Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-08-2008, 20:38
Boeh!
Boeh! is offline
Hallo,

Op 24 juli is een goede vriendin van mij overleden. Zij was in de Alpen met haar familie. Bij de afdaling van de Mont Dolent is ze samen met haar vader, broer en zus naar beneden gevallen, ze zijn alle vier gestorven. Misschien ken je dit verhaal nog, het was toen veel op het nieuws.

Vorige week is mijn school weer begonnen. Het is nog steeds heel confronterend om die lege plek te zien waar ze vroeger zat. Wij deden veel dingen samen en ik mis haar heel erg. Er zijn een aantal vriendinnen van mij die ook een sterke band met haar hadden (ons vriendengroep).

Zij zijn ook heel erg verdrietig, dat is wel begrijpelijk. Vandaag was een vriendin heel erg down en moest uiteindelijk ook huilen. Ik zat naast haar en probeerde haar een beetje te troosten. Dit heb ik de laatste tijd ook met andere mensen meegemaakt.

Toen ik vanmiddag thuiskwam voelde ik mij heel erg slecht. Ik heb het gevoel dat ik al haar negatieve emoties als het ware heb opgezogen en ze in mij het gestopt. Dit is niet de eerste keer dat het gebeurd.

Kan ik hier misschien iets tegen doen, ik wil me namelijk niet iedere keer heel slecht voelen nadat vriend(in) heeft gehuild? Hebben jullie daar ook last van?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-08-2008, 10:05
Verwijderd
Ten eerste lijkt het me heel logisch dat je nog zo verdrietig bent om het overlijden van je vriendin, maar ook van haar familie. Het is nogal wat, een heel gezin zo ineens weg! En het is dan dus ook zeer begrijpelijk dat jouw vriendinnen hier ook kapot van zijn.

Het opzuigen van negatieve emoties klinkt me wel bekend, dit gebeurt volgens mij vooral wanneer mensen om wie je veel geeft, verdrietig zijn en jij wilt ze helpen. Op die manier deel je dus echt in het verdriet. Ik weet niet zo goed wat je daar aan kunt doen, het lijkt me dat jullie als vriendinnen vooral steun bij elkaar moeten zoeken en samen leuke herinneringen ophalen aan je andere vriendin. En als jullie dan allemaal verdrietig worden en moeten huilen, so be it. Je moet in elk geval niet proberen jezelf groot te houden en geen emoties tonen als je dat wel voelt (bijvoorbeeld bij het troosten van iemand).

Heel erg veel sterkte met dit grote verlies!
Met citaat reageren
Oud 28-08-2008, 17:47
Miekje*
Miekje* is offline
Idd, als een goede vriendin van mij zich rot voelt, ga ik me ook rot voelen. Als ik dan thuis in bed lig, krijg ik een huilbui, en meestal voel ik me daarna weer beter. Sterkte hé!
Reageren

Regels voor berichten