Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-09-2008, 22:12
Biertank 52
Avatar van Biertank 52
Biertank 52 is offline
Situatieschets:

Je hebt een gave ballonvaart gewonnen. Je neemt je beste vriend(in) mee, of iemand anders, it doesn't care. Boven de oceaan kom je echter in de problemen. De luchtballon verliest hoogte. In de verte zie je een eiland liggen. Om bij dit eiland te komen, moet je veel spullen die je mee hebt uit de luchtballon gooien. Alles houden kan niet, anders kom je in de zee terecht en verdrink je. In deze situatie gaan we er even voor het gemak vanuit dat alles hetzelfde gewicht heeft.

Van de onderstaande dingen (op alfabetische orde gesorteerd) mag je er 4 houden.
  • Bijl
  • Doos melkpoeder
  • Geweer
  • Jerrycan met water
  • Kompas
  • Kooktoestel
  • Luchtpistool
  • Lucifers
  • Mes
  • Nylondraad
  • Ontziltingstabletten
  • Parachute
Welke vier dingen hou jij in de luchtballon om veilig het eiland te bereiken?
__________________
Ik zou je lachend doen terwijl mijn vriendin er huilend naast staat.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-09-2008, 22:18
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Mes, bijl en parachute sowieso. Met een mes en een bijl kun je al heel veel maken. De parachute gebruik je om een mugloze tent van te maken. Het nylondraad heb je dan ook niet echt meer nodig omdat er al duisentveel touw aan die parachute zit. Vuur kun je zelf ook wel maken zonder lucifers. Aan de stand van de zon en een zooi andere truukjes kun je ook wel bepalen waar noord en zuid enzo is. Een geweer is misschien handig, maar afhankelijk van het aantal kogels dat erbij zit. Een luchtpistool is niet echt nodig als je al vuur kunt maken, want dan maak je gewoon een heftig rokend vuur. Ik neem aan dat er ook wel zoet water te vinden is op het eiland, en anders heb je aan die jerrycan toch niet echt genoeg. Doos melkpoeder? Wtf? En wat heb je verder aan ontziltingstabletten? Misschien zou ik als 4e optie dan het kooktoestel kiezen. Is dat gewoon een pan? Dat zou wel relaxter koken dan zonder.
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 22:20
Verwijderd
jerrycan, bijl en mes. er was toch één of ander heel simpel trucje om zout uit water te krijgen? iets met koken en verdampen en bla, dus dan zijn die tabletten onzin. een jerrycan is wel handig om het van zout ontdane water te bewaren. een mes en bijl kunnen worden gebruikt om aan voedsel te komen en een onderkomen te bouwen. vuur maak ik wel met behulp van dat mes ofzo, dus dan heb ik geen geweer of lucifers nodig. een kompas heb je dan nog meer aan, wil je ooit een boot bouwen en van het eiland wegvaren.

wat is een luchtpistool by the way?

Laatst gewijzigd op 01-09-2008 om 22:28.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 22:20
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Hmm. Ik zou er vanuitgaan dat ik, als ik een aantal dingen eruitgooi, ik veilig op het eiland land en de parachute niet nodig heb.
Dan zou ik meenemen,
Het mes, want dat is altijd handig,
De jerrycan met water want op zo'n eiland zal wel weinig te drinken zijn,
Nylondraad, want dat is vast ook wel handig,
Ennn, lucifers want ik weet niet hoe goed ik vuur kan maken.

EDIT: oh maarten heeft wel een punt! Parachute maar wel doen. In plaats van het nylondraad.
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 22:25
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Citaat:
jerrycan, bijl en mes. er was toch één of ander heel simpel trucje om zout uit water te krijgen? iets met koken en verdampen en bla, dus dan zijn die tabletten onzin.
Idd, maar dan heb je eh, 2 bakjes of pannetjes ofzo nodig, eentje vullen met zout water, de tweede erin stoppen, er plastic overheen spannen met een elastiekje, en een steentje ofzo op het plastic leggen zodat het water dat verdampt en op het plastic zit, naar het kleine bakje drupt.
En dat moet je ook allemaal maar bij je hebben.
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 22:26
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Ik neem mee: ontziltingstabletten (voor water drinkbaar te maken), mes (praktisch + voedselverwerving), kooktoestel (water + voedsel koken en ontsmetten, evt. warmte), bijl (praktisch + voedselverwerving).

De balon landt natuurlijk ook op het eiland, daar zit een mand, de ballon zelf en touw aan, dat kan als materiaal voor een primitieve hut en sein voor redding gebruikt worden (felle zeil van ballon).

Als ik nog twee dingen extra mee mocht nemen waren dat het geweer en de lucifers.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 22:26
Verwijderd
jerrycan opensnijden dus. of houten bakjes maken. of bakjes van schelp of kokosnoot

[edit] wow, martin is slim! ik vergat inderdaad gewoon de hele ballon zelf!
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 22:26
Verwijderd
Citaat:
Situatieschets:

Je hebt een gave ballonvaart gewonnen. Je neemt je beste vriend(in) mee, of iemand anders, it doesn't care. Boven de oceaan kom je echter in de problemen. De luchtballon verliest hoogte. In de verte zie je een eiland liggen. Om bij dit eiland te komen, moet je veel spullen die je mee hebt uit de luchtballon gooien. Alles houden kan niet, anders kom je in de zee terecht en verdrink je. In deze situatie gaan we er even voor het gemak vanuit dat alles hetzelfde gewicht heeft.

Van de onderstaande dingen (op alfabetische orde gesorteerd) mag je er 4 houden.
  • Bijl
  • Doos melkpoeder
  • Geweer
  • Jerrycan met water
  • Kompas
  • Kooktoestel
  • Luchtpistool
  • Lucifers
  • Mes
  • Nylondraad
  • Ontziltingstabletten
  • Parachute
Welke vier dingen hou jij in de luchtballon om veilig het eiland te bereiken?
De parachute is niet nodig aangezien de ballon van de luchtballon van ongeveer hetzelfde materiaal is. Tevens beschikt de luchtballon over een ontbrander, die kan je wel ombouwen tot kooktoestel, lucifers heb je dus ook niet meer nodig. In principe kan je ook water uit de lucht halen, door het ballonzeil kegelvormig te spannen. Nylondraad heb je ook uit de luchtballon lijnen. Dus doe mij dan maar de bijl, het mes, een kompas en het luchtpistool. Daarmee kan je daarna wel een boot maken en wegvaren.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 22:27
Biertank 52
Avatar van Biertank 52
Biertank 52 is offline
Het is inderdaad het geval als je vier dingen overhoudt, dat je veilig op het eiland landt. Een kooktoestel bestaat uit bijvoorbeeld twee pannen.
__________________
Ik zou je lachend doen terwijl mijn vriendin er huilend naast staat.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 22:31
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Als ik de parachute niet mee zou nemen, dan zou ik eigenlijk niet weten wat ik daarvoor in de plaats mee zou nemen. Aan een mes en een bijl en alles van de ballon kom je ook al een heel eind.

Dan maar een parachute-/ballonstofoverschot. Dan kun je nog een opblaasboot ofzoiets maken. Of iets met een groot zeil en genoeg materiaal om het te repareren als het stuk gaat. En lekker veel touw.

Ik hou het hierop:
mes
bijl
parachute
pannen

Die pannen zijn fijn om te koken en water te verdampen.
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 22:31
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
De parachute is niet nodig aangezien de ballon van de luchtballon van ongeveer hetzelfde materiaal is. Tevens beschikt de luchtballon over een ontbrander, die kan je wel ombouwen tot kooktoestel, lucifers heb je dus ook niet meer nodig. In principe kan je ook water uit de lucht halen, door het ballonzeil kegelvormig te spannen. Nylondraad heb je ook uit de luchtballon lijnen. Dus doe mij dan maar de bijl, het mes, een kompas en het luchtpistool. Daarmee kan je daarna wel een boot maken en wegvaren.
Met een kompas alleen kun je natuurlijk nooit wegvaren en hopen dat je dan aankomt waar je wil zijn, omdat je geen enkele referentie hebt.
Daarbij lijkt het me verstandiger om op je plaats te blijven en een sein te maken om gered te worden dan zomaar domweg de zee op te peddelen, met alle gevaren van dien (geen voedsel en vers drinkwater, verdrinken, uit de koers raken en verdwalen).
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 22:36
Verwijderd
oja, puntje. In dat geval kies ik de doos melkpoeder ipv het kompas, zodat ik explosies kan maken als er iemand langskomt.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 22:37
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
De brander van de ballon is veel geschikter als sein. Van die ene doos melkpoeder kun je denk ik niet veel verwachten.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 22:38
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Met een kompas alleen kun je natuurlijk nooit wegvaren en hopen dat je dan aankomt waar je wil zijn, omdat je geen enkele referentie hebt.
Daarbij lijkt het me verstandiger om op je plaats te blijven en een sein te maken om gered te worden dan zomaar domweg de zee op te peddelen, met alle gevaren van dien (geen voedsel en vers drinkwater, verdrinken, uit de koers raken en verdwalen).
Maar je kunt wel een hoop plannen voordat je vertrekt. Je kunt een hoop voedsel zoeken en water klaarmaken om mee te nemen. En ik neem aan dat je ook niet in geheel onbekend terrein met je ballon vloog, dus ik neem ook aan dat je wel een globaal idee hebt van waar je bent en welke kant je op moet om terug te gaan waar je vandaan kwam. Je kunt uit koers raken, maar bijvoorbeeld de zon is een heel handig ijkpunt voor je navigatie.
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 22:38
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Luchtpistool
Bedoel je luchtpistool of lichtpistool?
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 22:39
Verwijderd
Citaat:
De brander van de ballon is veel geschikter als sein. Van die ene doos melkpoeder kun je denk ik niet veel verwachten.
nou overdag ziet niemand die brander, een goede explosie doet veel goed denk ik
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 22:40
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
nou overdag ziet niemand die brander, een goede explosie doet veel goed denk ik
Ik denk dat je met de felle kleuren van de ballon/parachute ook wel een eind komt nog..
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 22:40
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Maar je kunt wel een hoop plannen voordat je vertrekt. Je kunt een hoop voedsel zoeken en water klaarmaken om mee te nemen. En ik neem aan dat je ook niet in geheel onbekend terrein met je ballon vloog, dus ik neem ook aan dat je wel een globaal idee hebt van waar je bent en welke kant je op moet om terug te gaan waar je vandaan kwam. Je kunt uit koers raken, maar bijvoorbeeld de zon is een heel handig ijkpunt voor je navigatie.
Op een kompas varen is dan denk ik toch te onnauwkeurig en riskant. En aangezien het in de lijn der verwachting ligt dat reddingsdiensten je op de plek waar je gestrand bent (een eiland dat in de buurt van de koers van de ballon ligt is een waarschijnlijke zoekplek) gaan zoeken, is het logisch om daar te blijven. Je overlevingskansen zijn daar het hoogst.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-09-2008, 22:41
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
nou overdag ziet niemand die brander, een goede explosie doet veel goed denk ik
True. Het is een punt waar over te twijfelen valt.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 22:42
Biertank 52
Avatar van Biertank 52
Biertank 52 is offline
Citaat:
Bedoel je luchtpistool of lichtpistool?
Volgens mij is het een luchtpistool, maar in ieder geval zo'n ding waarmee je een waarschuwingssein kan geven.
__________________
Ik zou je lachend doen terwijl mijn vriendin er huilend naast staat.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 22:42
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Op een kompas varen is dan denk ik toch te onnauwkeurig en riskant. En aangezien het in de lijn der verwachting ligt dat reddingsdiensten je op de plek waar je gestrand bent (een eiland dat in de buurt van de koers van de ballon ligt is een waarschijnlijke zoekplek) gaan zoeken, is het logisch om daar te blijven. Je overlevingskansen zijn daar het hoogst.
Daar heb je ook zeker een punt. Maar stel dat je daar een hele tijd zit zonder dat je gered wordt.. dan zul je toch op een gegeven moment wel iets moeten
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 22:45
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Daar heb je ook zeker een punt. Maar stel dat je daar een hele tijd zit zonder dat je gered wordt.. dan zul je toch op een gegeven moment wel iets moeten
Dan zou ik liever mijn kans op overleving op het eiland wagen, dan zomaar de zee op. Er kan op zee veel meer misgaan.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 22:46
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Wat als je er na 3 jaar nog steeds zit?
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 22:47
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Wat als je er na 3 jaar nog steeds zit?
Dan zit je er nog steeds! En je leeft ook nog! En aangezien je het al zo lang hebt overleefd, zul je het denk ik ook nog wel even volhouden!
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 23:36
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Idd, maar dan heb je eh, 2 bakjes of pannetjes ofzo nodig, eentje vullen met zout water, de tweede erin stoppen, er plastic overheen spannen met een elastiekje, en een steentje ofzo op het plastic leggen zodat het water dat verdampt en op het plastic zit, naar het kleine bakje drupt.
En dat moet je ook allemaal maar bij je hebben.
Als plastic kan je een stukje van een parachute gebruiken, als elastiek het touw dat aan de parachute vastzit en steentjes of grote schelpen zijn er vast wel te vinden. En anders gebruik je daar je mes / kompas of wat je ook maar voor kleins meehebt voor. En als bakjes kan je misschien halve kokosnoten gebruiken
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-09-2008, 23:45
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
Ik zou mezelf (en de ander natuurlijk) vastbinden aan de ballon en vervolgens de mand in zee droppen...
genoeg gewicht kwijt om al dat survivalspul te houden.

Of is dit te flauw?
Met citaat reageren
Oud 02-09-2008, 01:41
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Realistisch gezien denk ik niet dat dat kan.

Misschien zou je wel als die mand in zee stort, er alsnog heen kunnen zwemmen en alles ophalen. Of alle dingen die je over boord wilt gooien in de parachute ofzoiets wikkelen en later terug opzoeken

edit: Of beter nog, die dingen aan de parachute binden. Al loop je dan het risico dat alles ervandoor gaat.

Misschien kun je er dan een soort vlieger van maken. Alles aan de parachute maken en dan met een touw achter de ballon hangen. Dan wordt al het gewicht vastgehouden door de parachute.
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 02-09-2008, 11:29
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Of gewoon met mandje en luchtballon in de zee terecht komen en dan naar het eiland varen.
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Oud 02-09-2008, 13:02
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Bijl, deze koos ik als laatste van de vier omdat ik nog ruimte overhad en deze dan het handigste is.
Geen melkpoeder, want ik kan toch niet tegen lactose dus daar ben ik niet mee geholpen.
Geweer hoeft ook niet, ik gebruik wel een ander wapen of een tak ofzo.
Jerrycan met water lijkt me niet nodig, de ontziltingstabletten kun je voor meer drinkwater zorgen.
Kompas, ook niet want ik gebruik de sterren wel en de zon en zulke dingen.
Kooktoestel, nee ik behelp me met het snijden van takken en maak daarmee mijn eigen toestel.
Luchtpistool, ik vind wel wat anders om een sein mee te geven.
Lucifers, nee ik gebruik takjes want lucifers raken op en dan neem ik liever iets anders mee. Ik gebruik stenen om vuur te maken en houd het vuur dan brandende.
Mes neem ik mee om takken te snijden en voedsel te bereiden en een kooktoestel te maken, door het mes te kiezen kan ik meerdere andere producten vervangen.
Nylondraad niet nodig, gebruik parachute.
Ontziltingstabletten neem ik mee.
Parachute ook, want dan kan ik het touw en het zeil gebruiken voor een droge slaapplaats en een vlot.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2008, 23:16
Verwijderd
Dit is wel een beetje een onzinvraag, want de combinatie pannen/bijl/jerrycan met water/geweer weegt veel meer dan de combinatie lucifers/nylondraad/ontziltingstabletten/kompas.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2008, 23:28
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
Het gaat dan ook om het principe/idee

De vraag had ook kunnen zijn:
Stel; het is oorlog en je steunt de verliezende kant. De kwaadaardige dictator is bezig met experimenten à la Josef Mengele, en besluit dat hij het wel interessant zou vinden om te kijken of en hoe je zou overleven op een onbewoond eiland, met slechts vier overlevingsattributen die je mag uitzoeken uit een door hem samengesteld lijstje...
Met citaat reageren
Oud 03-09-2008, 09:29
Verwijderd
bier
Met citaat reageren
Oud 03-09-2008, 20:57
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Citaat:
De parachute is niet nodig aangezien de ballon van de luchtballon van ongeveer hetzelfde materiaal is. Tevens beschikt de luchtballon over een ontbrander, die kan je wel ombouwen tot kooktoestel, lucifers heb je dus ook niet meer nodig. In principe kan je ook water uit de lucht halen, door het ballonzeil kegelvormig te spannen. Nylondraad heb je ook uit de luchtballon lijnen. Dus doe mij dan maar de bijl, het mes, een kompas en het luchtpistool. Daarmee kan je daarna wel een boot maken en wegvaren.
Een kompas is misschien niet nodig. Als de zon laag staat en het weer is goed, kun je 's ochtends het oosten en 's avonds het westen bepalen. Overdag is dat wel wat moeilijker denk ik maar op bepaalde dagdelen kan het prima.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 22:20
Verwijderd
Bijl, mes, kooktoestel (al is het maar een pannetje), geweer (voor het geval het eiland bewoond is door wilde velociratpors oid)
De ballon voorziet in een hoop dingen; gasbrander, stof, een mand etc.

Hoe groot is het eiland, en wat is het klimaat? Tropisch, of gematigd?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Films, TV & Radio meest schokkende film
JJ13
153 17-03-2004 09:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:18.