Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-07-2008, 13:13
ecrivaine
ecrivaine is offline
Komende augustus ga ik voor 15 dagen naar Marokko. Nu ik me een beetje aan het voorbereiden ben (lekker op tijd), zie ik toch wel vaak de vaccinatie tegen Hepatitis A voorbij komen. Weet iemand of die echt nodig is? Is het risico op infectie groot, ook bij zo'n kort verblijf? De kosten voor consult en vaccinatie zijn namelijk al gauw €70,- en dat is best veel voor twee weken.
Verder zag ik ook nog de mogelijkheid van passieve immunisatie met gammaglobulinen, voldoet die ook?
Alvast bedankt voor de informatie.
Oud 10-07-2008, 13:21
blablatje
blablatje is offline
Hepatitis A verspreidt zich (in tegenstelling tot B en C) vooral via voedsel. Je kunt dus veel moeilijker voorkomen dat je er mee in aanraking komt. Het is ook wel minder ernstig dan B of C, maar je kunt er wel een paar weken flink ziek van zijn en dan is je vakantie goed verpest.
Bovendien: als je nu een hepatitis A vaccinatie haalt en over zes tot twaalf maanden nog een, ben je minimaal 10 jaar beschermd. Je komt in de komende 10 jaar vast wel vaker in een risicoland.
Gammaglobulinen werken wel, maar alleen zo lang je ze neemt, in verhouding is dat dus veel duurder.

Bedenk wel dat de vaccinatie pas na twee weken werkt en dat er in de zomer vaak een wachtlijst is voor vaccinatiebureaus. Je moet het dus wel op tijd regelen.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2008, 13:46
ecrivaine
ecrivaine is offline
Ah, dankjewel. Ik ga er toch maar een halen, omdat ik inderdaad nog veel van plan ben te gaan reizen. En hepatitis A komt praktisch overal in de tropen voor toch? De afspraak heb ik net gemaakt bij de GGD. Volgende week ben ik aan de beurt, dus het is nog op tijd
Oud 10-07-2008, 13:50
Briseïs
Briseïs is offline
Grote kans dat het gewoon vergoed wordt door je verzekering.
Oud 10-07-2008, 14:09
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
Grote kans dat het gewoon vergoed wordt door je verzekering.
Nope, alleen in een aanvullende verzekering en die heb ik niet..
Oud 21-07-2008, 21:56
Roos
Roos is offline
Haha, ja, ga jij lekker aan de gammaglobulines. Neem wel je spaarvarken mee want het lijkt me ZEER sterk dat dit wel vergoed zal worden.
Oud 21-07-2008, 22:45
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
Haha, ja, ga jij lekker aan de gammaglobulines. Neem wel je spaarvarken mee want het lijkt me ZEER sterk dat dit wel vergoed zal worden.
Eh, er wordt helemaal niets vergoed aan vaccinaties, dus de portemonnee moest sowieso getrokken worden. Daarbij zijn gammaglobulines veel goedkoper (€20,-), dus wat bedoel je? Maargoed, ik heb inmiddels de (reguliere) prikken HepA en DTP gehaald en ben €87,- kwijt. Als je vaker die kant op wil, is dat toch het beste.

Regels voor berichten