Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-08-2008, 20:58
eloyvandererve
eloyvandererve is offline
eey ik ben over 8 maanden 16 en ik wil het huis uit omdat ik helemaal gek word van me vader kheb veel ruzie en hijs vaak helemaal van ed wereld door allemaal shi die die gebruikt maar ik weet niet wat ik moet doen om op kamers te gaan wonen en hoe alles werkt enzo ik wil egt op me 16de weg zijn van huis!
weet iemand wat ik moet doen om alles te regelen en hoeveel alles kost?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-08-2008, 09:49
Jon
Jon is offline
Het Jongeren Informatie Punt heeft hier informatie over (klik op 'Wonen').
Oud 18-08-2008, 12:56
Stefanie
Stefanie is offline
Uit ervaring weet ik dat studentenhuizen vaker op zoek zijn naar studenten van rond de 18 jaar. Het zal dus niet heel makkelijk zijn om een kamer te vinden...

Optie 1: Je moet allereerst uitzoeken hoe de kamers worden verhuurd in jouw woonplaats en op welke site je je moet inschrijven. Daarna kom je waarschijnlijk op een wachtlijst.

Optie 2: je gaat naar www.kamernet.nl en schrijft je in. Hierna kun je reageren op kamers binnen jouw stad. Je wordt dan (hopelijk) uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek (hospiteeravond) en daarna wel of niet uitgekozen.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2008, 15:11
arPos
arPos is offline
Ik woon sinds mijn 16de op mezelf en ik kan je vertellen dat het geen eitje is.

ten eerste ik neem aan dat je ouders of 1 van je ouders je wettelijk voogd is/zijn, dat houdt in dat ze zullen moeten tekenen voor vanalles (waaronder huurcontracten) tot je 18de.

hierdoor zijn dit soort dingen vaak alleen maar via het compleet incompetente Jeugdzorg te spelen, om dit te omzeilen ben ik toen onder gaan huren, d.w.z. een etage/kamer bij iemand die een huis huurt.

probleem hiermee is dat je waarschijnlijk ingeschreven moet blijven staan bij je ouder(s)
Oud 18-08-2008, 17:18
T_ID
T_ID is offline
Je zult op een aantal problemen stuiten. Je kunt bijvoorbeeld geen bankrekening openen zonder toestemming van je ouders. Je kunt geen telefoonabonnement afsluiten zonder je ouders.

Jeugdzorg verandert daar niets aan. Die kijkt uitsluitend naar de belangen van de ouders, en biedt je geen oplossing voor zoiets. Ze zullen je aan je kop zeuren dat je thuis moet blijven, dat je moet overleggen met je ouders en daar mee door blijven gaan zonder een oplossing te bieden.

Echter, wat wel kan, is via Jeugdzorg op begeleid kamer wonen terecht komen, als je echt met je vuist op tafel slaat tegenover al hun protocolletjes en regeltjes. Dit betekend dat je in een huis wordt geplaatst vol asociale mafkezen met een enkele begeleider. Is die begeleider een watje, dan is het onleefbaar.
Als je er op staat zelfstandig te wonen, dan hebben ze ook een variant waarbij je je eigen kamer krijgt en een paar keer per week advies krijgt over financiën en huishouden. Deze vorm heb ik nog nooit aan het werk mogen zien, maar wat wel nuttig is, is dat ze jouw huur deels financieren.

Je zult waarschijnlijk nog op school zitten, dus dan is het praktisch ondoenlijk om naast al die uren ook nog eens genoeg te werken om volledig huur en levensonderhoud bij elkaar te schrapen, dus ik vrees wat dat betreft dat je tot de Jeugdzorg veroordeelt bent.

Onthou ten allen tijden dat wat ze ook voor onzin uitkramen, ze bij wet gebonden zijn om eerst en vooral aan jouw belangen te denken. Ga niet akkoord met oplossingen die volledig tegen jouw wil zijn, en laat de jeugdzorgmedewerker op je zaak vervangen als er niet te praten is over het denken aan jouw belangen. Bel hen, wacht niet tot ze jou bellen. Afspraken kunnen ze altijd binnen twee weken terecht, dus neem geen genoegen met minder.
Oud 19-08-2008, 17:09
Verwijderd
Topic opgeschoond. Aan speculatie heeft niemand iets, dus doe dit ook gewoon niet.
Post ontopic of niet, bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten