Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
Meestal weten ouderen ondanks van alles trouwens prima of ze het genoeg vinden als de tijd daar is of dat ze tegen wil en dank weer teruggehaald willen worden met alle complicaties die dat bij ze meebrengt. Citaat:
waarom geen mogelijkheid tot bezwaar?
|
![]() |
O, mijn bedoeling was niet twee aparte discussies. Meer dat er gediscussieerd wordt over wat een overheid cq een raad van bestuur mag opleggen en of dat een opportunistische keuze mag zijn. (denk aan het tekort aan donororganen, volle bejaardenhuizen, demente bejaarden die niets meer kunnen) Daarnaast of mensen die eigen verantwoordelijkheid aankunnen en dat mensen die daar moeite mee hebben zulke verregaande consequenties mogen ondervinden (niet gereanimeerd worden)? Wat moet je met de factoren die deze keuze kunnen belemmeren?
||
Citaat:
daarom dus eigenlijk.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Ik ben van mening dat mensen over het algemeen prima zelf kunnen bepalen wat ze willen, op gebied van euthanasie, donoren of reanimatie, ik vind het dus niet meer dan logisch dat er automatisch voor het meest makkelijke wordt gekozen met daarbij de optie om dat, mits je daar als individu behoefte aan hebt bezwaar tegen aan te tekenen, een bezwaar dat automatisch gehonoreerd moet worden. De mensen die zo'n keuze niet kunnen maken hebben over het algemeen een onder toezicht stelling bij familie of bij een onafhankelijke begeleider die kunnen assisteren/ondersteunen in die keuze. Overigens zijn niet veel reanimatiepogingen succesvol, en komt er; al zijn ze het, meestal nevenschade bij kijken. Citaat:
Ik heb dan ook geen enkel persoonlijk moreel bezwaar tegen automatische donatie, ik ben alleen ook een voorstander van een mogelijkheid tot persoonlijke keuze, dat ik in deze die persoonlijke keuze egoïstisch en ondoordacht vind is daaraan ondergeschikt. wat betreft de reanimatie vind ik bovendien dat de tijd van de weinige mensen die het geweldige beroep van verzorger uitoefenen beter gebruikt kan worden dan bij elk oudje dat sterft proberen tegen de natuur in ze weer terug te brengen alleen maar tot doel om een week of wat later alsnog afscheid te moeten nemen. mijn opa is destijds gereanimeerd zodat hij nog welgeteld 13 dagen 2 kon zeggen, een shaggie roken en uit het raam kijken achter de spreekwoordelijke geraniums, lijkt me niet de moeite waard.
Laatst gewijzigd op 18-08-2008 om 23:27. |
![]() |
||
Citaat:
wilde er mee zeggen dat ik het normaal vind dat oude mensen dood gaan en dat het belangrijker is dat we tot die tijd een beetje plezierig kunnen leven.
||
Citaat:
||
Citaat:
Ze schenen namelijk en masse niet in te zien dat er geen sprake is van opleggen, omdat mensen nog steeds de keuze hebben. Op basis van meerdere pragmatische overwegingen als schade, afnemende kwaliteit en het gebrek aan ruimte, is er echter een kleine wijziging aangebracht zodat wie echt niet kan kiezen, dan krijgt wat het beste is voor anderen. En hoe kun je de wil van iemand die geen wil heeft nu negeren?
|
och we zijn toch wel gewend dat ons kabinet zich bezig houd met zaken waarmee ze zich niet bezig moeten houden, de meeste partijen post-pim gooien zonder na te denken de tekst eruit waarvan ze denken dat 'men' het niet zo erg vind om te horen daarmee hun stemmen proberen zeker te stellen.
Een beetje raar als je kijkt naar de eigenlijke functie van politiek en het feit dat de meeste mensen pas in de laatste paar weken kiezen. deze discussie is in de verste verte niet in landsbelang. het is op z'n hoogst een interne kwestie per verzorgingshuis die overlegd kan worden binnen de overkoepelende organisatie van verzorgingshuizen als er behoefte zou zijn voor een normering. maarja het lag in de lijn der verwachting dat een christelijk kabinet hierop als een hond op een bot zou springen, in een ander geval zou het op zijn hoogst op gemeentelijk niveau besproken worden, zoals elke andere regeling binnen gemeentelijke instellingen. Gelukkig is het wel in landsbelang dat mensen die zo goed als dood zijn de plaats bezet houden van mensen die recentelijk een zorgbehoefte hebben gekregen.
|
Verwijderd
|
Ik vind het een slecht idee. Als je als enige verzorgingshuis in Nederland een tegenovergesteld beleid gaat voeren over reanimatie, moet er zo enorm goed gecommuniceerd worden. Ik kan me voorstellen dat er een onderzoek naar komt.
Als je kijkt naar hoe het nu gaat: Vaak wordt er sowieso al begonnen met reanimeren, want ja, als je twijfelt kun je maar beter beginnen en er later achter komen dat iemand niet gereanimeerd wilde worden en dan alsnog stoppen, dan andersom. Dus hoe zit dat dan met het nieuwe beleid? Standaard reanimeer je niet en als je er een paar minuten later achter komt dat iemand toch gereanimeerd wilde worden heb je een probleem. Wat doen ze daaraan, krijgt iedere patient een polsbandje met een kleurtje voor wel/niet reanimeren? Alleen in een dossier schrijven is niet genoeg, omdat je bij dit beleid standaard niet start. Patienten kun je ook op de gang of ergens anders aantreffen en dan heb je het dossier niet gezien. En de communicatie.. er moet direct de eerste dag waarop iemand wordt opgenomen zo snel mogelijk afgesproken worden wat het beleid is. Alle medewerkers moeten dit heel consequent doen. Het direct noteren, direct doorgeven. En het beleid kan pas starten nadat er echt voor iedere patient die al in het verzorgingshuis woont de wens is vastgelegd. Alleen een brief sturen is niet genoeg. Je moet ook echt van alle mensen antwoord hebben. Je kunt ook niet even zeggen: "ohja, nog even dit: hier reanimeren we standaard niet. Wilt u dat toch, dan moet u dat even laten weten." Want goede voorlichting is wel op z'n plaats. Dus een gesprek erover aangaan is sowieso nodig. Iemand kan net zo goed na een dag al overlijden, je weet het niet. Bij zo'n beleid moet je het direct weten, niet na een paar weken. Conclusie: standaard WEL reanimeren en ook standaard d.m.v. gesprek aan alle (oudere) patienten vragen of ze wel/niet gereanimeerd willen worden. Laatst gewijzigd op 19-08-2008 om 16:14. |
![]() |
|||||||||
Citaat:
Er moet natuurlijk per definitie goed gecommuniceerd worden over dit soort keuzes, vaak kunnen mensen dit aan dit hand van wat informatie en hun eigen wil, en soms kunnen ze gevraagd of ongevraagd advies krijgen van begeleiders of familie, hoezo levert dat een probleem op? Citaat:
Toen dit bedacht werd hebben ze alleen niet de vraag gesteld of het bij bepaalde groepen nuttig/wenselijk is om te reanimeren. Citaat:
zo chaotisch is een verzorgingshuis niet, bovendien zie je het bij oude mensen vaak al een tijdje aankomen, en kan je het van te voren al vast opzoeken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja, ik ben bang voor de dood pls haal me terug vs. Nee, als mijn tijd komt is het prima, ik heb goed geleefd. of als je wilt (bij geen eigen keuze): Ja, deze persoon heeft na reanimatie nog een goede kans om een substaniele tijd goed te leven vs. Nee, de kans dat de reanimatie slaagt in zijn opzet is nihil. Citaat:
Citaat:
Immers op jouw manier heb je er niks aan, dan kan je het net zo goed niet vragen en gewoon altijd nutteloos gaan reanimeren.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() Met uitzondering van gesloten afdelingen kunnen mensen in verpleeghuizen, verzorgingshuizen etc gaan en staan waar ze zelf willen. Dus ja er kan weleens iets op de gang gebeuren, of in het restaurant, er kan weleens een oproepkracht in de buurt zijn, een leerling, een medewerker uit een ander team. En als je standaard begint te reanimeren wanneer nodig, tenzij anders aangegeven, is dat niet zo erg. Maar als je standaard niet gaat reanimeren dan moet het dus direct zichtbaar zijn als iemand wel gereanimeerd wil worden. Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Uit de statement van het verzorgingshuis in kwestie: ,,Bovendien wil het grootste gedeelte van onze bewoners niet meer worden gereanimeerd,’’ zegt woordvoerder André Zegers. Citaat:
Heb je het nieuws omtrent dat beleid dan eigenlijk wel gevolgd? Citaat:
Daarmee zijn we geloof ik door de argumenten tegen 'niet reanimeren tenzij..' heen, een groot gedeelte ervan berustte op gebrek aan kennis van de situatie.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() In het nieuws lees ik dat ze nu alles weer even bij het oude houden, maar dat al het gedoe ontstaan was omdat ze precies het omgekeerde wilden doen wat gebruikelijk is: niet reanimeren, tenzij anders aangegeven. Dus ik snap jouw post ook niet. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Het enige verschil is in de verklaringen. Nu gebeurd precies datzelfde, maar stoppen ze als ze wel een verklaring vinden, omdat je het nu moet laten vastleggen dat je niet gereanimeerd wilde worden. Het merendeel van de bewoners wilde dat niet. Een wijziging in de administratie om de hoeveelheid verklaringenrompslomp terug te brengen was dus logisch. Dat wilde men toch? Minder bureaucratie in de zorg? Overigens is het in alle verpleeghuizen standaard dat er niet gereanimeerd wordt tenzij men laat vastleggen dat dat wel moet. De enige noviteit was dat het ditmaal een verzorgingshuis was.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Oh wacht.. je zegt: ze stoppen als ze geen verklaring zien. Maar ik vind dus dat ze pas mogen stoppen als er staat: wel gevraagd, wil niet gereanimeerd worden. Want als ze ook stoppen als er niets staat, dan loop je het risico dat iemand z'n wens nog niet kenbaar heeft gemaakt. Laatst gewijzigd op 19-08-2008 om 17:55. |
![]() |
||
Citaat:
http://www.nu.nl/news.jsp?n=383079&c=10 http://www.nos.nl/nos/artikelen/2008...065D9F230.html Ik geloof dat in een van de artikelen van het AD de zaken in detail uit elkaar werden gedaan. Lastig terug te vinden omdat het AD van 1 nieuwsfeit vaak 5 of 6 verschillende artikelen maakt. Maar daarnaast is het sowieso keihard tegen de regels voor verzorgingshuizen om iemand alleen op een afdeling te hebben staan. Juist omdat ze dan in een noodgeval niets kunnen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Jij zegt: ze starten sowieso en dan gaat ondertussen iemand op zoek naar het dossier om te kijken of iemand gereanimeerd wil worden. Waar staat dat? Want in dat stukje over Meavita staat zelfs dat ze alleen starten als iemand een wel-reanimeren polsbandje heeft. Dus heeft iemand niks om, dan weet je eigenlijk niet of het nog niet is afgesproken of dat iemand het echt niet wil. "Alleen als de bewoner een polsbandje draagt of een zogenaamde SOS-medaillon waarin de reanimatietoestemming staat wordt er getracht iemand in leven te houden." |
![]() |
||
Citaat:
Dit kon ik terug vinden, de overigens links die ik had opgeslagen werken niet meer. http://www.ad.nl/binnenland/2538610/...eert_weer.html http://www.ad.nl/amersfoort/2531824/...eanimatie.html http://www.ad.nl/diagnose/2536675/In...matiestop.html http://www.ad.nl/binnenland/2535870/..._gehekeld.html In een van die dingen staat trouwens dat ook een zorggroep in Zeeland een armbandjesstructuur gebruikt. Wat niet eens zo'n gek idee is.
|
![]() |
Op zich ben ik het over het algemeen wel met arPos eens, maar ik kan me gedeeltelijk ook wel in AS vinden. Ik heb een bijbaan in de bejaardenzorg en er staat zelden een team van vaste krachten op een afdeling (mezelf incluis). Voor een reanimeren,tenzij beleid moet wel de organisatie goed in elkaar zitten en de randvoorwaarden goed zijn. Waaronder dus het personeel. Ik zie het zo gebeuren dat er een uitzendkracht rondloopt, de dossiers niet in één keer kan vinden en dat daardoor de boel spaak loopt. Of dat ze te weinig ervaring hebben om goed te reanimeren. Jullie zouden eens moeten weten wat voor chaos het al is op een groot deel van de afdelingen zonder dat er iemand ligt te sterven..
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het kan zo gebeuren dat je vanwege een zieke collega als stagiaire ineens verantwoordelijk bent voor de zorg van 12 mensen, totdat er na een tijdje toch nog iemand bij komt helpen: ook weer iemand die nog in opleiding is en van een andere afdeling weggeplukt wordt. Het is allemaal in de praktijk niet 24/7 netjes en gestructureerd. |
![]() |
||||||||||
Citaat:
Bovendien hoeft dat niet als de procedure zoals ik voorstelde direct bij de intake uit de weg wordt geholpen, iemand in een verzorgingshuis plaatsen is een proces met veel keuzes en overdenkingen, deze relevante keuze kan er ook bij. Citaat:
Citaat:
Bovendien besef jij je ook wel dat de mensen die rondhuppelen niet de meest waarschijnlijke zijn die op korte termijn komen te overlijden. Citaat:
Bijvoorbeeld op het kaartje met andere relevante medische informatie zoals: Suikerziekte, alergiën. Bovendien mogen oproepkrachten niet reanimeren daar moet je gecertificeerd voor zijn. Citaat:
Citaat:
Bovendien (ik herhaal het nog maar eens) veruit de meeste oude mensen zijn helder genoeg van geest om te bepalen of genoeg genoeg is. Citaat:
Ten eerste omdat de meeste mensen van die leeftijd toch niet meer gereanimeerd willen worden, anderzijds om de tijd beter te benutten. bovendien wordt dit voorkomen door de simpele intake procedure-wijziging. Citaat:
Citaat:
Ik heb dit jaar mijn basic-safety-certificaat gehaald en volgend jaar moet ik dat uitbreiden met een advanced-safety-certificaat,voordat ik het ook maar in mijn hoofd mag halen te reanimeren. reden; als het niet goed gebeurt kan je met gemak ribben of interne organen beschadigen en dan is de situatie slechter dan waarmee je begon. overigens ben ik het helemaal met je eens dat de zorgsector onder een enorme druk staat en ik vind dan ook dat de overheid daar compleet in tekort schiet en waardeer je inzet als bejaardenverzorger. Maar dat staat los van dit debat.
Laatst gewijzigd op 19-08-2008 om 23:02. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||||
Citaat:
maar dat geloof ik niet ![]() Citaat:
Citaat:
Maargoed er is dus geen sprake van dat er niet met reanimatie gestart wordt, de reanimatieprocedure schrijft dit immers simpel en eenduidig voor, waar het om gaat is dat er eenvoudiger van af kan worden gezien nadat blijkt dat er geen behoefte is. (omdat dit al gezegd werd door iemand heb ik het er net niet bijgezet, excuses) Ik denk dat ik in dat kader misschien een rectificatie moet plaatsen; eerder zei ik dat er bij geen antwoord dan gestopt moet worden maar nu weet ik niet zeker of dat wettelijk toe is gestaan. Niet dat dat erg veel uitmaakt omdat ik vind dat de keuze altijd voor het een of het ander gemaakt moet worden bij inschrijving.
||
Citaat:
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Als je het beleid gaat omdraaien moet je dat soort dingen voorkomen. Je moet niet wachten tot iemand er uit zichzelf mee komt, je moet het van iedereen weten. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Maar we dwalen af, het gaat om een eenvoudige procedure-verandering die het eenvoudiger maakt te stoppen, niet een waarbij je eerst iemand dood laat gaan en dan een minuut of 10 later eens ga kijken ![]() Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Je moet kiezen en als je weet hoe het moet; doe die poep. |
![]() |
||
Citaat:
Kijk de procedure is nu Beginnen reanimeren alarm laten slaan/info laten zoeken indien antwoord gevonden ja/nee antwoord uitvoeren indien geen antwoord: Ja het enige verschil is dat bij de nieuwe procedure, het indien geen antwoord; Ja veranderd in indien geen antwoord; Nee gezien de leeftijd en gezien het feit dat de meeste oude mensen er toch niet op zitten te wachten vind ik die laatste nog steeds verantwoord. Waar ik wel over begin te twijfelen is of het juridisch eigenlijk wel mogelijk is, omdat de wet stelt en ik citeer: "Het Wetboek van Strafrecht (artikel 450) is duidelijk: hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie." Zeker omdat er AEDs in die opvanghuizen hangen en die door iedereen gebruikt kunnen worden.
||
Citaat:
Iemand dood laten gaan als je het kon voorkomen is strafbaar. Iemand dood laten gaan omdat diegene daarmee instemt dus niet.
||
Citaat:
Mijn vraag is dan ook; is het strafbaar om een reanimatie af te breken bij iemand als je de informatie niet hebt, waarbij de levensverwachting cq. de kwaliteit van leven niet groot is door leeftijd/aandoeningen. Persoonlijk vind ik dus dat je met die reanimatie de dood niet voorkomt, maar hoogstens voor korte termijn uitstelt. Nu weet ik dat je niet snel een grote straf zal krijgen omdat er ook staat; binnen de lijn der verwachting.
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Iedereen maakt fouten, ook mensen die al 10x hebben gereanimeerd. Het wordt natuurlijk steeds minder, maar je moet ergens beginnen.
||||||
Citaat:
maar ook voor die geldt, een procedure-wijziging maakt niets uit voor de keuze, als er geen antwoord is: Wel/Niet reanimeren. Wat wel uitmaakt is de vraag waarom. nu is het nieuws dat de meerderheid (wisten we allang) dat niet wil, en je dus, mits er niet expliciet is gereageerd op de vraag Wel/Niet kies voor Wel (nu de norm) of Niet (Nieuw). Citaat:
De huidige 'generatie' om het zo maar te noemen, daar zal je veel beter mee moeten communiceren, het is ook niet iets wat gelijk kan veranderen, zoals met alles in de publieke sector *wijst naar onderwijs* Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Maar dat lijkt me gewoon de eigen verantwoordelijkheid van de patiënt. Als die er lang over doet om een beslissing te nemen, neemt diegene daarmee het risico in de tussentijd een hartaanval te krijgen. Citaat:
De enige vergelijkbare zaak waar kwaliteit van leven versus moeten leven werd getoetst, stond in het blad van het AMC een paar jaar terug. Men had een hele commissie van experts opgetrommeld over de hypothetische casus: Er was een meervoudig gehandicapt kind dat ter wereld was gekomen nadat de ouders na prenataal onderzoek wisten van zijn afwijkingen, maar niet kozen voor een abortus. Het kind in kwestie vond dat hij zo moest lijden, zijn ouders dat veroorzaakt hadden en klaagde zijn ouders daarvoor aan. Uiteindelijk trokken die de conclusie dat de ouders inderdaad een schadevergoeding moesten betalen voor het lijden van hun kind. Kwaliteit van leven was dus een overweging die boven wel of niet leven kon gaan. Maar, zelf zie ik dat niet als een probleem. Wanneer die informatie er niet is, hebben mensen er duidelijk voor gekozen niet gereanimeerd te worden, anders was er immers wel een verklaring van. Als mensen er te lang over deden een beslissing te nemen is dat hun eigen risico. Als ze twijfelden konden ze immers altijd kiezen voor wel terwijl ze nadenken, en dan wellicht die verklaring later weer intrekken.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja dat had ik dus ook al bedacht.
|
![]() |
|
|