Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-08-2008, 13:48
Verwijderd
Hai.

Een paar dagen geleden werd ik tijdens mijn (fysieke, maar niet heel zware) werk van het een op het andere moment heel duizelig. Eerst brak het zweet me uit en daarna kreeg ik het héél koud, terwijl het een warme dag was en ik in een shirtje rondliep. Misselijk was ik niet, maar ik kon wel totaal niet meer op mn benen staan en was heel ''wazig''. Na een tijdje zitten en wat water ging het wel weer en in de pauze heb ik een uur geslapen, daarna voelde ik me weer helemaal prima.
Heeft iemand enig idee wat dit geweest kan zijn?
Ik had zeker genoeg gegeten en gedronken, genoeg geslapen, stond niet onder stress en voelde me helemaal OK. Ik heb verder ook geen tekorten aan bepaalde voedingsstoffen of zo, dus dat kan het ook niet zijn.
Herkenning? Ik zou graag weten wat het is, want het kan natuurlijk zo wéér gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2008, 14:26
AzN
AzN is offline
Ik herken er wel wat in, maar ik weet dat 't bij mij komt door m'n eentonige/magere voedingspatroon. Als ik me buk en weer rechtop ga staan, zie ik zwart voor m'n ogen, word ik draaiierig en moet ik even volledig stilstaan om bij te komen. 'n Paar tellen later voel ik me weer prima.

Zou 't bij jou misschien door de hitte kunnen komen, als je zeker weet dat 't niet slaaptekort is of aan je voeding ligt?
Oud 14-08-2008, 16:09
Verwijderd
Ik had het laatst ook, ik zat gewoon op de bank en ineens werd ik duizelig en raar. Even frisse lucht gaan halen en 't ging over. Had normaal gegeten, geen rare dingen gedaan. Enige wat ik me kon bedenken was dat 't vrij benauwd en warm weer was, dus misschien even net iets te benauwd voor mijn lichaam ofzo.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2008, 16:21
Verwijderd
Nee, de hitte was het ook niet want het was ''gewoon lekker weer'', niet heel warm of benouwd of zo. En ik weet inderdaad zeker dat het niet aan slapen of voeding ligt, want daar let ik juist heel erg op.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2008, 17:04
zeep007
zeep007 is offline
IK heb ook weleens. Dat ik extreem duizelig ben, alsof ik een liter wodka op heb ofzo. En dan heb ik goed gegeten/gedronken. Een frisse neus helpt wel een beetje, maar het verdwijnt pas na een paar uur, en dan probeer ik te slapen. Ik zeg altijd maar dat het dan stress is ofzo, iets anders weet ik niet. Maar dat zo extreem is, heb ik maar een paar keer per jaar.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2008, 18:14
blablatje
blablatje is offline
Had je lang achter elkaar gestaan? Als je bloeddruk al aan de lage kant is kan langdurig staan ervoor zorgen dat het bloed een beetje 'wegzakt' uit je hoofd. Je kunt dat voorkomen door af en toe je beenspieren aan te spannen, bijvoorbeeld door even een pas op de plaats te maken. Natuurlijk helpt het ook om normaal te eten en genoeg te drinken, maar dat had je gedaan. Als je veel zweet kan het helpen om bouillon/soep te drinken/eten.
Je verhaal met het koude zweet en wazige gevoel past in elk geval wel bij een bijna-"vasovagale collaps", oftewel een "normale" flauwte. Zo lang je dat niet vaker dan eens per jaar hebt, hoef je je daar verder geen zorgen over te maken.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2008, 14:55
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
had 't vorige week ook ( weer, want ik val redelijk vaak flauw) in de trein, net toen de conducteur eraan kwam. Gelukkig raakte ik niet helemaal 'out' en kon ik mezelf er, koud zwetend en compleet zwart voor de ogen, toe zetten hem m'n kaartje te laten zien. Ik heb 't goed in de hand altijd ( gewenning haha)

Bij mij komt t vaak door warmte, inspanning, pijn ( heb 't eens gehad bij de eisprong, dat was naaaasty, midden in de klas) of warmteverschillen in combinatie met een wat lage bloeddruk. Maar ik ben ook wel eens flauw geworden van een te felle lichtshow, dat was een heel lichte vorm van epilepsie. Het is vaak een samenloop van omstandigheden. Bij mij helpt t altijd om even wat suiker te eten, een oppeppertje voor je lichaam. Als je een paar dropjes eet stijgt je bloeddruk ook, dan gaat het vaak ook al iets beter.

@ blablatje: is het abnormaal om vaker flauw te vallen? want dan moet ik maar eens een bezoekje brengen aan de doc...
Oud 15-08-2008, 15:27
Verwijderd
Citaat:
@ blablatje: is het abnormaal om vaker flauw te vallen? want dan moet ik maar eens een bezoekje brengen aan de doc...
Zie jij de meeste mensen vaak flauwvallen? Zo heel normaal lijkt het me dus niet...

Volgens mij is het als je regelmatig flauwvalt wel verstandig eens een bezoekje te brengen aan de dokter.

@TS: Ik heb ook wel eens dat ik me zo voel, maar meestal kan ik dan wel een mogelijke aanleiding ontdekken...één keer kon ik dat niet, maar dat bleek een migraine-aanval te zijn (mijn eerste, dus ik herkende het niet meteen - nu doe ik dat wel, echt aanleidingen daarvoor kan ik dan weer niet vinden, maar ik weet dan wel waardoor ik me ervoor zo rot voelde).

Laatst gewijzigd op 15-08-2008 om 16:27.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2008, 16:23
Verwijderd
Ik ging een keer met deze klacht naar mijn huisarts en die liet me toen een zwangerschapstest doen. Uiteindelijk had het meer met stress te maken. Als het eenmalig was zou ik me niet echt zorgen maken, komt het vaker voor dan even naar de dokter
Met citaat reageren
Oud 15-08-2008, 20:25
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
Citaat:
Zie jij de meeste mensen vaak flauwvallen? Zo heel normaal lijkt het me dus niet...

Volgens mij is het als je regelmatig flauwvalt wel verstandig eens een bezoekje te brengen aan de dokter.

@TS: Ik heb ook wel eens dat ik me zo voel, maar meestal kan ik dan wel een mogelijke aanleiding ontdekken...één keer kon ik dat niet, maar dat bleek een migraine-aanval te zijn (mijn eerste, dus ik herkende het niet meteen - nu doe ik dat wel, echt aanleidingen daarvoor kan ik dan weer niet vinden, maar ik weet dan wel waardoor ik me ervoor zo rot voelde).

nouja, ik val denk ik gemiddeld 4-6 keer per jaar flauw, dus ook niet echt supervaak. Ik kan ook altijd wel een oorzaak benoemen. Heb een tijdje bloedarmoede gehad en toen had ik veel last van duizeligheid, maar als ik dat dan tegen m'n dokter zei zei hij dat ik maar meer ijzer moest eten. Maarja, die fietsen smaken niet.
Oud 15-08-2008, 21:35
Verwijderd
Citaat:
Maarja, die fietsen smaken niet.
Gelukkig zijn er ook andere dingen die ijzer bevatten.

Veel meer dan dat adviseren kan hij natuurlijk ook niet (tja, pillen voorschrijven, maar dat doen ze eigenlijk altijd pas wanneer je de manier van het via de 'normale weg' binnen krijgen geprobeerd hebt en dat niet werkt)...
Met citaat reageren
Oud 16-08-2008, 12:02
Verwijderd
Bedankt voor alle antwoorden. Ik ben nu wel gerustgesteld.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2008, 16:48
Verwijderd
Citaat:
nouja, ik val denk ik gemiddeld 4-6 keer per jaar flauw, dus ook niet echt supervaak. Ik kan ook altijd wel een oorzaak benoemen. Heb een tijdje bloedarmoede gehad en toen had ik veel last van duizeligheid, maar als ik dat dan tegen m'n dokter zei zei hij dat ik maar meer ijzer moest eten. Maarja, die fietsen smaken niet.
Gewoon af en toe een glas roosvicee ferro wil vaak al goed helpen Als je merkt dat je wat slapjes bent, gewoon dat spul kopen en drinken.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2008, 18:02
Batave
Batave is offline
Citaat:
Ik herken er wel wat in, maar ik weet dat 't bij mij komt door m'n eentonige/magere voedingspatroon. Als ik me buk en weer rechtop ga staan, zie ik zwart voor m'n ogen, word ik draaiierig en moet ik even volledig stilstaan om bij te komen. 'n Paar tellen later voel ik me weer prima.

Zou 't bij jou misschien door de hitte kunnen komen, als je zeker weet dat 't niet slaaptekort is of aan je voeding ligt?
Heb ik ook wel eens, maar ik eet redelijk gevarieerd.
Oud 18-08-2008, 15:30
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
Citaat:
Gewoon af en toe een glas roosvicee ferro wil vaak al goed helpen Als je merkt dat je wat slapjes bent, gewoon dat spul kopen en drinken.
ah bedankt voor de tip

overigens las ik van de week een handig trucje: als je duizelig wordt moet je ( staand of zitten, zittend is natuurlijk het fijnst) je benen kruisen. hierdoor stijgt je bloeddruk. En zoals al gezegd was aanspannen, je bilspieren aanspannen kan ook. Heb het van de week geprobeerd en het hielp wel
Oud 05-09-2008, 22:47
prulletje
prulletje is offline
lage bloeddruk,
ijzertekort (bloedarmoede)
of een combinatie van die twee
Oud 05-09-2008, 23:16
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
ja of een hele hoop andere factoren die meespelen... het of aan lage bloeddruk, of aan ijzertekort alleen wijten is nogal beperkt. Van een nicotinerush kun je flauwvallen, van een te dikke trip, van energietekort door niet eten, van stress, van vanalles. beetje raar om alleen die twee factoren te noemen.

Regels voor berichten