Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-01-2008, 15:46
Lilium
Lilium is offline
Welke ambities heb jij op literair gebied? Welke dromen heb je? En: hoe staat het met de invulling daarvan?
Ik weet dat er flink wat mensen zijn die graag een boek zouden publiceren. Je eigen naam op de kaft van een roman of een autobiografie, en die dan zien staan in de boekhandel. Het is echter maar weinig mensen gegeven daadwerkelijk te publiceren. Zijn er hier mensen die al eens een manuscript naar een uitgever hebben gestuurd, en wat voor commentaar kreeg je terug?
Belangrijk zijn ook de lezers; wie ambieert er de volledige Russische bibliotheek te lezen? Ik maak zelf fanatiek leeslijstjes, maar voor volledige uitvoering daarvan, heb ik nog drie levens nodig. Wie maakt er nog meer lijstjes, en wat zet je daar dan op?
Oud 22-01-2008, 15:51
Lilium
Lilium is offline
TS begint.
Ik wilde vroeger altijd schrijfster worden. Tegenwoordig heb ik nog maar heel weinig tijd om te schrijven, dus het komt er weinig van. Ik weet eigenlijk niet of ik nog steeds schrijfster wil worden.
Ik lees fanatiek een hoop boeken. Voor mijn studie (literatuurwetenschap) en ik lees de boeken die we bespreken met een klein groepje van mijn studentenvereniging. Als ik vakantie heb, lees ik een stuk of wat boeken die op mijn lijstje staan.
Op mijn lange leeslijst staan vooral canonieke literaire romans, en dichtbundels. Maar ik ben ook gevoelig voor wat er in de media over boeken verteld wordt. Zo heb ik een tijdje geleden de bestseller 'Knielen op een bed violen' gelezen.
Oud 22-01-2008, 15:58
elysea
elysea is offline
mijn naam is veel te lelijk voor op een boek. geen ambities hier.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 16:42
Verwijderd
Ik heb geen tijd meer om verhalen te schrijven, omdat ik tegenwoordig kranten schrijf. Minder leuk, maar wel luceratief. Mijn naam heeft al op een aantal boeken gestaan (initiatieven van amateurs, in eigen beheer uitgegeven), maar ik durf er niet naar te kijken, laat staan het te lezen. Op papier bestaat er geen backspace.

Qua lezen hoop ik ooit mijn leestempo aan te kunnen passen aan mijn aanschaftempo, maar ik gok dat ik ongeveer drie keer per jaar een been moet gaan breken om dat te kunnen redden.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 17:21
Larry Flint
Larry Flint is offline
Een combinatie van Lilium en LUH-3417.

Ik heb op school creatief schrijven enzo altijd erg leuk gevonden en was er ook altijd wel goed in, maar roman schrijver zie ik mezelf niet worden. Het lijkt me wel erg leuk om artikelen e.d. te kunnen publiceren, maar dat is een zorg (zorg? plezier hopelijk) voor later.

Momenteel werk ik bij de Bruna, maar aankomend schooljaar ben ik van plan literatuurwetenschap te gaan studeren en daar heb ik enorm veel zin in. Ik hou ontzettend van lezen, zowel populaire boeken, moderne literatuur & de klassiekers, ik combineer het een beetje. Het lijkt me gaaf om later in plaats van behang of verf gewoon de hele woonkamer uit een boekenkast te laten bestaan maar dan ben ik nog wel even zoet. Net als LUH-3417 koop ik meer dan dat ik kan lezen, maar ik doe mijn best.
Oud 22-01-2008, 18:04
Il_Principe
Il_Principe is offline
hallo mensen, ik wil binnenkort beginnen met het schrijven van een boek dat ik vervolgens wil publiceren.Hoe gek het ook klinkt, alleen wat het onderwerp moet zijn, dat vind ik echt zoooo moeilijk om te bepalen. wil iets thrillerachtigs met een tintje detective erin, wie heeft nog ideeen?(A)( geen drama of romantiek of iets dergelijks) helpppppppppp

groetjes,

hitman
Oud 22-01-2008, 19:35
elysea
elysea is offline
kun je het niet beter eerst schrijven en dan besluiten of je het wilt publiceren?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2008, 10:00
Lilium
Lilium is offline
Citaat:
hallo mensen, ik wil binnenkort beginnen met het schrijven van een boek dat ik vervolgens wil publiceren.Hoe gek het ook klinkt, alleen wat het onderwerp moet zijn, dat vind ik echt zoooo moeilijk om te bepalen. wil iets thrillerachtigs met een tintje detective erin, wie heeft nog ideeen?(A)( geen drama of romantiek of iets dergelijks) helpppppppppp

groetjes,

hitman
Ik vind niet dat je zulke vragen hier moet stellen. Als je graag wil schrijven, moet je zelf bedenken waar je over schrijft. Wellicht zou je eens een amateur-schrijfsite moeten bezoeken. Daar vind je vaak mensen met wie je samen zou kunnen schrijven. Bovendien was dit geen antwoord op mijn vragen die ik in dit topic stelde.
Oud 23-01-2008, 15:50
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Wat veel Literatuurwetenschappers eigenlijk.

Ach, een boek publiceren blijft gewoon mijn hele leven lang zo'n droom die blijft bij een droom, denk ik. Vandaag heb ik geleerd over verlangen van Lacan, dat het eigenlijk helemaal er niet om gaat dat je dat inlost, zoiets is het denk ik. De gedachte aan een boek publiceren en het proberen te schrijven is waarschijnlijk leuker dan dat ik daadwerkelijk wil dat het lukt. En ik kan het toch niet dus dat is maar goed ook
Oud 23-01-2008, 16:28
Verwijderd
Lacan is de bom! Was hem bijna vergeten. :$
Met citaat reageren
Oud 23-01-2008, 18:07
Verwijderd
Ik blijf erbij dat mijn ambitie nummer 2 schrijven is. Altijd al gehad, vanaf dat ik klein was. En nu ben ik weer een beetje begonnen, en droom ik weer een klein beetje meer over een boek uitgeven. Niet om het uitgeven, maar omdat je dan erkenning krijgt, dat je dan blijkbaar iets kan. Uitgeven in eigen beheer zou ik dus echt nooit doen, omdat het dan voor mij aan de essentie van het uitgeven voorbijgaat.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2008, 00:23
KIET
KIET is offline
Vooralsnog beschouw ik het schrijven als een hobby. Als er ooit iets van mij uitgegeven zou worden zou ik dat wel leuk vinden, maar dat is dan ook om dezelfde reden als Krummeltje zei. Niet zozeer voor het uitgeven, maar meer de bevestiging dat mensen het ook daadwerkelijk leuk vinden om te lezen. Ik denk echter niet dat dát zal gebeuren. Zelf heb ik het idee dat het niet slecht is, maar gewoon ook niet goed genoeg. In eigen beheer uitgeven ga ik misschien wel doen, maar alleen eenmalig voor mijzelf (en uitleen voor vrienden op wie ik enkele personages heb gebaseerd). Dit zou ik om twee redenen doen. Als ik mijn lettergrootte bijstel dan leest het al veel meer als een boek, en niet als een verhaal wat ik zelf heb geschreven. Het lijkt iets minder knullig dan En de tweede reden is dat ik elders een belofte had gedaan het te doen als ik meer dan 200 pagina's zou halen (Times New Roman, 10 pt). Gisteren realiseerde ik me dat ik net op pagina 180 was begonnen, en dat het zeker niet binnen 20 pagina's klaar zal zijn. Ik ben, volgens het document, er op 5 december 2006 mee begonnen en als ik het daadwerkelijk af krijg dan zie ik een eenmalige uitgave meer als de kers op de taart van iets waar ik tegen die tijd 1,5 jaar mee ben bezig geweest. Dan heb ik iets tastbaars als bewijs, in plaats van alleen een .doc document op mijn desktop Als ik de erkenning wil dan gaat het via een uitgever, en is het de taak van mensen die er kijk op hebben en zich ermee kunnen vermaken of het de moeite waard is om dat te doen.

Ik heb geen grote ambities als het aankomt op het lezen van boeken. Dat komt omdat de hoogwaardige literaire werken mij gewoon niet trekken. Het merendeel is roman en ik heb niet zoveel interesse in het uitgebreide verleden, de grote weergave van gevoelens van personages en verder romantisch gezever. Ik ben een man, ik houd van boeken met speedboten op de omslag Nee, ik snap wel waarom bepaalde boeken mooi zijn en mooi zijn geschreven, maar daar gaat het mij niet om. Ik moet het gewoon leuk vinden. Meestal kom ik dan uit op boeken met duikboten erin (is ook niets mis mee). Tom Clancy, al zijn zijn latere werken nogal omschrijvend vind ik. Stephen King. Patrick Robinson. Filmverboekingen (dus eerst de film, dan het boek) zoals Men in Black en de CSI-boekjes (waar ik zo doorheen ben) en Michael Crichton, al weet ik zo niet of bij hem de boeken of de films eerder zijn. Ik dacht de boeken. Thomas Harris vond ik ook leuk, Dan Brown ook wel. Beetje de populaire namen dus Maar de grootste avonturenschrijver van dit moment, vind ik, is Clive Cussler. De popcornflicks onder de boeken misschien, maar zo heerlijk leuk en vlot geschreven. Dat zijn pockets waar ik me gewoon goed mee vermaak. Ik wil eerst alle Dirk Pitt pockets gelezen hebben. Daarna zie ik wel weer verder
Oud 24-01-2008, 13:01
Tolchok
Tolchok is offline
Heel simpel: mijn grote droom is een boek of dichtbundel uitgeven, en dat mensen het lezen en erop reflecteren. Niet meer, niet minder.

Ik schrijf dan ook veel in mijn vrije tijd, van gedichten tot korte verhalen en hele novelles. Maar een serieuze poging om werk naar een uitgever te sturen heb ik nog niet gedaan. Dat ga ik ook pas doen als ik echt tevreden ben met mijn werk.

Verder ben ik op dit moment zelf redacteur van een klein literair tijdschrift, maar het staat nog erg in de kinderschoenen allemaal. Langzaam maar zeker word het wel serieuzer.
Oud 24-01-2008, 15:24
homehapero
homehapero is offline
Citaat:
ik houd van boeken met speedboten op de omslag
je maakt me op de een of andere manier zéér nieuwsgierig naar wat je geschreven hebt
mooi trouwens dat je zo lang aan eenzelfde verhaal kan blijven werken. meestal vind ik een week nadat ik iets gepost heb op het forum (tijdje geleden wel al ) dat schrijfsel vreselijk ik ben tevreden van 1 verhaal dat ik op het forum gezet heb

ik heb absoluut geen ambities in de literaire wereld, al zou ik zéér graag een goede schrijver zijn. ten eerste voor de poen natuurlijk ten tweede ook omdat ik vind dat het een zeer goed gevoel geeft om trots te zijn op iets dat je geschreven hebt en dan nerveus af te wachten wat de letterengemeenschap er van denkt. als je dan een toproman geschreven hebt moet dat gevoel nog veel sterker zijn en dat zou ik graag eens meemaken.
ten derde zou ik ook graag goed willen kunnen schrijven voor mezelf. enorm leuk als je voor je pc zit en het verhaal zo uit je vingers vloeit; ik zit dan altijd met een onbedaarlijke glimlach voor mn scherm
Oud 24-01-2008, 15:35
Lilium
Lilium is offline
Wat leuk om te horen hoe jullie allemaal bezig zijn met schrijven / lezen van literatuur. Buiten mijn studiegenoten om, denk ik wel eens dat ik de enige ben die ooit een boek leest.
Maar eeh.. homehapero, ik geloof niet dat je rijk kunt worden van schrijven. Volgens mij zijn er in Nederland en België maar heel weinig auteurs die ook kunnen leven van wat ze geschreven hebben.
Oud 24-01-2008, 16:58
KIET
KIET is offline
Citaat:
je maakt me op de een of andere manier zéér nieuwsgierig naar wat je geschreven hebt
Helaas niets over speedboten Ik heb wel een korter verhaal daadwerkelijk af (49 pagina's, Times New Roman, 10 pt) en daar staat een futuristisch ruimteveer voorop. Waar ik nu mee bezig ben een soort vervolg op dat verhaal, maar het staat uiteraard ook goed op zichzelf.

Citaat:
mooi trouwens dat je zo lang aan eenzelfde verhaal kan blijven werken. meestal vind ik een week nadat ik iets gepost heb op het forum (tijdje geleden wel al ) dat schrijfsel vreselijk ik ben tevreden van 1 verhaal dat ik op het forum gezet heb
Ik werk er ook niet continu aan. Soms laat ik het dagen of zelfs weken gewoon links liggen. Ik werk er alleen aan als ik er zin in heb, en het gaat natuurlijk ook gewoon tergend traag soms. Vooral als ik een beetje vast zit. Zo nu en dan raadpleeg ik dan een gewoon boek binnen handbereik en kijk ik hoe die auteur zich van punt A naar punt B heeft geschreven. Ik begin ook nooit met een uitgewerkt plot, maar met een gebeurtenis en dan plak ik net zolang gebeurtenissen aan elkaar tot het een verhaal wordt. Halverwege zet ik het verhaal pas vast, maar hoe het uiteindelijk zal verlopen weet ik pas als het echt af is. Als ik iets geschreven heb lees ik het ook niet direct terug. Dat ik het zelf niet zo bijzonder vind is alleen maar logisch omdat ik het zelf geschreven heb, dan bekijk je het anders als je zelf alleen maar lezer bent. Herschrijven zal ik alleen maar doen als iemand anders het uitwijst zijnde het een slecht stuk of wat dan ook Wat ik tot nu toe niet gehad heb.
Oud 24-01-2008, 21:21
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik heb volgens velen nu al ontzettend veel boeken. Ja, twee Billy's (60 cm) zijn nu ook voor 9 planken vol met boeken en veel kinderboeken zitten al in een grote verhuisdoos. Nu ik op kamers ga begin ik opnieuw met boeken sparen, in de hoop dat ik later - zoals vele boekenwurmen - een kamer vol met boeken kan hebben. Helaas koop ik ook meer dan dat ik lezen in de tijd die ik heb, maar het is lastig af te leren. Gelukkig houd ik van tweedehandsboeken en zoek ik vaak naar de goedkoopste versie. Bol.com is ook lief met acties.

Ik lees ook van alles en ik wil ook van alles lezen. Toch wel een groot deel van m'n vrienden en studiegenootjes houden niet van lezen en als ze lezen dan is het een zo'n Daniel Steel-boekje ofzo. Gelukkig is m'n aanstaande huisgenootjes net zo'n grote leesfreaks als ik en heb ik eindelijk iemand waarmee ik dagelijks over boeken en literatuur kan praten. Haha, wat zullen we daarmee onze andere medebewoners mee vervelen!

Een boek schrijven en uitbrengen is ook een grote droom van mij. Jarenlang schreef ik sowieso elke week wel iets, maar de laatste tijd komt er niets zinnigs meer uit me. Wel vinden veel mensen de stukjes die ik moet schrijven voor projecten, jaarboeken, schoolkrantjes en dat soort dingen erg leuk, maar de puf om echt weer een mooi verhaal te schrijven heb ik niet meer. Misschien vind ik de tijd en rust (niet teveel in m'n hoofd, anders komt er nog niets) ooit weer. Daarom heb ik die droom maar een beetje weggemoffeld...
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 00:11
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Ik wilde nooit schrijfster worden, maar verder kan ik niks en het is een soort van aan me gegroeid denk ik. Ik heb geen doelstellingen als het om lezen gaat. Mijn beeldende vorming leraar beschreef mijn manier van werken in zijn les eens met een citaat van Picasso: "Je ne cherche pas, je trouve" en dat is ook van toepassing op mijn manier van boeken lezen en kopen. Ik ga niet op zoek naar dingen, ik kom altijd per ongeluk toffe dingen tegen (of Paranoide raadt het me aan) en dat is dat.

Wat schrijven betreft wil ik ooit nog wel eens iets gepubliceerd zien, maar ik denk wel dat het er ooit van komt als de tijd daar is. Vorig jaar heb ik in een dronken bui een oud verhaaltje naar Write now opgestuurd wat me een tweede plaats in regionale voorrondes opleverde en wat geheel onverwachts toch wel stimulerend werkte, ook door de kritieken die ik kreeg. Maar mijn eerste zorg is nu om op de universiteit te geraken en een talenstudie te gaan doen (waarschijnlijk Russisch), dan zie ik wel weer verder wat het gaat worden.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 09:34
tineke_88
tineke_88 is offline
Mijn literaire ambities...
Ik zou zelf ook wel willen schrijven, maar dat doe ik eigenlijk nooit. Misschien later eens, als ik wat ouder ben. Ik wil wel graag literatuurwetenschappen gaan studeren, gewoon omdat ik het leuk vind, niet omdat ik echt een idee heb wat ik ermee zou kunnen doen. Op mijn eerste keus staat dan ook Criminologie, iets heel anders. Toch heb ik me ook ingeschreven voor literatuurwetenschappen. Dat wil ik er dan naast doen of na Criminologie ga ik dat nog studeren of ik word nog uitgeloot en dan ga ik het straks gelijk studeren. Zoveel keuzes, maar literatuurwetenschappen ga ik zeker nog studeren.
Wat ik wel heel graag zou willen hebben is een boekenwinkel, dat lijkt me echt zo geweldig! Een soort 7de hemel.
Lijstjes maak ik ook, eigenlijk heel lukraak. Ik schrijf op wat ik tegenkom en dan hoef ik niet perse te weten waarover het boek gaat. Maar die lijstjes ga ik toch nooit af krijgen.
Helaas heb ik me moeten uitschrijven bij de bieb hier, maar zodra ik weer genoeg geld heb ben ik weer van de partij.
Gelukkig doe ik mee aan Bookcrossing en daar krijg ik enorm veel boeken vandaan!
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 13:48
flyaway
flyaway is offline
Leuk topic!

Zelf schrijf ik op het moment veel te weinig. Mijn grootste werk was een paar jaar geleden, ik had een hele opzet gemaakt en karakters uitgewerkt en een verhaallijn, maar toen vond ik het niet leuk meer omdat ik de personen al 'af' had. Daaruit heb ik geleerd dat ik beter maar klein kan schrijven omdat ik dat leuker vind, dus korte verhalen. Het grote verhaal ging over een cliniclown dat zelf een kind kreeg dat overleed aan een ziekte en dan uit haar beroep wijsheid en energie moet putten en nouja ingewikkeld.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 15:12
Tolchok
Tolchok is offline
Citaat:
ik geloof niet dat je rijk kunt worden van schrijven. Volgens mij zijn er in Nederland en België maar heel weinig auteurs die ook kunnen leven van wat ze geschreven hebben.
Ookal kun je 100% leven van schrijven, zou je dan niet alsnog andere dingen willen doen?

De meeste schrijvers doen sowieso dingen ernaast zoals lesgeven, redactiewerk etc. of misschien wel werk wat niks te maken heeft met schrijven.
Oud 27-01-2008, 15:14
Tolchok
Tolchok is offline
Citaat:
Wat leuk om te horen hoe jullie allemaal bezig zijn met schrijven / lezen van literatuur. Buiten mijn studiegenoten om, denk ik wel eens dat ik de enige ben die ooit een boek leest.
Maak je niet druk, er lezen echt behoorlijk wat mensen. Maak je eerder druk om wat ze lezen
Oud 27-01-2008, 15:26
Lilium
Lilium is offline
Citaat:
Ookal kun je 100% leven van schrijven, zou je dan niet alsnog andere dingen willen doen?
Ja, daar heb je gelijk. Als enkel schrijft, dan moet je wel eenzaam worden! Ik denk dat bekende auteurs vaak hun eigen boeken moeten promoten: ze gaan signeren, geven interviews, geven lezingen. Zouden ze het daar niet druk genoeg mee hebben?

Citaat:
Maak je niet druk, er lezen echt behoorlijk wat mensen. Maak je eerder druk om wat ze lezen
Dat vind ik altijd zo'n dilemma. Ik ben allang blij als sommige mensen, zoals mijn broertje van bijna 15, überhaupt lezen. Het maakt mij dan ook niet meer uit wat ze precies lezen. Ik moet zeggen dat ik het ook wel eens fijn vind om geen complexe literatuur te lezen. Het is alleen jammer dat ze dan zoveel moois missen.
Oud 28-01-2008, 10:29
Tolchok
Tolchok is offline
Citaat:
Ja, daar heb je gelijk. Als enkel schrijft, dan moet je wel eenzaam worden! Ik denk dat bekende auteurs vaak hun eigen boeken moeten promoten: ze gaan signeren, geven interviews, geven lezingen. Zouden ze het daar niet druk genoeg mee hebben?
Echt bekende schrijvers wel, maar bijv een Arnon Grunberg, die redelijk veel gelezen wordt, schrijft ook nog dagelijks columns etc.

Donna Tartt aan de andere kant kan geheel leven van wat haar debuutroman haar opleverde, en kiest echt voor een eenzaam bestaan.

Citaat:
Dat vind ik altijd zo'n dilemma. Ik ben allang blij als sommige mensen, zoals mijn broertje van bijna 15, überhaupt lezen. Het maakt mij dan ook niet meer uit wat ze precies lezen. Ik moet zeggen dat ik het ook wel eens fijn vind om geen complexe literatuur te lezen. Het is alleen jammer dat ze dan zoveel moois missen.
Er zijn genoeg 'grijze-zone' boeken die niet echt complexe literatuur zijn maar wel boven lectuur staan. Of 'luchtige' literatuur. Of 'adolescentenliteratuur'. Er is genoeg om je broertje goed mee op te voeden.
Oud 28-01-2008, 17:53
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ja, want mensen die veel literatuur lezen, die hebben geen tijd om te leven (of dus eigenlijk: je moet je helemaal nergens druk om maken, er lezen genoeg mensen en wat ze lezen is ook niet zo belangrijk)

Mocht het mij lukken om schrijfster te worden, dan hoef ik niet ook nog allerlei andere banen erbij hoor. Liever niet zelfs Dan ga ik ook nog wel het huishouden doen
Oud 28-01-2008, 23:03
Verwijderd
Ik zou wel willen leven van schrijven
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 08:43
Lilium
Lilium is offline
Citaat:
Er zijn genoeg 'grijze-zone' boeken die niet echt complexe literatuur zijn maar wel boven lectuur staan. Of 'luchtige' literatuur. Of 'adolescentenliteratuur'. Er is genoeg om je broertje goed mee op te voeden.
Ja, ik weet het. Ik ga het weer proberen zodra zijn puberteitsverschijnselen wat gezakt zijn. Nu staat hij absoluut niet open voor boeken lezen.

Citaat:
Ja, want mensen die veel literatuur lezen, die hebben geen tijd om te leven (of dus eigenlijk: je moet je helemaal nergens druk om maken, er lezen genoeg mensen en wat ze lezen is ook niet zo belangrijk)
Ik ben het hier niet met je eens. Ik vind dat literatuur lezen ook bij je leven zou moeten horen. Dan hoef je niet, net als ik, dag en nacht met je neus in een boek te hangen. Maar ik vind dat je op de basisschool en op de middelbare school toch minstens kennis moet hebben gemaakt met literatuur. Net zoals je naar het museum en het theater gaat met school. Dan weet je in ieder geval wat voor moois er gemaakt wordt.
Oud 29-01-2008, 12:48
Tolchok
Tolchok is offline
Dat laatste vind ik ook, er moet zeker kennisgemaakt worden met literatuur op de middelbare school.

Maar ik merk wel dat sommige boeken op de leeslijst te hoog gegrepen zijn voor de vele rusteloze types onder de scholieren. Ze zijn dan veel te veel met andere zaken bezig om zich echt in zoiets te verdiepen.

Citaat:
Ja, ik weet het. Ik ga het weer proberen zodra zijn puberteitsverschijnselen wat gezakt zijn. Nu staat hij absoluut niet open voor boeken lezen.
Dat dus.
Oud 29-01-2008, 12:54
KIET
KIET is offline
Citaat:

Ik ben het hier niet met je eens. Ik vind dat literatuur lezen ook bij je leven zou moeten horen. Dan hoef je niet, net als ik, dag en nacht met je neus in een boek te hangen. Maar ik vind dat je op de basisschool en op de middelbare school toch minstens kennis moet hebben gemaakt met literatuur. Net zoals je naar het museum en het theater gaat met school. Dan weet je in ieder geval wat voor moois er gemaakt wordt.
Dat is behoorlijk subjectief.

Bovendien is het zo dat je een paar Nederlandse en Engelse boeken gelezen moet hebben voor je lijsten. En dat mogen niet de eerste de beste Baantjer boeken zijn. Tot en met je middelbare school krijg je genoeg kansen om uit te ontdekken wat je hobbies en vaardigheden zijn; literatuur, muziek, sport, theater en kunst komen op de één of andere manier wel aan bod. Als iemand interesse heeft in lezen gaat die vanzelf wel aan de gang en ontwikkelt die een eigen smaak. Je hebt mensen die vermaakt willen worden door een boek, en je hebt mensen die graag ontroert willen raken door een boek. Beide doen echter niet voor elkaar onder.
Oud 31-01-2008, 09:30
homehapero
homehapero is offline
ik vind sowieso dat je in het kader van je algemene vorming minstens een paar boeken moet lezen die tot de 'grote literatuur' behoren. dat vele kinderen daar inderdaad geen tijd voor willen maken maakt dat ik het noodzakelijk vind dat die verplichting van de school uitgaat. aangezien er zoveel nutteloze vakken in het pakket zitten, vind ik dat ze best tijd moeten kunnen maken voor literatuurbesprekingen in de klas etc.
ik had in mijn laatste jaar een leraar die werkelijk bezeten was van boeken en het enige dat we dat jaar gedaan hebben was de literatuurgeschiedenis bespreken van de middeleeuwen tot ergens in de jaren 90.
een zéér interessant jaar waar ik eigenlijk ook meer aan gehad heb dan aan al mijn jaren nederlands bij elkaar... handboek had hij zelf geschreven (wild van de inkt van freddy de schutter, een aanrader voor wie een inleiding in de literatuur wilt!)

ontopic : ik lees dat een aantal mensen ook in eigen beheer uitgeeft/wilt uitgeven.
hoe gaat dat dan in zijn werk? de distributie en promotie en druk enzo...
Oud 31-01-2008, 10:46
Verwijderd
@ de discussie over literatuur en verplichten enzo:
Niet iedereen (geloof het of niet) houdt van lezen... en zelfs mensen die van lezen houden (zoals ik) hoeven niet per se van literatuur te houden (zoals ik). Ik vind dat er al genoeg literatuur op de middelbare scholen wordt gegeven. Het is fijn als je een enthousiaste docent hebt, maar meer verplichtingen om te lezen vind ik een beetje te veel van het goede. Het is niet het allerbelangrijkste.

Maar van mij mag er wel eens een leeslijst komen zonder Multatuli bijvoorbeeld. Wat is dat een saai boek zeg.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2008, 12:07
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik weet niet, volgens mij wordt er op de middelbare school zo ontzettend veel onwil gekweekt tegenover literatuur. Veel mensen houden al niet van lezen en dan moet je wel meteen tien Nederlandstalige literatuur lezen. Lilium zegt dan 'dan weet je in ieder geval wat voor moois er gemaakt wordt', maar ik denk dat middelbare scholieren veelal niet in staat zijn om dat mooie erin te herkennen?
Waarmee ik absoluut niet wil betogen dat er dan maar geen literatuur gelezen mag worden, maar het zou misschien goed zijn om wat toegankelijkere literatuur te laten lezen, én meer te onderwijzen op welke manier boeken gewaardeerd kunnen worden. Laat scholieren dan zien waarom een boek mooi is, in plaats van gewoon te zeggen: "Hier, lees Multatuli, want dat is literatuur." Zoiets.
Oud 31-01-2008, 22:53
Verwijderd
Ik ben het met je eens, Vogelvrij.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2008, 08:40
Lilium
Lilium is offline
Citaat:
Ik weet niet, volgens mij wordt er op de middelbare school zo ontzettend veel onwil gekweekt tegenover literatuur. Veel mensen houden al niet van lezen en dan moet je wel meteen tien Nederlandstalige literatuur lezen. Lilium zegt dan 'dan weet je in ieder geval wat voor moois er gemaakt wordt', maar ik denk dat middelbare scholieren veelal niet in staat zijn om dat mooie erin te herkennen?
Waarmee ik absoluut niet wil betogen dat er dan maar geen literatuur gelezen mag worden, maar het zou misschien goed zijn om wat toegankelijkere literatuur te laten lezen, én meer te onderwijzen op welke manier boeken gewaardeerd kunnen worden. Laat scholieren dan zien waarom een boek mooi is, in plaats van gewoon te zeggen: "Hier, lees Multatuli, want dat is literatuur." Zoiets.
Daarin moet ik je toch gelijk gaan geven. Ik wens iedere scholier een inspirerende docent toe, die wel leuk kan vertellen hoe mooi literatuur kan zijn. Een goede docent is in mijn ogen belangrijk.

En weer OT: [qoute] ik lees dat een aantal mensen ook in eigen beheer uitgeeft/wilt uitgeven. hoe gaat dat dan in zijn werk? de distributie en promotie en druk enzo... [/qoute]
Dat vraag ik me ook af.
Oud 01-02-2008, 23:16
Droomz
Droomz is offline
Ik zou een boek uit willen brengen. Een roman of thriller. Maar voorlopig ben ik er nog niet aan toe en vind ik zelf dat ik enkel pulp produceer. Maar wie weet als ik groot ben...
Oud 02-02-2008, 00:50
KIET
KIET is offline
Van wat ik begrepen heb is het met het uitgeven in eigen behoor meestal als volgt:
Jij levert het werk en giet dat in de indeling zoals het bedrijf het drukt, meestal is daar wel een programmaatje of zo voor te vinden op de site. Cover moet je ook zelf ontwerpen. Het enige wat zij eigenlijk doen is het drukken van het boek.

Nou kan het per drukkerij verschillen, maar het kan geloof ik op twee manier: jij geeft zelf (van te voren) aan hoeveel exemplaren je wilt, en die koop je dan. Wat je er daarna mee doet moet je zelf weten. Wat ook kan is dat het bedrijf ze in hun eigen webwinkel zet, en daar kunnen mensen het dan bestellen (ik weet niet of dit 'print-on-demand' is of dat je ook een bepaald aantal exemplaren beschikbaar moet stellen). Promotie moet je zelf doen, en mensen kunnen alleen het boek via die webwinkel bestellen, dus het zal niet in de gewone schappen komen te liggen.

Er zijn verschillende opties om een boek uit te brengen, dat verschilt per drukkerij. Je kan soms zelfs zo ver gaan dat je je eigen ISBN code krijgt en verscheidene drukken kan aangeven.
Oud 03-02-2008, 01:12
Verwijderd
Als klein kind wilde ik wel schrijfster worden, maar mijn "boeken" werden nooit langer dan tien bladzijdes, dan had ik het wel weer gezien. Ooit ben ik nog begonnen aan een auto-biografie maar ik ben gewoon absoluut geen held in schrijven, dus die droom heb ik ook maar opgegeven.

En op het gebied van lezen zou ik ook best wel wat willen. Er zijn zo veel interessante boeken en ik wil graag weten waar mensen lyrisch over zijn als er een boek bijvoorbeeld de AKO literatuur prijs heeft gewonnen, maar ik heb moeite met me concentreren en zo doende lees ik vaak alleen maar eenvoudig geschreven boeken (Kluun, Harry Potter ed.)
Met citaat reageren
Oud 03-02-2008, 02:51
Verwijderd
Ik wilde altijd schrijven, maar ik weet ondertussen niet zo goed meer waarom. Behalve dat ik het kán. Het is zo zonde om daar niets mee te doen. Aan de andere kant is het maar te vraag of er een markt voor is te vinden, helemaal in ons kouwe kikkerlandje. Je moet hier toch wel op een bepaalde manier schrijven wil je d'r iets van kunnen maken. Daarbij is het altijd of doodsaai maar technisch goed, of leest het lekker weg, maar is de kwaliteit ver te zoeken. Ben maar weinig Nederlandse boeken tegengekomen die het kunnen combineren.

Nee, dan Engelstalige literatuur Fijn, fijn, fijn. Misschien ga ik ooit wel in het Engels schrijven, domweg omdat die markt zo veel groter is. Tot dan combineer ik mijn Nederlandstalige schrijftalent wel met m'n begrip van het Engels en vertaal ik wel literatuur ofzo

Maar goed, ja, ik denk dat 't me wel gaat lukken om voor m'n dood een boek te publiceren (korte verhalen lukten ook, dus). Of 't goed gaat zijn, weet ik echter niet En anders hou ik me wel bij fanfiction.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2008, 01:09
KIET
KIET is offline
Oei en/of Jeuj, want ik ben vandaag aan de 200ste pagina* begonnen Dus ik moet dan wel mijn belofte na gaan komen straks, en er een paar in boekvorm laten drukken.

Nadeeltje is dus wel dat het nog niet af is, maar ik ben nu aan de laatste etappe van het geheel begonnen. Ik denk dat ik nog ergens tussen de 25 en 50 pagina's nodig ga hebben. Dat is toch nog een maand of 2-3.

*New Times Roman, 10 pt.
Oud 12-02-2008, 21:14
niña
niña is offline
Graag was ik de jongste auteur van Nederland geworden, maar toen ik op mijn zestiende nog met Blind bezig was wist ik dat dat het niet zou worden.

Stiekem zou ik heel graag eens een boek uit willen brengen, of meerderen. En dan niet in eigen beheer via internet (wat ik wel eens ga doen), maar gewoon graag bij een grote bekende uitgeverij en dat mijn boek overal ligt. Aan de andere kant vind ik waardering van vrienden en vreemden online ook prima, ze mogen mijn kindje niet afkraken natuurlijk

Ik werk niet echt met leeslijsten. Series wil ik afmaken en sommige 'klassiekers' wil ik graag lezen, maar verder werk ik op aanraden en rondzoeken in de bibliotheek.
Oud 25-02-2008, 17:36
Sperzieboon
Sperzieboon is offline
Heel erg literair onderbouwd ben ik niet, maar ik vind het wel leuk om af en toe te schrijven. Ambities zouden voor mij vooral liggen op het gebied van vakpublicaties en meewerken aan boeken door een hoofdstuk voor mijn rekening te nemen.

Sinds ik kort geleden ontdekt heb hoe leuk ik schrijven eigenlijk vind ben ik daar wel mee aan het experimenteren geslagen. Maar of dat ook een blijvertje is, ik weet het niet.
Oud 23-03-2008, 12:41
ocean flower
ocean flower is offline
Zelf hoop ik ooit nog een keer een boek te kunnen uitgeven,
iets meer op literair gebied en een paar over mijn vakgebied..
En columns schrijve wil ik ook doen, probleem alleen is dat ik mezelf niet
goed genoeg vindt en ik het anderen niet durf te laten lezen omdat ik bang ben voor de kritiek. Misschien dat ik nog een keer de moed bijeen zamel om aan een monologenwedstrijd mee te doen, waarbij je toch je eigen monoloog en dus tekst moet kunnen overbrengen.
En over het 'mooie aan Literatuur', dat vind ik zwaaar overschat,
tuurlijk verschilt het per persoon wat iemand mooi en goed vindt
en er zitten ook goede dingen tussen maar over het algemeen
lees ik niet veel literatuur wat niet betekent dat mijn boekenkast
leeg is, integendeel, hij is veels te vol..
Ik had op het middelbaar een geweldige nederlands docent die motiveerde
maar dat doet mijn smaak niet veranderen.
Alhoewel we slechts 12 boeken hoefde te lezen had ik een literaruurlijst
van meer dan 30 boeken waaronder ook de grote namen,
niet omdat ik het zo graag lees maar gewoon omdat ik
het wilde proberen alvorens het af te schieten..
voor mijn gevoel had ik dan pas het recht om literatuur te kunnen bekritiseren..
De docent was blij met mijn lijst en ik heb een heel interessante discussie/gesprek met hem gehad.

L
Oud 24-03-2008, 11:51
Lilium
Lilium is offline
Citaat:
*knip*
Een tip: zorg ervoor dat je goed leert spellen. Als je een tekst zou inleveren, die vol met spelfouten zit, zoals je post hierboven, word je niet serieus genomen bij een uitgeverij.
Hoezo vind je het mooie aan literatuur zwaar overschat? Je zegt zelf dat je een boekenkast vol boeken hebt.
Oud 24-03-2008, 11:52
Lilium
Lilium is offline
Citaat:
Oei en/of Jeuj, want ik ben vandaag aan de 200ste pagina* begonnen Dus ik moet dan wel mijn belofte na gaan komen straks, en er een paar in boekvorm laten drukken.

Nadeeltje is dus wel dat het nog niet af is, maar ik ben nu aan de laatste etappe van het geheel begonnen. Ik denk dat ik nog ergens tussen de 25 en 50 pagina's nodig ga hebben. Dat is toch nog een maand of 2-3.

*New Times Roman, 10 pt.
We zijn nu alweer een maand verder, hoe staat het nu met je project?
Oud 24-03-2008, 13:46
KIET
KIET is offline
Dat is ook al een pagina of 30 verder Maar het is nog niet af. Voor mijn gevoel is het ook al wat langer geleden dan zes weken sinds ik dat gepost heb. Maar ik had ook het idee dat het geen meter opschoot, en dat blijkt dus ook mee te vallen Er zat wat vertraging in omdat ik de exacte gang van zaken nog moest uitzoeken (ik wist wel wat ik wilde, maar er loopt veel door elkaar en ik moest er zeker van zijn dat het goed in elkaar stak), en vaak als ik iets heb bedacht van 'dat moet even zo gebeuren' dan blijkt het dat ik daar meer tekst aan kwijt ben dan dat ik zo op het oog dacht. Bovendien heb ik mijn Dirk Pitt verzameling nu compleet en ben ik meer gaan lezen
Oud 24-03-2008, 16:41
ocean flower
ocean flower is offline
@ Lilium: als ik een tekst instuur naar een uitgever ga ik dat zeker minstens 100x nalezen op fouten en laat ik anderen dat ook nog eens doen, ik weet niet hoe 'serieus' jij antwoorden op een forum neemt maar die teksten die typ ik snel tussendoor en ga ik zeker geen 10x doorlezen dus sorry als er fouten inzaten maar daar hebben de meeste mensen op een forum last van. Mijn boekenkast staat idd bomvol maar grotendeels met fantasy en science-fiction boeken, de hoeveelheid literatuur is een stuk minder en bevat alleen die paar die ik echt de moeite waard vond

L
Oud 25-03-2008, 10:04
Sora
Sora is offline
Ik kijk altijd een beetje jaloers naar mensen die een of meerdere boeken hebben geschreven Ik wil er in ieder geval ook minstens 1 hebben geschreven. Ik ben er zelfs nu met een bezig Hij is niet erg lang, maar het is pas een eerste versie en ik ben er nu al trots op.

Ik heb iig veel respect voor je KIET-2
Oud 27-03-2008, 16:20
de uitvreter
de uitvreter is offline
Ik koester geen literaire ambities, hoogstens bezit ik de ambitie om het te schoppen tot literair criticus. Ik vind het vervelend dat tegenwoordig iedereen een boek wil schrijven-, zelfs de mensen die zelden een boek in handen hebben gehad. Dan gaat het mijns inziens meer om de status - je naam op de voorkant van een boek - dan om het schrijven zelf. Zo is het steeds moeilijker om de echte pareltjes te vinden tussen alle prullaria.

Ik begrijp dan ook niet helemaal waarom een krant als Trouw het schrijven zo stimuleert door middel van wedstrijden en dergelijke. Volgens mij trek je daarmee vooral huisvrouwen aan die altijd al hebben willen schrijven, maar die vooral autobiografische, emotionele verslagen afleveren. De échte schrijvers komen vanzelf wel boven water, lijkt me zo.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2008, 17:55
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Nou ja, vanzelf... Veel mensen hebben toch wel baat bij die wedstrijden en komen door dat soort wedstrijden juist bovendrijven, lijkt me Maar ik snap wel wat je bedoelt hoor, denk ook wel dat je gelijk hebt. Er zijn nogal veel mensen die denken dat hun leven bijzonder genoeg is om er een boek over te schrijven.
Oud 28-03-2008, 09:20
Lilium
Lilium is offline
Citaat:
Ik kijk altijd een beetje jaloers naar mensen die een of meerdere boeken hebben geschreven
Ik heb iig veel respect voor je KIET-2
QFT

Citaat:
Ik koester geen literaire ambities, hoogstens bezit ik de ambitie om het te schoppen tot literair criticus. Ik vind het vervelend dat tegenwoordig iedereen een boek wil schrijven-, zelfs de mensen die zelden een boek in handen hebben gehad. Dan gaat het mijns inziens meer om de status - je naam op de voorkant van een boek - dan om het schrijven zelf. Zo is het steeds moeilijker om de echte pareltjes te vinden tussen alle prullaria.
Ik erger me ook regelmatig aan 'bekende Nederlanders' die opeens een boek kunnen schrijven. (Of een ghost-writer kunnen inhuren.)
Literair critici kunnen je goed helpen de pareltjes tussen de prullaria te vinden.
Ik vraag me overigens af hoe je literair criticus wordt? Gewoon solliciteren bij een tijdschrift/krant of moet je eerst je naam vestigen?
Reageren

Regels voor berichten