Advertentie | |
|
![]() |
|
Wat veel Literatuurwetenschappers eigenlijk.
Ach, een boek publiceren blijft gewoon mijn hele leven lang zo'n droom die blijft bij een droom, denk ik. Vandaag heb ik geleerd over verlangen van Lacan, dat het eigenlijk helemaal er niet om gaat dat je dat inlost, zoiets is het denk ik. De gedachte aan een boek publiceren en het proberen te schrijven is waarschijnlijk leuker dan dat ik daadwerkelijk wil dat het lukt. En ik kan het toch niet dus dat is maar goed ook ![]()
|
Verwijderd
|
Ik blijf erbij dat mijn ambitie nummer 2 schrijven is.
![]() |
![]() |
|
Vooralsnog beschouw ik het schrijven als een hobby. Als er ooit iets van mij uitgegeven zou worden zou ik dat wel leuk vinden, maar dat is dan ook om dezelfde reden als Krummeltje zei. Niet zozeer voor het uitgeven, maar meer de bevestiging dat mensen het ook daadwerkelijk leuk vinden om te lezen. Ik denk echter niet dat dát zal gebeuren. Zelf heb ik het idee dat het niet slecht is, maar gewoon ook niet goed genoeg. In eigen beheer uitgeven ga ik misschien wel doen, maar alleen eenmalig voor mijzelf (en uitleen voor vrienden op wie ik enkele personages heb gebaseerd). Dit zou ik om twee redenen doen. Als ik mijn lettergrootte bijstel dan leest het al veel meer als een boek, en niet als een verhaal wat ik zelf heb geschreven. Het lijkt iets minder knullig dan
![]() ![]() Ik heb geen grote ambities als het aankomt op het lezen van boeken. Dat komt omdat de hoogwaardige literaire werken mij gewoon niet trekken. Het merendeel is roman en ik heb niet zoveel interesse in het uitgebreide verleden, de grote weergave van gevoelens van personages en verder romantisch gezever. Ik ben een man, ik houd van boeken met speedboten op de omslag ![]() ![]() ![]()
|
Heel simpel: mijn grote droom is een boek of dichtbundel uitgeven, en dat mensen het lezen en erop reflecteren. Niet meer, niet minder.
Ik schrijf dan ook veel in mijn vrije tijd, van gedichten tot korte verhalen en hele novelles. Maar een serieuze poging om werk naar een uitgever te sturen heb ik nog niet gedaan. Dat ga ik ook pas doen als ik echt tevreden ben met mijn werk. Verder ben ik op dit moment zelf redacteur van een klein literair tijdschrift, maar het staat nog erg in de kinderschoenen allemaal. Langzaam maar zeker word het wel serieuzer.
||
Citaat:
![]() mooi trouwens dat je zo lang aan eenzelfde verhaal kan blijven werken. meestal vind ik een week nadat ik iets gepost heb op het forum (tijdje geleden wel al ![]() ![]() ![]() ik heb absoluut geen ambities in de literaire wereld, al zou ik zéér graag een goede schrijver zijn. ten eerste voor de poen natuurlijk ![]() ten derde zou ik ook graag goed willen kunnen schrijven voor mezelf. enorm leuk als je voor je pc zit en het verhaal zo uit je vingers vloeit; ik zit dan altijd met een onbedaarlijke glimlach voor mn scherm ![]()
|
Wat leuk om te horen hoe jullie allemaal bezig zijn met schrijven / lezen van literatuur. Buiten mijn studiegenoten om, denk ik wel eens dat ik de enige ben die ooit een boek leest.
Maar eeh.. homehapero, ik geloof niet dat je rijk kunt worden van schrijven. Volgens mij zijn er in Nederland en België maar heel weinig auteurs die ook kunnen leven van wat ze geschreven hebben.
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
|
Ik heb volgens velen nu al ontzettend veel boeken. Ja, twee Billy's (60 cm) zijn nu ook voor 9 planken vol met boeken en veel kinderboeken zitten al in een grote verhuisdoos. Nu ik op kamers ga begin ik opnieuw met boeken sparen, in de hoop dat ik later - zoals vele boekenwurmen - een kamer vol met boeken kan hebben. Helaas koop ik ook meer dan dat ik lezen in de tijd die ik heb, maar het is lastig af te leren. Gelukkig houd ik van tweedehandsboeken en zoek ik vaak naar de goedkoopste versie. Bol.com is ook lief met acties.
Ik lees ook van alles en ik wil ook van alles lezen. Toch wel een groot deel van m'n vrienden en studiegenootjes houden niet van lezen en als ze lezen dan is het een zo'n Daniel Steel-boekje ofzo. Gelukkig is m'n aanstaande huisgenootjes net zo'n grote leesfreaks als ik en heb ik eindelijk iemand waarmee ik dagelijks over boeken en literatuur kan praten. Haha, wat zullen we daarmee onze andere medebewoners mee vervelen! Een boek schrijven en uitbrengen is ook een grote droom van mij. Jarenlang schreef ik sowieso elke week wel iets, maar de laatste tijd komt er niets zinnigs meer uit me. Wel vinden veel mensen de stukjes die ik moet schrijven voor projecten, jaarboeken, schoolkrantjes en dat soort dingen erg leuk, maar de puf om echt weer een mooi verhaal te schrijven heb ik niet meer. Misschien vind ik de tijd en rust (niet teveel in m'n hoofd, anders komt er nog niets) ooit weer. Daarom heb ik die droom maar een beetje weggemoffeld... |
![]() |
|
![]() |
Ik wilde nooit schrijfster worden, maar verder kan ik niks en het is een soort van aan me gegroeid denk ik. Ik heb geen doelstellingen als het om lezen gaat. Mijn beeldende vorming leraar beschreef mijn manier van werken in zijn les eens met een citaat van Picasso: "Je ne cherche pas, je trouve" en dat is ook van toepassing op mijn manier van boeken lezen en kopen. Ik ga niet op zoek naar dingen, ik kom altijd per ongeluk toffe dingen tegen (of Paranoide raadt het me aan) en dat is dat.
Wat schrijven betreft wil ik ooit nog wel eens iets gepubliceerd zien, maar ik denk wel dat het er ooit van komt als de tijd daar is. Vorig jaar heb ik in een dronken bui een oud verhaaltje naar Write now opgestuurd wat me een tweede plaats in regionale voorrondes opleverde en wat geheel onverwachts toch wel stimulerend werkte, ook door de kritieken die ik kreeg. Maar mijn eerste zorg is nu om op de universiteit te geraken en een talenstudie te gaan doen (waarschijnlijk Russisch), dan zie ik wel weer verder wat het gaat worden. ![]() |
![]() |
|
![]() |
Mijn literaire ambities...
Ik zou zelf ook wel willen schrijven, maar dat doe ik eigenlijk nooit. Misschien later eens, als ik wat ouder ben. Ik wil wel graag literatuurwetenschappen gaan studeren, gewoon omdat ik het leuk vind, niet omdat ik echt een idee heb wat ik ermee zou kunnen doen. Op mijn eerste keus staat dan ook Criminologie, iets heel anders. Toch heb ik me ook ingeschreven voor literatuurwetenschappen. Dat wil ik er dan naast doen of na Criminologie ga ik dat nog studeren of ik word nog uitgeloot en dan ga ik het straks gelijk studeren. Zoveel keuzes, maar literatuurwetenschappen ga ik zeker nog studeren. Wat ik wel heel graag zou willen hebben is een boekenwinkel, dat lijkt me echt zo geweldig! Een soort 7de hemel. Lijstjes maak ik ook, eigenlijk heel lukraak. Ik schrijf op wat ik tegenkom en dan hoef ik niet perse te weten waarover het boek gaat. Maar die lijstjes ga ik toch nooit af krijgen. Helaas heb ik me moeten uitschrijven bij de bieb hier, maar zodra ik weer genoeg geld heb ben ik weer van de partij. Gelukkig doe ik mee aan Bookcrossing en daar krijg ik enorm veel boeken vandaan! |
![]() |
|
Leuk topic!
Zelf schrijf ik op het moment veel te weinig. Mijn grootste werk was een paar jaar geleden, ik had een hele opzet gemaakt en karakters uitgewerkt en een verhaallijn, maar toen vond ik het niet leuk meer omdat ik de personen al 'af' had. Daaruit heb ik geleerd dat ik beter maar klein kan schrijven omdat ik dat leuker vind, dus korte verhalen. Het grote verhaal ging over een cliniclown dat zelf een kind kreeg dat overleed aan een ziekte en dan uit haar beroep wijsheid en energie moet putten en nouja ingewikkeld. |
![]() |
||
Citaat:
De meeste schrijvers doen sowieso dingen ernaast zoals lesgeven, redactiewerk etc. of misschien wel werk wat niks te maken heeft met schrijven.
||
Citaat:
![]() ![]()
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Donna Tartt aan de andere kant kan geheel leven van wat haar debuutroman haar opleverde, en kiest echt voor een eenzaam bestaan. Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Mocht het mij lukken om schrijfster te worden, dan hoef ik niet ook nog allerlei andere banen erbij hoor. Liever niet zelfs ![]() ![]()
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Dat laatste vind ik ook, er moet zeker kennisgemaakt worden met literatuur op de middelbare school.
Maar ik merk wel dat sommige boeken op de leeslijst te hoog gegrepen zijn voor de vele rusteloze types onder de scholieren. Ze zijn dan veel te veel met andere zaken bezig om zich echt in zoiets te verdiepen. Citaat:
||
Citaat:
Bovendien is het zo dat je een paar Nederlandse en Engelse boeken gelezen moet hebben voor je lijsten. En dat mogen niet de eerste de beste Baantjer boeken zijn. Tot en met je middelbare school krijg je genoeg kansen om uit te ontdekken wat je hobbies en vaardigheden zijn; literatuur, muziek, sport, theater en kunst komen op de één of andere manier wel aan bod. Als iemand interesse heeft in lezen gaat die vanzelf wel aan de gang en ontwikkelt die een eigen smaak. Je hebt mensen die vermaakt willen worden door een boek, en je hebt mensen die graag ontroert willen raken door een boek. Beide doen echter niet voor elkaar onder.
|
ik vind sowieso dat je in het kader van je algemene vorming minstens een paar boeken moet lezen die tot de 'grote literatuur' behoren. dat vele kinderen daar inderdaad geen tijd voor willen maken maakt dat ik het noodzakelijk vind dat die verplichting van de school uitgaat. aangezien er zoveel nutteloze vakken in het pakket zitten, vind ik dat ze best tijd moeten kunnen maken voor literatuurbesprekingen in de klas etc.
ik had in mijn laatste jaar een leraar die werkelijk bezeten was van boeken en het enige dat we dat jaar gedaan hebben was de literatuurgeschiedenis bespreken van de middeleeuwen tot ergens in de jaren 90. een zéér interessant jaar waar ik eigenlijk ook meer aan gehad heb dan aan al mijn jaren nederlands bij elkaar... handboek had hij zelf geschreven (wild van de inkt van freddy de schutter, een aanrader voor wie een inleiding in de literatuur wilt!) ontopic ![]() hoe gaat dat dan in zijn werk? de distributie en promotie en druk enzo...
|
Verwijderd
|
@ de discussie over literatuur en verplichten enzo:
Niet iedereen (geloof het of niet) houdt van lezen... en zelfs mensen die van lezen houden (zoals ik) hoeven niet per se van literatuur te houden (zoals ik). Ik vind dat er al genoeg literatuur op de middelbare scholen wordt gegeven. Het is fijn als je een enthousiaste docent hebt, maar meer verplichtingen om te lezen vind ik een beetje te veel van het goede. Het is niet het allerbelangrijkste. Maar van mij mag er wel eens een leeslijst komen zonder Multatuli bijvoorbeeld. Wat is dat een saai boek zeg. |
![]() |
|
Ik weet niet, volgens mij wordt er op de middelbare school zo ontzettend veel onwil gekweekt tegenover literatuur. Veel mensen houden al niet van lezen en dan moet je wel meteen tien Nederlandstalige literatuur lezen. Lilium zegt dan 'dan weet je in ieder geval wat voor moois er gemaakt wordt', maar ik denk dat middelbare scholieren veelal niet in staat zijn om dat mooie erin te herkennen?
Waarmee ik absoluut niet wil betogen dat er dan maar geen literatuur gelezen mag worden, maar het zou misschien goed zijn om wat toegankelijkere literatuur te laten lezen, én meer te onderwijzen op welke manier boeken gewaardeerd kunnen worden. Laat scholieren dan zien waarom een boek mooi is, in plaats van gewoon te zeggen: "Hier, lees Multatuli, want dat is literatuur." Zoiets.
||
Citaat:
En weer OT: [qoute] ik lees dat een aantal mensen ook in eigen beheer uitgeeft/wilt uitgeven. hoe gaat dat dan in zijn werk? de distributie en promotie en druk enzo... [/qoute] Dat vraag ik me ook af.
|
Van wat ik begrepen heb is het met het uitgeven in eigen behoor meestal als volgt:
Jij levert het werk en giet dat in de indeling zoals het bedrijf het drukt, meestal is daar wel een programmaatje of zo voor te vinden op de site. Cover moet je ook zelf ontwerpen. Het enige wat zij eigenlijk doen is het drukken van het boek. Nou kan het per drukkerij verschillen, maar het kan geloof ik op twee manier: jij geeft zelf (van te voren) aan hoeveel exemplaren je wilt, en die koop je dan. Wat je er daarna mee doet moet je zelf weten. Wat ook kan is dat het bedrijf ze in hun eigen webwinkel zet, en daar kunnen mensen het dan bestellen (ik weet niet of dit 'print-on-demand' is of dat je ook een bepaald aantal exemplaren beschikbaar moet stellen). Promotie moet je zelf doen, en mensen kunnen alleen het boek via die webwinkel bestellen, dus het zal niet in de gewone schappen komen te liggen. Er zijn verschillende opties om een boek uit te brengen, dat verschilt per drukkerij. Je kan soms zelfs zo ver gaan dat je je eigen ISBN code krijgt en verscheidene drukken kan aangeven.
|
Verwijderd
|
Als klein kind wilde ik wel schrijfster worden, maar mijn "boeken" werden nooit langer dan tien bladzijdes, dan had ik het wel weer gezien. Ooit ben ik nog begonnen aan een auto-biografie maar ik ben gewoon absoluut geen held in schrijven, dus die droom heb ik ook maar opgegeven.
En op het gebied van lezen zou ik ook best wel wat willen. Er zijn zo veel interessante boeken en ik wil graag weten waar mensen lyrisch over zijn als er een boek bijvoorbeeld de AKO literatuur prijs heeft gewonnen, maar ik heb moeite met me concentreren en zo doende lees ik vaak alleen maar eenvoudig geschreven boeken (Kluun, Harry Potter ed.) |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik wilde altijd schrijven, maar ik weet ondertussen niet zo goed meer waarom. Behalve dat ik het kán. Het is zo zonde om daar niets mee te doen. Aan de andere kant is het maar te vraag of er een markt voor is te vinden, helemaal in ons kouwe kikkerlandje. Je moet hier toch wel op een bepaalde manier schrijven wil je d'r iets van kunnen maken. Daarbij is het altijd of doodsaai maar technisch goed, of leest het lekker weg, maar is de kwaliteit ver te zoeken. Ben maar weinig Nederlandse boeken tegengekomen die het kunnen combineren.
Nee, dan Engelstalige literatuur ![]() ![]() Maar goed, ja, ik denk dat 't me wel gaat lukken om voor m'n dood een boek te publiceren (korte verhalen lukten ook, dus). Of 't goed gaat zijn, weet ik echter niet ![]() |
![]() |
|
Oei en/of Jeuj, want ik ben vandaag aan de 200ste pagina* begonnen
![]() Nadeeltje is dus wel dat het nog niet af is, maar ik ben nu aan de laatste etappe van het geheel begonnen. Ik denk dat ik nog ergens tussen de 25 en 50 pagina's nodig ga hebben. Dat is toch nog een maand of 2-3. ![]() *New Times Roman, 10 pt.
|
Graag was ik de jongste auteur van Nederland geworden, maar toen ik op mijn zestiende nog met Blind bezig was wist ik dat dat het niet zou worden.
Stiekem zou ik heel graag eens een boek uit willen brengen, of meerderen. En dan niet in eigen beheer via internet (wat ik wel eens ga doen), maar gewoon graag bij een grote bekende uitgeverij en dat mijn boek overal ligt. Aan de andere kant vind ik waardering van vrienden en vreemden online ook prima, ze mogen mijn kindje niet afkraken natuurlijk ![]() Ik werk niet echt met leeslijsten. Series wil ik afmaken en sommige 'klassiekers' wil ik graag lezen, maar verder werk ik op aanraden en rondzoeken in de bibliotheek.
|
Heel erg literair onderbouwd ben ik niet, maar ik vind het wel leuk om af en toe te schrijven. Ambities zouden voor mij vooral liggen op het gebied van vakpublicaties en meewerken aan boeken door een hoofdstuk voor mijn rekening te nemen.
Sinds ik kort geleden ontdekt heb hoe leuk ik schrijven eigenlijk vind ben ik daar wel mee aan het experimenteren geslagen. Maar of dat ook een blijvertje is, ik weet het niet.
|
Zelf hoop ik ooit nog een keer een boek te kunnen uitgeven,
iets meer op literair gebied en een paar over mijn vakgebied.. En columns schrijve wil ik ook doen, probleem alleen is dat ik mezelf niet goed genoeg vindt en ik het anderen niet durf te laten lezen omdat ik bang ben voor de kritiek. Misschien dat ik nog een keer de moed bijeen zamel om aan een monologenwedstrijd mee te doen, waarbij je toch je eigen monoloog en dus tekst moet kunnen overbrengen. En over het 'mooie aan Literatuur', dat vind ik zwaaar overschat, tuurlijk verschilt het per persoon wat iemand mooi en goed vindt en er zitten ook goede dingen tussen maar over het algemeen lees ik niet veel literatuur wat niet betekent dat mijn boekenkast leeg is, integendeel, hij is veels te vol.. Ik had op het middelbaar een geweldige nederlands docent die motiveerde maar dat doet mijn smaak niet veranderen. Alhoewel we slechts 12 boeken hoefde te lezen had ik een literaruurlijst van meer dan 30 boeken waaronder ook de grote namen, niet omdat ik het zo graag lees maar gewoon omdat ik het wilde proberen alvorens het af te schieten.. voor mijn gevoel had ik dan pas het recht om literatuur te kunnen bekritiseren.. De docent was blij met mijn lijst en ik heb een heel interessante discussie/gesprek met hem gehad. L
||
Citaat:
Hoezo vind je het mooie aan literatuur zwaar overschat? Je zegt zelf dat je een boekenkast vol boeken hebt.
||
Citaat:
|
Dat is ook al een pagina of 30 verder
![]() ![]() ![]()
|
@ Lilium: als ik een tekst instuur naar een uitgever ga ik dat zeker minstens 100x nalezen op fouten en laat ik anderen dat ook nog eens doen, ik weet niet hoe 'serieus' jij antwoorden op een forum neemt maar die teksten die typ ik snel tussendoor en ga ik zeker geen 10x doorlezen dus sorry als er fouten inzaten maar daar hebben de meeste mensen op een forum last van. Mijn boekenkast staat idd bomvol maar grotendeels met fantasy en science-fiction boeken, de hoeveelheid literatuur is een stuk minder en bevat alleen die paar die ik echt de moeite waard vond
L
|
Ik kijk altijd een beetje jaloers naar mensen die een of meerdere boeken hebben geschreven
![]() ![]() Ik heb iig veel respect voor je KIET-2 ![]()
|
![]() |
Ik koester geen literaire ambities, hoogstens bezit ik de ambitie om het te schoppen tot literair criticus. Ik vind het vervelend dat tegenwoordig iedereen een boek wil schrijven-, zelfs de mensen die zelden een boek in handen hebben gehad. Dan gaat het mijns inziens meer om de status - je naam op de voorkant van een boek - dan om het schrijven zelf. Zo is het steeds moeilijker om de echte pareltjes te vinden tussen alle prullaria.
Ik begrijp dan ook niet helemaal waarom een krant als Trouw het schrijven zo stimuleert door middel van wedstrijden en dergelijke. Volgens mij trek je daarmee vooral huisvrouwen aan die altijd al hebben willen schrijven, maar die vooral autobiografische, emotionele verslagen afleveren. De échte schrijvers komen vanzelf wel boven water, lijkt me zo. |
![]() |
|
Nou ja, vanzelf... Veel mensen hebben toch wel baat bij die wedstrijden en komen door dat soort wedstrijden juist bovendrijven, lijkt me
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
Literair critici kunnen je goed helpen de pareltjes tussen de prullaria te vinden. ![]() Ik vraag me overigens af hoe je literair criticus wordt? Gewoon solliciteren bij een tijdschrift/krant of moet je eerst je naam vestigen?
|
![]() |
|
|