Sowieso niet gaan herformatteren. Eerste regel bij file-recovery is zo veel mogelijk van die schijf afblijven als het aankomt op schrijfacties (zoals formatteren). Een deftige recovery-provgramma heeft geen bestaande partitie nodig om eraan te geraken. Dus je zou kunnen proberen met Convar FileRecovery (het programma crasht om de zoveel tijd, maar is gratis en levert heel goed werk, ook als er geen partitie aanwezig is).
Nu, het zou kunnen dat WD een speciale indeling gebruikt op die schijven, ik zou het niet weten (en het klinkt niet zo logisch, maar goed). Ik zou je vooral aanraden om vanuit Linux erop te werken, om eigenlijke bestandssysteem te kunnen zien. Wat je daarvoor doet: gewoon Ubuntu opstarten en dan in de terminal (ik veronderstel dat die schijf op device /dev/sdb hangt):
Code:
sudo -s
fdisk -l /dev/sdb
Kun je van dat laatste de uitvoer dan hier posten, want daarop staat als het goed is de partitietabel (dat is voor als je er zelf niet aan uitgeraakt). Windows kan ook aan die partitietabel aan, maar herkent heel wat bestandssystemen niet. Met Linux zou je kunnen proberen om geforceerd te laten mounten als verschillende bestandssystemen: vfat, ntfs, ext2 in read-only, om te zien of die er iets van kan maken. Het is wel belangrijk dat het read-only blijft.
Code:
sudo -s
mkdir /mnt/schijf
# schijf mounten, je moet wel TYPE vervangen door een partitietype bv. een van de volgende: vfat, ext2, ntfs
mount -r -t TYPE /dev/sdb1 /mnt/schijf
# nu gaan kijken of hij te lezen is (of fouten geeft)
umount /mnt/schijf
# unmounten van de schijf, eventueel stappen vanaf mount herhalen met ander partitietype
# voor meer partitietypes of meer hulp, kijk ook eens in:
man mount
En sla er gerust de manpages op na: fdisk -l gaat niets veranderen aan je schijf, en mount -r zorgt er ook voor dat er niet geschreven wordt naar die schijf. Als je geluk hebt, kan je met deze laatste manier de gegevens eruit halen. Heb je minder geluk, dan bestaat er nog The Sleuth Kit voor Linux, wat gebruikt kan worden voor File Recovery (en professioneel forensisch onderzoek). Let er wel op dat dat niet zo makkelijk werkt als de programma's die voor Windows bestaan.