Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-09-2008, 19:44
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb sinds vorig jaar november/december een bril (rechts +0,5, links +0,75 of +1 oid met een cilinder van -0,75 oid). Ik kon zonder bril altijd wel zien maar kreeg snel vermoeide ogen, vooral van computeren. Sinds ik m'n bril heb is dat heel erg verbeterd. Voor die tijd keek ik ook altijd met een oog en nu kon ik met mijn slechtste oog zelfs beter zien dan met m'n goede oog.

De laatste tijd heb ik echter het idee dat m'n bril niet helemaal goed meer is. Ik ga weer meer met een oog kijken, meer met m'n ogen knijpen en m'n ogen voelen weer vermoeider aan. Ik had het er met m'n vriend over en hij zei dat je ogen in een jaar tijd wel kunnen veranderen en ook m'n moeder vond het wel logisch dat juist als je net een bril draagt je ogen sneller veranderen/achteruit gaan.

Nou vraag ik me af of dat inderdaad kan. Ik ben van plan om zaterdag m'n ogen op te laten meten om zeker te weten maar ik ben toch wel benieuwd. Hoe snel kunnen je ogen van sterkte veranderen? Als het nu zo snel veranderd, blijft het dan zo snel veranderen (achteruit gaan?) of kan het ook beter worden? Voor de mensen met een bril/lenzen: hoe snel veranderen jullie ogen?
Oud 16-09-2008, 19:59
Uma
Uma is offline
Ik dacht laatst precies hetzelfde. Ik heb prisma's, omdat ik als het ware scheel kijk, omdat ik best wel 'zichtintensief' werk heb, merk ik aan het einde van de dag wel dat ik vermoeidere ogen heb en veel meer dubbel zie. Ook merk ik dat ik met beide ogen ineens los van elkaar al dubbel zie. Ik moet binnenkort ook maar weer naar de opticien, maar dat onafhankelijk van elkaar dubbel zien, dus ook als ik met één oog kijk dat ik dan al dubbel zie, vind ik wel een beetje apart..., of 'hoort' dat zo?
Ik heb het geloof ik twee jaar/twee en een half jaar al last van, ik had vroeger perfecte ogen, maar het begon dus ineens met 'hé, dat kon ik nog wel eens dubbel zien' tot nu dat ik continue dubbel zie. (In de verte overigens)
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 20:27
gurl19
gurl19 is offline
Ik ging in het begin toen ik een bril/lenzen had elk half jaar iets achteruit. Dat merkte ik eigenlijk niet echt. Dus ik zou het niet gek vinden dat je achteruit bent gegaan. Doordat ik lenzen heb worden mijn ogen elk half jaar opgemeten, misschien ook niet zo'n gek idee om dat te doen als je een bril hebt.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 22:41
Verwijderd
Ik heb de laatste tijd ook dat idee gekregen. Ook ik heb sinds een jaar een bril, maar ik heb het idee dat ik nu weer slechter ben gaan zien. Tot nog toe heb ik er niet zo'n last van (nog geen hoofdpijn ofzo) en ik hoop dat ik het tot volgend jaar red met deze bril, want eerder krijg ik niks vergoed.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2008, 09:52
Verwijderd
Het kan heel goed dat je ogen achteruit gaan. Hoe snel ed is per persoon afhankelijk, maar volgens mij kan het behoorlijk snel gaan (wat dan niet de rest van je leven zo hoeft te zijn). Beter worden doet het daarna volgens mij niet meer, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de oorzaak van de achteruitgang.

Met harde lenzen schijnen je ogen minder hard achter uit te gaan (ik heb harde lenzen ).
Met citaat reageren
Oud 17-09-2008, 10:10
Volk
Volk is offline
Mijn ogen gaan om de anderhalf jaar een heel klein beetje achteruit. Die van mijn broertje holden achteruit, bleven toen stil staan en nu hoeft hij geen bril meer te dragen. Verschilt per persoon denk ik dus.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2008, 12:23
*amélie*
*amélie* is offline
Volgens mijn opticien gebeurt het vaak dat ogen het eerste jaar achteruit gaan. In het eerste jaar is mijn sterkte verdubbeld zeg maar (begonnen met -0.5 en -0.75). Daarna lange tijd wel steeds iets achteruit, maar nu zo'n 3 jaar constant. Geen reden tot paniek, maar wel een goed excuus een nieuw bril uit te zoeken.
Oud 17-09-2008, 13:39
Sennah
Sennah is offline
Ik draag al vanaf mijn 9e (ofzo) een bril. Een paar maanden geleden heb ik weer een oogmeting gedaan, wat ik eens per 2 jaar doe, en dit was voor het eerst dat mijn ogen niet achteruit waren gegaan!
Dus misschien heb je nog een lange weg te gaan, misschien ook niet. Dit verschilt per persoon.
Oud 20-09-2008, 12:47
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb vandaag m'n ogen op laten meten en volgens de opticien was m'n sterkte nog goed. Met een kwartje erbij zag ik slechter dan met m'n huidige sterkte dus voorlopig laat ik het zo Ga maar eens bijslapen en hopen dat m'n ogen dan minder vervelend doen en dat het gewoon vermoeidheid was.

Regels voor berichten