Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-07-2002, 18:42
Gothic
Gothic is offline
Wat hebben jullie nodig om een gedicht te schrijven? Wat voor dingen als omgeving, computer, bureau enz hebben jullie nodig om te kunnen dichten? Moet je alleen zijn, moet je muziek op hebben staan enz...

Ook natuurlijk inspiratie. Wat hebben jullie nodig voor inspiratie? Moeten jullie dingen meemaken, of kan je gewoon inspiratie krijgen ergens ver weg, door aan iemand van thuis te denken?

Ik moest hier aan denken toen ik in een caravan op een camping zat. Het lukte me niet iets te schrijven. Ik had wel een aantal ideeen en zinnen door mijn hoofd, maar ik kon geen gedicht schrijven. Nou kan dat komen doordat ik niet echt alleen was daar, of misschien is het dat ik echt moest schrijven? Ik vraag het me af, vandaar dit topic...
Oud 27-07-2002, 18:53
poetrygirl
poetrygirl is offline
Hmm....wat heb ik nodig om een gedicht te schrijven... Nou ik denk dat ik wel alleen moet zijn, ik kan het niet als mensen me 'op de vingers kijken' of iets dergelijks. Verder schrijf ik soms mét muziek, maar vaak kan ik me hierbij niet concentreren dus doe ik het zonder...
En inspiratie.. soms schrijf ik naar aanleiding van iets wat ik heb meegemaakt, maar soms dan komen er ook dingen uit waarvan ik helemaal niet verwachtte dat ze 'in me zitten' Dus eigenlijk verschilt het van tijd tot tijd...
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 19:01
AnOukj3
AnOukj3 is offline
Rust, dat in ieder geval. Als ik niet alleen ben dan lukt het sowieso niet. Met muziek op lukt het ook niet, dan concentreer ik me te veel op de muziek.

Bij mij komen de ideeen soms gewoon "aanwaaien", soms zijn het vooral gevoelens die op papier komen te staan, soms schrijf ik iets naar aanleiding van iets dat ik heb meegemaakt/meemaak. Dat is dus heel verschillend.

Vooral 's nachts in bed schrijf ik veel. Gedichten schrijf ik meestal niet meteen op de computer, om de een of andere reden lukt het toch beter wanneer ik gewoon met pen en papier zit te schrijven. Ik heb er wel een aantal op de computer geschreven. Als het klaar is dan sla ik het trouwens wel allemaal op op mijn comp.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 19:05
Internationalist
Internationalist is offline
Vooral chaos is mijn hoofd (geeft orde op papier), het helpt als ik niet nuchter ben (ben meestal stoned, eigenlijk) en ellende (verdriet is inspiratie). Oja, het allerbelangrijkste: het moet spontaan zijn. Ik ben geen dichter die op commando gaat schrijven (ik schaaf bijvoorbeeld ook zelden tot nooit aan een gedicht).

Oja, je kan eigenlijk was lezen, want ik dicht niet meer zoveel.
Oud 27-07-2002, 19:08
Snow White
Snow White is offline
Ik krijg inspiratie door de natuur, door dingen die ik meemaak. Door gebeurtenissen dus en door dingen uit het verleden. Door een artikel in de krant of door een vlinder op een blaadje achterin de tuin. Dat is heel erg breed dus.

Soms komt er in eens iets in me op. Ook al ik gewoon onder de mensen ben zeg maar. Dan schrijf ik dat snel op en maak er later een heel gedicht van. Ik heb ook de computer nodig, maar niet altijd. Muziek heb ik soms aanstaan. maar eigenlijk zelden. Soms maak ik wel eens gedichten met muziek aan, maar dan worden ze altijd wat minder. vind ik dan.

Soms moet ik van mezelf een gedicht schrijven. Dat leg ikmezelf dan op. En dan gaat het eigenlijk nooit. Zo wilde ik eens graag mijn avonturen en gevoelens in een gedicht vastleggen op vakantie, maar dat ging voor geen meter.

Ik moet er altijd wel even voor gaan zitten. Ik kan massa's meer gedichten maken als ik wil, maar het blijft er vaak maar bij een of twee per dag. Ik zou het wat meer moeten doen. Dan word ik ook gaandeweg wat beter van.
Oud 27-07-2002, 19:59
CodeName Egg
CodeName Egg is offline
omgeving --> overal eigenlijk, behalve als er veel mensen in de buurt zijn

inspiratie --> dingen die vervelend zijn of juist me heel happy maken
Oud 27-07-2002, 21:32
berteltje
berteltje is offline
Uhm.. Meestal eigen ervaringen, gevoelens. Maar het kan ook een gedicht van iemand anders zijn of een nummer wat me tot inspiratie aanzet.

Ik schrijf eigenlijk vrijwel tot nooit iets op papier. Ga altijd achter mn computer zitten en dan heb ik iets. Dat is eigenlijk meestal gelijk op DoP. Het is dus voor mij een ramp als DoP weggaat want dan ben ik dus ook al mn gedichten kwijt.

Soms schrijf ik wel es op school een paar woorden in een schrift of op mn hand, maar dat gebeurt niet veel. Ik ben vrijwel altijd alleen, ook omdat niemand behalve DoP-mensen natuurlijk, weten dat ik dicht en dat ze ook niets aangaat.

Liefs Kimry
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 09:49
Verwijderd
Wat heb ik nodig om te dichten…? Alles wat ik nu dus niet heb, denk ik, aangezien er niks uit me komt. Wat ik nu niet hebt wat ik wel zou moeten hebben, weet ik ook niet. Misschien rust ofzo, ik weet het niet. Ik heb idd wel dat me soms wat woorden of regels of een onderwerp te binnen schieten, dat schrijf ik dan op, op een papiertje, op m’n hand, als sms in m’n mobiel of wat dan ook. Om met die woorden/regels/onderwerpen wat te doen heb ik dan weer ‘rust’ ofzo nodig. De laatste tijd blijft het vaak bij wat losse regels/woorden of een idee voor een onderwerp. Die onderwerpen kunnen van alles zijn; gebeurtenissen in het verleden of nu, gevoel, iets op de tv/in de krant, de natuur, gezondheid, ‘verlangens’, gedachten, enz. Als ik te graag over iets wil schrijven dan lukt me dat niet, het moet ‘aan komen waaien’. Ik wil nu bv. heel erg graag een gedicht schrijven over hetgeen in mijn avater te zien is. Maar dat lukt dus niet. Wie weet komt het nog een keer.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 21:54
Verwijderd
Dit gaat meestal gepaard bij het juiste gevoel en wanneer mijn beeld niet klopt bij het gevoelw wat ik draag draag ik het gedicht ook niet op de juiste manier uit naar mijn gevoel ;-)
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 09:01
moenbase
moenbase is offline
wat ik nodig heb is meestal een kl*te gevoel :/
Oud 29-07-2002, 17:01
Frida
Frida is offline
IK neem al genoegen met pen en papier. Pc gebruik ik ook wel maar meestal schrijf ik de dingen eerst in een boekje of schrift. IN die dingen kan ik dan een 'klad' gedicht rustig aanpassen op de momenten dat ik zelf wil. En ik zet niet meteen ' s nachts mijn pc aan ofzo. Een bureau is echter niet nodig. Meestal een bed

Muziek vind ik overbodig, en alleen zijn. Goh hangt er vanaf wie er bij me is. Ik zou het niet erg vinden moest bv mijn boer of vriend bij me zijn, maar ze moeten dan wel niet op m'n papier staren

Voor inspiratie heb ik meestal een iets minder gevoel voor. Dan denk ik zwaarder over de dingen na Maar ook een simpel beel ddat ik heb in mijn gedachten, van de natuur bv, kan inspiratie vormen.

Men kan me niet dwingen dan is het nog minder dan anders
Oud 30-07-2002, 11:57
Secreet
Secreet is offline
Wel...de laatste tijd ben ik helemaal inspiratieloos En ik denk dat het komt doordat ik kou nodig heb, eenzaamheid en verdriet. Ik heb om te dichten gevoelens nodig die nu door druk en het weer gewoon niet los kunnen komen, en misschien dat ik weer net iets te gelukkig ben.

Het is denk ik voor iedereen wel, een bepaalde sfeer die je zowel om je heen als in jezelf moet hebben om te verwoorden en te beschrijven hoe en wat je voelt...
Reageren

Regels voor berichten