Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-09-2008, 11:38
Lilything
Lilything is offline
Als je geen grote liefde hebt, mag je ook wel de plaats geven waar je gewoon heel graag zou willen wonen (wel binnen Nederland)!

Mijn vragen:
- Waarom wil je er zo graag wonen?
- Wat zijn de nadelen van daar wonen?
- Hoe bekend ben je met de plaats?
- Zou je het mensen aanraden die er niet bekend zijn om te gaan wonen?

TS begint niet, want TS weet het niet Geef TS wooninspiratie
Oud 02-09-2008, 11:51
Kitten
Kitten is offline
Ik zou het liefste in Wageningen wonen denk ik. Veilig, vriendelijke stad met een positieve, jonge bevolking. Het enige echte nadeel aan Wageningen is volgens mij dat het een redelijk dure woonplaats is. Er wonen veel studenten en dus veel starters.
Oud 02-09-2008, 12:04
Verwijderd
Haarlem.
Omdat het een prettige kleine stad is, maar niet te ver van onze families en andere grote steden voor vrienden.
Haarlem is wel erg duur, zeker als je in de binnenstad wilt wonen, maar ook nog in de 2e cirkel of 3e cirkel zeker niet geoedkoop.
Ik heb er 20 jaar net onder gewoond.
Als je het kan betalen, zeker.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2008, 12:31
Verwijderd
Nou ik woon sowieso al niet in Nederland, en zou daar ook niet (als ik de vrije keus had) voor mijn grote liefde gaan wonen. Mijn grote liefde woont hier en daar ik hier een huis gekocht heb denk ik niet zo gauw weer te vertrekken.

Maarreh, mocht een Nederlandse vent mijn hart veroveren dan zou ik waarschijnlijk ergens in de verste uithoek op het platteland willen gaan wonen. En waarschijnlijk het liefst in Groningen of Friesland omdat al mijn familie daar woont. En omdat Groningen (als provincie, en ook de stad) gewoon mooi is. Ik ben daar behoorlijk goed bekend, omdat ik daar opgegroeid ben.

En ik zou mensen aanraden eens te gaan kijken, wonen weet ik zo niet want op het platteland wonen ergens is natuurlijk niet voor iedereen.

edit: En ik zou wel graag minder dan een kwartier fietsen van het water vandaan willen wonen. Water is mooi en ik woon graag dichtbij het water.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2008, 14:39
thunder110
thunder110 is offline
Ik zou het liefst in Amsterdam (blijven) wonen, mijn vrienden en familie wonen hier, mijn studie zit hier en er is een groot treinstation met redelijke verbindingen. Lekker anoniem, druk en diversiteit aan mensen. Nadelen zijn de drukte op de ringweg en openbaar vervoer, en parkeren (in het centrum een wachttijd van 6-8 jaar en je moet een auto hebben om een parkeervergunning aan te vragen ).
Als je niet bekend bent in Amsterdam zou je er prima kunnen wonen want je ontmoet heel makkelijk mensen.
Oud 02-09-2008, 16:49
Verwijderd
Ik zou Scheveningen wel wat vinden. Geen enorme stad, lekker dicht bij het strand, in de buurt van de zakenpartner van mijn vriend, niet te ver van mijn familie en vriendin Amsterdam en voldoende werkgelegenheid. Ik zou er alleen nog eens even meer sfeer willen proeven om te bepalen of ik het echt woonpotentie vind hebben, al kan ik me overal thuisvoelen.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2008, 16:57
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik wil het liefst terug naar Noord-Brabant Maar dat zit er waarschijnlijk niet in, hooguit (in de buurt van) Den Bosch. We willen allebei het liefst in een dorp bij een stad wonen. Aangezien we waarschijnlijk in Amsterdam of Utrecht werk zullen vinden, moet het ook nog op bereisbare afstand daarvan zijn (half uurtje hooguit?). En ik weiger om in Holland te wonen. En in Limburg, Zeeland, Drenthe, Overijssel, Flevoland en Groningen, maar dat waren we toch al niet van plan.

[edit] O ja, vanuit de trein ziet Culemborg er altijd leuk uit. En vroeger wilde ik in Aarle-Rixtel wonen, omdat het zo mooi klinkt.
Oud 02-09-2008, 17:20
Verwijderd
Als ik bij deze blijf, wordt het waarschijnlijk Nijmegen, maar goed, daar heb ik zo m'n vraagtekens bij (handen opsteken als je wél denkt dat het lukt ). Hij heeft z'n hart verpand aan deze stad, en ik vind het prima om hier te wonen, dus dat is geen probleem. Hoewel ik denk dat ik, als ik om welke reden dan ook per se in een andere plaats wil wonen, hij wel mee gaat. Maar goed, met iemand anders maakt het me niet zo uit... ik wil alleen niet ten westen van Utrecht, ten zuiden van Nijmegen of ten noorden van Drente wonen. Verder is het gewoon afhankelijk van de stad/het dorp in kwestie.

Ik wil wel op een gegeven moment naar búiten de stad, en daar heeft de partner in kwestie maar rekening mee te houden Ik wil gewoon een grote tuin en als het even kan een weiland met paard erin. En een hond. En katten die gewoon naar buiten kunnen. Dus ja, daar zal het wel moeilijk zijn om met compromissen te komen... maar gelukkig heb ik toch pas over honderd jaar geld voor zo'n huis, dus kan de eventuele partner lang genoeg in de stad wonen

Edit: Na enig nadenken vermoed ik eigenlijke dat ik ook wel overtuigd kan worden om in de voorgenoemde mindere delen van Nederland te wonen, hoewel ws. niet 'voor altijd'. Ik ben best flexibel geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2008, 17:23
Not for Sale
Not for Sale is offline
Als we Nederland nou in de Middellandse Zee leggen en Berlijn of Osaka ofzo verhuizen naar een lege plek in de Veluwe, dan wil ik daar wel wonen!

Citaat:
Water is mooi en ik woon graag dichtbij het water.
Dit heb ik ook wel een beetje ja! Maar verder juist stedelijk dus.
Oud 02-09-2008, 17:24
Verwijderd
Ik las "Osama verhuizen haar de Veluwe" wordt het wel interessanter van ja.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2008, 17:25
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Ik las "Osama verhuizen haar de Veluwe" wordt het wel interessanter van ja.
Oh, lijkt me zeker gezellig ja! Ik vraag me af of je goede gesprekken met hem kunt hebben. Ik vermoed van wel.
Oud 02-09-2008, 17:31
zeep007
zeep007 is offline
Ergens op het platteland in Drenthe/Groningen. Wel nog relatief dichtbij een stad. Ik woon nu in de stad Groningen, dat bevalt me meer dan prima, maar als ik me wil settelen wil ik toch terug naar het platteland.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2008, 18:03
Verwijderd
Citaat:
Haarlem.
Omdat het een prettige kleine stad is, maar niet te ver van onze families en andere grote steden voor vrienden.
Haarlem is wel erg duur, zeker als je in de binnenstad wilt wonen, maar ook nog in de 2e cirkel of 3e cirkel zeker niet geoedkoop.
Ik heb er 20 jaar net onder gewoond.
Als je het kan betalen, zeker.
Onze? Koninklijk meervoud of gewoon heeeeeeeeeeeeel erg lief?
Met citaat reageren
Oud 02-09-2008, 18:32
Nienna*
Nienna* is offline
Ik las sletten

Ergens in de buurt van een grote stad, maar niet er middenin. Qua afstand zoiets als Zaandam ofzo, in relatie tot Amsterdam. Als je aan de goede kant zit (van de Westerdinges), heb je én mooie natuur én zit je met een half uur fietsen in Amsterdam en tien minuutjes met de trein.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2008, 19:52
hasseltboy
hasseltboy is offline
Kampen.
Oud 02-09-2008, 20:05
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
och, ergens in brabant of zo, of in de buurt van haarlem. of beverwijk want dat is lekker dicht bij zee en daar weet ik de drie belangrijkste winkels al te vinden, de kringloop, de tattooshop en de aldi. maar verder is het een beetje afhankelijk van met wie ik settle. en of ik ooit settle.
Oud 02-09-2008, 20:51
Verwijderd
Citaat:
Ik las sletten
Niet zo gek gezien er "stettlen" staat.. ik zie het nu pas.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2008, 20:54
metallica
metallica is offline
Hij gaat met mij mee naar Utrecht over een paar maandjes. Ik ben echt helemaal verliefd op deze stad. Dus hier beginnen we, maar wie weet waar we nog terecht komen, ik hou het helemaal open
Oud 02-09-2008, 21:09
Verwijderd
Dat boeit me weinig.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2008, 21:15
Cesar
Cesar is offline
Zeker weten Amsterdam. De Jordaan lijkt me echt een mooie plek om oud te worden. Misschien later, voor wat rust, een buitenwijk opzoeken.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2008, 21:54
Verwijderd
Ik zou uitgaan van praktische overwegingen, en dat zoveel mogelijk binnen de randstad. Geen voorkeur verder, hoewel ik Rotterdam echt ver onderaan het lijstje heb staan.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2008, 01:43
Verwijderd
Utrecht. (Maar niet in de binnenstad.) Lekker overal dichtbij en niet zo gigantisch als Amsterdam ofzo. Ik ben zelf opgegroeid in een provinciestadje waar je niks had en vond het verschrikkelijk.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2008, 07:03
stout!
stout! is offline
Nu willen we heel graag in Amsterdam gaan wonen; een grote levende stad, er is altijd wat te doen, veel verschillende mensen.
Maar niet voor altijd denk ik. Hij komt uit Brabant en heeft veel familie in Den Bosch, dat lijkt me uiteindelijk ook wel wat. Wel het gezellige/sfeervolle van Brabant (jaja ik ben het zowaar gaan waarderen), maar toch een stad en redelijk dicht bij de randstad.
Maar voorlopig woon ik nog even bij mijn ouders en hij ver weg in Maastricht. Dat is iig niet ideaal, dus we kunnen er vanaf nu alleen maar op vooruitgaan .
Oud 03-09-2008, 15:25
Myuki
Myuki is offline
waarom binnen Nederland?
Oud 03-09-2008, 15:49
Verwijderd
Amsterdam, liefst ergens in zuid. Ik zou niet in een dorp kunnen wonen, ben ontzettend gewend aan de drukte en het leven hier. Zuid is echter wel iets rustiger (dan centrum, waar ik nu zit), helaas wel teringduur, maar een goede omgeving om eventuele kinderen in op te voeden.

Ik zou er ook totaal geen moeite mee hebben om in het buitenland te gaan wonen en ergens is dat ook mijn ambitie, maar binnen Nederland wil ik zeker in Amsterdam blijven.

Ik kan het iedereen aanraden, mits je gesteld bent op het stadsleven en je besloten hebt dat je de stad wilt leren kennen. Als je Amsterdam beoordeelt op basis van het rembrandtsplein, de bijlmer en het centraal station is je beeld waarschijnlijk behoorlijk gekleurd.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-09-2008, 16:04
Verwijderd
Liever buiten Nederland, maar als het in Nederland is, zal het Hoorn/Amsterdam zoiets worden. In ieder geval wil ik de reuring van de stad. Woon zelf in een dorp, maar ik ben gek op de drukte van een stad. Hoewel ik als kind mijn opvoeding in het dorp wel heel fijn vond....Hmm. Maar goed. Wie weet waar ik eindig.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2008, 16:29
Verwijderd
Citaat:
Amsterdam, liefst ergens in zuid. Ik zou niet in een dorp kunnen wonen, ben ontzettend gewend aan de drukte en het leven hier. Zuid is echter wel iets rustiger (dan centrum, waar ik nu zit), helaas wel teringduur, maar een goede omgeving om eventuele kinderen in op te voeden.

Ik zou er ook totaal geen moeite mee hebben om in het buitenland te gaan wonen en ergens is dat ook mijn ambitie, maar binnen Nederland wil ik zeker in Amsterdam blijven.

Ik kan het iedereen aanraden, mits je gesteld bent op het stadsleven en je besloten hebt dat je de stad wilt leren kennen. Als je Amsterdam beoordeelt op basis van het rembrandtsplein, de bijlmer en het centraal station is je beeld waarschijnlijk behoorlijk gekleurd.
Och, ik vind Amsterdam een hardstikke leuke stad, maar ik hoef er echt niet per se te wonen... volgens mij is het in veel gevallen ook maar net wat je gewend bent (of je bent gewend aan iets dat zo kut is dat je heel graag het tegenovergestelde wilt ).
Met citaat reageren
Oud 03-09-2008, 17:00
Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Het liefst zou ik ergens een flink landgoed willen hebben met een engels landhuis, maar aangezien dat niet geheel realistisch is kies ik denk ik voor een leuk vrijstand huis ergens in een dorp.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2008, 17:23
gurl19
gurl19 is offline
Ik wil gewoon in de stad blijven wonen waar ik nu woon. Leuk centrum, leuke mensen, niet te ver van mijn werk. Mijn vriend woont er ook dus dat is geen probleem. En ik zou nooit uit het oosten van Nederland vertrekken.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2008, 17:55
I C U
I C U is offline
Gewoon, een rustig half stad, half dorp iets. Waar de supermarkten en uitgaansgelegenheden en scholen (voor eventuele kiddo's) in de buurt zitten, maar waar je nog wel es een bekend gezicht tegenkomt. Oh, en er moet een bus stoppen, minimaal 2x per uur. Altijd handig.
Oud 03-09-2008, 17:58
Verwijderd
Citaat:

Ik ben vaak in Amsterdam geweest (m'n zus heeft er een flinke tijd gewoond), maar ik zou er nóóit willen wonen. Na een weekje IDFA ben ik al weer helemaal klaar met Amsterdam Echt niet mijn stad. Terwijl ik echt wel van steden hou. Ik word er altijd énorm chargrijnig, geen idee waarom.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2008, 18:35
Verwijderd
mjah dat kan natuurlijk!
Met citaat reageren
Oud 03-09-2008, 18:49
yuck fou
yuck fou is offline
Een van de brabantse steden (Breda, Tilburg, Eindhoven) of Utrecht
Met citaat reageren
Oud 03-09-2008, 18:49
Verwijderd
Citaat:
mjah dat kan natuurlijk!
Omdat je zegt dat je het iedereen aan kan raden die gesteld is op het stadsleven Ik heb echt m'n best gedaan in Amsterdam, ik wilde de stad leren kennen, maar 't is gewoon niet mijn soort stad
Met citaat reageren
Oud 03-09-2008, 19:03
Verwijderd
Amsterdam kan natuurlijk gewoon niet jouw stad zijn. ik erger me echter altijd een beetje aan kritiek die geleverd wordt op Amsterdam door mensen die er drie keer geweest zijn en/ of het meeste van horen zeggen hebben (bijvoorbeeld de jongeman uit wageningen die iemand citeert die 's nachts niet over straat zegt te kunnen in Amsterdam). Natuurlijk kan Amsterdam gewoon niet jouw kopje thee zijn, maar ik vind vind dat je die conclusie pas kan trekken, zoals jij gedaan hebt, nadat je de stad echt hebt leren kennen.

edit; oowh en daarom zei ik dat je de stad moet leren kennen, omdat ik denk dat veel mensen, wanneer ze Amsterdam wat meer de tijd geven, misschien wel afstappen van hun oude denkbeelden en de stad gaan waarderen

Laatst gewijzigd op 03-09-2008 om 19:08.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2008, 19:10
Lilything
Lilything is offline
Citaat:
Amsterdam kan natuurlijk gewoon niet jouw stad zijn. ik erger me echter altijd een beetje aan kritiek die geleverd wordt op Amsterdam door mensen die er drie keer geweest zijn en/ of het meeste van horen zeggen hebben (bijvoorbeeld de jongeman uit wageningen die iemand citeert die 's nachts niet over straat zegt te kunnen in Amsterdam). Natuurlijk kan Amsterdam gewoon niet jouw kopje thee zijn, maar ik vind vind dat je die conclusie pas kan trekken, zoals jij gedaan hebt, nadat je de stad echt hebt leren kennen.
Hoewel ik Amsterdam zeker niet verkeerd vind, is het in het algemeen voor starters toch wel een lastige stad, qua prijzen van de koopwoningen en ook voor huur zijn de wachttijden best lang (misschien moet je zelfs regiobinding hebben, maar dat weet ik niet). Vaak zie je 's zomers op kleine balkonnetjes 2 parasolletjes staan en de aerco-buizen hangen uit alle ramen bij wijze van spreke En dan bedenk ik me dat ook erg veel mensen het dan zonder balkon doen (die hebben zo'n frans balkonnetje of schuifraam met rekje) Dan krijg ik het wel een beetje benauwd Amsterdam zou voor mij persoonlijk kunnen, omdat de straten er zo gezellig zijn, maar het voelt een beetje benauwd op sommige momenten.
Oud 04-09-2008, 15:08
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik zou 'later' echt een stad willen wonen. Misschien niet Amsterdam (ken ik nu nog niet echt, maar is me misschien wat te groot), maar Utrecht of Den Haag ofzo. Ik hoef niet per se echt in de stad, maar een leuke buitenwijk met misschien zelfs een tuin of in ieder geval een leuk balkon lijkt me echt super. Altijd mensen om je heen, dicht bij werk, school voor de kinderen (en een stad is echt niet altijd onveilig) en de sfeer in het algemeen. Alleen zijn steden niet bepaald goedkoop wil je fatsoenlijk willen wonen in een mooi huis, dus dat wordt sparen.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 16:18
Dexter_M
Dexter_M is offline
In amsterdam of haarlem gewoon lekker drukte alles om je heen.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2008, 00:13
Verwijderd
Citaat:
Hoewel ik Amsterdam zeker niet verkeerd vind, is het in het algemeen voor starters toch wel een lastige stad, qua prijzen van de koopwoningen en ook voor huur zijn de wachttijden best lang (misschien moet je zelfs regiobinding hebben, maar dat weet ik niet). Vaak zie je 's zomers op kleine balkonnetjes 2 parasolletjes staan en de aerco-buizen hangen uit alle ramen bij wijze van spreke En dan bedenk ik me dat ook erg veel mensen het dan zonder balkon doen (die hebben zo'n frans balkonnetje of schuifraam met rekje) Dan krijg ik het wel een beetje benauwd Amsterdam zou voor mij persoonlijk kunnen, omdat de straten er zo gezellig zijn, maar het voelt een beetje benauwd op sommige momenten.
Hadden we het dan al over de praktijk van er daadwerkelijk wonen of ging het nog steeds over de in de TT genoemde 'droomlocatie'?

In mijn dromen laat ik me namelijk niet tegenhouden door huizenprijzen of airco's.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2008, 20:04
remy476
remy476 is offline
Heerlen - noord

Laatst gewijzigd op 08-09-2008 om 12:23. Reden: dat hoeft niet in size10
Met citaat reageren
Oud 05-09-2008, 20:53
kita
kita is offline
Citaat:

Tuurlijk kan je 's nachts over straat in Amsterdam. Maar dat is wel heel makkelijk gezegd als man zijnde. Ik woon al mn hele leven in Amsterdam (en ken de stad dus door en door) en zou er nooit weg willen, maar heel lekker 's nachts over straat gaan doe ik niet. En zo denken er meer vrouwen in mijn omgeving over.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2008, 06:21
metallica
metallica is offline
Citaat:
heerlen-noord
Gast dit meen je hopelijk niet en anders graag je beargumentatie...
Oud 06-09-2008, 10:59
cenerentola
cenerentola is offline
Amsterdam, omdat ik nergens anders in Nederland zou kunnen wonen. In Amsterdam is er altijd wat te doen, wanneer dan ook. Ik woon hier nu vijf jaar en in het begin moest ik wennen aan de drukte. Ik heb dan ook een tijdje met mijn moeder in het centrum gewoond, heel leuk allemaal, maar daar werd je 's nachts regelmatig wakker van dronken britten. Maar nu woon ik in Westerpark en daar is het heerlijk rustig. Ik zou Amsterdam niet aan iedereen aanraden. Je moet tegen de drukte kunnen, er tegen kunnen dat iedereen haast heeft en winkel- en horecapersoneel niet altijd even vriendelijk is.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2008, 13:34
remy476
remy476 is offline
Citaat:
Gast dit meen je hopelijk niet en anders graag je beargumentatie...
K ben er opgegroeid en het is gewoon leuk. niet te druk en niet te saai. er is bijna altijd wel wat te doen. en k heb er uiteraard veel herinneringen
Oud 06-09-2008, 13:38
***ailá***
***ailá*** is offline
ik uh... heb geen flauw idee. *heeft in amsterdam en rotterdam en op het platteland gewoond* Alle grote steden lijken op elkaar imo en beide hebben zn voor- en nadelen. Ik heb nog geen enkele plaats gezien in zowel binnen- als buitenland die mijn hart heeft gestolen
Oud 06-09-2008, 15:43
Lilything
Lilything is offline
Citaat:
Tuurlijk kan je 's nachts over straat in Amsterdam. Maar dat is wel heel makkelijk gezegd als man zijnde. Ik woon al mn hele leven in Amsterdam (en ken de stad dus door en door) en zou er nooit weg willen, maar heel lekker 's nachts over straat gaan doe ik niet. En zo denken er meer vrouwen in mijn omgeving over.
Waar zou je dat wel durven? Ik durf het namelijk helemaal niet zo goed maakt niet uit waar
Oud 06-09-2008, 18:55
metallica
metallica is offline
Citaat:
K ben er opgegroeid en het is gewoon leuk. niet te druk en niet te saai. er is bijna altijd wel wat te doen. en k heb er uiteraard veel herinneringen
Oke maar ik zou er echt niet aan moeten denken, vooral Heerlen niet. Maarja, ieder z'n ding...
Oud 06-09-2008, 21:08
palindrome
palindrome is offline
Citaat:
och, ergens in brabant of zo, of in de buurt van haarlem. of beverwijk want dat is lekker dicht bij zee en daar weet ik de drie belangrijkste winkels al te vinden, de kringloop, de tattooshop en de aldi. maar verder is het een beetje afhankelijk van met wie ik settle. en of ik ooit settle.
Is het uit met je forumgeliefde?

Mij maakt het niet veel uit waar we settelen, als het maar geen klein dorp is. Een grote stad hoeft ook niet, iets ertussenin zou mooi zijn. En liever niet in Friesland/Groningen/Overijssel, Zeeland en liever niet in het zuiden van Limburg.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2008, 22:53
Verwijderd
Het allerliefst zou ik in Den Bosch wonen. Ik ben opgegroeid in Brabant en ga nog steeds vaak naar Den Bosch. Het is mooie stad, er wonen zeer dierbare vrienden van me en ik ben daar max. 20 minuten verwijderd van mijn familie.
Er zijn mooie parken om de toekomstige kinderen in te laten spelen, er is veel historie en ik hou van de Brabantse tongval en mentaliteit.
Hier in Arnhem is het ook wel leuk, maar als ik zou settelen, zou ik dat het liefste daar doen.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2008, 22:59
Verwijderd
Die tongval speelt mij parten Ik vind alle accenten leuk, maar ik voel me ondertussen niet echt meer thuis bij een echt Twents accent en ook Nijmeegs klinkt niet bepaald huiselijk... Word nog een probleem, want die gruwelijke Amerikaanse RRRR die heel westelijk Nederland heeft veroverd, zorgt er ook wel voor dat ik dáár niet middenin wil wonen. Brr kan niet iedereen gewoon zo praten als ik?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten