Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-10-2008, 18:44
Aristidis
Aristidis is offline
Ik wist niet waar ik dit het beste kon plaatsen, dus dan maar hier.
Op mijn opleiding hebben we een stage waar je 51 studiepunten voor krijgt. Omrekenen laat al snel zien dat dit overeenkomt met 34 weken. Maar op de opleiding wordt verwacht dat je deze stage 38 weken lang loopt. 4 weken dus zonder dat je er studiepunten voor krijgt. Dit wordt beargumenteerd met 'masterstudenten moeten zich gewoon meer inzetten voor eenzelfde aantal studiepunten'. Mag dit of mag je als student gewoon het bij die 34 weken laten, terwijl je wel in je recht staat?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-10-2008, 19:04
Sketch
Sketch is offline
Hoe reken je dat om dan?
Met citaat reageren
Oud 18-10-2008, 22:54
Stefanie
Stefanie is offline
Als de school dat zegt, dan zal het wel waar zijn. Ga er maar niet tegenin, dan krijg je ze zeker niet.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2008, 09:57
martijn1985
martijn1985 is offline
@sketch: 1 EC staat voor 28 studie-uren
@Stefanie: met zo'n instelling kom je natuurlijk nooit ergens.
@Aristidis: ik kom met 8 uur werk per dag op zo'n 36 weken, maar goed je punt blijft dan natuurlijk staan. Is er geen examencommissie oid waarbij je een klacht kunt indienen?
Oud 19-10-2008, 11:07
Aristidis
Aristidis is offline
Het probleem is een beetje dat mijn opleiding als bijna enige zo 'scheef' rekent, dus het is geen universiteitsbrede berekening, daarom heb ik het gevoel dat er iets niet klopt. Maar een examencommissie, ik zal er eens naar informeren!
Met citaat reageren
Oud 19-10-2008, 13:03
Sketch
Sketch is offline
Ik heb het even opgezocht, bij ons (TU Delft) is een stage voor 15 punten 320 werkuren, oftewel 21,33 uur per punt.

Als je uit gaat van 28 uur en een 9 tot 5 baan, kun je zeggen dat je een half uur per dag aan lunch/pauze besteedt, die niet als werkuren tellen. Dan kom je op 37,5 uur per week ipv 40, en dan moet je 38,08 weken stage lopen.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2008, 13:25
Nona
Nona is offline
Een ECTS is simpelweg een berekening van het aantal uren studiebelasting dat je aan een vak besteedt. Bij de meeste vakken is dit een schatting, bij een stage niet. Daar besteed je gewoon een bepaald aantal uren aan (en lunchpauzes worden in veel bedrijven doorberekend door werktijden van halfnegen tot vijf, dat is afhankelijk van de bedrijfscultuur).

Staat het aantal uren niet in verhouding tot wat je ervoor krijgt, spreek dan je student-vertegenwoordiger aan. Omrekening van ECTS naar uren is universitair (en ik geloof ook wel landelijk) vastgelegd en je OC-lid kan besluiten dit soort dingen direct aan de FR door te koppelen. Je opleiding zal zich namelijk aan dat soort regels moeten houden.

Dat je je als masterstudent meer in zult moeten zetten klopt, je kunt in je master nu eenmaal niet vijf uur per week studeren, zoals in je bachelor. Maar dat betekent niet dat je geen rechten hebt als het om studiebelasting gaat.
Oud 19-10-2008, 20:59
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Ik reken nu mijn stage van 4 dagen 20 weken lang om kreeg ik 20 ects. Dus dat was 2,5 week te lang. Ik zou me er niet zo druk om maken uitgaande van 40 uur kom ik btw op 36 weken.
Oud 19-10-2008, 21:05
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bij ons krijg je 30 punten voor je derdejaarsstage en 45punten voor je vierdejaarsstage. Voor het aantal uren dat je moet werken wordt verwezen naar de CAO en regels van het bedrijf waar je werkt. Ik heb in alle gevallen 36 uur per week gewerkt (eerste stage 20 weken, tweede stage 30 weken) al werk je in de praktijk wel meer omdat je thuis ook vaak nog wel wat doet.
Oud 19-10-2008, 22:06
Sketch
Sketch is offline
Met een 38-urige werkweek kom je trouwens op ruim 37,5 weken.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2008, 23:04
Aristidis
Aristidis is offline
Nee, het gaat om 40 uur per week excl. pauzes. Dus vandaar dat ik toch op 34 weken uitkwam.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2008, 13:53
Daboman
Daboman is offline
Ik denk niet dat je er zelf iets aan kunt doen. Maar je kunt het vast aankaarten bij commissies/instellingen die opkomen voor belangen van studenten. Maar op eigen houtje 34 weken stage lopen kun je maar beter niet proberen, waarschijnlijk wordt je stagevoorstel dan afgekeurd door de examencommissie.
Oud 21-10-2008, 20:25
duivelaartje
duivelaartje is offline
Misschien een idee om Bob te mailen? Die wil daar vast met alle plezier wel even achteraan gaan en wat rondvragen.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2008, 20:28
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
[...] Dat je je als masterstudent meer in zult moeten zetten klopt, je kunt in je master nu eenmaal niet vijf uur per week studeren, zoals in je bachelor. Maar dat betekent niet dat je geen rechten hebt als het om studiebelasting gaat.
Maar de universiteit gaat er dan ook niet vanuit dat je 5 uur per week aan je studie besteed in je bachelor, maar 40 uur. Dat is neem ik aan bij je master ook gewoon 40 uur, alleen misschien anders verdeeld in studiepunten. (Ook al staat een master gewoon voor 120 studiepunten toch?)
Met citaat reageren
Oud 21-10-2008, 20:36
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Is het niet zo dat je opleiding ook rekening houdt met vrije dagen/feestdagen/terugkomdagen die er nog bij opgeteld worden? Bij mij moest je er namelijk ook nog 17 dagen bij optellen.
Oud 21-10-2008, 21:06
Nona
Nona is offline
Citaat:
Maar de universiteit gaat er dan ook niet vanuit dat je 5 uur per week aan je studie besteed in je bachelor, maar 40 uur. Dat is neem ik aan bij je master ook gewoon 40 uur, alleen misschien anders verdeeld in studiepunten. (Ook al staat een master gewoon voor 120 studiepunten toch?)
De universiteit gaat daar niet van uit, maar om het rendement hoog te houden en de cursusevaluaties positief wordt de studiebelasting eerder onder de 30 uur per week getrokken dan dat hij rond de 40 wordt gehouden in de bachelor. Heel jammer voor de studenten die een uitdaging willen en graag wat pittigers voor hun kiezen krijgen, in principe gewoon te slecht voor woorden. Maar zo werkt het.
Volgens mij is de standaard 60 punten per jaar voor een voltijdstudie, maar ik heb daar persoonlijk nooit zo hard op gelet.
Oud 21-10-2008, 21:29
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
De universiteit gaat daar niet van uit, maar om het rendement hoog te houden en de cursusevaluaties positief wordt de studiebelasting eerder onder de 30 uur per week getrokken dan dat hij rond de 40 wordt gehouden in de bachelor. Heel jammer voor de studenten die een uitdaging willen en graag wat pittigers voor hun kiezen krijgen, in principe gewoon te slecht voor woorden. Maar zo werkt het.
Volgens mij is de standaard 60 punten per jaar voor een voltijdstudie, maar ik heb daar persoonlijk nooit zo hard op gelet.
Bij mijn studie (en dus ook die van de TS) wordt de studiebelasting niet onder de 30 uur getrokken (ik zit in de Ba-OC), maar zoveel mogelijk richting de 40 uur, echt. Met 35 uur zijn we tevreden, behalve bij zware eerstejaarsvakken. Nou zitten juist veel niveau 3 vakken onder de 20 uur per week en dat is inderdaad bedroevend. Maar dat gaat omhoog (hopen we, maar het blijft lastig..), want dan wordt de student meer uitgedaagd en dat is ook beter voor de resultaten. Nou zijn de evaluaties qua tijdsbesteding echt niet 100% betrouwbaar. Studenten hebben meer de neiging minder uren op te geven dan meer (behalve bij een rotvak).

Maar dit is niet helemaal ontopic meer.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2008, 23:06
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Nee, het gaat om 40 uur per week excl. pauzes. Dus vandaar dat ik toch op 34 weken uitkwam.

51 studiepunten * 28 = 1428
1428 / 40 = 35,7
Dus dat zijn echt bijna 36 weken.

Citaat:
Is het niet zo dat je opleiding ook rekening houdt met vrije dagen/feestdagen/terugkomdagen die er nog bij opgeteld worden? Bij mij moest je er namelijk ook nog 17 dagen bij optellen.
Vergeet daarbij dit inderdaad ook niet
Reageren

Regels voor berichten