Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-04-2003, 14:12
Ox
Ox is offline
Weet iemand heel toevallig waar je dit zuiver kan kopen en/of in welk product het voor komt?

(en dan heb ik het niet over kunstmest)
Advertentie
Oud 17-04-2003, 15:10
lucy48
lucy48 is offline
Ik neem aan dat je het voor school nodig hebt, kun je het dan niet even aan je scheikunde leraar of lerares vragen?
Die kunnen dat soort dingen volgens mij wel bestellen.
Je kunt het volgens mij ook zelf maken van een stof die ammonium bevat en een andere stof die nitraat bevat
Oud 17-04-2003, 15:40
blablalou
blablalou is offline
hallo ox,

Je wilt toch niet met de fabricage van lachgas (N2O) beginnen?

Verhitten van ammoniumnitraat is zeer gevaarlijk en hopelijk zijn docenten zo verstandig dit NIET aan scholieren te leveren!!!!!
Oud 17-04-2003, 16:40
tandenborstel
tandenborstel is offline
Of mengen met dieselolie en er ANFO oid van maken(explosieve stof)?

Maarja je school zat het iig wel hebben en via andere wegen is er in principe ook redelijk makkelijk aan te komen..
Oud 18-04-2003, 14:24
Ox
Ox is offline
Citaat:
tandenborstel schreef op 17-04-2003 @ 17:40:
Of mengen met dieselolie en er ANFO oid van maken(explosieve stof)?

Maarja je school zat het iig wel hebben en via andere wegen is er in principe ook redelijk makkelijk aan te komen..
Rustig maar, ik ga er geen rare dingen mee doen. Maar welke andere wegen?
Oud 19-04-2003, 10:47
Verwijderd
Er is altijd een rede dat je stoffen niet in de winkel kan kopen. Je kan ook geen geconcentreerd salpeterzuur in de winkel kopen, of glycerol of kaliumchlooraat (de laatste niet meer)
Oud 19-04-2003, 16:54
Ox
Ox is offline
Ok, maar volgens mij is Ammonium nitraat dus wel te krijgen i de winkel, maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen met zoeken.
Oud 19-04-2003, 17:55
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ox schreef op 19-04-2003 @ 17:54:
Ok, maar volgens mij is Ammonium nitraat dus wel te krijgen i de winkel, maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen met zoeken.
Een drogisterij of groothandel in chemicaliën lijkt mij de meest logische optie, maar als je weet dat ammoniumnitraat gevormd wordt door ammoniak met salpeterzuur te laten reageren zou je het ook zelf kunnen maken.

Laatst gewijzigd op 20-04-2003 om 10:54.
Oud 20-04-2003, 10:01
Ox
Ox is offline
Een stukje terug zei iemand toch dat je salpeterzuur niet kon krijgen in de winkel of wel?
Oud 20-04-2003, 10:53
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ox schreef op 20-04-2003 @ 11:01:
Een stukje terug zei iemand toch dat je salpeterzuur niet kon krijgen in de winkel of wel?
Je zou het wel via de drogist of via een groothandel in chemicaliën kunnen krijgen, maar je zou in principe ook tijdens een scheikundepracticum op school ammoniumnitraat kunnen maken, aangezien salpeterzuur en ammoniak (in de vorm van ammonia) in het kabinet naast het practicumlokaal scheikunde zijn opgeslagen. Zelf heb ik wel eens een veiligheidsinformatieblad geregistreerd van een salpeterzuuroplossing van 70 massa-% die in de handel verkrijgbaar was onder de naam Salacid Bruin. Dit was een handelsprodukt van Epenhuijsen Chemie, dus het is, als je dat zou willen, wel in de handel verkrijgbaar.
Ammoniumnitraat wordt voornamelijk (althans voor zover ik weet) als kunstmest gebruikt. De benodigde ammoniak wordt bereid volgens het Haber-Boschproces en de benodigde salpeterzuur wordt bereid volgens het proces van Ostwald.
Oud 22-10-2003, 10:34
Verwijderd
In den binnenstad van Den Haag zit een grote drogisterij "Van der Gaag''.
Hebben ze alles wat je hebben wilt. Maar ook in andere grotere steden heb je zulke winkels ook.

En lachgas zou ik gewoon bij de groothandel halen.
Oud 23-10-2003, 16:03
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Ox schreef op 19-04-2003 @ 17:54:
ammoniumnitraat mag nooit zuiver verkocht worden, dat doet spontaan boem. het zuiverst dat je kan vinden is 93% (als ik het mij goed herinner) meestal gemengd met kalciumcarbonaat.

wil je een bom maken ofzo?

als ik jou was zou ik het maar gewoon bij kunstmest houden als je er toch een experiment mee wilt doen. de mest die landbouwers gebruiken is over het algemeen zuiverder dan die voor gewone consumenten (dat vermoed ik toch aangezien zij 1 schepje moeten vermengen met 150 liter water) dus als je iemand kent die thuis een land- of tuinbouwbedrijf heeft ...
Oud 23-10-2003, 16:08
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 20-04-2003 @ 11:53:
De benodigde ammoniak wordt bereid volgens het Haber-Boschproces en de benodigde salpeterzuur wordt bereid volgens het proces van Ostwald.
brrr, ik krijg spontaan nachtmerries van vorig jaar anorganische chemie

(er zijn trouwens nog veel meer industriële processen t.v.v. amoniak en salpeterzuur)
Oud 16-09-2008, 15:36
hole
hallo,

ammonium nitraat haal je gewoon uit kas mest of koop je op internet....
als je het uit meststof haalt ga je als volgt te werk.
1 je mengt 2 kg mest met 1 liter kokend water (goed mengen) en daarna laat je het afgedekt 1 nachtje staan
2 je pompt nu al de vloeistof uit de emmer ( er zal een bezinksel zijn dat laat je er in en kan je weggooien) de vloeistof damp je gewoon uit. de kristallen die achterblijven maal je fijn en viola ammoniumnitraat.
Oud 16-09-2008, 15:57
Hanneke
Hanneke is offline
Dit topic is 5 jaar oud. Ik denk niet dat de topicstarter nog antwoord nodig heeft.

Regels voor berichten