Zijn het koopvideo's of amateuropnames? Want gekochte VHS-video's bevatten namelijk beveiliging tegen het kopiëren, Macrovision. Eigenlijk stamt dat nog uit de periode dat dvd niet bestond, maar in dvd-recorders (en op koop-dvd's eigenlijk ook!) is dezelfde beveiliging kunstmatig erbij gebouwd. Heel simpel gesteld bevat een koop-dvd een signaal over de hele opname en de opnamekop van een videorecorder, raakt in de war door dat signaal en je beeldkwaliteit gaat daardoor heel sterk achteruit. Op een dvd-recorder is een detectie ingebouwd voor Macrovision, zodat die ook niet zal willen opnemen.
Als ik me niet vergis bestaan er wel apparaatjes die het Macrovision uit het signaal strippen, maar heel misschien zijn er ook aanpassingen voor de firmware van je dvd-recorder / codes om macrovision uit te zetten, net zoals je op die manier vaak regiobeperkingen kan uitzetten.
Nu dat laatste ligt in een grijze zone van legaliteit, dus veel meer informatie zal ik er maar niet over geven. Als ik jou was, zou ik eerst onderzoek doen naar die aanpassingen van firmware of codes voor je dvd-recorder (let wel, je kan er je garantie door verliezen); of als je helemaal op veilig wilt spelen in een audio/video-speciaalzaak eens horen naar zo'n macrovision-remover (ik gok dat ze daar wel weten hoe eraan te geraken, terwijl je dat bij de Mediamark waarschijnlijk niet gaat vinden). Of eventueel kan het ook zijn dat er in de handleiding iets staat over opnames met Macrovision.