Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-08-2008, 22:46
DBZ
DBZ is offline
In 4 gymnasium krijg ik komend jaar KCV(of CKV, maar volgens mij KCV), maar wat is dat eigenlijk? Ik dacht dat het net zoiets was als beeldende vorming, maar dat is blijkbaar niet. Gelukkig, want anders had iemand mij met een touw om mn nek gevonden(ik hou nie egt van die nutteloze zooi) Maar volgens mij is KCV ook zo nutteloos als BV. Kut joh, ik heb daar echt geen zin in, want ik moet een les missen, omdat ik te veel uren heb, en dan zit ik daar bij KCV te rotten-_-''
Maarja, de vraag was dus: Wat is KCV en wat vinden jullie ervan? Nutteloos of nuttig?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-08-2008, 23:48
niqui
niqui is offline
Ik had op het VWO CKV: Culturele Kunstzinnige Vorming.

Denk daarbij aan onderwerpen als bouwstijlen in de oudheid etc.

Wat mij betreft een vak wat ze weg hadden mogen laten, maar dat is natuurlijk afhankelijk van je interesses.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2008, 23:51
Vinniebar
Vinniebar is offline
CKV is bij mij op school meer over het heden: musea, theater, film, enz

KCV heb ik zelf nooit gehad, maar dit is Klassieke Culturele Vorming en richt zich dus meer op de klassieke zooi
Met citaat reageren
Oud 14-08-2008, 11:44
Axel11
Axel11 is offline
Bij mij op school was KCV vrij theoretisch. Je kreeg gewoon toetsen over Griekse en Romeinse geschiedenis, klassiek toneel, klassieke kunst, filosofie, literatuur enz. Ik vond het altijd wel interessant. Bovendien hebben Grieks en Latijn in de Tweede Fase minder uren gekregen dan voorheen. Als je veel theorie bij KCV behandelt, ontstaat er bij Grieks en Latijn in principe meer ruimte om je alleen op de taal te richten.

Ik heb alleen ooit een keer een poster moeten klussen. Maar ook daarbij speelde inhoud nog een grote rol.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2008, 19:16
DBZ
DBZ is offline
Wat ik tot nu toe heb gelezen, wil zeggen dat KCV nutteloos is Geschiedenis van de Grieken en Romeinen... Schijt aan
Met citaat reageren
Oud 14-08-2008, 23:29
Nienna*
Nienna* is offline
Bij ons was KCV allesbehalve nutteloos. Samen met Nederlands het vak waar ik het meest aan heb gehad. En ja, dat meen ik.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2008, 15:18
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Bij ons was KCV allesbehalve nutteloos. Samen met Nederlands het vak waar ik het meest aan heb gehad. En ja, dat meen ik.
Waarom?
Met citaat reageren
Oud 16-08-2008, 12:08
DBZ
DBZ is offline
Zeker voor mijn komende opleiding is het niet erg nuttig, want ik ga Natuur & Techniek doen... Voor C&M zou het nog een beetje nuttig zijn, maar veel mensen die dat doen, hebben er in de toekomst ook niks meer aan(en van mijn klas doet er volgens mij 1 persoon, of misschien wel 0 C&M).
Met citaat reageren
Oud 17-08-2008, 09:30
Verwijderd
Ook binnen de natuurwetenschappen is het fijn kennis van de oude grieken te hebben DBZ. Meeste wetenschappen zijn daar immers ontstaan.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2008, 16:09
DBZ
DBZ is offline
ik weet wel dat ze toen met de natuurkunde erg veel bezig waren, maar bij KCV ga je natuurlijk geen natuurwetten leren ofzo Het enige voordeel lijkt mij dat je weleens van bepaalde namen hebt gehoord, maar dat is geen probleem om ff te leren hoor. Duurt een paar seconden
Met citaat reageren
Oud 18-08-2008, 00:40
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
KCV is dus inderdaad Klassieke Culturele vorming.
Ik krijg het ook, we hebben klassieke architectuur en kunst behandeld, bouwstijlen en schilder en beeldhoudstijlen etc. Ook gaat het over Grieks of Romeins theater, zowel de toneelstukken zelf als de theaters. Filosofie zijn we nog niet echt aan toegekomen, maar hoort er wel bij.
Of het nuttig is hangt een beetje af van wat je wilt doen, maar ik vind het zeker wel nuttig om te weten. Als het je echt niet kan schelen hoe je iets moet noemen als je een schilderij ofzoiets ziet, dan heb je er waarschijnlijk niet zo veel mee. Ik vind het zelf wel leuk, maar we hebben ook een gave leraar, dat helpt ook, natuurlijk. We zijn een paar dagen naar Rome geweest met de hele KCV klas, en dat was echt ontzettend leuk.
Oh, en ik doe zelf C&M.
Maar ik denk echt wel dat het wel van pas kan komen. Al is het alleen maar dat je serieuzer genomen wordt als je weet hoe dingen heten en wat ze zijn, en van wie.
Oud 20-08-2008, 22:31
DBZ
DBZ is offline
Nou, waarschijnlijk ga ik geen leuke lerares krijgen Ik weet al wat voor figuur het is: streng en geen humor Maar dat is zo bij ongeveer al mijn docenten.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2008, 16:30
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Bij mij is het een combinatie van een kunstonderdeel dat je kiest (dans, drama of beeldende vorming, vroeger zat ook muziek daartussen) en kunstgeschiedenis.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2008, 22:06
docent
docent is offline
@fizzle-fluffy: jij hebt dus geen KCV, maar CKV en dat is iets heel anders.
Oud 26-08-2008, 20:17
KCV
Citaat:
Nou, waarschijnlijk ga ik geen leuke lerares krijgen Ik weet al wat voor figuur het is: streng en geen humor Maar dat is zo bij ongeveer al mijn docenten.
Dat ligt helemaal aan je eigen instelling. Wat ik nu aan jouw reacties lees, klink je als iemand die verschrikkelijk kortzichtig is. Ik heb ook wel van die leerlingen die niet verder denken dan max 2 uur en die alles "kûht" vinden. Net als ik zullen jouw docenten waarschijnlijk geen tijd en moeite willen verspillen aan iemand die waarschijnlijk achter een bureautje terecht komt om regeltjes te maken.

KCV maak je zelf, net als al je andere vakken. Het gaat over de basis van de Europese cultuur. Als je daar meer inzicht in krijgt, open je meer deuren voor jezelf.
Misschien wordt je zelfs ooit wel minister van buitenlandse zaken, of ambassadeur. Zet je zelf niet te veel vast. Wat je nu bent, ben je hopelijk niet meer over tien jaar...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten