Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-09-2008, 12:30
Verwijderd
Hallo,

Ik zit met het volgende; ik ben 20 en over 6/7 maanden wordt ik 21. Nu heb ik alleen nog maar een VMBO diploma en om in de toekomst wat meer kans te krijgen wil ik graag nog een dimploma halen. Nu zijn volgens mij dit mijn opties:

- HBO (wachten tot ik 21 ben, in de tussentijd werken)
- VAVO (Havo of thuis studie havo combineren met werk)
- Leer -werk (Een baan met een interne opleiding, bijvoorbeeld in ziekenhuizen met verpleegkundige opleiding)

Voor mij lijkt een leer -werk opleiding wel geschikt, ik het toch vaste lasten die betaald moeten worden en krijg een -door de baas betaalde- opleiding. Maar ik kan ook met een HAVO diploma binnen één jaar klaar zijn en dan een versnelde opleiding verpleegkundige doen. Of werken tot met 21e en dan een HBO opleiding doen waarmee ik mijn kansen in de arbeidsmarkt breed vergroot.

Misschien heeft iemand er een andere kijk op dan ik en ziet nog meer mogelijkheden, of heeft een logische verklaring waarom ik het één beter niet kan doen en het ander wel.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-09-2008, 15:31
Verwijderd
Als ik jou was, zou ik een HAVO-diploma halen. Je kan dan ook nog een bijbaantje nemen voor wat extra geld, en met een HAVO-diploma kom je sowieso het HBO binnen, terwijl dat met een VMBO-diploma niet eenvoudig is.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2008, 08:09
fib
fib is offline
Inmiddels is het 1 oktober geweest dus kun je je niet meer inschrijven voor een hbo-diploma. In frebruari is er vaak weer een instroommogelijkheid maar dan ben jij nog geen 21 jaar.

Volgens mij win je er niks mee door eerst je havo-diploma te halen. Je moet een havo-diploma zien als een toegangsbewijs voor het hogere onderwijs. Je hebt nu alleen een vmbo-diploma. Dat betekend dat je de stof van 4 havo en 5 havo nog niet beheerd. Dit binnen 1 jaar doen lijkt mij behoorlijk pittig.

Als ik jou was, zou ik de 21 plus toets doen. Zodat je in september 2009 kunt studeren. Ook moet je voor jezelf goed na gaan of je wel over de capaciteiten en motivatie beschrikt om een hbo-opleiding te volgen. HBO-V is behoorlijk theoretisch en technisch (heb ik me laten vertellen).

Een leer-werkplek is ook een goede mogelijkheid. Sommige ziekenhuizen bieden dit aan. In de zorg is momenteel een te kort, dus genoeg mogelijkheden. Wanneer je voor deze mogelijkheid kiest moet je wel eest op gesprek komen bij het ziekenhuis. Het ziekenhuis beslist of ze jou geschrikt genoeg vinden.
Oud 01-10-2008, 13:50
Verwijderd
Hoi,

Ik ben het met je eens fib. Zelf denk ik dat een leer-werkopleiding het beste is, het liefst iets intern. Weet iemand nog bedrijven die dit aanbieden. Politie, leger, ziekenhuizen, beveiliging, grote bedrijven zoals upc? Iemand nog tips?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2008, 17:03
Tripp
Tripp is offline
Als je al weet welke studie je wilt gaan doen op het HBO en de 21+ toets. Dan zou je misschien ook bij de HAVO bepaalde vakken alleen kunnen doen. Zo heb je meer kennis en meer kans op die 21+ toets te halen. Dat is tenminste wat ze bij mij op school aanbevelen aan nieuwe studenten. Bij ons zijn dat de vakken: Wiskunde, Biologie & Scheikunde. Ook die certificaten helpen je bij het toelaten bij evt. twijfel. Dat zou je wel 1 jaar kunnen doen.
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten