Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-09-2008, 18:10
Hannes90
Hannes90 is offline
Hallo mensen,
Ik ben Hannes, 17, doe nu 5 havo NT.
ik moet een profielwerkstuk maken!
mijn idee was een monorail te maken die zich van de rails houd en voort beweegt door magnetisme. ongeveer zo:

___ = Monorail
- = Negatieve Magneet (duwt af)
+ = Positieve magneet

ik heb 0 budget en tot 8 december de tijd.
wat vinden jullie? is dit mogelijk? tips (graag)? al gedaan?
ik weet dat het in theorie prima te doen is. kijk naar de MagLev. maar is t ook in de praktijk voor een havist te redden?
MVG, Hannes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-09-2008, 18:18
Verwijderd
Als ik me niet vergis werkt een MagLev met supergeleidende magneten, dat lijkt me lastig te maken met 0 budget.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2008, 19:17
Hannes90
Hannes90 is offline
k heb geen van school toegewezen budget, maar zelf wel wat ervoor over. is het niet gewoon te doen om magneten met een knop om te zetten?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2008, 20:24
ILUsion
ILUsion is offline
Elektromagneten kan je met een knop aan/uit-schakelen, maar de vraag is maar of je dat zomaar sterk genoeg krijgt en natuurlijk goed geschakeld krijgt om een voortbewegende trein te hebben.

Op het internet zweven ergens wel filmpjes rond van een miniatuurversie via supergeleiding (heel erg koud, zodat je materialen een sterk magnetisch veld veroorzaken en je treintje kan zweven. De trein blijft dan met een klein duwtje heel goed in beweging. Maar ik herinner me spijtiggenoeg niet meer perfect welke materialen en dergelijke (of waar die filmpjes staan, maar ik gok dat ze ook wel op Youtube/Google Video ergens rondzwerven). Het budget daarvoor kan ik dus ook niet geven, maar via je school kan je misschien wel aan leveranciers van vloeibaar stikstof e.d. daarvoor komen.
Oud 30-09-2008, 19:20
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Wel raar dat de school helemaal geen budget hiervoor heeft. Misschien kan je wel wat leveranciers rondbellen of je ergens nog wat goedkoops op de kop kan tikken. Bij ons was er een groepje die hun pws vorig jaar over chocolade deed. Die hebben uiteindelijk gratis dozen met chocolade repen kunnen krijgen.
Heeft je docent geen idee trouwens hoe je dit zonder budget kan oplossen?
Oud 01-10-2008, 20:04
Verwijderd
Ik heb wel eens iets vergelijkbaars gedaan. Wij hadden een karretje op een baan staan met een hele zooi elektromagneten en lichtsensoren die ervoor zorgden dat de magneten op het juiste moment aan/uit gingen. Uiteindelijk werkte het nog allemaal ook.

Oorspronkelijk wilden we dat ding ook nog de lucht in krijgen maar dat bleek voor ons niet te doen: Dat ding was te zwaar en magneten die voor de lift moesten zorgen interfereerden met de aandrijving.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten