Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-08-2008, 18:17
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn computer, maar heb er zeer weinig verstand van. Sinds een dag of 3 loopt mijn computer vast, de pc begint te tikken (om de 2 sec) en ik krijg ik een blauw scherm met: Kernel data inpage error, en dan een hele lap tekst en onderaan 0x0000007A. Ik heb al gegoogled, maar ik kom er niet uit wat ze nu allemaal bedoelen... Misschien dat iemand me in normaal Nederlands kan uitleggen wat ik hiermee aanmoet?
Ik heb volgens mijn virusscanner geen virus, en heb geen nieuwe soft- of hardware toegevoegd.
De eerste dag kwam het 1x voor, daarna steeds vaker. Ook als ik niks op de pc aan het doen was. Nu hangt hij meteen vast als ie is opgestart.
Is mijn pc gewoon 'op'? Hij is 3 jaar oud en intensief gebruikt. Of is hier wel nog iets aan te doen?

Bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-08-2008, 20:23
Verwijderd
Volgens de informatie die Microsoft geeft, worden de stop 0x7A foutmeldingen vooral veroorzaakt door de volgende zaken:
  • The paging file contained a bad block.
  • If the page file is on a SCSI device, the trap could have been caused by improper termination.
  • Bad cabling from hard disk to controller.
  • An error on the disk controller.
  • Running out of non-paged pool resources on the server.

Voor het gemak ga ik er van uit dat de bekabeling in orde is en dat je geen SCSI hdd hebt of paged naar een server.
Blijven over de 1e en 4e mogelijkheden. De 1e kun je checken door een hdd check te doen (ben even kwijt hoe ook alweer, maar het was niet moeilijk). De 4e zou kunnen liggen aan chipsetdrivers die niet meewerken, dus heb je onlangs nieuwe drivers geïnstalleerd? Als dat niet zo is, is er een gerede kans dat je harde schijf gewoon dood aan het gaan is.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2008, 21:54
Verwijderd
Ik stem ook voor een kapotte of kapotgaande harde schijf. Getik vanuit de kast hangt daar van mee samen. Inderdaad even de harde schijf checken met een Disk Check. Dat doe je door naar Mijn Computer te gaan, rechts te klikken op de harde schijf die je verdenkt (waarschijnlijk C:\), Eigenschappen, tabblad Extra en dan te kiezen voor 'Nu Controleren'. Je kan alle opties aanvinken en waarschijnlijk geeft hij dan een melding dat je opnieuw moet opstarten voordat hij kan checken, dus reboot maar. Dan krijg je bij de volgende keer dat je opstart, vlak nadat je het Windows-logo zag, de diskchecker, die alles automatisch voor je regelt. Trek er wel wat tijd voor uit, voor 320 GB is hij ongeveer anderhalf uur kwijt, dus zet hem maar een keer aan als je een film gaat kijken ofzo.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2008, 14:45
Koning
Koning is offline
Je zou je harde schijf ook kunnen testen met een programma van de fabrikant. Het makkelijkst is dan Ultimate Boot CD te gebruiken. Dit is een CD die je kunt branden met vele test programma's voor hardeschijven maar ook veel andere programma's die wel eens van pas kunnen komen bij een kapotte PC.

site:
http://www.ultimatebootcd.com/

cd:
http://ftp.cc.uoc.gr/mirrors/linux/ubcd/ubcd411.iso

Je hebt dan dus wel een lege cd en brander nodig. Het kan ook met een USB stick, dan zul je even op de site moeten kijken en moet je pc hier van kunnen opstarten.
Reageren

Regels voor berichten