; het zijn gewoon allemaal mensen met deze ziekte of ze zijn op een andere manier bezig met gewicht, of tonen interesse ofzo. Ze delen ervaringen en ik geef toe, ze helpen elkaar niet echt (eerder meer de goot in) maar misschien moet je het meer zien als een soort patientenvereninging? Overigens vind ik mensen die naar een pro-ana site gaan om iritante berichtjes te plaatsen dat het ziek is en dat de patienten moeten gaan eten of maar dood moeten gaan nog zieker. Ik bedoel, wat moeten zij op zo'n site als ze er zo'n hekel aan hebben? Alleen maar anderen zieken?
Verder zijn er maar weinig die geloven dat 'ana' een persoon is.

Oh en ik ben niet pro-ana hoor. Ik kom wel eens op zo'n site, maar echt thuis hoor ik er niet. Ik vind gewoon dat iedereen elkaar in z'n waarde moet laten.
Oud 27-06-2007, 21:44
Verwijderd
ik snap het wel.. de hele wereld die je aan het eten wil krijgen en niet begrijpt hoe jij het ziet.. en dan zijn er mensen die je begrijpen en je kunnen "motiveren" met waar je mee bezig bent..

desalniettemin is het triggerend, versterkt het denk ik de gedachtegang die je door deze ziekte krijgt en zal het moeilijker worden te genezen.. je foutieve denkbeelden en gedachtes worden tenslotte bevestigd, terwijl ze onkracht zouden moeten worden..

dus ja, ik snap het wel, maar vind het jammer..
Oud 27-06-2007, 21:52
Verwijderd
Tot op zekere hoogte vind ik pro-ana een logisch gevolg van een cultuur die zo gefixeerd is op (gezond) eten, op dun en mooi en perfect zijn. Natuurlijk, de mensen op zulke sites zijn onzeker, depressief, etc., maar als dun zijn zo belangrijk wordt gevonden en zo sterk samenhangt met goed zijn, de moeite waard zijn, dan lijkt het me onvermijdelijk dat dit soort dingen de kop op gaan steken.
Oud 28-06-2007, 06:59
dennis018
dennis018 is offline
Citaat:
infrasoft schreef op 27-06-2007 @ 21:44 :
mensen die denken dat het goed is anorexia te hebben hebben het inderdaad nog nooit gehad, en weten niet wat voor narigheid het allemaal meebrengt
Oud 28-06-2007, 07:41
Verwijderd
^nou, de mensen die op die websites zitten, zitten juist middenin de ziekte, waardoor ze nog niet (willen) zien dat het een ziekte is.

En verder ben ik het met duivelaartje eens.
Oud 28-06-2007, 09:29
Verwijderd

Ken je Pro Ana? Dat is de mevrouw op het plaatje hierboven. Pro Ana is een zelfbewust meisje. Ze heeft graag de controle over haar leven, weet wat ze mooi vindt en laat zich door niemand iets wijs maken. Pro Ana heeft nogal een uitgesproken smaak. Ze lust niet veel. Je kan haar met een gerust hart op de laatste dag van je salarisstrook te eten vragen, ze zal namelijk echt niet de oren van je hoofd eten. Pro Ana is niet ziek, vergis je niet. Pro Ana heeft gekozen voor een nogal houterige levensstijl. Pro Ana houdt namelijk niet van ruimte tussen haar botten en haar vel. Spieren zijn voor Pro Ana niet noodzakelijk. Ze verbrandt ze liever. Op het nachtkastje van Pro Ana zal je niet de gebruikelijke onzin bij meisjes als de pil, een vibrator en een zakje troostsnoepjes vinden. Bij Pro Ana vind je een keur aan kotsopwekkers en laxeermiddelen. Waar bij de meeste andere meisjes de kleinste ruimte in het huis gereserveerd is voor noodzakelijke kwaden, speelt deze ruimte in het huis van Pro Ana de hoofdrol. Als je haar zoekt weet je altijd waar je haar kan vinden. Pro Ana is daar trots op. De medische wereld weet van niets. Pro Ana neemt in haar eentje de strijd op zich de eeuwenlange kennis over het menselijk lichaam te veranderen.

Pro Ana is eigenlijk nooit vrolijk. In de hersenpan van Pro Ana is namelijk maar weinig gaande. Van haar belangrijkste vriendjes in het leven, endorfine en serotinine, heeft ze al twintig kilo geleden afscheid genomen. En zo staat Pro Ana, een beetje onvast weliswaar, met haar beide stelterige benen op de grond. Pro Ana heeft een keuze gemaakt in haar leven. Haar lichaam heeft ze tot een kunstvorm verheven. Toegegeven, de foto's van Pro Ana zijn soms bijzonder intrigerend om te bekijken. Pro Ana maakt grote kans opgenomen te worden in de belangrijkste kunstcollectie van het rariteitenkabinet. Haar plekje is al gereserveerd, in de hoofdzaal, tussen de man met drie ogen en de dame met drie borsten. Binnenkort zal Pro Ana een nieuwe campagne starten. Een geschikte naam is nog niet gevonden, maar het zal iets in de richting van uitgemergelde-kindertjes-in-Afrika-moeten-niet-geholpen-worden-want-het-zijn-levende-kunstobjecten worden. Pro Ana is de natuurlijke afschuw die ze zelf voelde als kind als ze beelden van die uitgemergelde magere scharminkels zag glad vergeten. Dat stukje geheugen is eruit gekomen, ergens tussen de hap wortel en het plakje komkommer in. Om dat te compenseren heeft Pro Ana besloten mee te werken aan de reconstructie van de geschiedenis. Pro Ana wil namelijk laten zien hoe scheurbuik er precies uit ziet. Pro Ana zal in elk geval nooit verliefd worden op jongens die Ruben heten. Maar misschien dat Pro Ana, als ze ooit hunkert naar een lach in haar hart, verliefd kan worden op de banaan, de appel, de framboos, de krop sla, de kiwi of de avocado. Succes verzekerd.
Oud 20-07-2008, 20:39
Soesj
Soesj is offline
Ik ben zelf een pro ana. Mensen hebben ook vaak een verkeerd beeld van het site, ik ben ermee eens dat als je gevoelig bent voor een eetstoornis je er neit op moet kijken, zelf krijg ik namelijk motivatie uit de verhalen van andere mensen. We wensen het ehct neit andere mensen aan! Soms zie je op het forum een berichtje van een 12 jarige of zo en dan reageren dr veel met: je bent echt te jong en wees blij met je eigen lichaam!
Het is iets psygisch, neit iets wat we graag willen of wat we gewoon krijgen. De meesten hebben wat ergs vroeger meegemaakt en het inderdaad een manier om zelf controle over je eigen leven te hebben.
Ik las een keer een berichtje ook (het klinkt vrij extreem maar ik geloof het best aangezien nogal veel van osn best depri zijn af en toe) dat er meer zelfmoord(pogingen) zouden zijn zonder dat site, wnat we HELPEN elkaar. en dara bedoel ik neit mee alleen met eten enzo, we steunen elkaar gewoon. Als iemand ermee gaat stoppen dan duimt iedereen voor haar.
hoop dat jullie beeld van het site heb verandert! Voor mij is het in elk geval een grote steun.
Oud 20-07-2008, 21:15
Miekje*
Miekje* is offline
Ik heb wel eens op zo'n site gekeken, en wat daarop staat is echt heel raar, ze interpeteren de anorexia als een soort "geloof". Er bestaan ana wetten en speciale armbandjes waardoor je aan elkaar kunt zien dat je een ana bent. Echt heel heftig! Niet aan beginnen!
Oud 21-07-2008, 00:01
fractuur
fractuur is offline
Ik snap wel dat deze patiënten steun bij elkaar willen hebben, een soort herkenning in een wereld die eigenlijk helemaal tegen hun lijkt. Van een afstand gezien is het niet meer dan een logisch gevolg van de hele digitalisering dat mensen die nog niet onderkennen dat ze ziek zijn steun bij elkaar zoeken. Maar o wat is het slecht en o wat moet er toch vreselijk veel worden gedaan om dit zoveel mogelijk te worden tegengewerkt.
Oud 21-07-2008, 13:09
Verwijderd
Soort zoekt soort, anorexia is een ziekte en er is niets positiefs aan, levenswijze my ass. Mensen die die sites maken, bezoeken etc. zijn ziek en hebben hulp nodig en ik vind het een goed iets dat deze sites niet toegestaan zijn en vaak weggehaald worden.

Ik heb verscheidene sites gezien, ik heb er nog nooit aan meegedaan ik leef liever gezond en eet gezond en blijf fit, op een normale manier.
Oud 21-07-2008, 13:59
Verwijderd
Wat een up.
Topic gesloten

Regels voor berichten